روند بازار میلگرد آهن

روند بازار میلگرد در بهار 98

روند بازار میلگرد بهار 98 , قیمت میلگرد

بالاخره

پرونده بازار میلگرد آجدار

در آخرین ماه از فصل بهار هم بسته شد. به گزارش کارشناسان

شهرآهن

در تحلیل بازار فولاد ، با توجه به شاخص میانگین

قیمت میلگرد آجدار

، بنا بر تکمیل تقریبی جدول میانگین متوسط نرخ شنیده های بازار؛ به رقم تقریبی ۴۵۶۰ تومان/کیلو ( با احتساب مالیات ارزش افزوده ) در آخرین روز فصل بهار رسیدیم که نسبت به شاخص روز یکم خرداد ماه با رقم ۴۹۳۰ تومان؛ کاهش ۳۷۰ تومانی یا حدود ۸ درصدی را نشان میدهد . 

ورق فولاد مبارکه , لوله مانیسمان api , لوله استیل 316 , لوله استیل 304 , میلگرد استیل 304 , بورس ورق استیل , ورق استیل نازک , ورق استیل دکوراتیو , ورق استیل 430 , قیمت ورق گالوانیزه , نبشی آهن , ناودانی آهن , میلگرد آهن , میلگرد فولادی , میلگرد ساده , خدمات برش لیزر , خدمات برش cnc , خرید آهن , آهن فروشی , لوله تست آب , قیمت لوله  مانیسمان , قیمت ورق آهن , قیمت نبشی و ناودانی قیمت قوطی آهنی , قیمت ورق گالوانیزه رنگی

مهمترین دلایل کاهش

قیمت فولاد

در بازار داخلی طی یک ماه گذشته را می توان موارد زیر نام برد : 

1- کنترل بازار داخلی فولاد توسط کمیته تنظیم بازار با تزریق عرضه های مکفی به بازار داخلی
2- کنترل بازار ارز صرافی توسط بانک مرکزی و کاهش قابل توجه نوسانات هیجانی دلار حاشیه بازار طی یک ماه اخیر
3- بازارهای آرام و رکودی منطقه آسیایی
4- تحریم های تجاری آمریکا بر علیه ایران

بازار فولاد داخلی کشور طی سال ۱۳۹۸ در خلال سه ماه گذشته؛ فراز و نشیب های متعددی را به خود دید، اما سرانجام طی یک ماه اخیر بنا بر دلایل یاد شده؛ در یک روند پیوسته کاهشی قرار گرفت. بالاترین شاخص ثبت شده میانگین نرخ بازار میلگرد آجدار بنا بر شنیده های این بازار، مربوط به تاریخ 17/02/1398 با رقم ثبت شده ۵۲۷۰ تومان/کیلو با احتساب مالیات ارزش افزوده بود. پایین ترین نرخ هم مربوط است به اولین روزهای بازگشایی بازار در سال جاری که حدود ۴۶۶۰ تومان/کیلو با احتساب مالیات ارزش افزوده ثبت شده است. میانیگن شاخص نرخ ثبت شده امروز بازار میلگرد آجدار، پایین تر از رقم های ثبت شده سال ۱۳۹۸ دیده شده و حدودا با شاخص اوایل اسفندماه سال گذشته برابری مینماید . 

هفته آخر خرداد ماه سال 98، روند

قیمت آهن

در

بازار آهن

داخلی، سیر نزولی داشت ولی این مسیر فراز و نشیب نیز داشت. بدین ترتیب که در اوایل هفته، تحت تاثیر عامل محرک، قیمت دلار و بازار آهن ابتدا افزایش یافت و از اواسط هفته بدلیل کمبود تقاضا و ادامه روند کاهشی قیمت دلار، قیمت آهن نیز بار دیگر کاهش یافت.
اما عوامل نام برده شده، جبهه سیاسی نیز دارند. کاهش قیمت دلار طی هفته آخر خردادماه، ناشی از دیدار نخست وزیر ژاپن با سران کشور و در پی آن نیز حمله به نفت کش های دریای عمان بود که خیلی سریع تاثیر خود را در قیمت دلار اعمال نمود. در جریان نفت کش ها آمریکا ، ایران را متهم نموده و افزایش تنش بین ایران و آمریکا موجب افزایش قیمت دلار و در پی آن نیز افزایش قیمت محصولات فولادی در ایران گردید. البته این جهشی بی جان در سیر نزولی یک ماه اخیر

قیمت آهن آلات

بوده است که چندان دوامی نیز نداشت. چرا که روند نزولی قیمت ها، از ماه اخیر با کاهش تقاضای واقعی روبرو شده بود که موجب وارد آوردن فشار بر تولیدکننده به منظور کاهش قیمت محصولاتشان شد و از طرف دیگر با تشکیل بازار متشکل ارزی، روند نزولی کاهش قیمت دلار نیز قابل پیش بینی بوده و همین امر از کاهش قیمت آهن آلات حمایت نمود. 

اما اتفاقاتی که در این هفته در بورس محصولات فولادی افتاد ، متفاوت بود. روند عرضه محصولات فولادی از

میلگرد

تا

شمش فولادی

در ابتدا و انتهای هفته، نسبت به معاملات قبلی خود، سیر نزولی داشت. عواملی که با وجود اتفاقات سیاسی افتاده و احتمال افزایش قیمت ها، روند نزولی را دیکته نمود در ذیل عنوان می گردد. 

1- تغییر فرمول قیمت‌گذاری توسط ناظران بورس در مورد محصولات

شمش آهن

، مقاطع تخت و طویل که با فرمول‌های اعلام شده از سوی کمیته تنظیم بازار از قیمت‌های حوزه سی‌آی‌اس مطابقت نمی‌کردند. 

2- معیار قرار دادن قیمت دلار روزهای انتهای دو هفته پیش. چرا ‌که ناظران بر بورس و بازار آزاد با غیرواقعی دانستن قیمت دلار پس از اتفاقات سیاسی فوق، قیمت پیش از این جهش را برای دلار آزاد و نیمایی در نظر گرفته بودند و به این ترتیب قیمت‌ها را در بازار کنترل کردند.
در هفته جاری ، با توجه به نزولی بودن روند دلار و تشکیل بازار متشکل ارزی، در محصولات فولادی کاهش قیمت ها دور از انتظار نخواهد بود. بر‌همین اساس در صورتی که تنش جدیدی در حوزه سیاسی موجب ورود التهاب به بازار دلار نشود روند نزولی قیمت‌ها در هفته جاری با شیب اندک پیش خواهد رفت.

فعالیت بازار داخلی و جهانی فولاد پس از اتمام ماه رمضان

نوسان دلار در قیمت های جهانی فولاد نیز موثر واقع شد اما در عرصه های مختلف، جهت گیری های متفاوتی نیز دیده شد. در قیمت سنگ آهن، متاثر از کمبود عرضه شاهد افزایش قیمت بودیم. در هفته پیش از آن و روز دوشنبه ۱۰ ژوئن بر اساس شاخص پلتس، قیمت هر ۲ نوع سنگ‌آهن ۶۲ درصد و کنسانتره ۶۵ درصد، ۲ دلار و ۵ سنت افزایش یافت و به بالای ۱۰۰ و ۱۱۶ دلار رسید. در همین روز براساس شاخص متال بولتن، قیمت سنگ آهن ۶۵ درصد (کنسانتره) ۸۰ سنت افزایش یافت و به بالای ۱۱۶ دلار بازگشت. روز سه شنبه ۱۱ ژوئن نیز بر اساس شاخص پلتس، قیمت سنگ‌آهن ۶۲ درصد، به شکلی بی‌سابقه ۵/ ۵ دلار افزایش یافت؛ روندی که به رغم کاهش قیمت در روز دوشنبه ۱۷ ژوئن تا چهارشنبه ۱۹ ژوئن نیز همچنان برقرار بود. از آنجا که کمبود عرضه در ماه های آتی نیز پیش بینی می گردد، موجب شده است بازار فولاد جهانی همچنان بر هم ریخته گردد و قیمت ها افزایشی شوند. در این میان قیمت قراضه ترکیه بود که سر به کاهش گذاشت و بازار راکد فولاد خود را تقویت نمود. به طور کلی انتظار می رفت با اتمام ماه رمضان، تقاضا بهبود یابد و بازار آهن جهانی ، جان دوباره بگیرد اما بر خلاف تصور عموم، تقاضا تغییری نیافت و کاهش قیمت قراضه نیز موجب ایجاد رقابت منفی در جهت کاهش بیشتر قیمت شمش فولاد، میلگرد و ورق در اغلب بازارهای جهان شد.
در بازار آهن ایران نیز بنظر میرسد که وجود یا عدم وجود تقاضای بازار داخلی یک وضعیت کاملا نسبی دیده شده و بنا بر استدلال های متفاوت ممکن است مختلف دیده شود؛ تقاضا در حال حاضر بطور نسبی برای نرخ پایه عرضه های بورس کالا یا نرخ کف بازار همچنان که دیده میشود، به هر شکل وجود دارد؛ اما تقاضا برای نرخهای بالاتر و به خصوص برای بازار خارج از بورس کالا و عمدتا” تقاضای بخش واقعا خصوصی؛ این روزها به شدت ضعیف دیده میشود .
این وضعیت درحالی است که برخی از فولادسازان در مقایسه با افزایش هزینه های تولید در سال جاری؛ و از طرفی عقب‌گرد قیمتها و بازگشت به اسفندماه سال گذشته، اعلام نارضایتی نموده‌اند. از طرفی نرخ دلار حاشیه بازار یا صرافی در اسفندماه سال گذشته حول و حوش ۱۲۵۰۰ تا ۱۳۵۰۰ تومان از سوی برخی رسانه ها پیش از این مخابره شده‌ که تقریبا با نرخ های کنونی صرافی ملی تا حدودی برابری مینماید. در مقابل گروه دیگری هم وجود دارند که اذعان می‌کنند میلگرد آجدار ۴ هزارتومانی بازار هنوز هم برای فولادسازان کشور سوددهی دارد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *