ورق های آلیاژی و کاربردها ویژگی ها( کربن استیل ، استنلس استیل ، سوپر آلیاژ ) :

ورق های آلیاژی به سه دسته ی اصلی در صنایع فلزی در جهان طبقه بندی میشود که این طبقه بندی عبارت است :

ورق های آلیاژی کربن استیل

ورق های آلیاژی کربن استیل

ورق های آلیاژی استنلس استیل

ورق های آلیاژی سوپرآلیاژ (دابلکس)

ورق های آلیاژی کربن استیل :

ورق های فولادی وآلیاژی کربن استیل که در حقیقت در آلیاژ ریزی در صنایع فلزی با نام ورق های سیاه شناخته میشود میتوانند دارای عناصر گوناگونی باشند که ماهیت اصلی آنها آلیاژ FE یا همان آهن بوده که با دیگر عناصر و آلیاژها ترکیب شده تا آلیاژهای خاص مورد مصارف در صنایع را شکل دهند.

ورق های کربن استیل به روش نورد گرم فولادی تولید میگردند و این ورق ها در صنایع ساختمانی ، صنایع نفت ، گاز ، صنایع راه سازی ، صنعت خودروسازی ، صنایع ساخت سازه های فلزی ، صنایع دریایی و دیگر سازه های فلزی صنعتی به کار گرفته می شوند .

ورق های آلیاژی کربن استیل دارای ماهیت اصلی آهن بوده و آلیاژهایی که در روند آلیاژ ریزی این ورق ها به کار میرند عبارتند از :

عنصر، کربن ، منگنز ، سیلیسیم ، مولیبدن ، آلومینیوم ، کروم و … در روند آلیاژ ریزی برای ساخت ورق های کربن استیل به کار گرفته می شوند .

ورق های کربن استیل آلیاژی در دسته پرمصرف ترین ورق های صنعتی جهت ساخت سازه های صنعتی و ماشین آلات در سراسر جهان می باشد و این ورقها در اکثر کارخانجات تولیدی ورقهای آلیاژی وفولادی درجهان تولید می گردند وبیشترین کاربرد ورقهای آلیاژی کربن استیل در صنعت ساختمان سازی می باشد .

 ورق های آلیاژی

ورق های آلیاژی

واحدبازرگانی مهزیارفولاد

استنلس استیل :

استنلس استیل ها همچون ورقهای آلیاژی کربن استیل دارای ماهیت اصلی FE در بافت خود می باشند اما به دلیل دارا بودن عناصر بسیارزیادی ازعنصرنیکل و عنصر کروم می توانند ماهیت ورقهای فولادی و ماهیت ذاتی خود را به استنلس استیل تغییر داده به گونه ای که در اصطلاح صنعتی به برخی از استنلس استیل ها استیل های نگیر (آهن ربا قادربه جذب این فلزات نمی باشد ) و ورق های استنلس استیل ( آهن ربا قادر به جذب این نوع ورق ها میباشد ) هستند .

ورق های استنلس استیل در صنایع غذایی بیشترین کاربرد رو داشته و دیگر صنایع که بیشترین مصارف ورق های آلیاژی استنلس استیل در انها کاربرد دارد صنایع پتروشیمی ، صنایع آب و دیگر صنایع مرتبط می باشند که این ورقها با دارا بودن عناصری از نیکل و کروم می توانند در صنایع مذکور مورد استفاده قرار گیرند .

ورق های آلیاژی استنلس استیل امروزه در بسیاری از صنایع در جهان مورد استفاده قرار میگیرد که در سال های گذشته صنعت دکوراسیون داخلی یا اصطلاحا ورق های استنلس استیل دکوراتیو از پرمصرف ترین صنایع مصرف ورق های استنلس استیل و ورقهای آلیاژی استنلس استیل می باشد .

ازورقهای استنلس استیل درصنایع دریایی نیز استفاده میشود واین ورقها درگریدهای مختلف با توجه به مقاومت بالا در برابرآب شور دریا می تواند در سازه های دریایی نیز به کار گرفته شود .

ورق های آلیاژی سوپرآلیاژ :

سوپر آلیاژها دارای BASE اصلی عناصر خاص فولادی بوده و بر خلاف ورق های کربن استیل و استنلس استیل دارای محتوای ذاتی عنصرهای فلزی میباشد به اینگونه که در بافت ورق های سوپر آلیاژ ازعناصری همچون کروم نیکل مولیبدن منگنز و… استفاده میشود و این ورقها مقاومتهای قابل توجهی دربرابر شرایط مکانیکی شرایط جوی و شرایط آب وهوایی و دیگر کاربردهای خاص فلزی از خود نشان می دهند .

ازورقهای سوپرآلیاژ درصنایع هوافضا صنعت تولید فولاد و در صنایع مهمات سازی و کاربردهای ویژه در قطعات خاص صنعتی به کار گرفته می شود .

سوپرآلیاژها در دسته گران قیمت ترین ورقهای آلیاژی فولادی در جهان قرار می گیرد چراکه مقاومتهای بسیار بالایی در برابرمواد اسیدی حرارت و شرایط جوی سخت را در شرایط سازه همواره از خود نشان میدهند در ورق های سوپرآلیاژ عناصر تشکیل دهنده بافت فولاد می باشد به این صورت که برخی ازسوپر آلیاژها دارای بیش از 70 درصد وزنی عنصر نیکل و الباقی عناصرتشکیل دهنده ی این ورقها شامل بیش از20 تا 25 درصد وزنی عنصرکروم وآلیاژهای خاص دیگر می باشد .

سوپر آلیاژها توسط کشورهای معدودی در جهان تولید میگردند چراک تکنولوژی ساخت ورقهای سوپر آلیاژ در اختیار کشورهای معدودی در جهان بوده و همه کشورها و همه کمپانی های تولید فولاد در جهان امکان ساخت این گونه ورق ها را ندارند و در فرآیند تولید ورق های سوپرآلیاژمیبایست حرارت های خیلی زیادی در شرایط تولید ایجاد شود که این شرایط ویژه و خاص و تکنولوژی ساخت سوپر آلیاژها دراختیار کشورهایی همچون ایالات متحده امریکا کشورآلمان کشور چین کشور ژاپن و چند کشور دیگردرجهان می باشد و این ورقها همواره در دسته ورقهای خاص صنعتی و ورقهای به اصطلاح محرمانه جهت ساخت سازه های فضایی و دیگرسازه های خاص صنعتی قرارمیگیرد.

در این مجله آموزشی از وبلاگ مهزیار فولاد صنعت، با انواع ورق‌های آلیاژی، کاربردها و ویژگی‌های آن آشنا می‌شوید.

پس از اختراع آهن، ورق فلزی، اولین محصولی بود که تولید شد. این محصول فلزی با خواص مختلف، دارای کاربرد‌های فراوانی در تمامی بخش‌های صنعت است. این ورق‌ها از آلیاژ تولید می‌شوند. آلیاژ ترکیبی از عناصر مختلف در کنار یگدیگر است. ترکیب فلزات مختلف با برخی از عناصر باعث ایجاد آلیاژی می‌شود که در واقع ماده اولیه ورق‌های آلیاژی است.

ورق‌های آلیاژی نسبت به دیگر انواع ورق‌ها، مقاومت خوبی در برابر دما مانند دمای بسیار بالا یا پایین و محیط‌های خورنده دارند. این ویژگی‌ها باعث شده است ورق‌های آلیاژی در صنایع بسیاری کاربرد داشته باشند؛ زیرا عملاً به جای فلز خالص کاربرد دارند. ورق‌های آلیاژی کاربرد حیاتی در برخی از صنایع دارند و با استفاده از خواص متعدد این ورق‌ها، محصول اصلی تولید می‌شود. با خرید ورق‌های آلیاژی از مهزیار فولاد صنعت بهترین‌ها را برای صنایع خود رقم بزنید.

ورق های آلیاژی چیست؟

آلیاژ برگرفته از کلمه فرانسوی ترکیب کردن است. در واقع در آلیاژ یک عنصر فلزی پایه و چند عنصر فلزی و غیرفلزی در کنار خود دارد. ورق آلیاژی در دو نوع پرآلیاژ و کم‌آلیاژ قابل دسترس است که تفاوت این دو نوع در درصد عناصر به کار رفته در آن‌هاست. در فرایند تولید آلیاژ، عنصری که به عنوان پایه عمل می‌کند ذوب شده، عناصر دیگر هم به صورت ذوب شده به آن افزوده می‌شوند. این عناصر با هم ترکیب و آلیاژ را به وجود می‌آورند. نکته‌ای که باید بدانید این است که عناصر آلیاژی پس از ترکیب، قابل تفکیک از هم نیستند.

خرید ورق‌های آلیاژی به دلیل تولید باکیفیت و ساختار خوب در قسمت‌هایی که نیاز به استفاده از فلزات است، می‌توانند جایگزین مناسبی باشند؛ زیرا فلزات خالص در دمای ذوب بالا، بسیار نرم می‌شوند و بسیار واکنش‌پذیر هستند. پس برای برخی مصارف دارای محدودیت‌اند. به گونه‌ای که در ۹۰ درصد کاربرد‌ها، از ورق آلیاژ استفاده می‌شود. ورق‌های آلیاژی در دسته محصولات قابل‌بازیافت قرار دارند و برای محیط زیست بی‌خطر هستند. صنایع، با اطمینان از این موضوع به راحتی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

ورق‌های آلیاژی و کاربرد ورق های آلیاژی

ورق‌های آلیاژی به دلیل خصوصیات خوبی که دارند در صنایعی مانند، راه و شهرسازی، هواپیما‌سازی و کشتی‌سازی، صنایع غذایی، دارویی و نفت کاربرد دارند. از ویژگی‌های ورق‌های آلیاژی قابلیت تحمل وزن و فشار بسیار بالا، قابلیت تحمل دما‌های بسیار بالا و پایین، مقاومت بالا در برابر برخی از شرایط مانند نمک‌های دریایی، توان ضدخوردگی بالا در برابر اسید‌ها، قابلیت تحمل سختی بالا و قابل بازیافت بودن است.

انواع ورق‌های آلیاژی

همانطور که در مطالب بالا گفته شد در تقسیم‌بندی این ورق‌ها مقدار آلیاژ پایه، تعیین‌کننده نوع ورق می‌باشد. در ادامه با انواع و فروش ورق‌های آلیاژی آشنا می‌شویم.

ورق CK45

ورق CK45 بیشتر در ساخت ابزار آلات، ماشین آلات سنگین، میل لنگ‌های صنعتی و پمپ‌ها کاربرد دارد. در ترکیب شیمیایی این نوع ورق آلیاژ، منگنز و سیلیسیوم پایه هستند که از ویژگی‌های آن می‌توان به سختی، استحکام بالا و مقاومت در برابر محیط‌های خورنده اشاره کرد.

ورق ST52

این نوع از ورق‌های آلیاژی در ساخت پل، ریل و جرثقیل کاربرد دارند. دارای عناصر پایه منگنز و سیلیسیوم است و استحکام و شکل‌پذیری خوبی دارند. در فرایند‌هایی که نیاز به اتصالات جوش زیاد است، ورق ST52 کاربرد گسترده‌ای دارد.

ورق A516

در ساختمان‌سازی، در ساخت اتصالات و مخازن از ورق آلیاژی A516 استفاده می‌شود. عناصر استفاده شده در این ورق کروم، مولیبدن و منگنز است. از خصوصیات ورق A516 می‌توان به تحمل فشار و سختی بالا اشاره داشت که فروش ورق‌های آلیاژی از این نوع، در شرکت‌های معتبر انجام می‌شود.

ورق MO40

از کاربرد‌های این ورق می‌توان به صنایع نفت، گاز و ساخت دستگاه‌های صنعتی اشاره داشت. کربن و منگنز در این نوع ورق آلیاژی از عناصر اصلی هستند. ورق MO40 دارای خواص مقاومت بالا، در برابر سایش، خوردگی و ضربه است.

ورق A283

در ساخت مخازن تحت فشار پایین، دیگ بخار و لوله از این ورق آلیاژی استفاده می‌شود. ورق A283 دارای قابلیت‌های جوشکاری و خمش بالا است.

ورق A36

در کشتی‌سازی، ساخت زیردریایی‌ها و سایر وسایل حمل و نقل دریایی، ورق آلیاژی A36 کاربرد دارد. این ورق در واقع نوعی ورق روغنی است که در آب شور مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

ورق ST44

ورقST44 در ساخت هواپیما و قطعات صنعتی به کار می‌رود. از نظر روش تولید و ساختار، مشابه ST52 است، اما در خواص مکانیکی و نسبت مواد تشکیل‌دهنده با این ورق متفاوت است. خرید ورق‌های آلیاژی با کیفیت عالی برای قطعات هواپیما در شرکت مهزیار فولاد امکان‌پذیر است.

فرایند تولید ورق‌های آلیاژی

فرایند تولید برای فروش ورق‌های آلیاژی بدین صورت است که از دو روش نورد گرم و نورد سرد استفاده می‌شود.

در فرایند نورد گرم، ورق از بین دو غلتک با فاصله کمتر از ضخامت فلز اولیه عبور داده می‌شود. با اصطکاک بین غلتک و جلو رفتن ورق فلزی، طول آن افزایش و ضخامت آن کم می‌شود. در این فرایند از روش‌هایی مانند کوره‌های پیش گرم، نورد خشن کار، میز انتقال تختال، نورد پایانی و… استفاده می‌شود. ورق‌های آلیاژی A36 و A516 از روش نورد گرم تولید می‌شوند.

در فرایند نورد سرد، ورق‌های ضخامت کم تولید می‌شوند. پس از اسیدشویی، کاهش ضخامت، تغییر شکل، ورق‌ها صاف می‌شوند. سپس توسط غلتکی که دارای دو دسته غلتک با قطر کم است، انحنای ورق ایجاد می‌شود.

انواع ورق آلیاژ غیرفولادی

درواقع به آلیاژ‌های غیرآهنی فلزات رنگین هم می‌گویند. این آلیاژ‌ها در برابر خوردگی، مقاومت بالایی داشته و در برابر ‌رسانا‌های الکتریکی و حرارتی بادوام هستند. از آلیاژ‌های آهنی سبک‌تر و در دما‌های بالا، مقاومت کمی دارند. در ادامه با پرمصرف‌‌ترین ورق‌های آلیاژی غیرفولادی آشنا شوید.

ورق پیوتر

این نوع از ورق، نرم و انعطاف‌پذیر است و در محصولات سه‌بعدی مانند ساخت وسایل تزئینی و مجسمه‌ها کاربرد دارد. مس، بیسموت، نقره با میزان کم و آنتیموان از عناصر فرعی و قلع عنصر اصلی آن است.

ورق آمالگام

عناصر مورد استفاده اصلی و فرعی این ورق آلیاژی به ترتیب فلز جیوه، روی، قلع، نقره، پالادیوم، طلا و مس است. وجود جیوه و مس باعث افزایش استحکام این آلیاژ شده است.

ورق های آلیاژی
ورق آلیاژی برنج

این ورق آلیاژی غیرفولادی دارای دو عنصر مس و روی و عناصر دیگر شامل، قلع، آرسنیک، منگنز، آلومینیوم، سیلیکون، نیکل و سیلیسیوم است. کاربرد خرید ورق‌های آلیاژی برنج در تولید چرخ‌دنده، بلبرینگ، دستگیره و دکوراسیون است.

ورق قلع ‌اندود

پوشاندن سطح فلزات را قلع اندود کردن می‌گویند. در این روش لایه‌ای از قلع را روی ورق‌های فولادی قرار می‌دهند که این باعث افزایش مقاومت این ورق‌ها در برابر خوردگی می‌شود. کاربرد ورق‌های آلیاژی قلع اندود، در صنایع بسته‌بندی رنگ، خودروسازی و کنسروسازی است. این ورق‌ها قابلیت فرم‌‌پذیری خوبی دارند و در برابر فرسایش مقاوم هستند.

ورق‌های برنز

از ورق‌های برنزی در ساخت قطعات کامپیوتر، سوخت هسته‌ای، کشتی‌سازی و حمل و نقل استفاده می‌شود. این ورق‌ها دارای عناصر قلع و فسفر هستند. وجود فسفر باعث انعطاف‌‌پذیری زیاد این ورق‌ها و حضور قلع باعث افزایش مقاومت به خوردگی می‌شود.

قیمت ورق‌های آلیاژی

برای خرید ورق‌های آلیاژی، اطلاع از قیمت آن‌ها و روند تغییرات قیمت، بهتر است با مراجعه به یک وب‌سایت معتبر و یا تماس با یک شرکت مطمئن مانند مهزیار فولاد صنعت، اطلاعات لازم را کسب کنید. بهترین تصمیم را بگیرید و بهترین خرید را داشته باشید. قیمت این نوع از ورق‌ها با توجه به برند، جنس، ضخامت و وزن متغیر است. برای حساب کردن وزن ورق (کیلوگرم) آلیاژی عدد هشت را در حجم ورق ضرب کنید. (حجم ورق از حاصل ضرب طول در عرض (متر) در ضخامت (میلی‌متر) به دست می‌آید.)

نتیجه‌گیری

ما با داشتن افراد باتجربه و قرارداد با بهترین تولید‌کنندگان داخلی و خارجی در مهزیار فولاد صنعت، آماده فروش ورق‌های آلیاژی با کیفیت مرغوب به شما صنعتگران عزیز هستیم. با خرید ورق‌های آلیاژی از ما مشتری دائم ما گردید. ورق های آلیاژی

آواتار مدیریت

شرکت مهزیار فولاد تامین کننده ورق و لوله آلیاژی و مقاطع خاص فولادی ، صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *