ورق های آلیاژی ضد سایش

ورق ضد سایش در صنایع چه کاربردی دارد ؟

با سلام و درود و عرض ادب و احترام خدمت کاربران عزیز مهزیار فولاد صنعت. با آرزوی روز پیشرفت روز افزون برای صنعتگران عزیز کشورمان در جهت پیشرفت صنعتی میهن عزیزمان. مهزیار فولاد صنعت در این مقاله قصد دارد ورق آلیاژی ضد سایش را تشریح نموده و کاربرد آن را در صنایع مختلف مورد بررسی قرار دهد. لطفا با ما همراه باشید تا با این ورق آلیاژی بیشتر آشنا شوید.


در ابتدا قبل از هر گونه توضیحی از شما دعوت می شود تا ویدیوی ذیل را مشاهده نمایید . در این ویدیو خلاصه ای از مطلب این صفحه برای شما عزیزان توضیح داده شده است.


ورق آلیاژی ضد سایش

وورق های ضد سایش همانطور که ار نامشان پیداست، به ورق هایی گفته می شود که سایش بسیار زیادی را در شرایط سازه می تواند از خود نشان دهند. ورق های ضد سایش همانگونه که از نامشان پیداست، در ماشین آلاتی به کار گمارده می شود که در حقیقت سطح قسمت بکار رفته ی ورق ضد سایش در این ماشین آلات در تماس با دیگر اشیاء یا سازه ها قرار می یگرد و الزام مصرف ورق های ضد سایش در این نوع ماشین آلات ملموس است.

ورق های آلیاژی ضد سایش در حقیقت در صنایع دنیا به روش نورد گرم تولید شده و بنیان گذاران تولید این ورق ها در جهان، می توان به کشور های سوئد، بلژیگ، آلمان اشاره نمود. پس از انقلاب صنعتی اروپا الزام به استخراج بیشتر مخواد معدنی تا حدی ملموس گردید که ورق های ضد سایش که در حقیقت پرکاربرد ترین فولاد در صنعت معدنم می باشد، کم کم به وجود آمدند و شکل آلیاژ ریزی آنها طی همه ی این سالها همواره بهبود یافته و ورق هایی که امروز به عنوان ورق های آلیاژی ضد سایش مورد مصرف قرار می گیرند، می توانند مقاومت های بسیار بالایی را در شرایط سازه از خود نشان دهند.

از ورق های ضد سایش جهت ساخت ماشین آلات خاک برداری و ماشین آلات معدنی استفاده می شود. این ورق ها با توجه به خاصیت بالایی که در شرایط سایش از خود نشان می دهند، بهترین گزینه جهت ساخت پاکت های خاکبرداری ماشین آلات خاکبرداری و پاکت های خاکبرداری دوار در معادن مختلف مورد استفاده قرار میی گیرد.

ورق آلیاژی ضدسایش جهت ساخت ماشین آلات خاکبرداری

از دیگر کاربرد های ورق های ضد سایش، در صنعت معدن می توان به ساخت الماس جهت انواع ابزار آلات معدنی جهت تراشیدن کوه و حفر تونل اشاره نمود. ورق آلیاژی ضد سایش در جهان بعضا با نام برند های تولید کننده گان این ورق ها شناخته می شود. برای مثال: در بازار ایران به کلیه ورق های ضد سایش اصطلاحا ورق هاردوکس ( Hardox ) گفته می شود، در حالی که هاردوکس یک برند سوئدی تولید کننده ی ورق های ضد سایش می باشد. ورق های ضد سایش توسط بسیاری از شرکت ها در جهان تولید شده و از مطرح ترین برند های این ورق در جهان، می توان به برند های هاردوکس ( Hardox )، راک استار ( rockstar )، ولداس، ام ان، مگ استرانگ، و …. اشاره نمود.

ورق آلیاژی ضد سایش جهت ساخت ماشین آلات حفاری کوه

این ورق ها با توجه به بالا بودن درصد بافت خود، از خود مقاومت بسیار بالایی در شرایط سایش نشان می دهد و شرایط تولید این ورق ها با دیگر ورق های فولادی متفاوت بوده و می بایست در شرایط خاص و با کیفیت خاص این ورق ها تولید گردند. ورق های آلیاژی ضد سایش با توجه به شکل آلیاژ ریزی انجام شده روی آنها دارای میدان مغناطیسی خفیفی بوده که می تواند ریز براده های فلزی و دیگر فلزات را در ذرات ریز به خود جذب نماید.

نام های ورق های آلیاژی ضد سایش

این ورق ها که با میزان مقاومت خود شناخته می شوند، ورق های هاردنس ( hardness ) گفته می شود، به این صورت که برای مثال خریداران میزان هاردنس ورق را جهت تهیه یورق می بایستی بدانند. این ورق ها با هاردنس :

  • هاردنس 350
  • هاردنس 400
  • هاردنس 450
  • هاردنس 500
  • و یا ورق هایی با مقاومت بالای هاردنس 500

نیز تولید می گردند. هر قدر عدد هاردنس مقاومت سایشی ورق های مذکور بالاتر باشد، میزان سایش و مقاومت سایشی ورق بیشتر می باشد.

ورق های آلیاژی ضد سایش می بایست با برش هوا برش ( لنس ) برشکاری شود، چرا که برش این ورق ها با گیوتین با توجه به بافت خشکی که این فولاد ها دارند، می تواند ترک هایی را در بافت این ورق بوجود آورد، پس هرگز ورق های ضد سایش را با برش گیوتیین نباید برش داد. این ورق ها می بایسد بوسیله ی برش CNC هوا برش برشکاری شوند.

برای خمکاری ورق ضد سایش هرگز این ورق ها را در دمای محیط خمکاری نکنید، جهت خمکاری این ورق ها می بایسد حرارتی معادل 200 درجه ی سانتی گراد به بافت ورق وارد نموده و سپس آن نقطه ای که به آن حرارت وارد کرده ایم را مورد خمکاری قرار دهیم. لازم به ذکر است سرخ کردن ورق های آلیاژی ضد سایش جهت خمکاری می تواند بافت این ورق را خراب کرده و قابلیت های ضد سایشی ورق مذکور را کاهش دهد. پس همواره در زمان ساخت سازه ها با این ورق، حرارت هایی که به سطح این ورق وارد می شود، می بایست کنترل گردد و از سرخ کردن این ورق جهت ساخت سازه جلوگیری شود.

از دیگر مصارف ورق آلیاژی ضد سایش در ساخت صفحه های تحت سایش صنعتی همچون دیسک های خودرو، دیسک های تحت سایش ماشین آلات صنعتی ( دیسک کلاچ صنعتی خودرو های سنگین ) اشاره نمود. الزام استفاده از ورق های ضد سایش در این نوع ابزار آلات و سازه های صنعتی سایش بالا بوده، چرا که اگر به جای ورق آلیاژی ضد سایش دز این سازه ها از ورق های کربن استیل گرید های Low Alloy  استفاده شود، می تواند کمتر از چند روز کارکرد کاملا تخریب شده و سطح آن ساییده شده و از بین برود.

ورق آلیاژی ضد سایش جهت ساخت دیسک های کلاچ ماشین آلات سنگین

از دیگر کاربرد های ورق آلیاژی ضد سایش این می باشد که ورق های ضخامت بالای ضد سایش را پس از برش به روش CNC ماشین کاری کرده و با آنها ناخن های پاکت های ماشین آلات خاکبرداری را می سازند. ورق های ضد سایش در صنعت معدن بی نهایت مصرف داشته و از محبوب ترین صنایعی که این ورق در آن مورد استفاده قرار می گیرند، می توان به صنایع خاکبرداری و صنایع معدنی اشاره نمود.

ورق ضد سایش جهت ساخت ناخن های خاکبرداری ماشین آلات سنگین


شرکت مهزیار فولاد صنعت تامین کننده ورق های آلیاژی ضد سایش در هاردنس های گوناگون ( 400، 450، 500 و … ) در ایران می باشد. شما می تواند جهت تهیه ی کلیه ی ورق های ضد سایش با برند های هاردوکس، ولداکس، راک استار، ان ام، مگ استرانگ و …. با واحد بازرگانی و فروش شرکت مهزیار فولاد صنعت تماس حاصل نمایید. شرکت مهزیار فولاد همواره خود را موظف و مکلف به تامین متریال های فولادی بنا به درخواست مشتری می داند و کلیه ی کالاهای فروخته شده توسط واحد بازرگانی این شرکت قبل از ارسال می تواند مورد کلیه ی آزمون های شیمیایی جهت مطابقت با آلیاژ درخواستی خریداران قرار گیرد. جهت اطلاع از قیمت و یا خرید، با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نموده و یا به واتزاَپ شرکت به شمازه 09383940223 صورت های درخواستی خود را ارسال نمایید. کارشناسان ما، شما عزیزان را در زمینه خرید انواع ورق آهنی راهنمایی و یاری خواهند نمود.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *