13940817000731 PhotoA

نفت ایران در بازار اسپانیا جایگزین نفت ونزوئلا می‌شود

روزنامه اسپانیایی الماندو طی گزارشی نوشت: به علت عدم توانایی ونزوئلا در افزایش تولید نفت و همچنین افزایش واردات کشورهای اروپایی از ایران، کاراکاس به تدریج در حال از دست دادن بازار نفت اسپانیاست.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه اسپانیایی الماندو نوشت: ونزوئلا به تدریج در حال از دست دادن بازار نفت اسپانیاست، چرا که کشورهای اروپایی واردات نفت از ایران را افزایش داده‌اند.

بر اساس آخرین آمار بریتیش پترولیوم، ونزوئلا علی رغم دارا بودن بزرگ ترین ذخایر اثبات شده هیدروکربنی در جهان، قادر نیست مانع کاهش تولید داخلیش شود و این کشور برای نهمین سال متوالی با کاهش در استخراج نفت مواجه است.

مقاله ی ورق فولادی  و مقاله ی لوله فولادی را نیز بخوانید
مقاله ی لوله api  و مقاله ی فروش ورق اکسین  را نیز بخوانید
مقاله ی ورق اکسین  و مقاله ی ورق گالوانیزه را نیز بخوانید

در نتیجه، این کشور آمریکای جنوبی در حال از دست دادن مشتریان خود در سراسر جهان از جمله اسپانیاست.

اسپانیا خرید نفت از ونزوئلا را در 7 ماه نخست 2016 به میزان 63.1 درصد کاهش داده و به 697 هزار تن رسانده که برابر با 1.8 درصد مجموع واردات نفتی این کشور است.

از طرف دیگر، بازگشت ایران به بازار نفت پس از لغو تحریم‌ها، ضربه سختی به این کشور بوده است که به اسپانیا نفت صادر می‌کرد.

شرکت‌های نفتی اسپانیا نظیر رپسول و سپسا برای انعقاد قرارداد با جمهوری اسلامی ایران برای واردات نفت خام با کیفیت بالا و قابل دسترس برای بازار این کشور هجوم برده‌اند.

اسپانیا در 7 ماه نخست امسال 1.1 میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده است که تقریبا 2 برابر بیش از میزان واردات نفت از ونزوئلاست.

ایران سهم خود از بازار نفت اسپانیا را تا 3 درصد افزایش داده است، اما با این حال هنوز از تولیدکنندگان بزرگی نظیر مکزیک، روسیه و عربستان عقب تر است.

ایران، پیش از اعمال آخرین تحریم ها در سال 2012، حدود 600 هزار بشکه در روز به اتحادیه اروپا نفت صادر می کرد و ایتالیا، اسپانیا و یونان بزرگ ترین خریدارانش بودند.

بر اساس آمار آژانس بین المللی انرژی، ایران حدود 150 هزار بشکه در روز نفت در سال 2011 به اسپانیا نفت صادر کرده است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *