رده بندی لوله

رده بندی لوله های فولادی

با سلام و عرض ادب خدمت کاربران مهزیار فولاد صنعت ، ارائه دهنده لوله های مانیسمان در رده های مختلف میباشد . شما با خرید لوله رده 40 ، 60 ، 80 ، و دیگر رده ها ، این افتخار را به ما میدهید تا کیفیت را برای شما تضمین کنیم ، زیرا کیفیت حق شماست . قیمت خرید لوله رده 40 ، 60  و 80 در مهزیار فولاد برای شما بسیار مقرون بخ صرفه بوده و ما در تلاشیم  تا رضایت شما عزیزان را به خود جلب کنیم .

در این مقاله قصد داریم درباره رده بندی لوله توضیحات مختصری را ارائه دهیم

شرکت مهزیار فولاد صنعت ارائه دهنده انواع لوله های فولادی ، و همچنین انواع لوله مانیسمان


رده بندی لوله

رده بندی لوله اصطلاحی است که برای توصیف ضخامت لوله بکار می‌رود. قطر خارجی یک لوله برای همه رده ها در یک قطر خاص یکسان است. رده بندی استاندارد لوله ها یا اندازه لوله‌ها که توسط استانداردهای ANSI/ASME B36.10M  و API 5L ارائه شده‌ است. تعداد 11 رده معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرد: ۵، ۱۰، ۲۰، ۴۰، 6۰، ۸۰، ۱۰۰، ۱۲۰ و ۱۶۰. پرکاربردترین رده تاکنون 40 است. برای لوله های 8 اینچ و پایین تر، ضخامت دیواره رده 40 و وزن استاندارد لوله یکسان است. از رده های 5 ، 60 ، 100 ، 120 و 140 به ندرت استفاده می شود. که این رده باید هنگام تعیین خط لوله برای یک پروژه خاص  محاسبه شده و در نظر گرفته شود.


 

رده لوله به چه معنی است ؟

از واژه ی ( رده ) جهت بیان ضخامت های لوله بدون درز استفاده می شود ، لازم به ذکر است واژه لاتین sch که بعنوان رده به فارسی شناخته شده است ، همیشه به همراه یک عدد یا یک واژه گفته می شود ، که از این جهت ضخامت لوله بدون درز را با مراجعه به استاندارد ASME B36.10  بر اساس واحد میلیمتر استخراج می کنند .

بعنوان مثال ، لوله رده 40 بدون درز ، با عنوان لاتین sch40  (لوله رده 80)  ، بدون درز با عنوان (sch80) ، و ……. بیان می شود .

قابل ذکر است قیمت لوله مانیسمان ، همراه با افزایش رده لوله ، افزایش یافته ، و علت اصلی این است که وزن لوله ، بهمراه ضخامت آن بیشتر شده ، پس بنابراین باعث افزایش قیمت لوله های مانیسمان می شود .


رده بندی لوله

رده بندی لوله


عدد رده بندی لوله به صورت مقدار تقریبی عبارت زیر تعریف می‌شود:

 

(1000)(P / S) = شماره رده

در جایی که :

P = فشار کاری داخلی براساس واحد psig

S = فشار مجاز برای مصالح ساختمانی در شرایطی که مورد استفاده قرار میگرند براساس واحد psi.

به عنوان مثال ، شماره رده بندی لوله برای لوله فولادی معمولی با فشار مجاز psi 10،000 که در فشار کاری psig 350 استفاده می شود:

 

(حدود 40) 35 = (1000) (350 / 10،000) = شماره رده

لطفا توجه داشته باشید که در سیستم های لوله کشی ، لوله کشی همیشه ضعیف ترین پیوند نیست ، اما باید هر بار اندازه لوله مشخص شود


 

روشی برای تعیین رده بندی لوله های فولادی :

قطر داخلی را اندازه بگیرید و آن را بر ضخامت دیواره تقسیم کنید.

 

 R = ID / Thickness (اینچ)

رده لوله های فولادی                    R

رده   30                               40-50

رده    40                              29-39

رده    60                              25-29

رده   80                              20-23

رده  100                              16-18

رده 120                              13-15

رده 140                              11-13

رده 160                               9-11


 

استاندارد ها :

استاندارد های ASME  : استاندارد لوله های فولادی بدون جوش و بدون درز

استاندارد های API : استاندارد و ویژگی های خط لوله API 5L


جدول رده بندی لوله ها بدون درز

جدول رده بندی لوله های بدون درز

جدول رده بندی لوله های بدون درز

همچنین جهت دریافت جدول رده بندی لوله بصورت فایل PDF ، بر روی لینک ذیل کلیک کنید .

دریافت جدول وزنی رده لوله های بدون درز

 


قیمت لوله های مانیسمان رده 40

همانطور که پیداست و می دانید ، قیمت لوله های مانیسمان رده 40 ، و یا بعبارتی می توان گفت ( همان لوله های رده 40 ) از قیمت لوله های رده 80 کمتر است ، و علت اصلی اختلاف قیمت بین این دو لوله رده 40 و رده 80 ، این است که در لوله های رده 40 ضخامت لوله پایین بوده و در لوله های رده 80 ضخامت لوله بیشتر است ، و این اختلاف ضخامت ، می تواند در نوع ساختار و استفاده متریال های مختلف جهت ساخت این دو لوله تفاوت ایجاد کند ، به همین دلیل است که قیمت آنها با یکدیگر اختلاف دارند . شایان ذکر است که لوله های رده 40 ، به دلیل ضخامت کمتری که دارند ، قادر هستند سیالات بیشتری را از مکانی به مکان دیگر منتقل کنند ، پس در نتیجه لوله های بدون درز رده 40 ، می توانند سیالات بیشتری را از خود عبور دهند .

پس به عبارتی میتوان به این موضوع اشاره داشت که رده بندی لوله ، هم می تواند در قیمت لوله رده 40 و لوله رده 80 و لوله رده 60 تفاوت ایجاد کند ، و هم بر اساس این رده بندی ، میزان عبور سیالات از این  لوله ها مشخص خواهد شد .


معنی Schedule در لوله های مانیسمان چیست ؟؟

بعنوان پارامتری برای تشخیص دادن ضخامت انواع لوله های مختلف مورد بوده و مورد استفاده قرار می گیرد ، البته نکته اینجاست که schedule دقیقا ضخامت لوله نیست ، این پارامتر در اصل رده بندی لوله را نشان می دهد ، مثلا ( لوله رده 40 ) ، ( لوله رده 80 ) و ( لوله رده 60 ) از طریق همین پارامتر رده بندی شده اند ، شایان ذکر است در میان رده های لوله های مانیسمان ، لوله های رده 40 و 80 استفاده بیشتری دارند ، چرا که فشار بیشتری را می توانند تحمل کنند .


اشاره ای به لوله های صنعتی 

یکی از موارد پرکاربرد در صنایع مختلف، لوله های صنعتی می باشد که به نوعی لوله هایی که دارای رده های مختلف هستند، اعم از لوله های رده 40، لوله های رده 80 ، 60 ، 120، 160، و …… می توانند بعنوان لوله های صنعتی نیز بکار گمارده شوند. از لوله های صنعتی در مدار های پایپینگ پالایشگاه های نفت و گاز و پتروشیمی و انتقال سیالاتی مثل آب و نفت و گاز بکار گفته می شود. لوله های صنعتی دارای موارد کاربردی بسیاری می باشد که توضیحات آن در این مقاله نمی گنجد، بدین ترتیب پیشنهاد می شود اگر قصد دارید اطلاعات بسیار جامعی درباره لوله صنعتی کسب نمایید، لطفا بر روی لینک لوله صنعتی کلیک نموده و مطالعه نمایید. 


نگاهی کوتاه به لوله های درزدار

در این مقاله رده بندی لوله های بدون درز مورد بررسی قرار گرفت. اما بد نیست اشاره ای داشته باشیم به لوله های درزدار. لوله های بدون درز همانطور که در مقاله های ما به آن تاکید شده و مورد بررسی قرار گرفته، بطور کلی لوله هایی هستند که هیچ درز جوشی بر روی آنها وجود ندارد. پس بسیار مشهود است که تفاوت این لوله با لوله های درزدار در این است که در لوله های درزدار دو سر ورق های فولادی در مرحله خمکاری گرد می شود و پس از نزدیک شدن دو سر ورق به یکدیگر، توسط یکی از روش های جوشکاری به یکدیگر جوش خورده و لوله های درزدار را تشکیل می دهند، برای مثال لوله های اسپیرال یک نوع لوله های درزدار محسوب می شوند که در آن دو سر ورق به شکل مارپیچ گرد شده و درز بین آن ها به یکدیگر جوش می خورند و پس از طی شدن آزمون های مختلف جهت کنترل کیفیت، به بازار عرضه می شود. لوله های اسپیرال در صنایع مختلف بسیار کاربردی بوده و مورد استفاده بسیاری از صنعتگران قرار گرفته می شود. اگر می خواهید اطلاعات دقیق تری درباره لوله های درزدار کسب نمایید، به شما پیشنهاد می کنیم بر روی لینک لوله درزدار کلیک نموده و در صفحه مرتبط درباره لوله های درزدار مطالعه نمایید. ما اطلاعات جامع و کاملی از این نوع لوله ها را برای شما در صفحه مرتبط آماده نموده ایم. این برای صنعتگرانی که برای پروژه های صنعتی خود نیاز به لوله دارند، کمک می کند تا در انتخاب نوع لوله بهترین و صحیح ترین انتخاب را داشته باشند.


شما خریداران و صنعتگران محترم می توانید با تماس با واحد فروش شرکت ، به شماره ۴۴۴۴۹۱۰۱-۰۲۱ تماس حاصل تماس بگیرید، پرسنل واحد فروش صورت خرید شما را در کمترین زمان ممکن تامین خواهند کرد . 

شایان ذکر است شرکت مهزیار فولاد صنعت در زمینه فروش انواع لوله های مختلف فعالیت دارد ، که در ذیل قید شده

خواهشمندیم جهت خرید اقلام فولادی قید شده ، با واحد فروش شرکت تماس بگیرید ، و یا اینکه با ارسال ایمیل به آدرس الکترونیکیpps@mahzyar.net و mahzyar.net97@gmail.com و همچنین از طریق ارسال پیام به واتس اپ شرکت به شماره 09383940223 ، صورت درخواستی خود را ارسال کرده ، پرسنل بخش فروش شرکت در اولین فرصت و در کوتاه ترین زمان درخواست شما را پیگیری کرده و پیش فاکتور مربوطه را برای شما ارسال خواهند کرد .


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

 

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *