نقش فولاد در ساخت ادوات کشاورزی

نقش فولاد در صنایع کشاورزی

با سلام و درود بر شما کاربران عزیز و ارجمند. در این مقاله ما قصد داریم نقش فولاد در صنایع کشاورزی را بررسی نموده و آن را به شما عزیزان تشریح نماییم. خواهشمندیم با ما همراه باشید.

اما قبل از هر چیزی قصد داریم به نکته ای اشاره نماییم. آیا تا به حال به این دقت نموده اید وسایلی که ما به صورت روز مره از آنها استفاده می نماییم، از چه جنسی می باشند؟ و یا اجزایی که در اطراف ما ملموس و قابل مشاهده هستند از چه چیزی ساخته شده اند؟ آیا زمانی که از خیابان ها عبور می کنید، مواردی را مشاهده می کنید مانند پل ها، گارد ریل ها، تابلو های راهنمایی و رانندگی و هر آنچه که در خیابان ها وجود دارند ! جالب است بدانید فولاد در بسیاری از صنایع کشور کاربرد دارد. در بسیاری از صنعت ها دارای کاربرد های متفاوتی هستند و این یکی از مواردی است که شاید مردم از آن آگاهی نداشته باشند، و تنها به یک دید ساده به آن نگاه داشته و در ذهن خود بگویند ( این از جنس آهن است ! ) در صورتی که مسئله اصلا به سادگی جمله ی بیان شده در ذهن مردم نیست. در علم فولاد، بیش از هزاران نوع آلیاژ وجود دارند که در صنایع مختلف، بنا به شرایط مختلف و نوع استفاده آلیاژ ها تغییر کرده و حتما من باب این موضوع می بایست شخصی وجود داشته باشد که به علم آلیاژ ها آشنا بوده و انتخاب آلیاژ درست مناسب با شرایط کاری مختلف را انجام دهد. ناگفته نماند که بحث آلیاژ شناسی فولاد ها و کاربرد های آنها به حدی متنوع و پیچیده است که در این مقاله نمی توان به تمامی موارد اشاره نمود، در این صورت در چندین مقاله می بایست به آنها پرداخت. بسیار خب می پردازیم به نقش فولاد در صنعت کشاورزی.

صنعت کشاورزی، از دیگر صنعت هایی است که فولاد در آن نقش بسیار زیادی داشته و کاربران تولید ابزار آلات کشاورزی، از آن بهره برده و بعنوان مواد اولیه ای است که می توانند از آن استفاده نموده و به تولید ابزار کشاورزی بپردازند و به کشاورزان عزیز کشورمان عرضه کنند. حال این مسئله جایز است که دلیل اصلی کاربرد فولاد در این ابزار ها چیست ؟ با ما همراه باشید.

از آنجایی که ابزارآلات کشاورزی به صورت پیوسته و دائم با خاک و سنگ سرو کار دارند، نقش فولاد برجسته شده و می بایست از فولاد هایی استفاده شوند که از استقامت بالایی در برابر سایش برخوردار باشند.


ابزار آلات کشاورزی

حال می پردازیم به ابزارآلات کشاورزی. همانطور که می دانید و یا تا حدودی آشنایی دارید، محصولاتی که در صنعت کشاورزی حاصل می شوند و مورد استفاده عموم مردم قرار می گیرند، از مرحله ی کاشت در زمین های کشاورزی تا لحظه ی برداشت و عرضه، به وسیله ی ابزار آلات کشاورزی انجام می شود. ابزار آلاتی مانند بیل های دستی که به صورت دستی با آن کار می شود و ماشین آلاتی مانند تراکتور، و تیلر و ….. که در صنعت کشاورزی نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. تراکتور ها که وظیفه ی خاکبرداری را ایفا نموده و تیلر ها نقش نرم کردن خاک را ایفا می نمایند. یکی دیگر از مواردی که می بایست به اهمیت آن اشاره نمود، این است که تراکتور ها و تیلر ها به دلیل متصل شدن ابزار آلات دیگر کشاورزی به آنها، از نقش حیاتی در صنعت کشاورزی دارند.

استفاده از ادوات کشاورزی توسط دام ها


نقش فولاد در صنایع کشاورزی و ابزار آلات آن

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض نمودیم، فولاد در صنعت ادوات و ابزار آلات کشاورزی نقش موثری دارند و همانطور که اشاره شد، فولاد ها دارای تنوع بسیاری هستند که هر یک بنا به شرایط استفاده گونه ها و گرید های مختلفی از فولاد را شامل می شود. در حوزه ی کشاورزی فولاد ها می توانند تمام اجزائ تشکیل دهنده ادوات را شامل شوند، و یا می توانند در اتصال دهنده ها مثل پیچ و مهره نقش خود را ایفا نمایند. اما هر چه جلوتر می رویم، بیشتر به این نتیجه می رسیم که فولاد توانسته در این حوزه یک تحول بزرگی را بوجود آورد.

در ساخت ادوات کشاورزی مهمترین عواملی که برای انتخاب نوع فولاد در نظر گرفته می شود، این است که آن ادوات قرار است در چه مکان و در چه شرایط آب و هوایی مورد استفاده قرار گیرد، و بر این اساس نوع فولاد انتخابی جهت ساخت ادوات تعیین می گردند. فولاد ها از نظر استحکام، از نظر مقاومت در برابر سایش، استقامت در برابر رطوبت و شرایط آب و هوایی مختلف، استقامت در برابر ضربه و میزان خستگی دارای گونه های مختلفی بوده که بر اساس نوع کار و محل بکار گیری تعیین می شوند. بعنوان مثال در ادوات کشاورزی بعلت سرو کار داشتن ادوات با خاک و سنگ، میزان ضد سایش بودن فولاد بسیار امر مهمی تلقی شده و نوع فولاد بر این اساس تعیین می شود که به میزان لازم در برابر خاک و سنگ مقاوم باشد.

همانطور که گفتیم، بسیاری از ادوات کشاورزی از جنس فولاد های مختلف می باشد که این ادوات متشکل از جنس فولاد، به روش های مختلفی ساخته می شوند که یکی از روش های آن روش فورج بوده و روش دیگر آن ریخته گری است. اگر بخواهیم در مثالی ساده این موضوع را بررسی نماییم، می توان به بیل اشاره نمود. بدین صورت که شمش های فولادی گداخته شده، توسط پتک مورد ضربه های متعدد قرار گرفته که به آن روش آهنگری نیز می گویند، و طی ضربات متعدد پتک به این شمش های فولادی گداخته شده به مراتب به شکل بیل در می آیند.


نقش فولاد در صنایع کشاورزی و پیشرفت در ادوات

حتما پیش زمینه ای در باره ادوات کشاورزی و یا حتی شکل ظاهری آنها در ذهنتان وجود دارد. اما آیا از پیشرفت این ادوات اطلاعی دارید، آیا می دانید که این ادوات کشاورزی که سالیان سال مورد استفاده ی بسیاری از کشاورزان قرار م گیرد، دچار چه تغییر و تحولاتی شده اند؟

شاید جالب باشد بدانید که در ابتدای شروع کار کشاورزی، بسیاری از ادوات مورد استفاده توسط کشاورزان از جنس چوب بوده است. اما در هر صورت این ادوات نمی توانست برای کار کشاورزی مفید واقع شود، چرا که بسیاری از فعالیت های کشاورزی سنگین بوده و چوب قدرت تحمل این فعالیت ها را نداشت و در نهایت باعث شکسته شدن ادوات می شدند، و یا اینکه ممکن بود به دلیل وجود شرایط آب و هوایی چون صدمه ببیند و یا حتی توسط بسیاری از جانوران خراب شود.

پس از گذشت چندین سال و ورود فولاد به بسیاری از صنایع مختلف، به تدریج وارد صنعت ادوات کشاورزی شد. با ورود فولاد به این صنعت،، بسیاری از ادوات کشاورزی توسط فولاد ساخته و می توان اینگونه اشاره داشت که چوب جای خود را به فولاد داده و کار بسیاری از کشاورزان را آسوده نمود. بعنوان مثال با ورود خیش به این صنعت، کشاورزان آن را دام های خود بسته و زمین خود را به سادگی شخم می زنند.

شاید برایتان سوال باشد که منظور از خیش چیست !؟

خیش یک ابزاری برای کشاورزی است که دارای تیغه های آهنی بوده و صرفا جهت شخم زدن و یا همان زیر و رو کردن خاک زمین کشاورزی می باشد که زمین را برای بذر آماده می نمایند.

به جرات می توان گفت نقش فولاد در صنایع کشاورزی بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد، چرا که یکی دیگر از تحولاتی که فولاد در صنعت کشاورزی رخ ایجاد نموده، پس از کشف موتور بخار رخ داد. پس از گذشت 1 قرن از اختراع موتور های بخار، تراکتور های زراعتی تولید شدند که توسط موتور بخار کار می کردند و از آنجایی که وزن و ابعاد موتور بخار بسیار بالا بود، پس از چندی موتور بخار جای خود را به موتور های بنزینی داد. حال به اینجا رسیده ایم که سیر تحول در صنعت ادوات کشاورزی به جایی رسیده است که ماشین آلات که ساخته از جنس فولاد می باشند، جای خود به جای دام ها در این صنعت تثبیت نموده است. البته ناگفته نماند این تحول بزرگ باعث افزایش کارایی و بازدهی در این صنعت شد. پس در نتیجه نقش فولاد در صنایع کشاورزی بسیار مهم بوده و در نهایت منجر به افزایش بازدهی در این صنعت شد.


تاثیر قیمت فولاد در قیمت ادوات کشاورزی

زمانی که صحبت از ابزار فولادی می شود، سازندگان این ابزار، فکرشان فقط یه یک نکته منعطف می شود، آن نکته این است که ( قیمت مواد اولیه که معمولا شمش فولادی می باشد چقدر است ) ؟

پس قیمت این شمش های فولادی بعنوان مواد اولیه ابزار آلات فولادی بسیار مهم بوده و در قیمت ابزار آلات ساخته شده و یا همان خروجی نهایی توسط سازندگان ابزار آلات حائز اهمیت قرار می گیرد.

بعنوان مثال، به ماشین آلات توجه کنید، جالب است بدانید که بسیاری از بدنه های ماشین آلات، از جنس ورق ST52 بوده و از این نوع فولاد ساخته می شوند. پس سازنده ی ماشین آلات زمان خرید این ورق فولادی سیاه ST52 به قیمت آن توجه نموده و به حتم یقین این قیمت در قیمت نهائی این ماشین آلات تاثیراتی دارد. همچنین علاوه بر قیمت ماده اولیه ، عواملی مانند نوع آلیاژی که در آن فولاد ها استفاده می شود، برند، هزینه حمل و نقل، و ….. در قیمت تمام شده ماشین آلات تاثیر گذار خواهند بود.


مهزیار فولاد صنعت، ارائه دهنده انواع ورق های فولادی و ورق آهنی و همچنین ورق های آلیاژی مختلف و در ابعاد و ضخامت های مختلف است. ما در این راستا با توجه به نیاز های شما مشتریان عزیز پیش رفته و تمام تلاشمان در این است که شما عزیزان را در پروژه های صنعتی تان یاری نموده و کلیه مقاطع مورد نیاز شما را تامین نماییم. لطفا جهت اطلاع از قیمت کلیه ورق های فولادی با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نموده و یا به صفحه مربوط به جداول قیمتی در وب سایت مراجعه نموده و قیمت مقطع مورد نیاز خود را مشاهده نمایید، قیمت ها هر روز به روز رسانی می شوند. همچنین می توانید صورت های خرید خود را به واتز اَپ شرکت به شماره 09383940223 ارسال نموده و یا از طریق ارسال ایمیل به آدرس الکترونیکی pps@mahzyar.net و mahzyar.net97@gmail.com اقدام نمایید. کارشناسان ما همه روزه از ساعت 9 صبح الی 17:30 ( به غیر از روز های پنجشنبه از ساعت 9 صبح الی 13:30 ) آماده ی پاسخگویی به شما خریداران عزیز هستند. با ما در تماس باشید.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *