تفاوت ورق استیل با گالوانیزه

استیل با گالوانیزه چه تفاوت هایی دارد ؟

با سلام و درود بر شما هموطنان عزیز و ارجمند. در این نوشته ما قصد داریم تفاوت استیل با گالوانیزه را به صورت جامع و کامل ارائه دهیم. خواهشمندیم با ما همراه باشید تا با تفاوت این دو بیشتر آشنا شوید. یکی از تفاوت های این دو ، هزینه پایین است. ورق گالوانیزه از هزینه ی کمتری نسبت به فولاد های دیگر برخوردار است، و همین ویژگی باعث شده است تا این ورق به عنوان یکی از رقیب های مقرون به صرفه برای فولادها به حساب بیاید، اما نکته ای که وجود دارد این است که ورق گالوانیزه نسبت به فولاد های ضد زنگ یا همان ورق استیل، از استحکام کمتری برخوردار است. این ویژگی نیز باعث شده است تا مشاوران صنعت متالوژی ورق های گالوانیزه را در استفاده از بسیاری از پروژه ها پیشنهاد کنند. ما قصد داریم در ادامه ی مطلب تفاوت استیل با گالوانیزه را به صورت جامع برای شما عزیزان شرح دهیم. با مهزیار فولاد صنعت همراه باشید.


تفاوت استیل با گالوانیزه

ورق های فولادی گالوانیزه، ورق های معمولی هستند که روی این ورق ها از روکش فلز تشکیل شده است و این روکش صرفا جهت مقاوم شدن در برابر خوردگی این ورق فولادی می باشد. همانطور که می دانید، آهن تشکیل دهنده فولاد های معمولی می باشد و در محیط هایی که دارای رطوبت می باشد، به صورت باران یا رطوبت محیط دچار زنگ زدگی می شوند. این فرایند پس از گذشت زمان موجب شکستگی فولاد می شود. به همین جهت برای جلوگیری از این فرایند دو راه حل وجود دارد : 

  • تغییر آن فلز به فلزی ه در برابر شرایط رطوبت هوایی و آب مقاوم باشد
  • پوشانیدن سطح فیزیکی لوله جهت برخورد آب با آهن و واکنش پس از آن

تفاوت ورق استیل با گالوانیزه

تفاوت ورق استیل با گالوانیزه

تفاوت فولاد زنگ نزن با گالوانیزه و سایز فلزات

سایر اوقات جابجایی از یک فولاد به فولاد دیگر به علت تفاوت در هزینه ها گزینه ای نیست که از نظر اقتصادی به صرفه باشید یا بهتر است بگوییم از نظر اقتصاد جایگزینی معنی خاصی ندارد.  همانطور که میدانید استیل از آلومینیوم گرانتر بوده، آلومینیوم از فولاد نیز گرانتر است، از جهتی دیگر فولاد ها ممکن است از خصوصیت فیزیکی و بدنی خاصی برخوردار باشند مثل ( قدرت و یا وزن ) که در یک پروژه ای خاص مقدور به تعویض برنامه نباشند.

گزینه ی بعدی که می تواند برای محافظت از یک فولاد موجود باشد، این است که با استفاده از یک سد فیزیکی مثل روکش و یا رنگ از سطح فولاد محافظت نماییم. اینجاست که معنی گالوانیزه برجسته می شود.

در صنعت تولید، گالوانیزه ( شکل دهی چرخشی و قالب گیری ) اشاره ای به فولاد گالوانیزه دارد. فولاد های گالوانیزه، به فولاد های معمولی گفته می شود که سطح آن با فلز روی پوشانده شده است و این فرایند صرفا جهت مقاوم تر شدن نسبت به خوردگی صورت می پذیرد.  این می تواند یکی از موارد تفاوت استیل با گالوانیزه  باشد.


آهن گالوانیزه

همانطور که در موارد بالا اشاره نمودیم ، آهن گالوانیزه آهن های معمولی هستند که جهت مقاوم شدن در برابر خوردگی در شرایط محیطی رطوبتی و یا محیط هایی که در معرض آب هستند، این آهن های معمولی با فلز روی روکش می شوند و این امر باعث می شود تا این فلز به اصطلاح کالوانیزه شده و در مقابل رطوبت و آب، و بطور کلی ( خوردگی ) مقاوم شود. نکته ای که وجود دارد ، این است که اگر قصد داشته باشید تا مقاومت در برابر خوردگی این فلز را بیشتر نمایید، می بایست ضخامت روکش فلز روی بر روی سطح این آهن بیشتر شود. فرایند گالوانیزه از نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت قرار گرفته است، چرا که روشی مقرون به صرفه بوده و به دلیل اقتصادی بودن این فرایند از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. مورادی مثل : ناودانی ساختمان، پیچ و مهره ها، بسیاری از پروفیل های صنعتی، گریتینگ ها از میزان تقاضای بالاییی برخوردار هستند. ورق های گالوانیزه به علت ویژگی ضد زنگ بودن دارای تقاضای بسیار زیادی می باشد. همچنین به علت محدودیتی که در تولید این ورق وجود دارد، این ورق ها بصورت وارداتی نیز تامین می شود. یکی از علت های نوساناتی که در قیمت ورق گالوانیزه موجود است، می توان همین علت به حساب آورد. و همچنین این موضوع می تواند یکی از دیگر موضوعاتی باشد که بیانگر تفاوت استیل با گالوانیزه  باشد.

روش تولید ورق گالوانیزه

ورق های گالوانیزه به دو روش قابل تولید می باشند:

  • روش گالوانیزه گرم : در این روش قطعه را در مذاب روی قرار داده و با قرار داد فلز بر روی مذاب روی ، لایه ای محافظ سطج فولاد را پوشانده و این روش جهت پوشش دهی با ضخامت بیش از  میکرومتر بسیار مناسب می باشد.
  • روش گالوانیزه سرد: نام دیگر این روش روش ( الکتروگالوانیزاسیون ) نام دارد که عملیات با استفاده از جریان الکتریکی، عملیات پوشش دهی صورت می پذیرد.

نکته ای وجود دارد که فرایند گالوانیزه برای سایر قطعات پس از ساخت صورت می پذیرد .

تفاوت استیل با گالوانیزه

تفاوت استیل با گالوانیزه


استیل یا همان فولاد ضد زنگ چیست

استیل یا همان ( استنلس استیل ) یک فولاد ضد زنگ یا بهتر است بگوییم یک آلیاژ از فولاد است که با اضافه کردن درصدی از نیکل و کروم جهت اضافه کردن خواص های ضد خورندگی به این آلیاژ محسوب می شود. پس می توان یکی از دیگر تفاوت استیل با گالوانیزه را بدین شکل تعریف نمود که ورق های گالوانیزه با اضافه نمودن سطح فلز روی بر روی این ورق در برابر خورندگی مقاوم می شوند، اما استیل از طریق اضافه نمودن عنصر کروم و نیکل.

همچنین با افزودن عنصر مولیبدن مقاومت این آلیاژ در برابر اسید ها، مواد شیمیایی و محلول های کلریدی افزایش پیدا خواهد کرد. کاهش هزینه های نگهداری این مقطع و مقاومت بالایی که دارد، باعث شده است تا در تولید پروفیل های صنعتی و ساختمانی پرکاربرد شود. درباره این مقطع ، می بایست بدانید که بر خلاف ظاهر ساده ای که دارند، بخش عظیمی از هزینه های ساخت بسیاری از سازه ها را در بر می گیرد و همین موضوع باعث شده است که تغییرات در قیمت انواع پروفیل ها و قوطی ها تاثیر بسیاری در بازار مساکن و همچنین خودرو سازی بگذارد.


تفاوت استیل با گالوانیزه و جایگزین نکردن آنها با آلومینیوم

یکی از نکانی که در استنلس استیل ها، فولاد های گالوانیزه و آلومینیوم وجود دارد ، این است که هنگام انتخاب از بین این  مورد قید شده، تنها فاکتور قیمت نمی تواند بعنوان یک عامل برای نتیجه گیری برای انتخاب باشد، چرا که استنلس استیل ها و فولاد های گالوانیزه و آلومینیوم هر کدام دارای خواصی هستند که در موقعیت های خاص برای سازه های خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. اینکه یک سازه در جه موقعیتی و در چه شرایطی قرار است به بهره برداری برسد ، می تواند بعنوان ملاک اصلی انتخاب نوع فلز برای ساخت سازه باشد. پس برای این موضوع می بایست در هنگام انتخاب از دقت بسیار بالایی بهره ببرد. مهزیار فولاد صنعت با کارشناسان مجرب خود می تواند بعنوان یک راهنمای بسیار خوب در این زمینه باشد و شما را در هنگام انتخاب سازه های مورد نظرتان راهنمایی نماید.


اشتباه در انتخاب بعلت اختلاف قیمت

در تولید بسیاری از سازه ها در پروژه های ساخت و ساز، جهت کاهش در هزینه های ساخت از فلزات دیگر به جای آلومینیوم و فولاد های ضد زنگ استفاده می شود. به نوعی می توان اشاره نمود که این تصمیم می تواند بعنوان یک تصمیم سخت از نظر اقتصادی باشد. لازم به ذکر است که استفاده از فولاد های ضد زنگ باعث می شود تا قیمت سازه ها بالا برود.

اختلاف در قیمت سازه های مورد استفاده از فولاد های ضد زنگ نیز می تواند بعنوان یکی دیگر از عواملی محسوب شود که تفاوت استیل با گالوانیزه  را بیان می کند.


تفاوت استیل با گالوانیزه

تفاوت استیل با گالوانیزه در نوع کاربرد

این دو فولاد، هر دو در بسیاری از صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، اما این نکته وجود دارد که این دو از نظر کاربرد با یکدیگر دارای تفاوت هایی می باشند. استنلس استیل ها یا همان ( فولاد های ضد زنگ ) به علت بکار رفتن ترکیباتی مثل کروم، نیکل، مولیبدن، در برابر ترکیبات شیمیایی بسیار مقاوم است، و دلیل اصلی استفاده از این آلیاژ در صنایع غذایی و دارویی که نیازی به الکتریسیته های ساکنی مانند رایانه نباشد، مورد استفاده قرار می گیرند.

اما ورق های گالوانیزه بعنوان یکی از رقیب های اصلی برای فولاد به شمار می روند، و اصلی ترین علت، مقرون به صرفه بودن آن است. اما این نکته را نیز میبایست در نظر گرفت که فولاد های گالوانیزه از قدرت استحکام کمتری نسبت به استنلس استیل ها برخوردار است و همین موضوع قیمت و استحکام بااعث شده است که بسیاری از صنعتگران در پروژه هایی که با محدودیت بودجه مواجه هستند، از فولاد های گالوانیزه استفاده خواهند نمود.


مهزیار فولاد صنعت با سالها تجربه در زمینه فروش و تامین مقاطع فولادی و آلیاژی، شما عزیزان را در زمینه فروش انواع ورق استیل از جمله ورق استیل 304 که پر مصرف ترین آن است یاری خواهد نمود. ما با تیم مجرب فروش خود، خریدی مطمئن را برای شما به ارمغان خواهیم آورد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با واحد فروش کارشناسان مهزیار فولاد صنعت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نمایید. شما می توانید صورت های خرید خود را از طریق ارسال پیام به واتز اَپ شرکت به شماره 09383940223 و ارسال ایمیل به آدرس الکترونیکی pps@mahzyar.net و mahzyar.net97@gmail.com صورت درخواستی خود را به کارشناسان فروش اعلام نمایید. تیم فروش در کمترین زمان ممکن، کلیه مقاطع مورد نیاز شما را تامین خواهند نمود.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید
جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید
کانال تلگرام

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *