آهن آلات دریایی

4 – آهن آلات دریایی

آهن آلات دریایی که معمولا بصورت آلیاژهایی با پسوند گرید A شناخته میشوند در مقاطع مختلف جهت ساخت سازه هایی همچون کشتی اسکله و دیگر سازه هایی که در بنادر ساخته می شوند به کار می رود .

پرکاربرد ترین نوع آهن آلات دریایی ورق های مخصوص ساخت شناور و کشتی می باشند که از آلیاژهای گوناگونی ساخته می شوند .

این آلیاژها در بازارهای جهانی با نامهای گوناگونی شناخته میشود آلیاژهای پر مصرف ساخت سازه های دریایی عبارتند از:

آلیاژ GLA  LRA و A36 و A131 GR A  این فولادها که معمولا برای ساخت انواع شناور و کشتی به صورت بیشترین کاربرد را در مقطع ورق دارند مورد استفاده جهت ساخت بدنه کشتی های تفریحی بازرگانی و باری و دیگر استراکچرها و سازه هایی که در ساخت کشتی به کارمی روند مورد مصرف قرارمیگیرند .

شرکتهای کشتی سازی در جهان که دارای داکت های کشتی سازی در سواحل می باشند شناورها و کشتی های خود را در داخل داکت های کشتی سازی با ورقهای مذکور و با طراحی مهندسان مورد ساخت قرار می دهند .

انواع ورقهای دریایی با توجه به شکل شناور و ابعاد شناورها در ضخامت های مختلفی جهت ساخت این سازه ها مورد کاربرد قرار می گیرد که شناورهای کوچکتر از ورق هایی با ضخامت پایین تر و شناورهای بزرگتر ازورق های با ضخامت های بالاتر ساخته می شوند .

ابعاد مورد مصرف ورق های دریایی معمولا به نسبت دیگر ابعاد ورق ها بزرگتر بوده به این صورت که با توجه به اینکه بدنه و دیواره  کشتی ها می بایست مقاومت بالاتری با توجه به شرایط جوی بدخیم در دریاها داشته باشند .

از ورقهایی با ابعاد بزرگ تر برای ساخت این شناورها و کشتی ها استفاده می شود ورق های دریایی در ابعاد بزرگ به صورت ابعاد 6*2 متر 12*2 متر 12*2/5 متر 12*3 متر و دیگر ابعاد با توجه به اندازه سازه و ابعاد کشتی جهت ساخت این شناورها مورد استفاده قرار میگیرد

از ورق های دریایی جهت ساخت بدنه کشتی ها به صورت قرار دادن ورق های مختلف کنار یکدیگر و جوش دادن ورق های مذکور به یکدیگر استفاده میشود .

این ورقها جهت ساخت کف عرشه های کشتی ها ساخت دیگر استراکچرها و سازه های به کار رفته در کشتی مورد استفاده قرار میگیرد .

معمولا پس از ساخت و آهنگری ورق ها جهت ساخت شناور سطح این ورق ها با رنگ های مخصوص مقاوم در برابر آب شور دریا پوشش داده می شود .

در سازه های دریایی مقاطع دیگر فولادی نیز به کار گرفته میشود که این مقاطع عبارتند از :

مقطع HP ، لوله های دریایی

و دیگر مقاطعی که در سازه های دریایی به کار گرفته می شود عبارتند :

L-BAR R UPB و HEM همه فولادهای مذکور هنگامی که قرار است در سازه های دریایی مورد کاربرد قرار گیرند می بایست دارای استاندارد گرید A که استاندارد مخصوص ساخت سازه های دریایی هستند باشد .

لوله های دریایی :

لوله های دریایی که به صورت گرید A در صنایع دریایی به کار گرفته می شود جهت لوله کشی مدارهای تاسیسات انواع کشتی ها ساخت دودکش های موتورخانه و ساخت دیگر ادوات کشتی ها به کار گرفته می شود .

این لوله ها می بایست دارای استانداردهایی مطابق با A131 و یا استاندارد گرید A36 باشند .

امروزه آهن آلاتی که با نام دریایی شناخته میشوند در صنایع کشتی سازی در جهان بسیار پرمصرف می باشند و شرکت های تولیدکننده مقاطع فولادی اقدام به تولید کلیه آهن آلات مورد مصرف در صنایع دریایی می نمایند .

آهن آلات دریایی به جز استفاده در شناورها و کشتی ها در ساخت سکوهای نفتی و دیگر سازه های در تماس با آب شور دریا استفاده میشود.

شرکت مهزیار فولاد صنعت با داشتن بیش از 20 سال سابقه در فروش و تامین مقاطع دریایی و فولادهای دریایی اقدام به تامین کلیه آهن آلات دریایی جهت مصرف شرکت های کشتی سازی و پیمانکاران صنایع دریایی می نماید.

شما می توانید از ورق های آلیاژی دریایی در گریدهای مختلف را از بخش بازرگانی و فروش شرکت مهزیار فولاد استعلام نموده تا این ورق ها را در کوتاه ترین زمان ممکن در سایتهای کشتی سازی و در استراکچرهای دریایی خود مورد کاربرد قرار دهید .

ورق های دریایی معمولا در کشور ایران از از نوع وارداتی مورد مصرف قرار می گیرد اما بعضا برای ساخت شناورهای کوچک تر و شناورهایی که نیاز به استانداردهای ضروری جهت تردد در آب های بین المللی نمی باشند .

از ورق های دریایی گریدهای داخلی نیز مورد استفاده قرارمیگیرد شرکت های داخلی تولیدکننده ورق های دریایی در سال های گذشته اقدام به تولید انواع ورق های دریایی با آلیاژهای  A36 وA131 نموده اند که این ورق ها می تواند مورد مصرف ساخت سازه های دریایی جهت استفاده صنعتگران گرامی قرار گیرد .

شرکت مهزیار فولاد تامین کننده کلیه مقاطع فولادی دریایی و کلیه ورق ها و لوله های مورد استفاده در ساخت شناور و ساخت کشتی در ایران می باشد

آهن آلات دریایی در این مطلب از وبلاگ مهزیار فولاد صنعت «پرکاربردترین آهن‌آلات دریایی» قصد داریم تا با ورق دریایی آشنا شویم. پس با ما همراه شوید. 

تجارت جهانی یکی از منابع اصلی درآمد کشور هست و توسط کشتی‌هایی که در آب‌های بین‌المللی تردد می‌کنند، تسهیل می‌شود. افزایش تقاضا برای سفر‌های سریع‌تر، بهتر و ایمن‌تر در دریا‌ها، مهندسان و طراحان قایق را مصمم کرده تا پیشرفت‌های متعددی در طراحی کشتی برای افزایش کارایی کلی داشته باشند. 

یکی از موادی که امروزه در بدنه کشتی‌ها استفاده می‌شود، ورق دریایی است. این ورق آهنی که اغلب از جنس آلومینیوم است، توسط بسیاری از سازندگان قایق به دلیل سبک بودن آن ترجیح داده می‌شود زیرا سریع‌تر حرکت می‌کنند.

قایق‌ها و کشتی‌های آلومینیومی پایدارتر هستند. کارایی آسان و خواص آن مانند مقاومت شیمیایی و خوردگی، نفوذناپذیری در برابر مغناطیس و تمایل به تغییر شکل پلاستیک، آلومینیوم را به گزینه‌ای قوی برای ساخت قایق و کشتی تبدیل کرده است. 

ورق دریایی چیست؟ 

این ورق از انواع ورق‌های نورد گرم است که استحکام بالا و جوش‌پذیری خوبی دارد و در برابر خوردگی عالی عمل می‌کند. ورق دریایی شباهت زیادی به ورق سیاه دارد و تنها به دلیل رنگ روشن‌تر و قیمت ارزان‌تر، کمی متفاوت است.

جنس آن معمولاً از آهن و از فلزاتی مانند مس، آلومینیوم و آلیاژ‌های دیگر می‌باشد. در مصارف دریایی مانند قایق‌های بزرگ و کف کشتی کاربرد دارد. علاوه بر این در صنعت خودروسازی و ساختمان‌سازی نیز استفاده می‌شود. 

آهن آلات دریایی

واحدبازرگانی شرکت مهزیار فولادفروشنده ورق های آلیاژی درسراسر کشور

مشخصات ورق دریایی 

  • آهن‌آلات دریایی، مقاومت بسیار خوبی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی دارند. 
  • تراکمی حدود ۷ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم دارند. 
  • بسیار جوش‌پذیر هستند. 
  • مقاومت فشاری حدود ۲۰۰ مگاپاسکال دارند. 
  • دارای وزن سبک هستند. 

تولیدکنندگان ورق دریایی 

این نوع از ورق هم در ایران و هم خارج از کشور تولید می‌شود. تولید آن در ایران از کیفیت خوبی برخوردار بوده و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است. ورق‌های دریایی GL-A، A36 و LR-A فولادهای مقاوم در برابر آب شور دریا هستند .

و در کارخانه‌هایی مانند فولاد اکسین خوزستان، فولاد مبارکه اصفهان، ایلیچ اکراین، دوفرکو بلژیک، هیوندای کره، دانکوک کره و اورال استیل روسیه تولید و بهره‌برداری می‌شوند. صنعتگران داخل کشور با وجود نمونه‌های خارجی در بازار، ترجیح می‌دهند از تولیدات ورق دریایی کشور خودمان استفاده کنند؛ زیرا علاوه بر قیمت مناسب کیفیتی عالی نیز دارد. 

انواع ورق فلزی دریایی 

ورق فولادی، یک محصول کاربردی در بین مصالح تولیدی فولاد است و در صنایع مختلفی از جمله کشتی‌سازی کاربرد دارد. 

در بین انواع ورق فولادی، ورق فولادی گالوانیزه، ورق فولاد ضدزنگ و فولاد ضدزنگ آستنیتی غیرمغناطیسی، در صنایع دریایی استفاده می‌شوند که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت. 

ورق فولاد گالوانیزه 

این ورق فولادی توسط فرایند گالوانیزه، با اکسید روی، سطح بیرونی فولاد را می‌پوشاند. این عمل، ورق را از زنگ‌زدگی محافظت می‌کند و آن را برای کاربرد‌هایی که آب، در آن‌ها دخیل است مانند لوله‌های آبیاری و شناور‌های دریایی، مناسب می‌کند.

 

آهن آلات دریایی

واحدبازرگانی شرکت مهزیارفولاد فروشنده ورق های آلیاژی در سراسر کشور

ورق فولاد ضد زنگ 

این نوع از ورق فولادی دارای عناصر دیگری است که همین عامل باعث افزایش قیمت آن نسبت به ورق گالوانیزه می‌شود. عناصر موجود در ورق ضدزنگ، مقاومت آن را در برابر خوردگی بیشتر می‌کنند. از کاربرد‌های مهم آن می‌توان به ساخت سازه‌ها، تجهیزات حمل و نقل و شناور‌های دریایی اشاره کرد. 

فولاد ضد زنگ آستنیتی غیرمغناطیسی 

این فولاد دارای کمی کربن و مقدار زیادی از نیکل و کروم است. مقاومت خوبی در برابر خوردگی و همچنین شکل‌پذیری مناسبی دارد. از فولاد ضدزنگ آستنیتی غیرمغناطیسی در تجهیزات دریایی به دلیل مقاومت خوب در برابر خوردگی به صورت فراوان استفاده می‌شود. 

محاسبه وزن ورق دریایی

آیا می‌دانید یک ورق از نوع دریایی را چگونه محاسبه می‌کنند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا فرمول محاسبه را به همراه قیمت ورق دریایی برای شما توضیح دهیم. 

برای این کار، ضخامت ورق را با طول و عرض آن ضرب می‌کنیم. جواب به دست آمده را بر ۱۰۰۰ تقسیم کرده و سپس در عدد ۸/۷ ضرب می‌کنیم. 

۸/۷ ×۱۰۰۰÷(طول×عرض× ضخامت) 

ارزان و سبک بودن ورق دریایی 

ورق دریایی باید ارزان و سبک باشد؛ چون علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌های اقتصادی، سودآوری آن نیز مهم است. هر چه کشتی‌ای که ساخته می‌شود، ورق سبک‌تری در آن استفاده شود، به طور معمول، سبک‌تر خواهد بود، در نتیجه این کشتی کالای بیشتری را می‌تواند حمل کند؛ پس قدرت کمتری به کار می‌گیرد و سوخت مصرفی نیز کمتر می‌شود.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *