با سلام و عرض ادب و احترام به کاربران عزیز مهزیار فولاد صنعت. ما با هدف تامین و فروش لوله صنعتی گوشتدار و دیگر لوله های فولادی با سالها تجربه و تخصص در این زمینه در خدمت شما عزیزان هستیم تا شما را در خریدی مطمئن و بدون ضرر یاری نموده و راهنمایی های لازم را در این زمینه به شما عزیزان ارائه دهیم. خریداران گرامی می توانند از طریق تماس با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تیم فروش شرکت را از صورت های خرید خود آگاه نمایند.

در این مقاله قصد داریم به معرفی لوله صنعتی گوشتدار پرداخته و و کاربرد های این نوع لوله فولادی را برای شما عزیزان تشریح نماییم. با ما همراه باشید.


آشنایی با انواع لوله گوشتی ضخامت بالا

لوله های فولادی متنوعی در بازار یافت می شوند که لوله گوشتدار هم از جمله یکی از این محصولات است. علت این که به آن لوله گوشتی می گویند، ضخامت دیواره های آن است. به سبب ضخامت دیواره های آن به لوله گوشتدار یا لوله فولادی ضخیم است. ضخامت دیواره این لوله باعث شده که قابلیت جوش پذیری نداشته باشد. همین مورد باعث تفاوت آنها با لوله های درز مستقیم شده است و میتوان لوله های گوشتدار را با اندکی تفاوت در رده لوله مانیسمان به حساب آورد. ضخامت بالای این لوله یکی از خصوصیات منحصر بفرد است و همین ویژگی آن را از محصولات فولادی دیگر متمایز می کند. از لوله صنعتی گوشتدار در پروژه های عظیم استفاده می کنند و در اسنتقال مایعات بین شهری نیز کاربرد دارد. در برابر ضخامت دیواره، قطر آن باید از 20 کمتر باشد.

البته اصطلاحی است که در صنعت بکار برده می شود و عنوان این لوله ها همان لوله با ضخامت بالا می باشد و در صنایع بزرگ و توسعه یافته این لوله را با این نام می شناسند. در اتصال لوله های گوشتدار به هم از اتصالات درزدار استفاده می نمایند. مهمتزین مطلبی در مورد لوله های گوشتدار وجود دارد، این است که ضخامت دیواره های آن یکنواخت و با کیفیت است و مزیت این خواص تاثیر بسزای آن در کارآیی و عملکرد این لوله دارد.

لوله گوشتدار صنعتی


مراحل ساخت لوله گوشتدار

این لوله در فرآیند نورد گرم ساخت و تولید می شود، لوله های فولادی را تحت حرارت و دمای با شدت بسیار بالا قرار می دهند تا اینکه به راحتی شکل بدهند. ساخت و تولید لوله صنعتی گوشتدار شبیه تولید لوله مانیسمان است، چونلوله گوشتدار هم بر روی بدنه ی خود درز جوشی ندارد و به دلیل دیواره ی ضخیمی که دارد، هیچگونه جوشکاری روی آن انجام نمی شود، مانند لوله مانیسمان که از سوراخ کاری شمش فولادی درست می شود، للوله گوشتدار هم به هیمن ترتیب تولید می شود و بعد در فرآیند نورد گرم ، ضخامت بالایی به خود می گیرد.


ویژگی های لوله صنعتی گوشتدار

از ویژ گی های این لوله مقاوممت بسیار بالای آن در برابر فشاز و حرارت و دما است. این لوله بسیار مستحکم است. دلیل ان استحکام و مقاومت، ضخامت بالای لوله گوشتدار است. لوله های گوشتدار وزن بالایی دارند و به همین خاطر در پروژه های بزرگ صنعتی کاربرد دارند. این لوله حتی در ضرایط آب و هوایی مرطوب و مناطقی که بارندگی آنها زیاد است، استفاده می شود و سازگاری خوبی با هر نوع شرایط آب و هوایی دارد.

لوله گوشتدار صنعتی


کاربرد لوله صنعتی گوشتدار

با توجه به ضخامت بالای لوله های گوشتدار نسبت به لوله هایی که ضخامت آنها بسیار کم است، و با توجه به نحوه ی ساخت آن، این لوله در صنایع سنگین و پروژه های عظیم کاربرد دارد. ازجمله صنایع زیر:

  • کارخانجات تولید مواد شیمیایی
  • در صنعت گسترده و وسیع برق و پیرامون آن
  • در صنایع نفت و پتروشیمی
  • در آبیاری زمین های کشاورزی در وسعت بسیار زیاد
  • در ساخت و سازهای بزرگ و ساخت پروژه های شهری
  • در ساخت اسکلت های ساختمان های بزرگ
  • انتقال سیالات مختلف: گاز، بخار، و گاز مایع
  • استفاده در ساختار لوله های ستونی پل، اسکله های بنادر
  • در ساخت جاده های برون شهری
  • در انتقال آب به منظور زهکشی و تامین آب مورد نیاز

لوله ضخیم یا همان لوله صنعتی گوشتدار در تمام موارد ذکر شده کاربرد دارد .

در ادامه مطالب به استاندارد لوله گوشتدار اشاره می کنیم.


استاندارد لوله صنعتی گوشتدار

ASTM در لوله های بدون درز، استاندارد مرجع شناخته می شود. این استاندارد ( ASTM ) نشان می دهد که لوله های بدون درز چه کاربرد هایی دارند. تا کنون 1200 استاندارد برای لوله های فلزی شناخته شده که از این تعداد 100 استاندارد مربوط به لوله مانیسمان، لوله درزدار، اتصالات فلزی و … است. استاندارد ASTM در ایران برای شناخت آلیاژ های تشکیل دهنده لوله های فولادی استفاده می کنند.

  • استاندارد لوله مانیسمان ASTM A106
  • استاندارد شیر آلات فلزی و فلنج های جوشی ASTM A105
  • استاندارد شیر آلات فولادی با فرآیند ریخته گری ASTM A216
  • استاندارد اتصالات مانیسمان ASTM A234
  • استاندارد لوله گالوانیزه در ایران ISIRI 3360 و در آمریکا این استاندارد ASTM A53 و در آلمان این استاندارد DIN 40136 است.

لوله گوشتدار صنعتی را چگونه تشخیص دهیم؟

در مطالب قیلی اشاره کردیم که لوله های گوشتدار از دسته لوله های بدون درز هستند و مراحل تولید آنها بسیار شبیه مراحل تولید لوله مانیسمان است. ضمنا ضخامتی ببرابر با چند میلی متر و چند سانتی متر دارند. لوله های گوشتدار را بر حسب سایز و ضخامتی که دارند، نامگذاری می کنند، مثلا لوله گوشتداری که ضخامت آن 20 میلی متر باشد، به آن لوله گوشتدار 20 میل می گویند. برای بدست آوردن ضخامت تقریبی لوله صنعتی گوشتدار باید قطر بیرونی را از قطر درونی آن کم کنید.

لوله گوشتدار صنعتی


تفاوت لوله گوشتدار و گالوانیزه

اولین تفاوت بین لوله گوشتدار و گالوانیزه، در میزان ضخامت جداره هایشان است، فرآیند تولید آنها باهم فرق دارد. تکنولوزی که در مراحل ساخت آن ها استفاده می شود، نیز با هم متفاوت است. لوله های گوشتدار یا لوله های با ضخامت بالا با استفاده از روش نورد گرم الکترولیز کردن نمک های روی استفاده می کنند، و بعد از الکترولیت های اسیدی استفاده می کنند و تولید را نهایی می کنند. پس متوجه شدید که فرآیند تولید در لوله صنعتی گوشتدار و گالوانیزه کاملا باهم متفاوت است، در نتیجه ویژگی های مکانیکی آنها نیز باهم فرق دارد. مهمترین عنصر در ساخت لوله گوشتدار، شمش فولادی است. همچنین لوله های ضخیم یا لوله های گوشتدار همانطور که گفته شد، مقاومت بالایی در برابر فشار و دماهای بالا دارند و همچنین لوله های مستحکمی هستند و مورد استفاده فراوان در پروژه های صنعتی، کارخانجات، صنعت ماشین سازی و انتقال انواع مایعات و سیالات و در سایر صنایع دارد.

اما کاربرد لوله های گالوانیزه بیشتر درر گلخانه ها، صنایع برفی، سیستم تهویه، مصارف خانگی، تخلیه چاه های فاضلاب، موارد بهداشتی و نظیر آن است . لوله های گالوانیزه به دو دسته لوله گالوانیزه آهنی و فولادی تقسیم می شوند و در مراحل تولیذد آنها بعد از اینکه فرم دهی شدند، روی آنها را با روکش روی می پوشانند و به اصطلاح گالوانیزه می شوند. لوله های گالوانیزه را از فولاد نرم میی سازند، این لوله ها در برابر زنگ زدگی و در برابر انواع مواد اسیدی مقاوم هستند. لوله های گالوانیزه آهنی را از آهن سفید نورد شده می سازند و رنگ آن خاکستری است با وزنی متوسط و سبک و با این خصوصیات در دسترس مردن قرار می گیرد.

چه عناصری در لوله صنعتی گوشتدار تاثیر گذار هستند؟

در لوله گوشتدار عناصر متنوعی وجود دارند و همین امر باعث شده تا این لوله ویژگی های انحصاری خودش را داشته باشد. در ترکیبات لوله صنعتی گوشتدار نیکل بکار رفته که این باعث می شود مقاومت این لوله بالا رود و جنس سختی داشته باشد. در ترکیبات این لوله کروم وجود دارد که باعث می شود لوله ضخیم در برابر خوردگی مقاوم باشد و همچنین وجود کروم تحمل این لوله را تخمل فشار و دمای بسیار بالا را داشته باشد. عنصر دیگری که در ساخت لوله گوشتدار بکارر رفته مولیبدن است که باعث سختی لوله می شود و قدرت مقاومت در برابر دماهای بالا را به لوله می دهد. در ساختار لوله صنعتی گوشتدار منگنز نیز بکار رفته که سختی لوله ضخیم یا گوشتدار را بالا می برد. منگنز نباید با گوگرد ترکیب شود، چون این ترکیب شرایط نامطلوبی به بار می آورد. عناصر دیگری هم در ترکیبات لوله ضخیم یا لوله گوشتدار بکار رفته مثل:

  • وانادیوم
  • تیتانیوم
  • سیلیکون
  • کبالت

تمامی این ترکیبات در ساخت لوله گوشتدار سبب شده که این لوله در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد.


مهزیار فولاد صنعت ارائه دهنده خدمات فروش و تامین لوله های گوشتدار است. ما این لوله ها را در سایز ها و ضخامت های مورد نیاز شما عزیزان تامین خواهیم نمود. لطفا جهت اطلاع از قیمت لوله صنعتی گوشتدار و خرید این لوله با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید صورت های درخواستی خود را به واتساپ شرکت به شماره 09383940223 ارسال نموده و تیم فروش را از خرید خود آگاه نمایید. کارشناسان ما در کمترین زمان ممکن پیش فاکتور مربوطه را ارسال و در صورت تایید، مقاطع فولادی مورد نیاز شما عزیزان را به سراسر کشور ارسال و به دستتان خواهند رساند. همچنین جهت اطلاع از قیمت کلیه آهن آلات، می توانید از طریق نصب اپلیکیشن مشاهده قیمت آهن آلات مهزیار فولاد صنعت اقدام نموده و قیمت ها را به صورت آنلاین و زنده مشاهده نمایید. با ما درتماس باشید.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *