لوله های مانیسمان بدون درز

لوله های مانیسمان و استاندارد های ASTM و ASME

با سلام و درود خدمت شما صنعتگران و خریداران ارجمند ، مهزیار فولاد در خدمت شماست تا با ارائه خدمات خود در زمینه تامین و فروش کلیه مقاطع فولادی و صنعتی ، شما عزیزان را به اهداف و رسالت صنعتی خود رسانده ، و رضایت صنعتگران عزیز را در این راستا جلب کند ، مهزیار فولاد صنعت ، ارائه دهنده انواع لوله های مانیسمان بدون درز در رده ها و ضخامت های مختلف است . پیشنهاد می شود جهت اطلاع بیشتر از قیمت لوله مانیسمان ، با واحد فروش شرکت به شماره تماس 44449101-021 تماس حاصل فرمایید ، مشاوران مهزیار فولاد صنعت ، پاسخگو به تمامی سوالات شما عزیزان بوده و شما را در زمینه خرید انواع لوله با توه به نوع کاربرد در صنایع مختلف ، راهنمایی خواهند نمود . 

در این صفحه ، ما قصد داریم مطالبی درباره لوله مانیسمان و انواع مختلف آن ، و همچنین استاندارد های موجود در این لوله صنعتی ارائه دهیم . با ما همراه باشید .


لوله های مانیسمان بدون درز

لوله مانیسمان ، به لوله های فولادی بدون درز گفته می شود که در سایز ها و ضخامت های مختلف و شاخه های 6 و 12 متری در بازار موجود است ، لوله های مانیسمان بدون درز کاربرد های مختلفی از جمله انتقال گاز ، انتقال آب ، ساخت قطعات صنعتی ، ساخت سازه های صنعتی و … دارد . 

این لوله های فولادی ، در آلیاژ های مختلف مانند  ( لوله مانیسمان A106 Gr B ) ، ( لوله API ) ، لوله مانیسمان ( ST35.8 ) ، لوله مانیسمان ( ST45.8 ) ، لوله های بدون درز ( A335 ) ، لوله های بدون درز ( A335 P11 ) ، لوله های مانیسمان ( A335 P9 ) ، و ….. در شرکت مهزیار فولاد صنعت قابل سفارش است .

دلیل عمده استفاده از لوله های مانیسمان بدون درز ، وجود فشار بیشتر در انتقال گاز یا وجود فشار در سازه است ، و لوله های مانیسمان نسبت به آلیاژ آنها فشار های مختلفی را تحمل می کنند .

لوله های مانیسمان ، از سایز 3.8 الی 36 در ضخامت و آلیاژ های مختلف قابل تولید هستند .

شرکت مهزیار فولاد صنعت ، تامین کننده کلیه سایز ها و آلیاژ های لوله مانیسمان و مقاطع صنعتی در کشور است ، جهت اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید . 44449101-021

ویدیوء ذیل ، تصاویری از نحوه ساخت لوله های مانیسمان را نشان می دهد


وجود استاندارد های موثر در انواع لوله مانیسمان

همانطور که می دانید ، لوله مانیسمان ، بعنوان یک لوله صنعتی ، دارای کاربرد فراوانی در صنعت می باشند ، که  دارای استاندارد هایی است که دست به دست شده است و نادیده گرفتن هیچ یک از آنها ، یک امر طبیعی است ، همچنین با وجود تنوع در لوله های مانیسمان ، اصلا جای تعجبی ندارد که سازمان های مختلف تعیین استاندارد ها ، در روش تولید و همچنین تست لوله های مانیسمان تاثیر گذار باشند .

همانطور که مشخص است ، استاندارد ها ، علاوه بر داشتن تفاوت ها ، دارای اشتراک های زیادی نیز هستند که مشتریان عزیز همواره می بایست در زمان انتخاب نوع لوله ، بر اساس پروژه های صنعتی خود ، به این مشخصات توجه داشته باشند ، در ادامه مطلب ، به تعدادی از این ستاندارد ها برای انواع لوله های بدون درز مانیسمان می پردازیم ، با ما همراه باشید .


ASTM

استاندارد های (ASTM (American Society Of Mechanical Engineers

این استاندارد ها ، در اصل تعیین کننده نوع آلیاژ برای این لوله ها بوده که بر اساس نوع استفاده و کاربردشان ، بر اساس این استاندارد ها در صنایع مختلف مشخص می شوند ، که شامل 12000 است ، بالای 100 استاندارد ، مرتبط به لوله درزدار ، و لوله های مانیسمان بدون درز ، فلنج ها و انواع اتصالات فلزی است .

نکته قابل توجه این است که استاندارد های ASTM ، بخش بزرگی از کاربرد ها را را شامل می شود .

شایان ذکر است که در ایران و بازارهای آن ،  استاندارد ASTM  جهت تشخیص و شناسایی آلیاژ موجود در انواع مقاطع بکار می رود که به جند مورد آن در ذیل اشاره خواهیم نمود :

  • استاندارد ASTM A 106 جهت لوله های مانیسمان
  • استاندارد ASTM A 105 جهت فلنج ها و انواع شیر آلات فولادی
  • استاندارد ASTM A234 جهت انواع اتصالات مانیسمان 
  • استاندارد ASTM A216 جهت انواع شیرآلات فولادی به روش ریخته گری

حال قصد داریم به توضیحات انواع استاندارد های قید شده در بالا بپردازیم ، با ما همراه باشید تا با انواع استاندارد ای موجود آشنا شوید .

لوله های مانیسمان بدون درز ASTM A106

لوله های مانیسمان بدون درز ASTM A106

استاندارد ASTM A106 برای لوله های مانیسمان بدون درز

این استاندارد ، یک ترکیب آلیاژی برای لوله های مانیسمان کربن استیل است که کاربردش برای دماهای بالا بوده و سرویس های مربوط به دماهای بالا را پوشش خواهد داد ، جدولی که ذیل ارائه شده ، مربوط به ترکیب آلیاژی این استاندارد برای لوله های مانیسمان است ، لازم به ذکر است که در بین گرید های لوله مانیسمان ، گرید B از گری های A و C پر استفاده تر و پر کاربرد تر هستند .

                                                                                                                                     استاندارد ASTM A106

استاندارد های astm


استاندارد بعدی که قصد داریم اطلاعات آن را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم ، استاندارد ASTM A53 است ، با ما همراه باشید تا به این استاندارد لوله مانیسمان بپردازیم :

لوله های مانیسمان بدون درز ASTM A53

لوله های مانیسمان بدون درز ASTM A53

استاندارد ASTM A53 برای لوله های مانیسمان بدون درز

این استاندارد ( ASTM A53 ) یا ( ASME SA53 ) ، پوشش دهنده مشخصات آلیاژی لوله های درزدار مانیسمان و لوله گالوانیزه از سایزهای 1.8 اینچ الی 26 اینچ است ، لازم به ذکر است موارد استفاده این استاندارد ، جهت کاربرد های معمولی همچون انتقال بخار ، انتقال گاز ، انتقال آب و هوا مورد پذیرش است . استاندارد A53 ، دارای نوع S ,F ,E بوده که در درجات A و B قابل ارائه است ، اگر بخواهیم انواع آن را به اختصار توضیح دهیم ، می توان گفت که نوع S ، مربوط به لوله های مانیسمان بدون درز بوده و درجه B آن بسیار رایج تر بوده همراه ASTM A106B  در این لوله های مانیسمان نیز بکار می رود .

در جدول ذیل ، ترکیبات آلیاژی استاندارد ASTM A53 را برای دو گرید B و A مشاهده خواهید نمود :

استاندارد ASTM A53

استاندارد های astm 2

لازم به ذکر است استاندارد ASTM A333 جهت لوله های مانیسمان کربن استیل که کاربرشان در دماهای پایین است ، و همچنین استاندارد ASTM A335 ، جهت فولاد های آلیاژی برای دماهای بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد .

شایان ذکر است که در دسته لوله های استنلس استیل ، برای لوله های مانیسمان استنلس استیل ، از استاندارد ASTM A312 و برای لوله های مانیسمان استنلس استیل آهنی ، یا بهتر است بگوییم آستنیتی ، استاندارد ASTM A790 مورد استفاده قرار می گیرد .

مهزیار فولاد صنعت ، ارائه دهنده کلیه استاندارد های ذکر شده است و شما عزیزان را در امر خرید و مشاوره انواع استاندارد های ذکر شده راهنمایی و مشاوره نموده و شما عزیزان را در انتخاب درست لوله های مانیسمان یاری خواهند نمود .


ASME

ASME

استاندارد ( ASME ( American Society Of Mechanical Engineers

در سال 1880 ، انتشار استاندارد ASME ، توسط انجمن مهندسان آمریکا ، برای ابزار و ماشین های صنعتی انجام شد ، شایان ذکر است که این استاندارد ، به منظور ارتقا ایمنی در انواع دیگ های بخار و مخازن تحت فشار در صنایع مختلف ، بعنوان یک نیروی محرکه معرفی شد .

ASME ، پوشش عمده ای از کاربرد لوله فلزی ، در صنایع مختلف را دارا است . شاید برای شما جالب باشد که استاندارد های ASTM و ASME در بسیاری از موارد شبیه به هم هستند ، در مثالی می توان این مورد را توضیح داد ، بدین شکل که اگر استاندارد لوله ای وجود داشته باشد که هر دو حرف A و SA را دارا باشند ، برای مثال ( A/SA 333 ) ، این معنی را می دهد از نظر متریال و ابعاد با هر دو استاندارد ASTM و ASME مطابقت کامل دارد .


لوله های مانیسمان بدون درز ASME B36.10

لوله های مانیسمان بدون درز ASME B36.10

استاندارد ASME B36.10 لوله های مانیسمان بدون درز

این استاندارد ، در اصل استاندارد وزنی و ابعادی لوله های مانیسمان را جهت فشار موجود و دمای موجود در شرایط کاری را مشخص می کند ، توسط NPS یا سایز نامی ، می توان سایز لوله های مانیسمان را مشخص نمود ، و قابل ذکر است که استاندارد ذکر شده جهت هر سایز نامی ، دارای ( 1.8 الی 80 NPS ) ، و ضخامت دیواره (SCHEDULE 5 الی XXS ) و وزن واحد طول متفاوتی را تعیین خواهد نمود که طراحان بر اساس شرایط کار ، که شامل فشار و حرارت و یا دما می شود ، ضخامت این لوله ها را محاسبه نموده و لوله ای که مورد نیاز کارشان است را از جدول قید شده در ذیل انتخاب می کنند :

              لوله های مانیسمان بدون درز استاندارد ASME B36.10M

استاندارد های astm 3


لوله های مانیسمان ASME B36.19

لوله های مانیسمان ASME B36.19

استاندارد ASME B36.19 لوله های مانیسمان بدون درز

این استاندارد ، نیز استاندارد وزنی و ابعادی لوله مانیسمان استنلس استیل را برای بکار گیری در دماهای بالا و پایین مشخص می کند ، لازم به ذکر است کلمه لاتین s ، به معنی رده لوله های بوده ، و تطابق استاندارد ابعادی با لوله های استنلس استیل است .

نکته ی قابل توجه اینجاست که طبق این استاندارد ، امکان رزوه کاری درر رده های 5s و 10s وجود ندارد .

 

 

 

جدول ذیل ، مربوط به ضخامت لوله های مانیسمان استنلس استیل ( مطابق با استاندارد ASME B36.19M ) است :

 

لوله های مانیسمان بدون درز استاندارد ASME B36.19

استاندارد های astm 5


نگاهی اجمالی به لوله های درزدار

در این صفحه، ما به طور کامل لوله های بدون درز را از همه نظر مورد بررسی قرار داده و کلیه جوانب آن را بررسی نمودیم. و اما گونه های دیگری از لوله ها در صنعت وجود دارند به نام لوله های درزدار که دارای انواع مختلفی بوده و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. ازجمله این لوله ها، می توان به لوله های اسپیرال اشاره داشت. این لوله ها توسط ورق های فولادی به روش اسپیرال یا همان ( روش مارپیچ ) تولید و به بازار عرضه می شود. روش ساخت این لوله به طور خلاصه به این شکل است که ورق های فولادی پس از خارج شدن از مرحله نورد گرم و تولیدشان، وارد مرحله خم کاری شده و به روش اسپیرال خمکاری بر روی آن انجام می شود، پس از خم کاری، دو سر ورق به روش های مختلف جوشکاری به یکدیگر جوش داده می شود. پس از مرحله ی جوشکاری ، این لوله ها می بایست از نظر استحکام جوش مورد آزمایش های مختلف قرار گیرد که در این مقاله نمی گنجد و پیشنهاد می شود اگر قصد دارید درباره لوله های درزدار به طور کل اطلاعات مفیدی کسب نمایید، بر روی لوله درزدار کلیک نموده و همچنین اگر قصد دارید اطلاعات جامعی درباره لوله اسپیرال کسب نمایید، بر روی لینک لوله اسپیرال کلیک نموده و صفحه مربوطه را مطالعه نمایید.  


مهزیار فولاد صنعت ، با سالها تجربه و تخصص در زمینه فروش و تامین لوله های مانیسمان بدون درز ، در رده ها ، ضخامت ها و استاندارد های آلیاژ های مختلف ، شما صنعتگران و خریداران عزیز را در خرید این لوله ( با توجه به نوع کاربرد و استفاده ) یاری خواهند نمود ، جهت اطلاع دقیقا از انواع لوله های مانیسمان در رده ها و ضخامت های مختلف ، با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل فرمایید ، تیم فروش شرکت مهزیار فولاد صنعت ، به پس دریافت سفارش شما عزیزان اقدامات لازم را مبذول نموده ، پیش فاکتور مربوطه را ارسال ، و در صورت تایید ، مقطع مورد نیاز شما را تامین و بر سراسر کشور ب دستتان خواهند رساند . همچنین می توانید از طریق راسال پیام به واتس اپ شرکت به شماره 09383940223 و ارسال ایمیل به آدرس الکترونیکی pps@mahzyar.net و mahzyar.net97@gmail.com ما را از سفارش های خود آگاه سازید . 


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجارا کلیک کنید

کانال تلگرام

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *