تیرآهن هاش

تاریخچه تیر آهن و هاش

تیرآهن هاش که نام­ های دیگری از جمله : تیرآهن IPB یا بال پهن، هاش و H شکل نیز دارد. یکی از تولیدات مهم یک شرکت آلمانی است. اولین تیر آهن­ های هاش ساخته این شرکت می­باشند. این  شرکت همواره در تلاش بود تا تحولی در صنعت فولاد ایجاد کند. پس از ساخت و تولید تیرآهن  هاش در اوایل قن بیستم این شرکت به آرزوی دیرینه خود دست یافت. قبل از ساخت تیرآهن هاش ، تیرآهن­ های I شکل ساخته شده بود. اما تولید تیرآهن هاش یک کشف ویژه و مهم به حساب می­ آمد. و از این اختراع مهم خود در لوگوی شرکتش استفاده کرده تا افتخار ساخت آن را به همه نشان دهد.

تیر آهن­ ها به خاطر اینکه قابل اشتعال نبودند از چوب محبوبیت بیشتری داشتند و به شکل شاخه های بلند ساخته می­شدند . اما همین طولانی بودن شاخه ­های تیر آهن ­ها موجب می­شد تا شکسته شوند. اولین تیرآهن با کیفیت که دیگر شکسته نمی­شد و به عنوان موفقیت ویژه ­ای در نورد و تولید تیر آهن­ ها به حساب می ­آمد. در سال 1856 برای ساختمان فدرال ساخته شد.

 

اولین تیرآهن­ هایی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می­گرفتند تیرآهن­ های I شکل یا IPE بودند.اما پس از ورود این اختراع بی نظیر به بازار تیرآهن­ هاش جای تیرآهن­ های I شکل را گرفتند. و در مصارف گوناگونی در زمینه صنعت و ساختمان سازی، ساخت برج ها، آسمان خراش ها و پل­ ها مورد استفاده قرار گرفتند.

تیرآهن هاش در زمان جهنگ جهانی اول یکی از مواد ضرروی در جنگ بود و مصارف زیادی داشت. در پی افزایش تقاضا برای خرید تیرآهن هاش قیمت این تیرآهن در ایالات متحده آمریکا افزایش قابل توجهی پیدا کرد. کمپانی بتهم دارای خط تولید قدرتمند و بزرگی برای تولید تیر آهن هاش با طول 44 تا 91 سانتی متر و قطر 36 اینچ می­باشد.

 

مزایای تیرآهن هاش در مقایسه با تیرآهن I :

  1. تیرآهن نوع HBE هاش دارای قطر بیشتری است و بال­ های ضخیم تری دارد. ونسبت به HEA هاش سنگین تر است. در مصارفی که نیاز به تیرآهن­ های طویل دارند تیرآهن­ های هاش به دلیل اینکه در اندازه های مختلفی ساخته می شوند، کاربرد بیشتری نسبت به تیرآهن های I شکل دارند.
  2. تیر آهن­ های I تنها تا طول 30 متر کاربرد دارند اما تیرآهن­ های هاش تا طول 100 متر نیز مورد استفاده قرار می­گیرند.
  3. به دلیل اینکه ارتفاع تیرآهن هاش با پنهای بال­ های آن برابر است در مقابل فشار­های خمش و برش، تیرآهن­ های هاش مقاومت بسیار بهتری دارد اما پهنای بال­ ها در تیرآهن ­های I از ارتفاع آن کمتر است. تیرآهن های هاش کاربرد بسیار بیشتری نسبت به تیرآهن ­های I دارند و در طیف گسترده از مصارف مورد استفاده قرار می­گیرند. و دلیل آن قدرت ویژه بال ­های تیرآهن هاش در مقابل خمش­ های آنی و استحکام بالای جان هاش در مقابل فشار­های برشی است.
  4. در هنگام ساخت تیرآهن­ ها زمانی که تیرآهن­ های را زیر فشار قرار می­دهند، تنش آن در مقایسه با سطح مقطع تیرآهن کمتر می­شود. در واقع علت اینکه تیرآهن هاش سطح مقطع بزرگ تری دارند، این است که تنش کمتر را متحمل شده است . از تیرآهن­ های هاش می­توان به عنوان تیکه گاه­ های عمودی یا ستون برای مکان­های مختلف استفاده کرد. که علت آن بزرگ بودن سطح مقطع این تیرآهن هاست.
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *