هاش

معرفی کامل هاش

هاش یا H-Profile به زبان عامیانه فارسی در میان خریداران و فروشندگان مصرف کنندگان و مهندسین طراحان سازه شناخته می شود.

با دسته بندی هاش آشنا بشیم:

هاش در دسته تیرآهن هایی قرارمی گیرد که مطابق بااستانداردهای اروپا، امریکا، ژاپن برای صنایع مختلف در جهان شناخته می شوند.

H-Profile در دسته های گوناگونی باشکل های مقاطع مختلف و باسایزهای مختلفی تولید می شوندکه در این مقاله به پروفایل های فولادی مقاطع H و نام های انحصاری آنها و کاربردهایی که پروفایل های H و یا تیرآهن های هاش در صنعت و ساختمان می توانند به خدمت گرفته شوند اشاره می کنیم.

شرکت مهزیار فولاد

شرکت مهزیار فولاد

پروفیل های H یا همان تیرآهن های هاش دردسته های مختلفی تولید و عرضه می شوند که این دسته ها عبارتنداز:

  • مقاطع تیرآهن های فولادی HEA ( هاش سبک )
  • مقاطع تیرآهن های فولادی HEB ( هاش سنگین )
  • مقاطع فولادی و آلیاژی HEM ( تیرآهن هاش فوق سنگین )
  • مقطع فولادی آلیاژی IPB ( تیرآهن با اوزان نرمال )
  • مقطع تیرآهن های هاش با واژه انحصاری JIS ( استاندارد کشورژاپن که وزن هایی مطابق HEA را دارا می باشند )

مقاطع مورد نظر در دسته ی H پروفایل ها هاش قرار می گیرند که مورد مصرف صنایع گوناگونی در جهان قرار دارند که هر کدام از مقاطع در جداول سایزهای مختلف دارای سایزهای گوناگون باوزن های مختلفی هستند که هرکدام در صنایع مختلف می توانند در ایفای نقش بپردازند.

کلیه مقاطع فولادی و آلیاژی با مقاطع HEA و HEB و IPB و HEM دردسته مقاطع فولادی برابر با جدول استاندارد اشتال می باشد که هاش ها و تیرآهن ها برابر با جدول استاندارد اشتال تولید می شود، اصطلاحا در بازار خرید و فروش این دسته از مقاطع فولادی به آنها استاندارد اروپا گفته می شود.

از دیگر استانداردهای رایج در کشور ما مقاطع تیراهن های هاش بااستاندارد JIS می باشد که این استاندارد برابر با استاندارد کشور ژاپن تولید می شود.

و با توجه به اینکه مهندسین ژاپنی سعی در استفاده از کمترین میزان فولاد و بالاترین میزان بازدهی را درمیان مقاطع فولادی داشته اند استاندارد JIS سبک ترین گونه ی فولادها و مقاطع فولادی تیرآهن های هاش می باشد که با دارا بودن وزن کمتر مورد توجه صنعتگرانی قرار می گیرد که نیازمند بالا بردن مقاومت ها و خواص مکانیکی سازه های خود و پایین آوردن هزینه های خود هستند.

استانداردهای JIS باتوجه به اینکه وزن پایین تری به نسبت استاندارد هاش های HEA اروپایی دارند مورد توجه سازه هایی که نیاز است محدودیت وزن در آنها اعمال شود قرار می گیرد.

مقاطع تیرآهن های هاش که در قبل تر دراین مقاله به اشکال مختلف آنها به جدول استاندارد اشتال اشاره نمودیم دردسته ی فولادهایی قرار می گیرد برای صنعت و ساختمان بسیار پرکاربرد می باشد و می تواند با آلیاژهای مختلف فولادی تولید شود.
.

فرایند تولید هاش درصنعت؟

فرایند تولید هاش درصنعت تولید این دسته از مقاطع فولادی که نورد گرم فولادی می باشد برای تولید انواع مقاطع فولادی هاش ابتدا شمش های فولادی که در کوره های القایی سرخ می شود را وارد مدارهای خط نورد فولادی می کنند که پس از عبورازغلطک های مختلف شکل مقطع این دسته از فولادها به شکلی مشابه حرف H در می اید.

فولاد مورد نظر پس از تولید می تواند در بسیاری از استراکچرهای صنعتی مورد کاربرد قرار گیرد که در ادامه این مقاله به استراکچرهایی که این فولادها و این مقاطع فولادی درآنها بکار می رود و آلیاژهای بکارفته در بافت انواع تیرآهن های هاش اشاره می کنیم.

سایزهای تیرآهن های H برابر با استاندارد اشتال:

تیرآهن ها و H-Profile که بانام هاش درمیان صنعتگران و فروشندگان فارسی شناخته می شود در سایزهای گوناگونی تولید می شود که این سایزها هرقدر بالاتر می روند برای سازه های بزرگتر و هر چقدر سایز H پروفایل ها کوچک تر می شوند برای سازه های کوچک تر مورد استفاده قرار می گیرند.

H-Profile یا همان تیرآهن های هاش از سایز 100 میلی متر تاسایز 1000 میلی متر امکان تولید دارند که هریک از سایزها می تواند با توجه به مقاومت هایی که درشرایط سازه ای از خود نشان می دهد در بخش های گوناگون از صنعت و ساختمان بکارگرفته شود.

کاربردهای تیرآهن های H چیست؟

تیرآهن های هاش باتوجه به اینکه سطح مقطع ویژه ای به نسبت دیگر تیرآهن های ( I ) دارد و مقطع پهن تری دارد مقاومت بسیار بیشتری را درشرایط سازه ای از خود نشان می دهد.

H-Profile می تواند در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گیرند که این صنایع عبارتنداز:

  • ستون های نگهدارنده ستون ها و برج های بلند مرتبه
  • پایه های پل های معلق و پل های ثابت در صنعت راه سازی
  • سازه های نیروگاهی و کلیه ی استراکچرهای نگهدارنده ی قطعات نیروگاهی
  • سازه های پالایشگاهی و ستون های حمال در سایت های نفت، گاز، پتروشیمی
  • ستون های نگه دارنده سالن های خطوط تولید اقلام صنعتی

آلیاژهای تولید تیرآهن های H:

آلیاژکربن استیل S235JR ( DIN )
آلیاژ S275JR ( DIN )
آلیاژ S355JR ( DIN)

آلیاژهای نام برده شده آلیاژ اصلی بکاربرده شده تیرآهن های H می باشد که باتوجه به کاربردهایی که از این دسته از تیرآهن ها در صنعت ساختمان صنعتگران و خریداران می بایست بهره برداری نمایند آلیاژ مورد نظر خود را به کارخانجات تولید فولاد سفارش می دهند.

لازم بذکراست که هرقدرسازه ساخته شده با تیرآهن های H دردسته سازه های حساس به خواص مکانیکی بالا قرار گیرد از تیرآهن های H باخواص مکانیکی بالاتر و هر قدر سازه ها از خواص مکانیکی کمتری برخوردار باشند با آلیاژهایی که خواص مکانیکی کمتری دارند ساخته می شوند.

بازرگانی خرید و فروش تیرآهن های هاش:

تیرآهن های هاش می تواند توسط بسیاری از کمپانی ها در جهان تولید شوند و تولید کنندگان این دسته از اقلام فولادی تیرآهن های هاش را برای پروژه هایی که بصورت سفارشی سازی شده می بایست درآنها بکار روند با آلیاژهای پیشنهادی مصرف کنندگان و برای عرضه در بازار و عرضه در انبارهای استوک شرکت های بازرگانی فروشنده با آلیاژهای رایج S275JR تولید می کنند.

بازرگانی خرید و فروش تیرآهن های H دربازار ایران بخش کوچکی ازآن توسط شرکت های داخلی و بخش بزرگی ازآن توسط شرکت های بزرگ تولیدی خارجی تولید شده و درنهایت وارد انبار های استوک شرکت های فروشنده می شود.

هاش ها در تیپ های مختلف در تیپ های سنگین و سبک و فوق سنگین و در سایزهای مختلف می تواند در اختیار خریداران قرار گیرند.

شرکت های بازرگانی عرضه کننده و فروشنده انواع تیرآهن های H این پروفایل هارا به روش سبک و سنگین و فوق سنگین در اختیار خریداران قرار می دهند.

آواتار مدیریت

شرکت مهزیار فولاد تامین کننده ورق و لوله آلیاژی و مقاطع خاص فولادی ، صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *