تفاوت لوله آب و لوله گاز

نگاهی به تفاوت لوله گاز و لوله آب فولاد کربنی

با سلام و درود بر شما کاربران عزیز و ارجمند. در این مقاله سعی ما بر این است که شما عزیزان را با تفاوت لوله آب و لوله گاز فولاد کربنی آشنا نموده و این موضوع را به طور جامع برای شما عزیزان تشریح نماییم. با مهزیار فولاد صنعت همراه باشید تا به شرح این موضوع بپردازیم.

می دانیم که ساختمان ها، شرکت ها، شرکت ها، ادارات و بیمارستان ها و منازل مسکونی و ….. برای رفاه افراد ساکن در خود نیازمند تامین گاز و آب هستند. برای تامین گرمایش و آشپزی به انرژی گاز نیاز داریم، و از طرفی زندگی بدون آب نیز غیر ممکن است. استفاده از آب و گاز نیاز مبرم به وجود لوله ها دارد، بنابراین برای انتقال این سیالات نیاز اساسی به لوله ها داریم. در این مقاله به بررسی تفاوت بین لوله های آبی و لوله های گازی می پردازیم. با ما همراه باشید.


تفاوت لوله آب و لوله گاز فولاد کربنی

جنس لوله های گازی و آبی از فولاد کربنی است، ولی بر اساس کاربردی که دارند، شکل، طول لوله ها، مقدار آلیاژ و انواع لوله ها و نوع اتصالات آنها باهم تفاوت دارند، مثلا از جنس چدن آن در لوله کشی فاضلاب و به منظور جمع کردن آبهای سطح استفاده می شود. لوله های فولاد کربنی بطور وسیعی در خطوط انتقال آب و گاز استفاده می شود. از لوله های گالوانیزه  در صنایع مختلف بیش از 50 سال است که استفاده می شود و روز به روز هم کاربرد آن در صنایع مختلف بیشتر می شود.

ما در این مقاله به منظور تشریح تفاوت لوله آب و لوله گاز فولاد کربنی ، به تعریف انواع لوله ها می پردازیم:

لوله بتنی پیش تنیده: این لوله تنها لوله بتنی است که در قطر های بسیار بزرگ برای انتقال و توزیع آب هایی که فشار درونی زیادی دارد، بکار برده می شود. برای آب شرب و آشامیدنی در لوله های بتنی پیش تنیده، بین دو لایه بتن یک ژاکت فولادی و سیم های پیش تنیده با تنش زیاد بین دو لایه قرار می گیرد.

تفاوت لوله و تیوپ : از جمله مسائل مهمی که در تمامی صنایع مهندسین با آنها به گونه های مختلفی سر و کار دارند، و از مباحث پایه نیز می باشد، این است که تفاوت بین لوله و تیوپ را کامل درک کنند. از نظر تولید لوله های گاز خانگی مثل لوله مانیسمان ساخته می شوند، ولی با این تفاوت که لوله مانیسمان یا همان لوله های بدون درز  جنسشان از فولاد یا استیل است و در این لوله ها جای جوش وجود ندارد و هیچ درزی در آنها دیده نمی شود. 

لوله های گالوانیزه: لوله هایی هستند که به لوله آهنی سفید معروفند و تمامی مشتریان این لوله ها را به همین نام می شناسند. لوله های گالوانیزه یا لوله های آهنی سفید در 2 نوع تولید می شوند:

  • سبک
  • متوسط

لوله های گالوانیزه

این لوله ها در انتقال گاز و آب کاربرد دارند. برای مایعات کم فشاری مثل آب، گاز، روغن، و همینطور در لوله های چاه نفت و لوله های نفتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله فلزی: پرکاربرد ترین لوله در صنایع و مصارف مختلف، لوله فلزی است. صنایعی همچون نفت و گاز، سیستم های لوله کشی آب، سیستم های هوای فشرده، صنایع پتروشیمی و ساخت مخزن با فشار بالا.

با مطالعه ی دقیق به این لوله های تعریف شده، می توان به تفاوت لوله آب و لوله گاز کربنی پی برد، اما برای تعریف دقیق تر ، قصد داریم شما عزیزان را با لوله های آبرسانی نیز آشنا سازیم.

معرفی لوله های آبرسانی

پلیمر pex: ساختمان مشبک و شبکه ای دارد و در دسته پلیمر های گرماسخت و یا ترموست قرار دارد. ایجاد روکش پلیمری بر روی لوله های آب و گاز به این دلیل است که از لوله ها در برابر آسیب هایی همچون خوردگی محافظت کند و همچنین پلیمر ها می توانند یک عایق حرارتی باشند برای لوله های آب گرم.

لوله های PEX

لوله های hdpe: لوله هایی هستند که از آنها در لوله کشی های زیر زمینی استفاده می شود. دلیل کاربرد این لوله ها در زیر زمین این است که این لوله ها می توانند امواجی که سیستم را تحت تاثیر قرار می دهند، شوک ها را تعدیل و جذب نمایند. لازم به ذکر است که توضیح این موارد، می تواند به تفاوت لوله آب و لوله گاز فولاد کربنی کمک به سزایی نموده و تفاوت این دو نوع لوله را برای شما عزیزان برجسته تر نماید.

لوله های HDPE

روش تولید در لوله های پلی اتیلن با سایز و اندازه ریز مثل روش تولید در لوله هایی پلی اتیلن قطور و بزرگ است. تفاوت آنها فقط در روش خنک کاری لوله ها بعد از وکیوم است.

لوله سیاه و سفید: به دلیل قدرتی که لوله سیاه و سفید دارند، از آنها برای انتقال آب و گاز به نقاط روستایی استفاده می کنند، همچنین در لوله هایی که از کابل های برق محافظت می کنند جهت کیسینگ انتقال برق و در دیگ های بخار فشار بالای صنعتی که بخار هوا را با فشار بالا انتقال می دهد، کاربرد دارد.

لوله های سیاه

لوله های فولادی DIN 2440-2441-2442: این لوله ها، لوله های فولادی کم کربنی هستند که در مصارف خانگی کاربرد و استفاده دارند و این لوله ها در بازار گاز معروفند. از این لوله ها در لوله کشی آب سرد و گرم خانگی استفاده می شوند.

در تعریف این لوله ها، می توان به تفاوت لوله آب و لوله گاز فولاد کربنی پی برد و آن را تحلیل نمود، اما بعنوان آخرین مورد، قصد داریم نگاهی کوتاه به لوله درزدار یا همان ( جوشی ) بپردازیم.

لوله درزدار ( جوشی ): این لوله ها از ورق های فولادی پهن ساخته می شوند و چون درز دارند،قابلیت و مقاومت کمتری در برابر فشار دارند. از این لوله در گازرسانی به ساختمان ها استفاده می شود. در این مقاله بیشتر به تفاوت لوله های گاز و آب فولاد کربنی پرداخته شد، اما اگر قصد دارید اطلاعات جامعی درباره لوله های درزدار کسب نمایید، بر روی لینک لوله درزدار کلیک نمایید . مطالب مربوط به آن را مطالعه نمایید. ما اطلاعات جامع و مفیدی درباره ی لوله درز دار در این صفحه برای شما کاربردا عزیز قرار داده ایم. 

در زمینه لوله های آلیاژی مباحث بسیار است، که شما می توانید با مراجه به مقاله های موجود در وب سایت مهزیار فولاد صنعت درباره آنها اطلاعات لازم را کسب نمایید. همچنین اگر قصد دارید درباره لوله استیل مانیسمان بیشتر بدانید، می توانید بر روی لینک لوله استیل مانیسمان کلیک نموده و مطالب آن را مطالعه نمایید.

اگر قصد دارید درباره نحوه شکل دهی فلزات اطلاعات جامع و کاملی کسب نمایید، لطفا بر روی لینک شکل دهی فلزات کلیک نمایید. ما در این صفحه اطلاعات کاملی از نحوه شکل دهی فلزات و راه های مختلف آن برای شما کاربران عزیز قرار داده ایم.

 


مهزیار فولاد صنعت ارائه دهنده خدمات تامین کلیه مقاطع آلیاژی و فولادی می باشد. ما در این راستا کلیه خدمات خود را به بهترین شکل ممکن در اختیار مشتریان عزیز خود قرار خواهیم داد. چرا که در درجه ی اول رضایت مشتریان برای ما بسیار امری مهم تلقی می شود. جهت خرید هرگونه مقاطع فولادی و آلیاژی، با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نموده و یا صورت درخواستی خود را از طریق ارسال پیام به واتزاَپ شرکت به شماره 09383940223 و ارسال ایمیل به آدرس الکترونیکی pps@mahzyar.net و mahzyar.net97@gmail.com به اطلاع کارشناسان فروش شرکت برسانید. تیم فروش شرکت مهزیار فولاد صنعت همه روزه از ساعت 9 صبح الی 17:30 ( به غیر از روز های پنجشنبه از ساعت 9 صبح الی 13:30 ) پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود. با ما در تماس باشید.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *