اهمیت استنلس استیل در صنعت راه آهن

اهمیت استنلس استیل در صنعت راه آهن و قطار سازی

با سلام و درود بر کاربران عزیز مهزیار فولاد صنعت. در این نوشته قصد داریم اهمیت فراوان استنلس استیل در صنعت راه آهن و قطار سازی را تشریح نماییم. با ما همراه باشید تا تشریح این موضوع بپردازیم.

استنلس استیل، یک فولاد ضد زنگ که با ورودش به عرصه صنایع مختلف، انقلابی بزرگ ایجاد نمود و کاربردش از بدو ورود با گذشت زمان در صنایع مختلف بیشتر از قبل شد. اگه کمی دقت نمایید، استنلس استیل از قاشق ها و چنگال هایی که که در خانه استفاده می کنید گرفته تا صنایع مختلفی مانند صنایع خودرو سازی، صنایع هسته ای، صنایع مجسمه سازی، صنایع ساختمان سازی و بسیاری از صنایع دیگر که درباره ی هر یک از آنها به صورت جداگانه ای صحبت نموده ایم، بکار رفته و توانسته است جایگاه خود را با اقتدار در صنایع مختلف حفظ نماید. اگر قصد دارید کاربرد های استنلس استیل در صنایع مختلف اطلاعاتی کسب نمایید، پیشنهاد می کنیم بر روی کلمه استنلس استیل کلیک نموده تا وارد صفحه مقالات استنلس استیل شوید و مطالب موردنیاز درباره کاربرد استنلس اسیتل را مطالعه نمایید.

حال پس از کاربرد در صنایع قید شده، نوبت به صنایع قطار سازی و واگن سازی می رسد. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده بودید که استنلس استیل می تواند یکی از عوامل مهم بکار گرفته شده در صنایع واگن سازی و قطار سازی باشد؟ آیا این فولاد ضد زنگ باز هم مثل همیشه تحولی دیگر در صنایعی دیگر ایجاد کرد؟ درست است، این فولاد ضد زنگ بخاطر کاربرد فراوانش باز هم تحولی دیگر را به همراه آورد. با ما همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم.

قطار قدیمی

در این عکس، تصویر یک قطار قدیمی به تصویر کشیده شده است.


اهمیت استنلس استیل در صنایع قطار سازی

جالب است بدانید که در اولین سال هایی که صنعت راه آهن و قطار وارد ایران شد، مردم فکر های مختلفی درباره ی این صنعت می کردند. بسیاری هنوز اطلاعات کافی درباره ی این صنعت نداشتند و یا اصلا نمی دانستند این صنعت دارای چه مزیت هایی می باشد، تنها تصویر ذهنی مردم از این صنعت، این بود که قطار یک وسیله نقلیه غول پیکر است که قرار است با تولید صداهای ناهنجار، بزرگترین دشمن اعصاب مردم باشد، اما پس از چندی مردم دریافتند که این وسیله می تواند بسیار مفید واقع شود و از همه مهمتر به این موضوع پی بردند که با ایجاد راه آهن و ورود قطار به هر شهری، باعث می شود آن شهر از نظر اقتصادی و رفاه رونق بسیاری پیدا کند. پس از گذشت زمان صنعت قطار به جایی رسید که دچار تغییر و تحول و پیشرفت های بسیار زیادی شد. فکر می کنید عاملی که در پیشرفت این صنعت نقش به سزایی دارد چیست؟ درست حدس زدید، استنلس استیل. اینجاست که اهمیت استنلس استیل در صنعت راه آهن برجسته شده و خود را نمایان می کند.

بسیار خب حال می پردازیم به دلیل اهمیت استنلس استیل در صنعت راه آهن. همانطور که بسیاری از صنعتگران عزیز آگاه اند، استنلس استیل از نظر قیمت مقرون به صرفه است. این موضوع تا حد بسیار زیادی دست صنعتگران را در پروژه ها باز گذاشته و هزینه های آنها را تا حد قابل توجهی کاهش داده است ، و با توجه به قابلیت بالای این فولاد ضد زنگ، مقاومت بالای آن و ایجاد امنیت و کیفیت در پروژه ها، با توجه به قیمت مقرون به صرفه ای که دارد، استنلس استیل توانسته است در صنایع مختلف جایگاه و محبوبیت خود را پیدا نماید.

انتخاب استنلس استیل ها برای پروژه های مختلف توسط صنعتگران می تواند بنا به چند دلیل انجام شود، که عبارتند از:

  • اولین دلیل این است که استنلس استیل ها در برابر ضربه قدرت جذب انرژی بالایی دارد
  • دومین دلیل این است که این فولاد از قدرت بالایی در برابر دمای بالا برخوردار است
  • و سومین دلیل این است که این فولاد ضد زنگ در مقابل فولاد های کربن دار نیز از مقاومت بیشتری در برابر خوردگی برخوردار است.

ویژگی های موجود استنلس استیل در صنعت راه آهن و  قطار سازی

حال به این موضوع بپردازیم که چه ویزگی هایی باعث  شده است تا صنعتگران از این فولاد ضد زنگ بهره ببرند. زمانی که استنلس استیل در این صنعت ورود نمود، صنعتگران با توجه به کم بودن قیمت این فولاد، در یافتند که استفاده از استنلس استیل در پروژه های قطار سازی در ابعاد بزرگتر می تواند کاملا به صرفه باشد. از جهتی دیگر به دلیل وزن کمی که دارد، در کل پروژه تاثیر وزن خود را خواهد گذاشت، بدین معنی که به طور کل از وزن کمتری نسبت به قطار هایی که در گذشته ساخته می شد برخوردار است. البته ناگفته نماند که عامل وزن در این صنعت امر مهمی بوده و حتی شاید می توان با اطمینان گفت که یکی از علت های استیل استفاده از استنلس استیل در ساخت مترو ها و قطار های جدید، عامل وزن نیز می تواند باشد.

همانطور که تا حدودی آشنایی دارید، مترو های درون شهری و زیر زمینی از سرعت بالایی برخوردار بوده و بسیاری از آنها به میزانی از ریل های راه آهن فاصله می گیرند، اینجاست که عامل وزن می تواند تاثیر خود را نشان دهد، همچنین عامل سرعت در این مترو ها به صورت پیش نیاز می تواند به عامل وزن وابسته باشد.

از دیگر علت های اصلی انتخاب استنلس استیل در صنعت راه آهن که حتی در صنایع دیگر بعنوان یکی از عوامل مهم بود، رنگ و ظاهر آن است. در مقاله های قبلی به این موضوع اشاره داشتم که استنلس استیل ها به دلیل ظاهر زیبایی که دارند، در صنعت ساختمان سازی بسیار کاربردی هستند، در این صنعت هم تاحدی این موضوع تاثیر خود را گذاشته و به عنوان یکی از عوامل موثر نقش خود را تثبیت نموده است. استنلس استیل ها به دلیل ظاهر زیبایی که دارند، نیاز به رنگ نداشته و با زرق و برق و درخشندگی که دارند، مثل همیشه تاثیر خود را بر زیبایی ظاهری پروژه ها می گذارند.

لازم به ذکر است که مسئله ای که همیشه برای صنعتگران حائز اهمیت است، این است که هزینه های پروژه های خود را به حداقل برسانند. به نشر می آید استنلس استیل ها در این مورد برای صنعتگران بسیار مفید واقع می شوند.


قطار مدرن و کاربرد استنلس استیل در صنعت راه آهن

در این عکس، یک قطار مدرن از جنس استنلس استیل به تصویر کشیده شده است.

تاثیر استنلس استیل در اثبات قدرت نمایی واگن های قطار

می خواهیم نگاهی داشته باشیم به سال 1934. سالی که اولین قطار از جنس واگن های استنلس استیل ساخته شد. در آن سال شرکتی به نام ادوارد جی.باد در فیلادفیا با ساخت قطاری از جنس استنلس استیل، توانست تحول شگفت انگیزی در بین قطار های موجود در آن سال ایجاد کند. قطاری ساخته شده توسط این شرکت به مرحله رونمایی رسید. این اولین حرکتش را در طلوع آفتاب تا غروب آفتاب به صورت پیوسته و بدون توقف از دنور تا شیگاگو به مسافت 1000 مایل حرکت نموده. در این رونمایی نتیجه گیری های حاصله بدین شکل بود که این قطار موفق شد تا 112 مایل بر ساعت حرکت نموده و به صورت میانگین 72 مایل بر ساعت حرکت نماید و این رکورد بالا را نسبت به قطار های خود در آن سال بر جای بگذارد. جالب است که زینه سوخت این قطار تنها 17 دلار بود .

در آن زمان، اقای باد بر این تصور بود که با این رونمایی و وجود این مزیت ها، سفارش های بسیاری از واگن های استنلس استیل دریافت خواهد نمود، اما بر خلاف تصور آقای باد چنین چیزی اتفاق نیفتاد. حتما سوال ذهن شما این است که چرا؟ تنها دلیل رخ ندادن این اتفاق، این بود که بسیاری از کارکنان صنعت راه آهن بر این باور بودند که یک واگن با وزن یک سوم واگن هایی عادی چطور می تواند از نظر امنیت و ایمنی استاندارد بوده و در تصادفات نیست و نابود نشود!؟ از نظر آنها چنین چیزی محال بود، زیرا معیار و ملاک و برداشت آنها از امنیت و صدمه ندیدن واگنها، وزن آنها بود. این مسئله تبدیل به چالشی شد برای شرکت آقای باد.

شرکت ادوارد جی.باد تصمیم گرفت تا آزمایش هایی بر روی این واگن ها انجام بدهد، آزمایش های فشرده سازی که تا به حال بر روی هیچ واگنی انجام نشده بود.  اتحادیه راه آهن آمریکا، این آزمایش را پذیرفت، اما بر این مشروط که این آزمایش تحت 800،000 پوند بار انجام شود. شرکت ادوارد جی.باد با خرید یک دستگاه کمپرسور هیدرولیکی و ساخت یک محل برای تست، شرایط را برای آزمایش فراهم نمود. در این آزمایش بسیاری از مهندسین دریافتند که می بایست با استفاده از فشار سنج دریابند که کدام قسمت واگن ها به تقویت نیاز داشته و به کدام قسمت ها توجه بسیار زیادی شده است.

آنها دریافتند که نقطه های جوش، آسیب پذیر ترین نقطه ها می باشند، بدین ترتیب طبق خواسته ی اتحادیه آمریکا فشار به آرامی تا 800،000 پوند وارد شد و این فشار تا مرز 1،340،000 پوند رسید، یعنی مقداری که بیشتر از خواسته ی اتحادیه آمریکا بود. بسیار عجیب بود این اتفاق. اما در نهایت این بزرگترین اثبات استنلس استیل در صنعت راه آهن بود که توانست به صورت جدی تحول اساسی در این صنعت ایجاد نماید.


مهزیار فولاد صنعت پیشرو در صنعت فولاد می باشد. ما با کادر مجرب خود ، شما عزیزان را در زمینه استنلس استیل ها یاری نموده و تلاشمان بر این است تا با تامین مقاطع مورد نیاز شما خریداران عزیز، رضایت شما را جلب نموده و تجربه ی بسیار عالی و خوبی را از خرید برای شما عزیزان به ارمغان آوریم. لطفا جهت اطلاعات بیشتر از ورق استیل 304 و دیگر ورق های استیل، با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نموده و یا با ارسال پیام به واتز اَپ شرکت به شماره 09383940223 و ارسال ایمیل به آدرس الکترونیکی pps@mahzyar.net و mahzyar.net97@gmail.com تیم فروش و کارشناسان شرکت را از صورت های درخواستی خود آگاه سازید. کارشناسان ما همه روزه از ساعت 9:00 صبح الی 17:30 ( به غیر از روز های پنجشنبه از ساعت 9 صبح الی 13:30 ) آماده ی پاسخگویی به شما خریداران عزیز می باشند. با ما در تماس باشید.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *