ورق استیل 201

تفاوت استیل 304 و استیل 201

با سلام و درود بر شما کاربران مهزیار فولاد صنعت. مهزیار فولاد صنعت یک شرکت بازرگانی است که در زمینه تامین و فروش مقاطع مختلف فولادی از جمله مقاطع استنلس استیل دارای تجربه و بوده و انواع ورق استیل و لوله استیل را در ضخامت ها و سایز های مورد نیاز شما عزیزان در اختیار قرار می دهند. لطفا جهت خرید و اطلاعات بیشتر از قیمت مقاطع، با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل فرمایید. در این نوشته قصد داریم اطلاعات جامع و کاملی در زمینه تفاوت استیل 304 و استیل 201 در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با مهزیار فولاد صنعت همراه باشید.


استیل همان فولادهای ضد زنگ هستند که در صنعت مبلمان مثل: صندلی، میز و غیره… از آن استفاده می شود. گرید ها و گروه های مختلفی از لوله استیل هستند که در بین آنها گرید 304 و 201 از همه کاربرد بیشتری دارد. بعضی از کارخانجات برای تولیدات خود از استیل 304 و بعضی از کارخانجات هم از استیل 201 استفاده می کنند. در اینجا به مقایسه این دو گرید که از دو گروه مختلف استیل هستند می پردازیم و شباهت ها و تفاوت های این دو استیل را بیان می کنیم.

در ابتدا قصد داریم تعریف کلی از فولاد ضد زنگ ( استیل ) تشریح خواهیم نمود.

فولاد ضد زنگ از ترکیب جند فلز مختلف بوجود می آید و بطور معمول در صنایعی مانند: حمل و نقل، معماری و ساخت و ساز استفاده می شود. تمامی فولاد های ضد زنگ بیشتر از 50 درصد آهن و حداقل 11 درصد کروم در ترکیب خود دارند و بر اساس گرید های مختلفی که دارند در ترکیب آنها از فلزات دیگری هم استفاده شده است، به همین خاطر هر کدام از آنها خواص خود را دارند و از نقاط قوت و ضعیف و تفاوت هایی برخوردار هستند. حال که فولاد ضد زنگ را تعریف کرده ایم، می پردازیم به تجزیه و تحلیل و اختلافات استیل های 304 و استیل 201.


استیل 201 از نظر قیمت

از نظر قیمتی، این استیل قیمت کمتری نسبت به استیل 304 دارد. به طور کل تفاوت قیمت استیل ها بستگی دارد به نیکلی که در آنها به کار رفته است. عنصر نیکل در استیل ها، میزان مقاومت آنها را در برابر خورندگی مشخص می کند، یعنی در حقیقت نقش ضد زنگ ها را برای استیل دارد. قیمت استیل 201 به این دلیل کمتر از استیل 304 است که در صد نیکل در ترکیبات این استیل کمتر استفاده شده و می توانیم با استفاده از یک عنصر ارزان قیمت ولی با کیفیت، این کمبود را جبران نماییم.

میبینیم که دو استیل 201 و 304 با وجود این که از نظر ظاهری باهم شباهت دارند، ولی در همین مرتبه اول خریدن ورق استیل 201 می تواند خرید مناسبی باشد نسبت به ورق استیل 304 . در استیل 304 در حد نیکل 8 درصد است. عناصر زیادی هستند که می شود آنها را جایگزین نیکل کرد و از نظر هزینه هم این کار مقرون به صرفه است. بطور مثال عناصری مثل کروم، مس، نیتروژن و منگنز عناصر مناسبی هستند برای عنصر نیکل. در استیل 201 می توان از منگنز به عنوان عنصر اصلی استفاده کرد و میزان آن به نسبت 2 به 1 است.

استیل 201: نیکل 4.5 درصد + منگنز 7.1 درصد

استیل 304: نیکل 8.1 درصد + منگنز 1 درصد

از این ترکیبات می توان دریافت که استیل 201 کاهش قیمت چشم گیری در این گرید دارد.


ورق استیل 304

استیل 304 و 201 از نظر پردازی و دوام

استیل 201 10 درصد بیشتر از استیل 304 دوام دارد و دلیل این دوام این است که درصد منگنزی که در استیل 201 بکار رفته است، بیشتر از استیل 304 است. تراکم و چگالی این استیل نیز کمتر از استیل 304 است، با وجود اینکه این دو استیل شباهت های زیادی از نظر خمش، سطح بودن و شکل پذیری باهم دارند، اما استیل 304 از استیل 201 مسطح تر است.


دوام در برابر خورندگی

با در نظر گرفتن اینکه استیل 201 درصد کمتری از عنصر نیکل را در خود دارد، در برابر خوردگی مقاومت کمتری نسبت به استیل 304 دارد. بنابراین هرگز در صنعت دریایی نباید از این استیل استفاده نمود.


استیل 201 از نظر رنگ

استیل 201 بخاطر درصد منگنز بیشتری که در ترکیب خود دارد، سطح و رنگش از استیل 304 کمی تیره تر است، ولی تفاوت رنگ این دو استیل بسیار کم است، بطوری که افراد عادی نمی تواند آنرا تشخیص داد، پس در نتیجه استیل 304 مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارد و فولاد ضد زنگ 201 با اینکه قیمت کمتری نسبت به استیل 304 دارد، ولی از دوام بهتری برخوردار است.


استیل 201

نکاتی درباره استیل 201

این نوع استیل، یک استیل استنیتی است که نصف آن نیکل است و بیشتر آن منگنز و نیتروژن است، در حقیقت در این نوع استیل بیشتر از منگنز و نیتروژن به جای نیکل استفاده شده است. به دلیل کم بودن نیکل در آن از آلیاژ های دیگر ارزانتر است. کار شکل پذیری این نوع فولاد زنگ نزن به راحتی انجام نمی شود. این فولاد کیفیت های قابل استفاده متنوعی دارد، گرچه مصارف زیادی دارد، ولی در سازه هایی که در معرض آب نمک و شرایط خورنده باشد، استیل ذکر شده انتخاب مناسبی نیست.

این استیل از سری گرید 200 فولاد آستینتی است که این سری فولاد های ضد زنگ از نیکل کمی برخوردارند. استیل 201 در بسیاری مواقع می تواند جایگزین 301 باشد اما نسبت به استیل 301 در محیط های شیمیایی در برابر خوردگی مقاومت کمتری دارد. این نوع استیل آنیل شده و غیر مغناطیسی است ولی با سرد کاری می تواند مغناطیسی شود، چون مقدار نیتروژن استیل 201 زیاد است، چقرمگی و استحکام تسلیم آن نسبت به فولاد 301 در دماهای پایین بیشتر است.

از این نوع استیل در تولید لوازم خانگی استفاده می شود، مثل: سینک، وسایل آشپزی، ماشین لباسشویی، درب و پنجره، همچنین در معما ی تزئینی و تریلر، تریم اتومبیل، واگن راه آهن و گیره استفاده می کنند، چون استیل 201 در خوردگی شکافی و حفره ای مقاومت خوبی دارد، توصیه می شود که در سازه هایی که در فضای باز هستند استفاده نشود.

نکته ی حائز اهمیت، این است که این نوع استیل ها در محیط های سرد خیلی پرفایده است است، چون مقاومت آن در هوای سرد بالا می رود، برای اینکه کمبود نیکل آن جبران شود، می توانند آن را با منگنز و نیتروژن بیشتری ترکیب کنند. صنایعی که استیل 201 را برای تولیدات خود انتخاب می کنند، به دنبال این هستند که تولیداتی داشته باشند، با هزینه کمتر و دوام بیشتر.

فولاد استیل 201 ضد زنگ هم شکل پذیر است و هم کشیده می شود. این استیل از سری فولاد 200 است که سخت تر و مستحکم تر از سری فولاد 300 است. این نوع آلیاژ را می شود با روش های استاندارد که برای فولاد های ضد زنگ که 18% درصد کروم و 8% درصد نیکل دارند، جوشکاری کرد. فولاد های آستینتی فولاد های زنگ نزن را می توان با روش های فیوژن و مقاومت جوشکاری کرد.


استیل 304

این نوع استیل رایج ترین نوع از فولاد های زنگ نزن بشمار می رود. این فولاد شامل عناصر غیر آهنی مثل کروم و نیکل است. میزان کروم در این استیل 18 تا 20 درصد است و میزان نیکل در آن 8 الی 5.10 درصد است. فولاد 304 از خانواده فولاد زنگ نزن آستینتی است. نسبت به فولاد های کربنی هدایت الکتریکی کمتری دارد، کاربرد آن خاصیت مغناطیسی ندارد. نسبت به فولاد های رایج دیگر مقاومت به خوردگی استیل 304 بیشتر و بالاتر است. فولاد 304 به راحتی شکل پذیر است و به اشکال مختلف در می آید، پس در نتیجه می تواند مورد استفاده گسترده ای داشته باشد.


فولاد ضد زنگ 304 از نظر مقاومت در برابر خوردگی

فولاد ضد زنگ 304 در بیشتر محیط ها در برابر خوردگی مقاومتم دارد. استیل 304 در محیط هایی کلریدی گرم خوردگی حفره ای و شیاری پیدا می کنند. در دماهای بیشتر از 60 درجه سانتی گراد، خوردگی تنشی بوجود می آید. در این شرایط اگر استیل 304 به محیط های اسیدی حساس باشد، از استیل 316 استفاده می کنند. استیل 304 به محیط اسیدی حساس باشداز استیل 316 استفاده می کنند.

استیل 304 در سرویس هایی که در آن 870 درجه تا 925 درجه سانتی گراد باشد کار می کندو نسبت به اکسیداسیون مقاومت خوبی دارد. در مورد مقاومت استیل 304 در آب که دما بین 450 تا 680 درجه ی سانتی گراد باشد، توصیه می شود که از این استیل استفاده نشود، اما گرید 304H دردمای500 تا 800 درجه سانتی گراد توصیه می شود و در محیط های آبی هم این گرید در مقابل خوردگی مقاوم است.

مهزیار فولاد صنعت بعنوان تامین کننده انواع مقاطع استنلس استیل از جمله ورق استیل 201، ورق استیل 304، ورق استیل 316 و دیگر گرید ها می باشد. جهت اطلاعات بیشتر از قیمت ها، با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس بگیرید.


ورق استیل 304

فولاد ضد زنگ 304 و معایب آن

ورق استیل 304 با وجود کاربرد های بسیاری که دارد، معایبی هم دارد. از این استیل نمی توانید در محیط های شور مثل سواحل استفاده کنیم. کلری که در این محیط ها وجود دارند، باعث می شود در اثر خوردگی حفره های موضعی بوجود بیاید.


کاربرد های استنلس استیل 304

از فولاد یا استیل زنگ نزن در تجهیزاتی که در حمل و تولید مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، و در ابزار و لوازم خانگی و صنعتی استفاده می شود، از استیل 304 در پیچ و قطعات ماشین آلات نیز استفاده می شود، در ساخت و ساز ساختمان ها برای استحکام بیرونی داشته باشند، در برابر آب و آتش نیز از استیل 304 استفاده می شود.


مهزیار فولاد صنعت با سال ها تجربه در زمینه تامین و فروش مقاطع فولادی، کلیه مقاطع مورد نیاز شما عزیزان را تامین نموده و در کوتاه ترین زمان ممکن به دستتان خواهد رساند. لطفا جهت اطلاع دقیق از قیمت های مقاطع فولادی با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نموده و یا با ارسال پیام به واتز اَپ شرکت به شماره 09383940223 و ارسال ایمیل به آدرس الکترونیکی pps@mahzyar.net و mahzyar.net97@gmail.com تیم فروش شرکت را از صورت خرید خود آگاه نمایید. کارشناسان ما همه روزه از ساعت 9 صبح الی 17:30 ( به غیر از روز های پنجشنبه از ساعت 9 صبح الی 13:30 ) در خدمت شما عزیزان خواهند بود. با ما در تماس باشید.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید
جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید
کانال تلگرام

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *