لوله های استیل با آلیاژ  316

کاربرد های لوله استنلس استیل

از زمان توسعه آن ها که به بیش از صد سال پیش برمیگردد ، فولاد ضدزنگ به یکی از محبوب ترین و همه کاره ترین مواد در جهان تبدیل شده است و اکنون یک ماده ضروری در همه زمینه های زندگی است. این کاربردها شامل برخی از کاربردهای خاص برای لوله های ضد زنگ است که از بسیاری از خواص مثبت فلزات بهره مند می شوند. لوله استیل

اگرچه فولاد قرن هاست که وجود دارد ، اما به راحتی از بین می رود و کاستی های دیگری نیز دارد که باعث شده دانشمندان به دنبال آلیاژهای جایگزین باشند که در شرایط سخت کار کنند. در اوایل 1800 ، تشخیص داده شد که ترکیب آهن و کروم مقاومت خوبی در برابر زنگ زدگی دارد ، اما یک قرن دیگر طول کشید تا آنها سرانجام متوجه فرمول صحیح شوند. لوله استیل


آلیاژ فولاد های ضد زنگ چیست؟

با این تعریف ، فولاد ضد زنگ آلیاژ آهن است که حداقل 10.5٪ کروم دارد. آلیاژهای متنوعی برای انتخاب در بازار وجود دارد و هر آلیاژ از ترکیب شیمیایی متفاوتی برخوردار است. عناصر آلیاژی مانند نیکل ، مولیبدن ، تیتانیوم ، کربن ، ازت و مس می توانند استحکام ، شکل پذیری و سایر خصوصیات فولاد ضد زنگ را افزایش دهند.


خواص مفید فولاد استنلس استیل ضد زنگ چیست؟

بدیهی است از ویژگی های اصلی فولاد ضد زنگ مقاومت در برابر خوردگی آن است. آلیاژهای مختلف مقاومت مختلفی را ارائه می دهند. به عنوان مثال ، فولاد ضد زنگ  304 ، احتمالاً محبوب ترین آلیاژ فولاد ضد زنگ در جهان ، از مقاومت در برابر خوردگی عالی برخوردار است. با این حال ، هنگامی که محیط دریایی به میان می آید ، 304 مناسب نیست زیرا نسبت به قرار گرفتن در معرض کلرید حساس است که قطعا در اب دریا کلرید وجود دارد. در مقابل ، در کاربردهایی با محیط دریایی باید به آلیاژهایی مانند 316 تبدیل شوند که از مزایای آن برخورداری 2٪ مولیبدن است. لوله استیل

فولاد ضد زنگ بسیاری از مزایای دیگر دارد. آلیاژهای از جنس استنلس استیل نسبت به استحکام دمای پایین ، میزان سختی کار بالاتر ، استحکام و سختی بالاتر ، انعطاف پذیری بیشتر ، ظاهر زیبایی شناختی و هزینه های نگهداری کمتری نسبت به فولاد معمولی برخوردار هستند. جای تعجب نیست که فولاد ضدزنگ در صنایع مختلف از جمله خطوط لوله بسیار محبوب است.

از آنجا که هر آلیاژ متفاوت رفتار می‌کند، مهم است که بین آن‌ها تمایز قایل شویم. آلیاژهای فولاد ضد زنگ به پنج خانواده مختلف تقسیم می‌شوند که هر کدام با ویژگی‌های خاص خودشان مشخص می‌شوند. این پنج خانواده عبارتند از آستنیتی، فریتی، مارتنزیتی، دوپلکس.


کاربردهای فولاد ضد زنگ برای لوله سازی چیست؟

فواید فلزات مقاوم در برابر خوردگی در هنگام لوله کشی باید کاملاً واضح باشد. به همین دلیل استیل ضدزنگ یک انتخاب رایج برای کاربردهای لوله است. از آنجا که لوله ها اشکال و اندازه های مختلفی دارند ، تشخیص آنها دشوار است. به همین دلیل ، ما معمولاً لوله ها را با توجه به عملکرد آنها طبقه بندی می کنیم.

استیل ضد زنگ 304 یکی از رایج ترین آلیاژهای مورد استفاده در لوله ها است. این به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و سایر مزایای آن است. 304 همچنین مقاومت شیمیایی شدیدی را به همراه دارد . لوله استیل

با این حال ، هنگامی که با دمای بالاتر از 800 درجه فارنهایت سرو کار دارید ، 304 مناسب نخواهد بود زیرا مستعد ازاد شدن کاربید است. در این حالت ، فولاد ضد زنگ 304L مناسب تر خواهد بود.

نوع خاصی از کاربرد لوله ، لوله فشار ضد زنگ نامیده می شود. این درجه از فولاد ضد زنگ از ترکیبی از کروم جامد یا نیکل کروم تشکیل شده است. آلیاژهای مناسب برای این نوع لوله معمولاً از سری فریتیک و آستنیتی است. که شامل لوله های بدون درز ، لوله های جوش داده شده ، لوله های جوش داده شده با الکتروفیوژن و لوله های جوش داده شده با قطر بزرگ است. از این نوع لوله می توان در کاربرد هایی با خورندگی بالا یا دمای بالا و همچنین در محیط های فشار قوی استفاده کرد.

یکی دیگر از کاربردهای محبوب لوله های استنلس استیل لوله های بهداشتی است. به عنوان مثال ، کاربرد اصلی ان ها در صنایع غذایی و آشامیدنی و تجهیزات پزشکی است. علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی ، به دلیل جنس استنلس استیل و سهولت در نظافت ، از بین رفتن لکه و آلودگی و براق بودن آن شناخته شده است. آلیاژ ASTM A270 یک انتخاب محبوب برای لوله کشی بهداشتی است.

برخی از کاربردهای لوله های استنلس استیل در صنایع با کارایی بالا مانند هوافضا و مهندسی کاربرد دارند. آلیاژهای مبتنی بر کروم و نیکل میزان بالایی از مقاومت در برابر گرما را فراهم می کنند که مورد توجه هواپیماها است. مجراهای هواپیما از جنس استنلس استیل است و باید محکم و قادر به سخت شدن و جوشکاری باشد.

مهزیار فولاد صنعت انواع لوله از جنس استنلس استیل را از جمله آلیاژهای زیر ارائه می دهد: 304  304L ، 316 و  316L. لوله های استنلس استیل ما معمولاً در کاربردهای ساختمانی استفاده می شود. به دلیل خاصیت انعطاف پذیری ، می توان آن را به راحتی بر روی دیوار نصب کرد و هیچگونه عملیات حرارتی نداشته باشد. ما دریافتیم که متوسط عمر لوله های فولادی در خطوط لوله نزدیک به 50 سال است.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *