فولادهای کم آلیاژ

فولاد های کم آلیاژ

فولادهای کم آلیاژ(آلیاژ پایین)، دسته ای از مواد آهنی را تشکیل می دهند که خواص مکانیکی آنها نسبت به فولادهای کربنی ساده به دلیل اضافه شدن عناصر آلیاژی مانند نیکل، کروم و مولیبدن، متفاوت است. مقدار کل آلیاژ می تواند از 2.07٪ تا سطح تقریبا پایین تر از فولاد ضد زنگ(استیل)، که حاوی حداقل 10٪ کروم است، می باشد.

 

برای بسیاری از فولادهای کم آلیاژ، عملکرد اولیه عناصر آلیاژی، افزایش سختی پذیری به منظور بهینه سازی خواص مکانیکی و سختی پس از عملیات حرارتی است. با این حال، در بعضی موارد، افزودن آلیاژها برای کاهش تخریب محیط زیست در شرایط خاص مشخص شده استفاده می شود.

 

به طور کلی، فولادهای کم آلیاژ را می توان بر این اساس طبقه بندی کرد:

ترکیب شیمیایی: مانند فولاد نیکل، فولاد نیکل کروم، فولاد مولیبدن، فولاد کروم مولیبدن

عملیات حرارتی: مانند رطوبت و سرد کردن، نرمالیزه شده و سردکردن، ضد حرارت

 

با توجه به گستره وسیعی از ترکیبات شیمیایی ممکن است برخی از فولادها در بیشتر از یک درجه حرارت مورد استفاده قرار گیرند، در میان طبقه بندی های فولاد آلیاژی، برای برخی همپوشانی وجود دارد.
در این متن، چهار گروه اصلی از فولادهای آلیاژی مورد توجه قرار می گیرند: (1) فولادهای خرد شده و ملایم (QT) کم کربن، (2) فولادهای مقاوم در برابر خوردگی کربن متوسط، (3) فولادهای مقاوم شده (4) فولاد مقاوم در برابر حرارت کروم-مولیبدن.

فولادهای خرد شده و ملایم (QT) کم کربن
استحکام کششی کم (از 350 تا 1035 مگاپاسکال) و استحکام کششی بالا با سختی، مقاومت در برابر خوردگی یا جوش پذیری خوب، ترکیبات کم کربن خرد شده و ملایم را ترکیب می کنند. فولادهای مختلف ترکیب متفاوتی از این ویژگی ها را بر اساس کاربردهای مورد نظر خود دارند. با این حال، چندین فولاد مانند HY-80 و HY-100 با مشخصات نظامی تحت پوشش قرار می گیرند. فولادهای ذکر شده عمدتا به عنوان ورق استفاده می شوند. بعضی از این فولادها، و همچنین سایر فولادهای مشابه، به صورت گچ یا ریخته گری تولید می شوند.

فولاد ضدزنگ
فولاد ضدزنگ (استیل) در ساختارش دارای کربن متوسط است که استحکام کششی آن می تواند تا 1380 مگاپاسکال باشد. بسیاری از این فولادها با نام گذاری SAE / AISI پوشش داده می شوند و یا سازه های اختصاصی هستند. فرم محصولات عبارتند از شمش، نوار، میله، فنر، ورق، لوله، و سیم جوش.

فولادهای مقاوم شده
فولادهای مقاوم شده برای کاربرد توپ و یاطاقان غلتکی از کربن کم (0.10 تا 0.20 درصد) تشکیل شده است. بسیاری از این فولادها با نام های SAE / AISI شناخته می شوند.

فولاد مقاوم در برابر حرارت کروم مولیبدن
فولاد مقاوم در برابر حرارت کروم مولیبدن حاوی کروم 0.5 تا 9 درصد و مولیبدن 0.5 تا 1.0 درصد وزنی است. محتوای کربن معمولا کمتر از 0.2 درصد است. کروم باعث بهبود اکسیداسیون و مقاومت در برابر خوردگی می شود و مولیبدن باعث افزایش مقاومت در دمای بالا می شود. آنها به طور کلی در شرایط نرمالیزه شده و ملایم، خیس شده و خنک و یا گرم می شوند. فولاد کروم مولیبدن به طور گسترده ای در صنایع نفت و گاز و سوخت های فسیلی و نیروگاه های هسته ای استفاده می شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *