تیرآهن H

آهن فروشی , خرید آهن , فروش کلیه آهن آلات ساختمانی و صنعتی

تیرآهن و هاش (H – Shaped Beam) یا به عبارت دیگر، I – Beam، رایج ترین و متداول ترین مقاطع فولادی است که در ظاهر به شکل حرف H انگلیسی دیده می شود. این متریال جزو پرکاربردترین سازه های فولادی است به طوری که در تمام تأسیسات ساختمانی، پایه گذاری ساختمان، اسکلت فلزی برای موارد مختلف و ساخت چهارچوب های فولادی از تیرآهن و هاش استفاده می شود.

جالب است بدانید تیرآهن و هاش در کشورهای اسپانیا، ایتالیا، آلمان، لهستان و بلغارستان با نام تیرآهن دوبلکس T شناخته می شود؛ این نامگذاری به دلیل آن است که شکل ظاهری تیرآهن H  به گونه ای است که گویی دو تیرآهن T روی هم قرار داده شده اند! در هر صورت، این سازه های فولادی در ابعاد و مدل های متنوع در بازار به فروش می رسند. بسته به نوع سازه که قرار است با تیرآهن H ساخته شود، تعداد متفاوتی از شاخه های آهن H خریداری می گردد.

 

انواع تیرآهن و هاش و ویژگی های آن ها : 

تیرآهن و هاش شامل یک تیرآهن تیغه ای مانند در بخش میانی است که دو تیغه به صورت عمودی در دو طرف آن قرار دارند. این تیغه ها که حالت H را ایجاد می کنند، فلنج نامیده می شوند. طول تیغه فولادی میانی و اندازه فلنج ها، تعیین کننده نوع متریال تیرآهن و هاش هستند. بر همین اساس، تیرآهن H را به انواع مختلف تیرآهن باریک، متوسط و عریض تقسیم بندی می کنند؛ برای هر دسته، ویژگی های فیزیکی و مکانیکی خاصی تعریف می شود.

تیرآهن و هاش با فلنج های عریض:

این نوع تیرآهن و هاش، ابعاد بزرگی دارند و برای سازه های مقاوم استفاده می شوند. عرض فلنج ها در این نوع تیرآهن از 100 تا 400 میلی متر متغیر است. ارتفاع تیرآهن که فاصله بین دو فلنج نامیده می شود، بین 100 تا 400 میلی متر تغییر می کند. ضخامت فلنج ها و تیغه میانی نیز در این مورد متغیر بوده و طبق جدول های استاندارد تیرآهن H محاسبه می شود. برای استفاده از این متریال باید مهندسان دقیقاً بدانند که میزان فشار و بار ورودی به تیرآهن و هاش چقدر است؛ بر همین اساس، یکی از انواع این مدل های تیرآهن را انتخاب می کنند.

تیرآهن H

تیرآهن و هاش با فلنج های متوسط:

این نوع تیرآهن و هاش، ابعاد متوسطی دارند. عرض فلنج ها در این نوع تیرآهن از 150 تا 300 میلی متر متغیر است. ارتفاع تیرآهن در این حالت، بین 200 تا 900 میلی متر تغییر می کند. ضخامت فلنج ها و تیغه میانی نیز در این مورد متغیر بوده و طبق جدول های استاندارد تیرآهن H محاسبه می شود.

تیرآهن H

 

تیرآهن و هاش با فلنج های باریک:

این نوع تیرآهن و هاش، ابعاد محدودتری دارند و برای مواردی استفاده می شوند که مقدار بار ورودی به سازه فولادی بسیار کم باشد. عرض فلنج ها در این نوع تیرآهن از 100 تا 200 میلی متر متغیر است. ارتفاع تیرآهن در این حالت، بین 200 تا 600 میلی متر تغییر می کند. ضخامت فلنج ها و تیغه میانی نیز در این مورد متغیر بوده و طبق جدول های استاندارد تیرآهن H محاسبه می شود. ضخامت تیغه میانی در این حالت نسبت به دو مدل قبلی، کمتر است.

تیرآهن H

 

برای خرید تیرآهن و هاش باید مقادیر ارتفاع فلنج ها، عرض آن ها و ضخامت آن ها را در اختیار داشته باشید. برای محاسبه قیمت نهایی تیرآهن H، این مقادیر را باید بر حسب وزن تیرآهن و قیمت روز بازار در نظر بگیرید. اگر قصد خرید تیرآهن و هاش را دارید لازم نیست به تنهایی این مقادیر را حساب کنید؛ کافی است با مجموعه تخصصی مهزیار فولاد تماس بگیرید و از قیمت خرید تیرآهن و هاش اطلاع یابید.

 شماره تماس : 9101 4444 – 021 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *