صادرات سنگ آهن از مرز پنج میلیارد دلار گذشت

ارزش صادرات سنگ آهن ایران در دوره پنج ساله 1392 تا پایان 1396 به پنج میلیارد و 73 میلیون دلار رسید که متوسط سالیانه آن بیش از یک میلیارد و 100 میلیون دلار می شود.

بررسی خبرنگار اقتصادی ایرنا بر پایه جدول های آماری گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد پارسال ارزش صادرات سنگ آهن به یک میلیارد و 72 میلیون دلار رسید و در مقایسه با سال 1395 که 817 میلیون دلار بود، رشد بیش از 31.1 درصدی داشت. ورق فولاد مبارکه

آمارها نشان می دهد در سال های 94- 1393 ارزش صادرات سنگ آهن کشور به ترتیب یک میلیارد و 115 میلیون دلار و 522 میلیون دلار ثبت شد. لوله استیل 316
ارزش صادرات سنگ آهن در سال 1392 بیش از یک میلیارد و 547 میلیون دلار بود و نسبت به سال 1391 که 917 میلیون دلار ثبت شده بود، رشد 69 درصدی را از آن خود ساخت. لوله مانیسمان api
بنابر داده های مورد بررسی، بیشترین رشد صادرات در دوره یادشده مربوط به سال 1392 نسبت به عملکرد سال 391 است که 69 درصد رشد تحقق یافت و بیشترین کاهش نیز در سال 1394 در مقایسه با 1393 رخ داد که افت 53 درصدی را نشان می دهد. آهن آلات ساختمانی
در سال 1392 بیش از 30 درصد کل صادرات پنج ساله صورت گرفت.

سهم 1.5 درصدی از کل صادرات

مقایسه جداول آماری در زمینه صادرات سنگ آهن در سال گذشته میلادی ( 2017 ) نشان می دهد استرالیا با صدور 49 میلیارد دلار و سهم 52 درصدی از کل صادرات، رتبه نخست را به خود اختصاص داد.
برزیل و آفریقای جنوبی به ترتیب با 19 میلیارد و پنج میلیارد دلار در رده های بعدی قرار گرفتند.
کانادا و اوکراین به ترتیب چهار درصد و سه درصد از کل صادرات این ماده معدنی را در سال 2017 از آن خود ساختند. آهن آلات صنعتی
ارزش صادرات سنگ آهن ایران در سال یاد شده یک میلیارد و 400 میلیون دلار بود که سهم 1.5 درصدی از کل صادرات را در این بخش به خود اختصاص داد.

چین نخستین خریدار سنگ آهن ایران

برپایه آمارهای مورد بررسی، چین در سال 1396 بیش از یک میلیارد و 43 میلیون دلار از سنگ آهن صادراتی ایران را جذب کرد.
این میزان در واقع افزون بر 97 درصد صادرات این بخش محسوب می شود.
بقیه سنگ آهن صادراتی ایران نیز رهسپار عراق، هند، روسیه، افغانستان و غیره شد.

 هفت واحد سنگ آهن با ثبت تولید بیش از 34.4 میلیون تن

آمارهای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از هشت واحد عمده تولید کننده سنگ آهن در سال 1396 نشان می دهد این واحدها در مجموع 34 میلیون و 476 هزار و 146 تن سنگ آهن تولید کردند.
واحدهای جلال آباد، مرکزی، میشدوان، گل گهر و فلات مرکزی (چاه گز) در استان کرمان، چادرملو در یزد و سنگان در استان خراسان رضوی قرار دارد.
پارسال مجتمع سنگ آهن گل گهر (کرمان) با تولید 14 میلیون و 241 هزار و 310 تن، بیش از 41 درصد کل تولید را به خود اختصاص داد و سنگان با 2 میلیون و 198 هزار و 407 تن در ردیف بعدی جای گرفت.

تولید 11.2 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن در سه ماهه 1397

برپایه اطلاعات آماری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، در سه ماهه نخست امسال هفت واحد صنعتی- معدنی یاد شده (چادرملو، گل گهر، مرکزی، میشدوان، سیرجان، جلال آباد و فلات) 11 میلیون و 223 هزار و 512 تن کنسانتره سنگ آهن تولید کردند که نسبت به دوره مشابه رشد 20 درصدی را نشان می دهد.
همچنین تولید سنگ آهن دانه بندی واحدهای مرکزی، چادرملو، سنگان، میشدوان و فلات مرکزی در فصل بهار امسال به یک میلیون و 436 هزار و 111 تن رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش 22 درصدی دارد.

 مشکلات و راهکارها

بررسی مشکلات این بخش نشان می دهد طرح های توسعه سنگ آهن متناسب با برنامه های فولاد سازی پیشروی ندارد و اخذ عوارض های صادراتی، حق انتفاع و مالیات های مختلف برای فعالان این بخش دغدغه آفرین است.
همچنین بازار ثابت بین المللی (با بازیگری چین) این امکان را فراهم می سازد که قیمت و میزان خرید همواره از سوی خریدار تعیین شود.
کمبود واحدهای فولادسازی که توان تولید با بهره گیری از سنگ آهن عیار پایین را داشته باشند، از دیگر دغدغه های این بخش به حساب می آید.
فروش الزامی سنگ آهن به تولیدکنندگان داخلی با نرخ های تکلیفی از دیگر مشکلات این بخش است و پرداخت های غیرنقدی و مدت دار نیز نارضایتی دست اندرکاران در این بخش را به همراه دارد.
پیشنهاد فعالان بخش سنگ آهن این است که دولت عرصه را به اهل حرفه واگذار کند تا آنها براساس قیمت های جهانی سنگ آهن خود را در اختیار مصرف کننده قرار دهند.
برخورداری از تسهیلات بانکی متناسب با طرح های توسعه ای، پذیرش پروانه بهره برداری به عنوان وثیقه معتبر از سوی سیستم بانکی و حذف یا تعدیل عوارض صادراتی به عنوان بخشی از درخواست های دست اندرکاران سنگ آهن کشور مطرح شده؛ امری که دولت در چهار ماه گذشته برای تسهیل آنها طرح هایی را پیشنهاد کرده است تا همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی، گام های بلندتری برداشته شود.

منبع:دنیای معدن

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *