n00035146 b

شواهد رونق تقاضا در بازار فولاد

بازار فولاد باز هم پتانسيل تغيير چهره خود را نشان مي دهد تا جايي که مجددا شاهد تقويت قيمت ها هستيم، ولي اين رشد نرخ با اما و اگرهاي بسياري رو به رو است.

, قیمت لوله مانیسمان

به گزارش ماین نیوز، تلاش تصميم سازان بازار فولاد براي حمايت از قيمت ها با مديريت طرف عرضه، بيم و اميدهاي بسيار در بخش تقاضا، تاثيرپذيري بازار داخلي از سيگنال هاي جهاني، تزريق جو اميد در بازار داخلي و برخي خوش بيني ها به خروج از رکود بخش ساخت و ساختمان با تغييرات جزئي ولي مهم در بخش مسکن همچنين تحريک بازار فولاد از سمت بازار ارز مواردي است که همگي به تغيير شکل بازار فولاد کمک خواهد کرد. اين در حالي است که شايد براي اولين بار در سال هاي اخير، رشد جدي قيمت ها پس از يک فاز عقب نشيني بسيار جزئي، وارد گام دوم رشد قيمت ها شد که نشان مي دهد چهره بازار فولاد با گذشته تغييراتي جدي را تجربه مي کند. آهن فروشی , لوله تست آب

با توجه به موارد فوق شايد از اين پس بايد چهره جديدي از بازار فولاد را در بررسي هاي خود لحاظ کنيم که اين تغيير در رفتار کلي بازار و همچنين سودآوري و استراتژي هاي فعالان و تصميم سازان اين حوزه مهم اهميت بسزايي خواهد داشت. قیمت قوطی آهنی

همان گونه که در گذشته به آن اشاره کرديم طولاني شدن رکود در بازار فولاد که شايد بخش بزرگي از آن منبعث از رکود بازار مسکن و تضعيف پروژه هاي عمراني باشد، عمري بيش از 4 سال دارد، هرچند که تغييرات کوچک و بزرگي در ماه هاي اخير را شاهد بوديم. طولاني بودن دوران رکود خود دليل مهمي بر پايان يافتن اين واقعيت نامطلوب در بازار است که البته با توجه به جرقه هاي رشد قيمتي در ماه هاي اخير، مي توان بهبود بنيادين بازار را با تقريب نسبتا مطلوبي نويد داد. در خصوص جرقه هاي رشد قيمتي بايد گفت که ابتداي آن از اسفندماه سال گذشته آغاز شده و تا فروردين ماه سال جاري ادامه داشت، ولي پس از آن شاهد ثبات نسبي قيمت ها بوديم.

قیمت ورق آهن , قیمت نبشی و ناودانی

پس از اين دوره با توجه به ورود جدي انجمن توليدکنندگان فولاد با برگزاري جلسات متعدد، شاهد بوديم که از تابستان سال جاري، هر 3هفته يکبار جرقه هاي رشد قيمتي جديدي به ثبت مي رسيد که غالب آن از بخش عرضه با مديريت قيمت هاي پيشنهادي در کنار حجم توليد و تزريق به بازار کليد خورد، ولي با توجه به کم رمقي توليد، حالت پلکاني و در پاره اي اوقات چهره اي رفت و برگشتي به خود گرفته است.  قیمت ورق گالوانیزه رنگی

اين فراز و فرودهاي بازار فولاد اگر هيچ خروجي محسوسي هم نداشت، ولي باز هم قدرتمندانه در برابر افت قيمت ها موضع گيري کرد، اگرچه در طول دهه محرم يا در زمان بارش هاي فصلي و مشکلات حمل ونقل، شاهد بوديم که از شدت آن کاسته شد.
اين رفتارها در کنار توجه جدي تصميم سازان بازار فولاد به بازارهاي جهاني و حتي دورنماي قيمت هاي بين المللي به کمک رفتار قيمتي در بازار مواد اوليه و هزينه توليد، نشان مي دهد که بدنه تصميم سازي در بازار فولاد، اين بار با دقت، اطلاعات، قدرت و جسارت بيشتري رفتارهاي بازار فولاد را مديريت مي کنند.

نکته اي که به صورت نسبي در رفتار مديريتي فعالان بازار فولاد کمرنگ جلوه کرده را بايد در واقعيت هاي تقاضا جست وجو کرد که غالبا از عهده اين بخش مديريتي خارج بوده و تاثيرات مهمي را بر موفقيت اين رويکرد مديريتي بر جاي خواهد گذارد که تلاش براي بررسي اين وضعيت مي تواند پاشنه آشيل بازار فولاد را ترميم کند. هم اکنون به نسبت مدت مشابه سال قبل، سفته بازي و واسطه گري در بازار فولاد از رونق بيشتري برخوردار شده که به تقويت تقاضا هرچند غيرواقعي منجر شده و همچنين معاملاتي موسوم به خريدهاي انباري را تقويت کرده است. اين مطلب را بايد بسيار جدي گرفت زيرا از يکسو نشان دهنده بازگشت برخي از فعالان قديمي بازار بوده و از سوي ديگر به تزريق سرمايه به بازار فولاد منجر مي شود.

اين در حالي است که خودنمايي اين بخش از خريداران به تقويت موجودي انبارها کمک کرده و البته مي تواند فضاي مديريت در بازار را براي تصميم سازان اصلي آن محدود کند زيرا بخشي از عرضه ها ديگر از طريق کارخانه هاي توليدي به بازار ارائه نخواهد شد. از سوي ديگر ورود اين بخش از فعالان بازار به معاملات که هم اکنون به آرامي در حال خودنمايي است ولي در هفته هاي آينده شواهد بيشتري از اين واقعيت مجددا خودنمايي خواهد کرد، خود دليلي از بهبود تقاضاي موثر از سمت مصرف کنندگان نهايي است که نياز به حضور اين بخش از بازار را توجيه مي کند.

از سوي ديگر تقويت حجم معاملات در بازار مسکن هرچند به صورت آرام و زيرپوستي در حال انجام است، خود دليلي براي تقويت حجم خريد فولاد به شمار رفته، اگرچه خبرها از تقويت اعطاي مجوز و افزايش حجم ساخت وساز پروژه هاي بزرگ حکايت دارد. اين موارد هرچند که هنوز از سمت داده هاي رسمي به صراحت ترسيم نشده ولي انتظار براي اعلام چنين سيگنال هايي وجود داشته و دارد. در کنار رشد قيمت فولاد هم اکنون شاهد افزايش بهاي سيمان و حتي برخي مصالح ساختماني هستيم که در کنار افزايش قيمت دلار، اين بار با پشتوانه اي بنيادين در حال تاثيرگذار ي بر بازار مسکن است که تجميع اين موارد در کنار تاثيرگذار ي متقابل بازارهاي مختلف بر يکديگر، بر حمايت قيمتي از بازار فولاد نيز منجر خواهد شد. به عنوان نمونه افزايش نقدينگي در کشور، نگراني از افزايش تورم توليدکننده و سپس تاثيرگذاري بر تورم مصرف کننده، رشد 26 درصدي بودجه عمراني سال 96 به نسبت تخصيص واقعي بودجه عمراني سال جاري، رشد قيمت دلار که محرکي براي تقويت قيمت ها و رشد حجم تقاضا خواهد بود همچنين خوش بيني هاي موجود به بهبود اوضاع اقتصادي در ماه هاي آينده حتي با توجه به اما و اگرهاي انتخاباتي، مواردي است که مي توانند همگي از تقويت اين بازار حمايت کنند.

در نهايت بايد به زمزمه هاي اجرايي شدن ماده 37 قانون بهبود فضاي کسب وکار رقابت پذير اشاره کرد که در ذيل اين قانون، هر کالاي عرضه شده در بورس کالابراي صادرات نياز خواهد داشت تا 3 مرتبه در اين بورس عرضه شده و سپس مجوز صادرات آن صادر خواهد شد. اين بند قانوني را بايد بسيار مهم ارزيابي کرد هرچند که در سال 91 مصوب شده، در سال 94 دستورالعمل اجرايي آن صادرشده ولي هنوز به صورت واقعي عملياتي نشده است. در صورت تحقق اجراي اين قانون، قطعا حجم عرضه بسياري از عرضه ها در بورس کالاافزايش داشته و سيگنالي براي تامين ساده تر بازار داخلي، از محصولات مورد نياز خواهد بود.

در صورت تحقق چنين رويکردي در کنار بالاتر بودن قيمت هاي داخلي به نسبت نرخ هاي صادراتي برخي از کارخانه هاي نسبتا کوچک و متوسط، ساده ترين خروجي اين وضعيت را بايد در افزايش سودآوري شرکت هاي بزرگ عرضه کننده در بورس کالابه شمار آورد که براي بخش هاي مختلف صنعتي وضعيت بهتري را به همراه خواهد داشت. با توجه به اين موارد شايد از اين پس شاهد رشد عرضه برخي کالاهاي خاص در بورس کالاي ايران باشيم که به اين دليل مي توانيم به فکرتقويت بنيادين بازارهاي کالايي با محوريت بازار فولاد باشيم که چهره اي جديد از معاملات را با رونق حجم دادوستدها ترسيم خواهد کرد.

منبع: ماین نیوز

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *