انواع میلگرد ساده

میلگرد آهن

میله های تقویت شده فولادی برای کمک به بتن در مقاومت در برابر نیروهای تنش استفاده می شود. بتن به اندازه کافی قوی است که به طور طبیعی نیروها را فشرده کند ، اما نیروهای تنشی می توانند آن را ترک کنند.

میلگردهای تغییر شکل یافته از فولاد مسلح از سال 1968 مورد نیاز استاندارد بوده است ، اما از میلگردهای ساده نیز در مواقعی استفاده می شود که انتظار می رود از فولاد تقویت شده بکشید. این معمولاً در مواردی که آنها در پیاده روهای بزرگراه ها و پل های قطعه ای نصب شده اند.

الگوی تغییر شکل یافته روی میلگرد کمک می کند تا بتن به سطح فولاد تقویت شده بچسبد. الگوی روی یک نوار تغییر شکل مشخص نشده است ، اما فاصله و ارتفاع “برجستگی” تنظیم می شود.

میلگرد: مشخصات تقویت کننده فولاد
میله های تقویت شده با استفاده از مواد فلزی مختلف نورد گرم هستند. بیشتر میلگردها از ورق های جدید فولادی خارج می شوند ، اما سایر آنها از بقایای فولاد یا ریل های راه آهن خارج می شوند. میلگردها باید دارای نوعی شناسایی باشند که می تواند برای شناسایی برشی تولید شده توسط نوار فولادی تقویت شده استفاده شود.

انجمن آزمایش و مواد آمریكا (ASTM) یک قانون شناسایی استاندارد را تنظیم كرده است كه همه نوارها باید مطابق آن باشند:

شماره باید اندازه نوار را مشخص کند.
به نوع نماد فولاد باید توجه داشت. به عنوان مثال ، “N” به معنای این است که نوار از یک بیل جدید نورد شده است ، “W” مخفف فولاد قابل جوشکاری ، و طرح های فولادی محور نورد “A” است.
شناسایی درجه میلگرد باید ذکر شود: این یا 60 یا 75 یا متریک 420 یا 520 است. درجه نشانگر قدرت عملکرد میلگرد است.
نمادی که کارخانه سازنده نوار را می چرخاند باید درج شود: این معمولاً یک حرف واحد یا یک نماد ساده است.
میله های فولادی تقویت شده با مقاومت کمتر تنها سه علامت دارد که آسیاب مورد استفاده برای تولید میله ، اندازه میلگرد و نوع فولاد مورد استفاده را مشخص می کند. تقویت فولاد با استحکام بالا از یک سیستم خط مداوم برای نشان دادن درجه فولاد استفاده می کند. اگر میلگرد شامل دو خط باشد ، نشان می دهد که میلگرد به میله های 75000 psi چرخانده شده است. هنگامی که یک خط وجود دارد ، یک نوار 60،000 psi را نشان می دهد.

انواع میلگرد ساده


میلگردهای فولادی کربن: این رایج ترین نوع میلگرد است و گاهی اوقات به آن “نوار سیاه” گفته می شود. بسیار متنوع است اما نسبت به انواع دیگر راحت تر می خورد ، و در مناطقی که رطوبت زیادی دارند یا در سازه هایی که غالباً در معرض آب هستند ، نامناسب است. با این وجود بسیاری از میلگردهای فلزی کربن بهترین گزینه برای سایر ساخت و سازها هستند.
پارچه سیم جوش داده شده: پارچه سیم جوش داده شده (WWF) از سری سیم های فلزی ساخته شده در زاویه های درست و جوشکاری شده الکتریکی در تمام گذرگاه های سیم فولادی ساخته شده است. می توان از آن در صفحات اسلب در زمین استفاده کرد که در آن زمین به خوبی فشرده شده است. از سنگین تر پارچه جوش خورده می توان در دیوارها و صفحات سازه ای ساختاری استفاده کرد. این مورد معمولاً در آسفالت جاده ، بسترهای جعبه ، سازه های زهکشی و کانالهای بتونی کوچک استفاده می شود.
میله های تقویت کننده ورق فلزی: از تقویت فلز ورق معمولاً در صفحات کف ، پله ها و ساخت سقف استفاده می شود. آرماتور ورق فلزی از تخته های فلزی ساخته شده از ورق فولادی تشکیل شده است که به صورت موج دار در حدود یک شانزدهم اینچ با عمق سوراخ شده و سوراخ هایی در فاصله منظم وجود دارد.
Rebar های روکش شده با اپوکسی: روبرت های آغشته به اپوکسی گران هستند و در مناطقی که با آب نمک در تماس باشند یا جایی که یک مشکل خوردگی قریب الوقوع است ، استفاده می شود. تنها مشکل این است که روکش می تواند بسیار ظریف باشد ، بنابراین میله ها را باید از یک منبع معتبر سفارش دهید.
میلگردهای اروپایی: این میلگردها معمولاً از منگنز ساخته می شوند بنابراین تمایل به خم شدن راحت تر دارند. آنها برای استفاده در مناطقی که در معرض شرایط شدید آب و هوا یا اثرات زمین شناسی مانند زلزله ، طوفان یا گردبادها قرار دارند مناسب نیستند. با این حال آنها می توانند مقرون به صرفه باشند.
میلگردهای استنلس استیل: فولاد ضد زنگ می تواند به عنوان نوار فولادی تقویت کننده جایگزین با تقویت فولاد کربن استفاده شود. استفاده از میله های تقویت شده از فولاد ضد زنگ باعث ایجاد خوردگی گالوانیک نمی شود و می تواند یک راه حل مقرون به صرفه در مناطقی باشد که در معرض مشکلات خوردگی قرار دارند یا در جاهایی که تعمیر دشوار و گران است. اما این میلگردها حداقل هشت برابر بیشتر از میلگردهای روکش شده با اپوکسی هزینه دارند.
میلگردهای گالوانیزه: میلگردهای گالوانیزه نسبت به میلگردهای کربن سیلندر 40 برابر در برابر خوردگی مقاوم هستند و آنها را برای سازه هایی که به شدت در معرض شرایط مرطوب و مرطوب قرار می گیرند ، ایده آل می کند. گرچه آنها گرانقیمت هستند.
میلگردهای فلزی یا مش مشبک گسترده ای: تقویت فلز یا سیم مش تقویت شده محصول مناسب دیگری برای بتن است. فلز منبسط شده با برش ورق فولادی در خطوط موازی ساخته می شود که سپس شکل می گیرند تا شکل الماس یا شکل مربعی بین هر برش ایجاد شود. فلز منبسط شده معمولاً در مناطقی که ضخامت گچ قابل توجهی لازم است ، یا تقویت بتن سبک از تقویت استفاده می شود. از تقویت مش مش می توان در پیاده روها ، لنت های بتونی كوچك یا سطوح قابل پیاده روی استفاده كرد كه بار زیاد یا بار بالایی دریافت نمی كنند.
میلگردهای فایبر گلاس – پلیمر (GFRP): مانند فیبر کربن ، میلگردهای GFRP دچار خوردگی نمی شوند

مقدمه
Rebar که به عنوان تقویت کننده فولاد و تقویت فولاد نیز شناخته می شود ، نوار استیل یا مش سیم فلزی است که در بتن مسلح و سازه های سنگ تراشی مورد استفاده قرار می گیرد تا بتن را تقویت کرده و آن را حفظ کند. برای بهبود کیفیت پیوند با بتن ، سطح میلگرد اغلب الگوی می شود.

Rebar برای جبران این واقعیت ضروری است که اگرچه بتن در فشرده سازی قوی است ، اما در تنش نسبتاً ضعیف است. با ریختن میلگرد به بتن ، قادر به بارگیری از کشش و در نتیجه افزایش مقاومت کلی است.

کاربردهای مختلف میلگرد شامل موارد زیر است:

تقویت اولیه: برای مقاومت در برابر بارهای طراحی پشتیبانی می شود.
تقویت ثانویه: با استفاده از مقاومت موضعی برای محدود کردن ترک و فشارهای ناشی از دما ، از دوام و اهداف زیبایی شناسی استفاده می شود.
مقاومت در برابر بارهای غلیظ را فراهم کنید و آن را در یک منطقه وسیع تر گسترش دهید.
با نگه داشتن آنها در موقعیت صحیح ، به سایر میله های فولادی در جای دادن بارهای خود کمک کنید.
میله های کراوات استیل بیرونی برای محدود کردن و تقویت سازه های سنگ تراشی ، گاهی اوقات به عنوان ابزاری برای حفاظت از ساختمان.میلگرد آهن (2)
سنگ تراشی تقویت شده: برخی از آجرها و آجرها برای ایجاد بارهای کششی شامل حفره هایی برای قرار دادن میلگرد هستند. میلگرد با استفاده از گروت در محل ایمن است.
ساخت
استانداردهای مشخصات میلگرد در: BS 4449: 2005 فولاد برای بتون مسلح تنظیم شده است. فولاد تقویت شده قابل جوشکاری. نوار ، کویل و محصول ضد زنگ. مشخصات

میلگرد معمولاً با استفاده از استحکام کششی مشخص یا از جنس استنلس استیل 250 یا 250 N / mm2 است. ترکیبات هر دو این درجه ها تقریباً 99٪ آهن به همراه منگنز ، کربن ، گوگرد و فسفر است. کیفیت و درجه فولاد بستگی به نسبت کربن دارد. فولاد خنک خنک حاوی حدود 0.25٪ کربن است ، در حالی که فولاد نورد گرم با عملکرد بالا حاوی حدود 0.40٪ است.

میله ها به اشکال مختلف قابل تولید هستند:

دور
پیچ خورده مربع
روبان
کشیده ، پیچ خورده و نوار.
دنده و پیچ خورده.
مش یا پارچه تقویت کننده فولادی را می توان در قالب های مختلف به شرح زیر تولید کرد: BS 4483: پارچه استیل برای آرماتور بتونی. مشخصات.

اندازه استاندارد ورق 4.8 متر طول x 2.4 متر عرض دارد. این با جوشکاری یا جوشکاری سیمها به صورت الکترونیکی شکل می گیرد به گونه ای که با حالت عادی برخورد کند. می توان آن را به روش های مختلف برای کاربردهای مختلف تولید کرد:

مش مربع: اندازه مش 200 mm x 200 mm ، محدوده وزن 1.54-6.16 کیلوگرم بر متر مربع. به طور معمول برای صفحات کف استفاده می شود.
مش مستطیل: اندازه مش 200 mm x 100 mm ، دامنه وزن 3.05.9.9 کیلوگرم در متر مربع. به طور معمول برای صفحات کف استفاده می شود.
مش طویل: اندازه مش 100 میلی متر در 400 میلی متر ، محدوده وزن 2.61-6.72 کیلوگرم بر متر مربع. به طور معمول برای ساخت جاده و آسفالت مورد استفاده قرار می گیرد.
بسته بندی مش: اندازه مش 100 mm x 100 mm. به طور معمول در صفحات پشتیبانی شده معلق یا زمینی استفاده می شود.
اندازه ها
دانسیته اسمی خطی متراکم باریک (کیلوگرم در متر) قطر اسمی (میلی متر) منطقه متخلخل (mm2)
6.0 0.222 6 28.3
8.0 0.395 8 50.3
10.0 0.617 10 78.5
12.0 0.888 12 113
14.0 1.21 14 154
16.0 1.58 16 201
20.0 2.47 20 314
25.0 3.85 25 491
28.0 4.83 28 616
32.0 6.31 32 804
40.0 9.86 40 1257
50.0 15.4 50 1963
قرار دادن میلگرد
Rebar1.jpg

قفس میلگرد یا از قبل ساخته شده است یا با استفاده از خم و هیدرولیک هیدرولیکی در سایت ساخته می شود. کارگران سایت که به عنوان ثابت کننده های فولادی شناخته می شوند ، میلگرد را قرار داده و از پوشش و تعبیه بتن کافی اطمینان می دهند. قفس های میلگرد یا با جوش نقطه ای ، اتصال سیم های فلزی یا اتصال مکانیکی به یکدیگر متصل می شوند. اتصالات مکانیکی ، همچنین به عنوان “جفت گیرها” یا “انشعابات” شناخته می شوند ، وسیله ای مؤثر برای کاهش احتقان میلگرد در مناطق بسیار تقویت شده برای ساخت بتن ریخته گری شده است.

ضربات مستطیلی در فواصل منظم در قسمت بیرونی در امتداد ستون یا پرتو قرار می گیرند تا از خرابی برشی جلوگیری شود.

برای اهداف ایمنی هنگام ذخیره در محل ، انتهای بیرون زده میلگرد باید با استفاده از “کلاه قارچ” پلاستیکی رنگی خم شده یا از آن محافظت شود.

اگرچه میلگرد دارای دنده هایی است که به طور مکانیکی آن را به بتن می چسبانند ، اما فشارهای زیاد هنوز می تواند میلگرد را از بتن بیرون بکشد ، که می تواند منجر به بی ثباتی ساختاری و در نهایت خرابی شود. برای جلوگیری از این امر ، میلگرد باید به طور عمیق در اعضای سازه مجاور تعبیه شود (قطر 40-60 برابر) ، که باعث افزایش اصطکاک قفل نوار در محل می شود. از طرف دیگر ، میلگرد ممکن است خم شده و در انتهای آن قلاب شود تا در اطراف بتن و سایر قسمت میلگرد قفل شود و همین امر باعث افزایش مقاومت فشاری بتن می شود.

میلگردهای فلزی همچنین در صورت عدم پوشش کافی که می تواند باعث ریختن بتن از فولاد شود باعث مستعد خوردگی می شوند و از لحاظ مقاومت در برابر آتش کمتری دارند. به عنوان یک قاعده کلی ، حداقل پوشش نباید از حداکثر اندازه سنگدانه در بتن یا بزرگترین اندازه آرماتور (هر کدام بزرگترین باشد) کمتر باشد.

NB در نوامبر 2019 ، اتحادیه انگلیس از تقویت (BAR) هشداری را به مشتریان و پیمانکاران صادر کرد تا بررسی آرماتورهای پیش ساخته توسط کارگران معتبر جوش داده شود.

مقاومت فشاری بتن فوق العاده است. برای خرد کردن بتن نیاز به نیروی باورنکردنی است. با این وجود ، بتن از مقاومت کششی نسبتاً ضعیفی برخوردار است. نيروي كمتري براي ترك كردن بتن با خم شدن يا پيچاندن آن نياز است تا از خرد كردن بتن استفاده شود. برای افزایش مقاومت کششی بتن ، از میلگرد آرماتور – برای افزایش مقاومت کششی بتن استفاده می شود.

طول و قطر میلگرد انواع مختلفی وجود دارد ، اما فقط شش نوع میلگرد وجود دارد: آلیاژ اروپایی (کربن ، منگنز ، سیلیکون و غیره). فولاد کربن (میلگرد اصلی “سیاه”)؛ گالوانیزه؛ روکش اپوکسی؛ پلیمر تقویت شده با فیبر شیشه ای (GFRP)؛ و فولاد ضد زنگ انواع مختلف میلگرد هر یک از نقاط قوت و ضعف منحصر به فرد است.

انواع میلگرد
میلگرد اروپا
قدرت میلگرد اروپا هزینه آن است. میلگرد اروپایی ساخته شده از جنس منگنز ، کمترین مقاومت در برابر خم شدن است. در حالی که کار با آن آسان است ، به طور کلی برای استفاده در مناطقی که زلزله را تجربه می کنند و نه برای پروژه هایی که نیاز به یکپارچگی ساختاری قابل توجهی از میلگرد آن دارند ، توصیه نمی شود.

میلگرد فولادی کربن
رایج ترین نوار “سیاه” در هر نوع و مقیاس پروژه با استثناء چند مورد استفاده قرار می گیرد. بزرگترین ضعف میلگرد سیاه این است که باعث خوردگی می شود. هنگام خوردگی میلگرد ، ترک خوردگی و شکستن بتن اطراف آن را گسترش می دهد. برای شرایطی که میلگرد در معرض رطوبت یا اشباع آب قرار داشته باشد ، گزینه های بهتری نسبت به میلگرد سیاه وجود دارد. با این وجود ، با توجه به نسبت مقاومت به مقدار کششی ، میلگرد سیاه بهترین میلگرد موجود است.

Rebar با روکش اپوکسی
میلگرد با روبشی اپوکسی میلگرد سیاه با روکش اپوکسی است. از همان مقاومت نساجی برخوردار است ، اما از مقاومت در برابر خوردگی 70 تا 1700 برابر بیشتر است. با این حال ، پوشش اپوکسی بسیار ظریف است. هرچه صدمه به پوشش بیشتر باشد ، در برابر خوردگی نیز مقاومت کمتری خواهد داشت.

میلگرد گالوانیزه
میلگرد گالوانیزه فقط چهل بار نسبت به میلگرد سیاه در برابر خوردگی مقاوم است ، اما آسیب رساندن به پوشش میلگرد گالوانیزه دشوارتر است. از این نظر ، ارزش بیشتری نسبت به میلگردهای پوشیده از اپوکسی دارد. با این حال ، این حدود 40٪ گرانتر از میلگرد روکش شده با اپوکسی است.

تقویت شده – فیبر-پلیمر تقویت شده با فیبر (GFRP)
GFRP کامپوزیتی کاملاً شبیه الیاف کربن است. در نتیجه خم شدن میدان هنگام استفاده از GFRP مجاز نیست. با این حال ، آن را خراب نمی کند ، دوره. از این نظر ، GFRP نوار تقویت کننده بتونی بی نظیر است. در حالی که هزینه آن 10 برابر بیشتر از میلگرد روکش شده با اپوکسی در هر پوند است ، اما بسیار سبک است ، بنابراین هنگام فکر کردن در مورد صحبت کردن پای خطی ، این هزینه فقط دو برابر است.

میلگرد فولاد ضد زنگ
میلگرد از جنس استنلس استیل گرانترین نوار تقویت کننده در دسترس است ، تقریباً هشت برابر قیمت میلگرد با روکش اپوکسی. همچنین بهترین میلگرد در دسترس برای اکثر پروژه ها است. با این حال ، استفاده از فولاد ضد زنگ در همه موارد ، اما منحصر به فرد ترین شرایط ، اغلب overkill است. اما ، برای کسانی که دلیلی برای استفاده از آن دارند ، میلگرد از جنس استنلس استیل 1500 برابر مقاومت بیشتری در برابر خوردگی نسبت به نوار سیاه دارد. نسبت به سایر انواع مقاوم در برابر خوردگی یا ضد خوردگی یا میلگرد مقاوم در برابر صدمه است و می تواند در این قسمت خم شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *