فولاد ضد زنگ

انواع خوردگی ورق استیل

شایع ترین انواع خوردگی در ورق فولاد ضد زنگ یا ورق استیل عبارتند از:

خوردگی لعاب
لایه ای غیر فعال از فولاد ضد زنگ(استیل) می تواند توسط گونه های شیمیایی خاص مورد حمله قرار گیرد. یون کلرید Cl-  شایع ترین آنها است و در مواد روزمره مانند نمک و سفید کننده یافت می شود. جلوگیری از تماس طولانی مدت استیل با مواد شیمیایی مضر برای کنترل خوردگی مفید است. مقاومت در برابر خوردگی ذرات را می توان با استفاده از معادلۀ مقاومت پیت محاسبه شده از ماده آلومینیوم ارزیابی کرد.

 

خوردگی خراش
فولاد ضد زنگ(استیل) نیاز به عرضه اکسیژن دارد تا اطمینان حاصل شود که لایه منفعل بر روی سطح شکل می گیرد. در شکافهای بسیار تنگستن، اکسیژن امکان دسترسی به سطح فولاد ضد زنگ را نداشته و باعث آسیب پذیر شدن آن می شود. از طریق سوزاندن حفره ها با یک سیلانت انعطاف پذیر از این خوردگی تا حد زیادی جلوگیری می کند.

 

خوردگی عمومی
به طور معمول، فولاد ضد زنگ یا استیل به طور یکنواخت مثل فولاد کربن معمولی و آلیاژ فولاد خورده نمی شود. با این حال، با برخی از مواد شیمیایی، به ویژه اسیدها، لایه های غیر فعال می توانند به طور یکنواخت بسته به غلظت و درجه حرارت مورد حمله قرار گیرند و از خورده شدن در سراسر سطح فولاد توزیع می شود. اسید هیدروکلریک و اسید سولفوریک در برخی از غلظت ها به خصوص در برابر فولاد ضد زنگ بسیار تهاجمی هستند.

 

ترک خوردگی
(SCC) این نوع خوردگی، نسبتا نادر است. این نوع خوردگی نیاز به ترکیبی بسیار خاص از تنش کششی، درجه حرارت و گونه های خورنده، اغلب یون کلرید دارد تا رخ دهد.  معمولا این نوع خوردگیSCC  در مخازن آب گرم و استخر شنا رخ می دهد. فرم دیگر این نوع، به نام ترک خوردگی تنش سولفیدی (SSCC) با سولفید هیدروژن در اکتشاف و تولید نفت و گاز معمولا رخ می دهد.

 

خوردگی بین گرانشی
در حال حاضر کاملا یک نوع نادر از خوردگی است. اگر مقدارکربن در سطح فولاد بسیار بالا باشد، کروم میتواند با کربن ترکیب شود تا کاربید کروم را تشکیل دهد. که این ترکیب در درجه حرارت بین حدود 450-850 درجه سانتیگراد رخ می دهد. این فرآیند حساسیت نامیده می شود و معمولا در طول جوشکاری اتفاق می افتد. کروم موجود برای تشکیل لایه منفعل به طور موثر کاهش می یابد و خوردگی اتفاق می افتد. با انتخاب یک درجه پایین کربن به اصطلاح “L” و یا با استفاده از فولاد ترکیبی تیتانیوم یا نایوبیوم می توان از این خوردگی جلوگیری کرد.

 

خوردگی گالوانیک
اگر دو فلز متفاوت در تماس با یکدیگر و الکترولیت باشند، به عنوان مثال در مجاورت آب، ممکن است شرایط برای ایجاد یک سلول گالوانیک تنظیم شود. مثلا در یک باتری این اتفاق می تواند رخ دهد. با جدا کردن فلزات با عایق غیر فلزی مانند لاستیک می توان از وقوع این خوردگی جلوگیری کرد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *