سندبلاست

آماده سازی ورق فولادی برای رنگ آمیزی؛ استانداردهای رنگ و سندبلاست

ورق فولادی به ورق هایی گفته می شود که از آلیاژهای فولاد در انواع مختلف در صنعت تولید شده و هر یک دارای یک خواص فیزیکی و مکانیکی منحصر به فرد بوده به گونه ای که آن ها را برای مصارف خاص صنعتی مناسب می سازند. انواع ورق فولادی که از دوام بالاتری برخوردار باشند برای ساخت تجهیزات صنعتی در فشار بالا به کار می روند و ورق هایی که توان کششی بهترین دارند برای ساخت تجهیزات و قطعات مختلف کاربرد دارند. آنچه در مورد انواع ورق های فولادی اهمیت دارد این است که این ورق ها به طور خام مورد استفاده قرار نمی گیرند.

برای اینکه یک ورق فولادی را بتوان برای تولید یک قطعه یا دستگاه به کار برد باید سطح ورق را آماده کرد. علاوه بر این، ساخت تجهیزات با استفاده از این ورق ها تنها یک سوی قضیه است؛ سمت دیگر آن، رنگ آمیزی و محافظت ورق در برابر عوامل بیرونی است. بر این اساس و با در نظر گرفتن اهمیت آماده سازی سطح ورق فولادی، این مطلب را به بررسی روش های آماده سازی سطح ورق فولادی اختصاص داده ایم. مجموعه مهزیار فولاد به عنوان یک مرکز تخصصی فروش انواع فولاد آلیاژی و ورق های فولادی از شما دعوت می کند در این بحث با ما همراه باشید.

 

سندبلاست، متداول ترین روش برای آماده سازی سطح ورق های فولادی است

سندبلاست (Sandblast) یک روش آماده سازی سطح است. تقریباً تمام صنایع با این نام آشنا هستند. سندبلاست به معنای سایش سطح ورق فولادی با ذرات ماسه یا سیلیس است. در این روش، ذرات ساینده که اغلب شن، ماسه، سیلیس، شیشه و … هستند با شدت زیاد به سمت سطح پرتاب می شوند. سرعت بالای ذرات ساینده موجب از بین رفتن آلودگی های سطح ورق های فولادی و در نهایت، آماده سازی آن می گردد.

سندبلاست ، حوزه های وسیع و گسترده ای در صنعت را به خود اختصاص داده است. عملیات سندبلاست را از دیدگاه استانداردهای سندبلاست، تجهیزات سندبلاست، ایمنی کارگران و بازرسی سطح ورق فولادی می توان مورد بررسی قرار داد. آنچه در ارتباط با این بحث در مورد این فرآیند مهم اهمیت دارد این است که سطح ورق فولادی با استفاده از سندبلاست برای رنگ آمیزی آماده می شود.

اجرای عملیات سندبلاست به عنوان یک روش آماده سازی سطح ورق فولادی نیز مانند رنگ آمیزی سازه های فولادی با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر انجام می گیرد. وزش باد و رطوبت می تواند بر روی سایش سطح اثر بگذارد.

 

مزایای سندبلاست برای ورق فولادی چیست؟

سندبلاست به عنوان یک مرحله مقدماتی، قبل از رنگ آمیزی ورق فولادی شناخته می شود. در واقع با اجرای سندبلاست، آلودگی های موجود روی ورق فولادی که ممکن است عملیات رنگ آمیزی را با اختلال رو به رو کند به طور کامل حذف می شوند. کوچک ترین ذرات آلاینده چربی، گریس، روغن و … اگر روی سطح ورق های فولادی وجود داشته باشند، میزان چسبندگی لایه اولیه رنگ بر روی آن ها بسیار کاهش پیدا کرده و پس از اِعمال لایه های دوم و سوم رنگ در پایان کار، لایه نهایی رنگ از روی سطح ورق فولادی کنده می شود.

استانداردهای ISO 8501-1:1998، DIN 55928، ASTM D4258-1998، ASTM 1730-67-1984، DIN 53210 و استاندارد سوئدی برای سندبلاست و آماده سازی سطح برای رنگ آمیزی سطوح به کار می روند.

برای خرید ورق فولادی و یا هرگونه مشاوره خرید فولاد آلیاژی می توانید با مرکز تخصصی مهزیار فولاد تماس حاصل فرمایید. 

شماره تماس : 9101 4444 – 021 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *