بازار فولاد

۳ مشخصه کنونی بازار فولاد

سوال غالبی که این روزها میان عرضه‌کننده‌ها و متقاضیان بازار فولاد بیش از قبل شنیده و تکرار می‌شود این است که آیا قیمت‌های موجود در این بازار واقعی‌اند یا کاذب و قابل برگشت هستند؟

در واقع جوی که در شرایط کنونی در بازار فولاد می‌گذرد تجربه و لمس یک شرایط روانی است غلبه جو روانی در بازار فولاد نیز منجر به شکل‌گیری همان «نابازار فولاد» شده است که پیش از این و در گزارش قبلی  به آن اشاره شد. آهن آلات صنعتی

اما اگر بخواهیم از بیرون به این شرایط نگاه کنیم به سه مشخصه برمی‌خوریم که در ادامه به بروز یک نتیجه‌گیری منجر می‌شود که در واقع به همان سوال ابتدایی گزارش تا حدودی پاسخ خواهد داد. میلگرد استیل 304

مشخصه ابتدایی را باید در «بی‌تفاوتی» دید؛ بازار و فعالان آن نسبت به رشد قیمت‌ها بی‌تفاوت شده‌اند، یعنی از لحاظ روانی دچار یک بی‌حسی نسبت به تداوم رشد قیمت‌ها شده‌اند؛ به این معنا که هر قیمتی از سوی عرضه‌کننده پیشنهاد می‌شود بازار آن را پذیرفته و باور می‌کند؛ حتی اگر معامله‌ای به آن قیمت انجام نشده باشد. لوله استیل 304

مشخصه دوم نگرانی از سقوط قیمت‌ها برای تمام بخش‌هایی است که در بازار ایفای نقش می‌کنند، به‌عنوان مثال اگر خریدار واقعی از یک مسیر جایگزین به جای بازار آزاد کالای خود را تامین کند دیگر همان تقاضای محدود واقعی نیز از بازار حذف شده و خروجی آن «تعمیق ترس» در بازار از سقوط قیمت‌ها است.

آهن آلات ساختمانی

مشخصه سوم در این بازار «جو انتظاری» است؛ شرایطی که بازار فولاد و آهن‌آلات پس از ضربه‌های پی در پی افزایش بی‌رویه قیمت، زیر سایه و تحت تاثیر افزایش بی‌رویه نرخ دلار به خود دید و حال در انتظار به سر می‌برد. لوله استیل 316

در واقع با نوسانات قیمت دلار در روز گذشته، بازار فولاد در یک جو انتظاری به سر می‌برد تا قیمت‌ها روند مشخص‌تری به خود بگیرند. لوله مانیسمان api

تجمیع همه این داده‌ها به بروز ترس نهایی در پیش‌زمینه ذهنی تمام فعالان بازار منتهی خواهد شد؛ اما این سوال پیش می‌آید که اگر به هر دلیل تغییری در ساز و کارهای معاملاتی یا قیمت دلار یا حتی مناسبات سیاسی رخ دهد چه سرنوشتی پیش روی بازار فولاد خواهد بود؟ آن هم در وضعیتی که موجودی انبارها بسیار بالا است ولی خریدار نهایی جرات خرید از بازار را ندارد. ورق فولاد مبارکه

کارشناسان بازار در این رابطه معتقدند این شرایط به دلیل آن است که در معادلات طرف تقاضای واقعی حذف شده و تقاضا مقاومتی در برابر رشد قیمت‌ها ندارد که خود این موضوع نشان می‌دهد شاید اصلا تقاضایی در این بازار وجود ندارد.

در این بین چالش جدی در شرایط کنونی آن است که کالای آهن به یک کالای سرمایه‌ای و نه مصرفی تبدیل شده و مصرف‌کننده واقعی ۱۰ درصد خریدها را انجام داده و ۹۰ درصد خریدها، خریدهایی است که سفته‌بازان تلاش می‌کنند ریال را به کالا تبدیل کنند و در شرایط افت ارزش پول از این وضعیت فرار کنند و همین موضوع تقاضای کاذبی را در بازار ایجاد کرده است.

 بازار فولاد پیش از التهاب

بازار فولاد طی ماه‌های قبل از این و طی روزهای متوالی درگیر یک رکود و به نوعی عدم حضور بازیگر مهمی به نام «تقاضای واقعی» بود؛ به‌طوری‌که طی آن روزها کلید‌واژه مورد استفاده در این بازار روی عبارت «نبود تقاضای واقعی» می‌چرخید، در واقع غیبت تقاضای واقعی که در بطن خود رکود در بخش‌های دیگری همچون ساخت و ساز و توقف پروژه‌های عمرانی دولت در سه سال گذشته را داشت بازار فولاد را روزبه‌روز با سناریوی کسل‌کننده رکود و عدم پویایی روبه‌رو‌ ‌کرد. این در حالی است که پس از گذشت ماه‌ها و شروع جنبش و التهابات ارزی میزان زیادی از تقاضا به این بازار سرازیر شد، اما تقاضایی که واقعی نبود. در واقع ورود تقاضای سفته‌بازانه با رویکرد خرید مصنوعات فولادی به منظور کسب سود، یکی از موضوعات مهمی بود که طی یک ماه گذشته در بازار شروع شده و در هفته‌های اخیر به اوج خود رسیده تا بازار راکد فولاد (قبل از التهابات ارزی) را اکنون با معضل دیگری به نام افزایش بی‌رویه قیمت مواجه کند.

افزایش بی‌رویه قیمت در بازاری که پیش از این از رکود داد و ستد با چاشنی نبود تقاضای واقعی رنج می‌برد اکنون یکی از معضلاتی است که وارد این بازار شده تا شرایط در این بازار را بیش از قبل غیر قابل باور کند. این در حالی است که دیروز منابع آگاه به «دنیای اقتصاد» خبر داده‌اند که ظرف ۴۸ ساعت آینده خبرهایی مبنی بر عرضه فولاد با شناسایی متقاضیان واقعی صورت خواهد گرفت. در واقع کسانی که متقاضی واقعی و مصرفی فولاد هستند، می‌توانند با در دست داشتن جواز و پروانه ساختمانی اقدام به خرید از بورس کالا کنند تا در این میان کارخانه‌های عرضه‌کننده کلان فولاد کالا را به متقاضی واقعی آن برسانند.

عده‌ای از فعالان بازار در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درخصوص شرایط قیمتی بازار فولاد در روزهای اخیر می‌گویند: با توجه به شیب بسیار تند قیمتی در بازار فولاد و اینکه به یکباره طی یک روز ۵ درصد قیمت آهن‌آلات افزایش پیدا کرد و روز یکشنبه میلگرد ۴ هزار و ۹۰۰ و تیرآهن ۴ هزار و ۶۰۰ تومان به‌طور میانگین معامله شدند، این شرایط را پایدار نمی‌دانیم. در واقع زمانی که شیب قیمتی به‌صورت سریع و شتاب‌زده باشد، باید منتظر رکود و سرازیر شدن این قیمت که مانند فواره بالا رفته است، باشیم.

قرار بود روز گذشته سبدهای خرد شمش از سوی کارخانه‌های بزرگ در بورس کالا عرضه شود و کارخانه‌ها به مقدار مکفی، شمش را در اختیار سازندگان محصولات فولادی بگذارند تا پاسخ نیاز مصرف‌کننده را بدهند و افزایش قیمت بیش از این رخ ندهد. اما تا لحظه نگارش این گزارش عرضه‌ای در بورس کالا صورت نگرفته است. در این شرایط باز هم جو انتظاری برای رسیدن به روزهای پایانی هفته وجود دارد و اینکه در پایان هفته چه اتفاقاتی رخ داده و چه تصمیماتی گرفته می‌شود.

در این باره از یک طرف شروع ضرب‌الاجل ابتدایی تحریم‌ها و از سوی دیگر افزایش ناگهانی قیمت دلار و فولاد نشان‌دهنده نگرانی در بازار است و باید منتظر ماند و دید قیمت‌ها اگر باز هم افزایشی هستند این روند تا کجا ادامه خواهد یافت؟ هفته آتی در این صفحه به گزارشی درخصوص نقش قیمت و قیمت‌گذاری بورس کالا درخصوص بازار فولاد که سوال بسیاری از مخاطبان این صفحه بوده است، خواهیم پرداخت.

منبع : دنیای معدن

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *