کربن استیل چیست؟

کربن استیل چیست؟

با سلام و درود بر شما کاربران عزیز و ارجمند مهزیار فولاد صنعت. در این صفحه قصد داریم اطلاعاتی درباره کربن استیل در اختیار  شما عزیزان قرار دهیم. با ما همراه باشید.


ورق کربن استیل چیست؟

یکی از انوع ورق های استیل، ورق کربن استیل است که کاربرد بسیاری در صنایع گوناگون دارد. به فولادی که حداکثر درصد کربن آن از 2.1% بیشتر نباشد، کربن استیل می گویند.

بر اساس موسسه آهن و فولاد آمریکا، AISI یک آلیاژ کربن، وقتی فولاد کربنی نامیده می شود که شرط اصلی فولاد کربنی را داشته باشد.

یعنی مهم ترین عنصر الیاژی آن، عنصر کربن باشد. وجود کربن، درصد بیشتر در کربن استیل یا فولاد باعث استحکام بیشتر آن در برابر حرارت می شود، ما خاصیت جوشکاری و شکل پذیری آلیاژ را کاهش می دهد.

بجز کربن آلیاژ های دیگری هم در ورق این ورق وجود دارند که 3 روش در این آلیاژ ترکیب می شوند:

  • دسته ی اول: عناصری مثل نیتروژن، هیدروژن، فسفر، گوگرد که باید میزان کمی وارد این آلیاژ شوند، زیرا مقدار بیش از حد این عناصر خواص مکانیکی کربن استیل کم می کند.
  • دسته ی دوم: سیلیسیم و منگنز در دسته ی دوم قرار دارند، این عناصر در همه فولاد ها وجود دارند و ترکیب آن ها با فوللاد بصورت اتفاقی است.
  • دسته ی سوم: آلومینیوم، کروم، مولیببدن، وانادیم، تییتانیوم، و … در دسته ی سوم قرار دارند. ایین عناصر قادر به تاثیر گذاری بر خواص فولاد می باشند. بطور مثال مهمترین عنصر که بر خواص مکانیکی فوللاد تاثیر زیادی دارد، نیکل و کروم است. این دو عنصر مقاومت بالایی به فولاد در برابرر خورنده ها و عملیات حرارتی می دهد.

لوله کربن استیل

لوله کربن استیل، لوله های نقره ای هستند که در شمار محصولات تجاری پیشتاز و صادراتی قرار دارند و کاربرد آنها بیشتر از فلزات دیگر است.

لوله های کربن استیل در بخش خودرو سازی و در بیشتر ساخت و سازه های مهندسی کاربرد دارند.

در تولید کپسول گاز LPG و در خطوط انتقال نفت و گاز و فولاد ضد زنگ نیز از این نوع استیل استفاده می شود.

همچنین در ساخت فولاد ساختمانی، تهیه صفحات فوللادی برای خودرو سازی، تهیه فولاد برای ساخت مخزن فشار، لوله های دقیق و تهیه لوله فولادی کربن بالا/متوسط مورد استفاده دارد.

لوله های کربن استیل تایید شده و تست از نظر ابعاد ایمنی بهره برداری و نگهداری خطوط انتقال و توزیع گاز کاملا تایید شده می باشند.

انواع لوله های کربن استیل

لوله کربن استیل بدون درز

لوله بدون درز

لوله بدون درز

در کاربرد های صنعتی که نیاز به حرارت بالایی دارد، از این لوله های بدون درز استفاده می شود، مثل: لوله کشی صنعتی، تاسیسات انتقال گاز و پالایشگاه ها و کارخانجات جوش آنچه باعث تقویت عمکرد لوله کربن استیل در محیط های پر حرارت مثل: لوله های حامل بخار و فرآیند فراوری می شود، افزودن عنصر سیلیکون به لوله  کربن استیل می اشد.

لوله کربن استیل فولادی گالوانیزه شده گرم

لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه

لوله کربن استیل فولادی گالوانیزه شده گرم، از تولید فولاد مذابی که در برابر مواد آهنی واکنش نشان می دهد و در نتیجه این واکنش، صفحه آلیاژی ساخته می شود و این صفحه آلیاژی یک زیر سایه محسوب می شود و قابلیت آن را دارد که با روکش فولادی ترکیب شود، ساخته می شود.

لوله فولادی گالوانیزه شده سرد

لوله فولادی گالوانیزه شده سرد، از مواد آلاینده ای که از گالوانیزاسیون سرد ناشی می شود، مثل: مواد حاصل از اسید شویی مواد زائد، ضایعات آبکی مانند رویینگی و ضایعات که از آبکاری برقی لز به جا مانده بدست می آورند.

لوله اسپیرال

لوله اسپیرال

لوله اسپیرال

به این لوله، لوله اسپیرال فولادی یا حلزونی هم گفته می شود. ساخت آن به این صورت است که نوار فولادی ساختمانی که کم الیاژ یا کم کربن باشد، با زاویه مارپیچی شکل خاصی ( معروف به زاویه قالب گیری است ) به دور لوله پیچانده می شود، سپس اتصاالات لوله جوشکاری می کنند و در آخر یک نوار باریک فولادی یک لوله با قطری زیاد تولید می کنند.

لوله اسپیرال حامل مایع فشاری

این لوله ها بیشتر برای انتقال مایع فشاری کاربرد دارند. برای تولید آن از روش جوشکاری زیر پودری استفاده می کنند که یکی از فرایند های جوشکاری قوسی می باشد.

به این صورت که حلقه نواری فولادی را که در تهیه فولاد از آنها استفاده می کنند، در مخزن داغی می غلتانند.جوشکاری فوللاد تحت فشار عملکرد بسیار عالی دارد که به واسطه ی معاینات فنی بسیار دقیق، تست ثابت شده و بسیار بی خطر و قابل اطمینان است.

این لوله نسبت به قطر کمی که دارد، و راندمان بالایی که در انتقال دارد، باعث صرفه جویی در هزینه لوله کشی می شود. این نوع لوله کربن ها در خطوط انتقال نفت و گاز طبیعی کاربرد دارند.

کاربرد های رایج لوله کربن استیل

لوله کربن استیل بیشتر در بخش صنعتی مورد استفاده دارد و دلیل این مطلب هم ویژگی های این لوله می باشد ، ویژگیی هایی مثل: استقامت، سختی، و چکش خواری، رایج ترین این کاربرد ها عببارتند از:

  1. کاربرد در نیروگاه ها
  2. کشتیی سازی
  3. در ساخت سازه ها، ابزار آلات و ماشین لات صنعتی
  4. لوله کشی آب پر فشار
  5. لوله اصلی آبرسانی در زیر خیابان ها
  6. ابزار های برش چوب وفلز
  7. ساختمان سازی، ساخت و ساز و زیر ساخت ها

با توجه به اینکه لوله کربن استیل نسبت به فولاد ضد زنگ دارای نقطه ضعف هایی می باشد، ولی باز هم لوله های کربن استیل بسیار با ارزش است.

این لوله ها مقاوم در برابر شرایط خشن آب و هوایی می باشد، این لوله برخورردار از ویژگی زیست سازگاری است، همچنین بسیار مقرون به صرفه است. همچنین این لوله ها دوام پذیری بالایی دارد.

از دیگر مزیت های این نوع لوله ها، این است که به طور طبیعی دارای مقاومت کشسانی بالایی هستند، یعنی خیلی سخت می شکنند، یا خم می شوند.


شرکت مهزیار فولاد صنعت با تجربه ی بالایی که در فروش ورق و لوله های کربن استیل دارد، می توانید یار و یاور شما صنعتگران و خریداران عزیز باشد و شما عزیزان را در خرید انواع ورق و لوله های کربن استیل یاری نمایید.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر از این لوله ها و ورق ها، با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نموده و یا صورت های درخواستی خود را به واتساپ شرکت به شماره 09383940223 ارسال نمایید.

کارشناسان ما همه روزه از ساعت 9 صبح الی 17:30 ( به غیر از روز های پنجشنببه از ساعت 9 صبح الی 13:3 ) پاسخگوی شما عزیزان هستند.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *