بویلر

کاربرد گریدهای فولاد در ساخت بویلر

با سلام و عرض ادب و احترام خدمت کاربران مهزیار فولاد صنعت ، در این صفحه قصد داریم که درباره شما عزیزان را با ساخت بویلر های صنعتی آشنا سازیم ، با مهزیار فولاد صنعت همراه باشید .


بویلر

یکی از مهمترین تجهیزات کارخانه و تاسیسات ، بویلر های صنعتی است که به آن ( دیگ بخار ) گفته می شود و در مواردی از کاربرد های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد که در به آب گرم ، بخار و یا گرما نیاز داشته باشند

از آنجایی که بویلرها به بطور مداوم در برابر تماس با آب و حرارت هستند ، در تولید این دیگ بخار می بایست از فلزاتی استفاده شود که در برابر خوردگی و حرارت بسیار مقاوم بوده و تحمل آن بالا باشد .

در ساخت بویلرها ، از فولادی بکار گرفته می شود که در ساخت دیگ های بخار و مخازن های تحت فشار استفاده می شود . همچنین به دلیل مقاومتی که در برابر فشار دارد ، در ساخت کشتی ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد .

همانطور که می دانید ، ساختار فولادهای آلیاژی از آهن و کربن می باشند که با افزودن چندین عنصر به آلیاژ مورد نظر ، برخی از خواص های مواد ( مقاومت در برابر خوردگی، استحکام، مقاوم شدن در برابر حرارت های بالا ) را بهبود می بخشند .

طبق تعاریف ، حداقل 50% از ترکیبات فولاد را آهن تشکیل می دهد و میزان کربن در سازه هایی که قابلیت جوشکاری را دارند ، دیگ بخار ، و مخزن های تحت فشار به کمتر از 35% محدود خواهند شد .

فولاد های مختلف، به علت مقاومتی که در برابر اکسیداسیون دارند ، همچنین جوشکاری آسان، شکل پذیری و از همه مهمتر قیمت ارزان، سالهاست که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته است .


دیگ بخار

دیگ بخار

گرید های مختلف در تولید بویلر ها

ASTM A387

گرید 5

این ورق های آلیاژی ، از خواص بسیار عالی برخوردار بوده و در برابر حرارت و خوردگی بسیار مقاوم می باشد . از این نوع ورق آلیاژی ، در ساخت مخازن تحت فشار و انواع بویلر های صنعتی استفاده می شود . این نوع فولاد ، فولادی است که تحت فشار بوده و در آن از آلیاژ های منیزیم و کروم استفاده شده است و مبدل های حرارتی ، دیگ های بخار و مخازن تحت فشار توسط این نوع فولاد ساخته می شود .

همچنین در صنایع برق ، گاز ، نفت که در آن معمولا انتقال گازهای داغ بین ماژول های مختلف پردازش صورت می گیرد ، کاربرد دارد .

گرید 11

این گرید نیز برابر با استاندارد ASTM-ASME A387 است ، همچنین لازم به ذکر است که این گرید از دسته فولاد مولیبدن-کروم می باشد . این دو عنصر ذکر شده ، ( کروم و مولیبدن ) ، عناصر آلیاژی هستند که دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر گرما و خوردگی می باشند. بنابراین از این آلیاژ در ساخت بویلر هایی مورد استفاده قرار می گیرد که در جهت عملیاتی که دارای درجه حرارت بسیار بالایی هستند ، و مخازنی که تحت فشار بسیار زیادی می باشند بکار گرفته می شود.

گرید 12

آلیاژ ذکر شده ، یک صفحه فولادی است با استاندارد ASTM-ASME Standard A387-A387M که در اغلب در مبدل های حرارتی و مخازن های تحت فشار به خصوص در جایی که عملیات از حرارت بسیار بالایی برخوردار باشد طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرد .

با اضافه نمودن عناصر کروم و مولیبدن به این فولاد ، این امکان را را فراهم می آورد تا مقاومتش در برابر دمای بالا و خوردگی بیشتر شود . اما این موضوع را می بایست مد نظر قرار داد که صفحات مولیبدن-کروم همانند فولاد های ضد زنگ مقاوم نبوده و بعنوان جایگزینی مقرون به صرفه محسوب می شوند .

گرید 22

این گرید برابر با استاندارد ASTM-ASME A387-A387M بوده و جزو صفحات فولادی کروم-مولیبدن کلاس 2 می باشد ، از این فولاد های آلیاژی نیز در دیگ های بخار ، مخازن تحت فشار و انواع مبدل های حرارتی بکار گرفته می شود که مخصوص عملیاتی است که در دماهای بالا صورت می پذیرد . 

گرید 60

این گرید ، یکی دیگر از صفحات فولادی آلیاژی است که مطابق با استاندارد ASTM A516/A516M می باشد . از این صفحه فولادی ،  در ساخت بویلر هایی بکار گرفته می شود که مخصوص عملیاتی است که در آن درجه حرارت کم بوده ، و یا به عبارتی دیگر در دمای پایین و یا متوسط مورد استفاده قرار می گیرد ، همچنین از این صفحات در ساخت دیگ های بخار با کیفیت بالا و همچنین تجهیزات نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرند. لازم به ذکر است که از صفحات دیگر بخار این گرید، در نصب ماژول هایی که در سیستم عامل های تولیدی وجود دارند ، پالایشگاه ها، و مخازن تحت فشار مورد استفاده قرار می گیرند .

گرید 70

این گرید ، یکی از پرکاربرد ترین و محبوب ترین فولاد ها است که بسیار مورد استفاده صنعتگران قرار می گیرد و در ساخت انواع مبدل های حرارتی ، مخازن های تحت فشار ، دیگ های بخار بکار گرفته می شود که برای دماهای پایین بسیار مناسب بوده و از نظر تست های چقرمگی ، نتایج مطلوب و بسیار خوبی را نشان داده است .

ویدیوی ذیل مختصری از روش ساخت بویلر را به شما نشان می دهد


بویلر ها از نظر طول عمر

اگر طول عمر بویلر ها را مورد بررسی قرار دهیم ، به این نتیجه خواهیم رسید که این موضوع ارتباط مستقیمی با نوع آن دارد ، بعنوان مثال طول عمر یک بویلر سنتی گازی، در صورت محافظت مداوم و تعمیر پس از خرابی ، حدودا 10 الی 15 سال است ، همچنین برخی دیگر از بویلر ها مثل وسایل برقی ، حدودا بین 8 الی 10 سال طول عمر خواهند داشت .


مهزیار فولاد صنعت ، با سالها تجربه و تخصص در زمینه تامین انواع مختلف ورق آهنی ، بعنوان فروشنده شما را یاری خواهد نمود. تیم آلیاژ شناس مهزیار فولاد صنعت ، تمام تلاش خود را خواهد نمود تا شما خریداران عزیز خرید خود را با اطمینانی کامل انجام داده و از خدمات ما رضایت کامل حاصل نمایید . جهت اطلاع از قیمت ورق A516 و خرید آن ، با واحد فروش شرکت مهزیار فولاد صنعت به شماره 44449101-021 تماس حاصل فرمایید ، همچنین برای سهولت در تامین مقاطع مورد نظر ، می توانید از طریق ارسال صورت خرید به واتز اَپ شرکت به شماره 09383940223 و ارسال ایمیل به آدرس الکترونیکی pps@mahzyar.net و mahzyar.net97@gmail.com تیم فروش مهزیار فولاد را از صرت خرید خود آگاه سازید . تیم فروش پس از دریافت صورت های خرید شما ، در کوتاه ترین زمان ممکن پیش فاکتور مربوطه را ارسال نموده و در صورت تایید ، مقاطع مورد نیاز شما را تامین خواهند نمود .


ما را در اینستاگرام دنبال کنید
جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید
کانال تلگرام
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *