کاربرد لوله های API

کاربرد لوله های API در صنایع مختلف

با سلام  درود بر شما کاربران عزیز و ارجمند مهزیار فولاد صنعت. در این مقاله سعی می شود تا به کاربرد لوله های API در صنایع مختلف اشاره شده و نحوه تولید لوله های درزدار و بدون درز API مورد بررسی قرار گیرد. با ما همراه باشید.


لوله API چیست ؟

استاندارد API که در واقع استاندارد مرجع کشور ایالات متحده امریکا می باشد، از دهه ی 50 میلادی بعنوان استاندارد مرجع برای دیگر کشور های جهان جهت ساخت لوله هایی که قابلیت انتقال موادی همچون آب، گاز و یا میعانات نفتی را دارند، تعریف و ساخته شد. در بسیاری از کشور های جهان نیز با همین نام و با همین مشخصات شناخته شده و در نهایت کشور ایالات متحده ی امریکا توانست استاندارد پایپینگ را در جهان پایه گذاری نموده، بطوری که استاندارد API امریکا در حال حاضر استاندارد مرجع مدار های سیالات و پایپینگ در سراسر جهان می باشد.

کاربرد لوله های API در صنایع انتقال آب همواره مورد توجه کلیه ی پیمان کاران و شرکت های دایر کننده خطوط انتقال آب بوده بطوری که کلیه ی خطوط انتقال آب از چاه های مادر یا از سد ها تا خروجی مصرفی منشترکین در آپارتمان های محل سکونتشان می بایست دارای استاندارد API باشد. پس لوله های فولادی API بزرگترین نقش را در شبکه ی آبرسانی سراسری در کلیه ی کشور های دنیا ایفا می نماید.

لوله های API با توجه به شرایط و فشار باری که از داخل آن ها عبور می کند، گرید ها گوناگون داشته و قطعا آلیاژ هایی لوله هایی که در سر شاخته های اصلی انتقال آب استفاده می شود، متقاوت از آلیاژ لوله هایی که در خروجی نهایی در آپارتمان های محل سکونت ما آب را به دست ما می رسانند، استفاده می شود. پس لوله های API که در استاندارد های گوناگونی از جمله استاندارد های API5L X52 – API5L X60 – API5L X65 – API5L X70 . این لوله ها که دارای مقاومت سازه ای بسیار بالایی می باشد، در حقیقت در مدار های بسیار فشار بالا و در مسیر در دسترس قرار دادن آب مصرفی به شهروندان مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله های API که در حقیقت از نوع فولاد کربن استیل می باشد، به روش های گوناگونی همچون لوله های فولادی API درزدار و لوله های فولادی مانیسمان در جهان تولید و عرضه می گردند، این لوله ها می توانند در سایز 3.8 الی 64 اینچ در مدار سیالات آب در کلیه ی پروژه های انتقال آب در جهان مورد کاربرد قرار گیرند. لوله های API که در گرید های گوناگونی تولید می گردند، امروزه مورد مصرف بسیاری از صنعتگران بوده و این لوله ها در مدار های انتقال آب همواره از محبوب ترین و پر مصرف ترین می باشند.

لوله های بکار رفته در مدار های انتقال آب، می بایست استاندارد های ضروری API را دارا باشند. پس لوله های انتقال آب از محل استخراج آب (چاه، سد، آب بند) تا رسیدن به تصفیه خانه می بایست از درون مدار هایی با لوله های فولادی API عبور کرده تا به تصفیه خانه ها برسد. این آب در تصفیه خانه پس از تصفیه شدن مجدد از داخل مدار های لوله های فولادی با استاندارد API عبور کرده و پس از تقسیم به صورت سرشاخه های کوچکتر و کوچکتر و در نهایت به آپارتمان محل سکونت ما می رسد.

در حقیقت مدار های سیالات انتقال آب که با لوله های API ساخته می شوند، از سرچشمه های تاسیس می بایست از آلیاژ های بالاتری که مقاومت سازه ای بیشتری دارند استفاده شود. مثلا تلمبه خانه تصفیه خانه هنگامی آب را می خواهد به درون مدار پایپینگ پمپاژ نماید، لوله بکار رفته بعد از خروجی تلمبه خانه آلیاژ متفاوتی به نسبت آلیاژ لوله ای که در تقسیم شهری و در محله ها استفاده شده که سایزی خیلی کوچکتر از آن سایز را دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

پس در طول مدار لوله ی فولادی API بکار رفته، آلیاژ ها دائم در حال تغییر هستند، پس آلیاژ های گرید های بالاتر برای لوله های API با سایز های بالاتر مورد کاربرد داشته و آلیاژ هایی با گرید های پایین تر که که مقاومت کمتری را تحمل می نمایند، برای سایزهای کوچکتر و انشعابات نهایی مورد کاربرد قرار می گیرد.

شما می توانید جهت تهیه و خرید لوله های API فولادی و آهنی، با واحد فروش شرکت مهزیار فولاد به شماره 44449101-021 تماس حاصل نمایید. لوله های API5L در گرید های گوناگون به صورت مانیسمان و به صورت درزدار درز مستقیم در دسترس شما خریداران گرامی می باشد.

حال به تشریح فولاد API می پردازیم. با ما همراه باشید.

از فولاد API به طور معمول در کشتی سازی و همچنین در ساخت لوله های API استفاده می‌شود. این لوله ها از فولاد کربن و فولاد منگنز درست می شود و برای اینکه مقاومت و استحکام بیشتری پیدا کند مقداری از عناصر میکروآلیاژی به آن اضافه می کنند.

استاندارد لوله های ای پی آی بر اساس استانداردهای آمریکا است و برای انتقال نفت و گاز تولید و عرضه می شوند. و اینجا زمانی است که کاربرد لوله های API برجسته می شود.

از ویژگی های فولاد API می‌توانیم به :

  • چقرمگی زیاد
  • مقاومت تسلیم
  • ازدیاد طول نسبی و دمای انتقال شکست نرم به شکست ترد پایین اشاره کنیم

بررسی فولاد های API

صنعت لوله سازی در ۳۰ سال گذشته به خاطر پیشرفت تکنولوژی و مواد از پیشرفت چشمگیری و قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده و همچنان هم در حال رشد و توسعه است. اصل مهمی که در انتقال نفت و گاز ها از اهمیت و توجه است این است که بتوان حجم بالایی از نفت و گاز را در کمترین زمان ممکن انتقال داد.

در این راستا فولاد API بهترین گزینه برای این مطلب است زیرا از استقامت و استحکام بالایی برخوردار است و قادر است نفت و گاز را با سرعت و حجم وسیع انتقال دهد. فولاد خط لوله هم به صورت جوشکاری شده و هم بدون درس تولید می‌شود و کاربرد بالایی در انتقال نفت و گاز دارد. برای تولید لوله جوشکاری شده، رول ورق فولادی را به صورت استوانه‌ای شکلی می کنند، در تولید لوله فولادی جوشکاری شده، درز طولی یا مارپیچی لوله را با یکی از روشهای جوشکاری پیوسته جوشکاری ذوبی و یا جوشکاری مقاومت الکتریکی و یا جوشکاری قوسی زیرپودری دو طرفه، جوشکاری می کنند. کاربرد لوله های API با توجه به حجم بالای تقاضا برای نفت و گاز طبیعی جهت مصارف شهری و صنعتی بسیار بالا است. گاز طبیعی مسافت زیادی را باید سعی کند تا به منطقه مصرف برسد، از از این رو خط لوله یک راه ایمن، اقتصادی و مناسب است برای انتقال نفت و گاز طبیعی با سرعت و فشار بالا.


مزایا و کاربرد لوله های API

  • در مسافت گسترده در انتقال نفت و گاز امکان یک استفاده طولانی را می دهد.
  • در ترک خوردگی لوله بسیار مستحکم است
  • امکان استفاده در سیستم فرش را هم دارد
  • در برابر خوردگی مقاوم و از چقرمگی کافی برخوردار است.
  • از قابلیت جوش پذیری خوبی برخوردار بوده و می‌توان لوله های درزدار و جوش داده شده API را هم داشته باشیم
  • از مقاومت تردی هیدروژنی خوبی برخوردار است و این به خاطر عبور لوله از شرایط مختلف است
  • مقدار کربن فولادهای API را می‌توان در محدوده معینی تغییر داد و این امکان وجود دارد که ترکیب مناسبی از خواص مطلوب را در کنار هم به دست آوریم.
  • از اصلی ترین کاربرد لوله های API که آن را از لوله های دیگر متمایز می کند این است که لوله API را می‌توانند در ابعاد و ضخامت های گوناگون و ضخامت های زیاد تولید نمود. هرچه ضخامت لوله بیشتر باشد به معنای تحمل بیشتر لوله در برابر فشار است. مزیت اصلی دوم این است که این لوله ها از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه تر هستند.

در در سال های اخیر یکی از صنایعی که بسیار مورد توجه قرار گرفته، خطوط انتقال نفت و گاز و خطوط انتقال حمل مواد شیمیایی مثل نفت و گاز در صنایع پتروشیمی است چه کاربرد لوله API در این صنایع ذکر شده نقش بسیار مهمی دارد. و همچنین حمل پساب ها و فاضلاب های صنعتی و حتی حمل آب و گاز در مصارف خانگی و شهری است.

این لوله ها چون مواد شیمیایی را با خود حمل می‌کنند و این مواد شیمیایی فشار بالایی دارند ،و از مسیر های طولانی و با شرایط محیطی گوناگون باید از این لوله ها عبور کنند. می بایست ویژگی های خاص و معینی داشته باشند از جمله چقرمگی خوب و مناسب و مقاومت به خوردگی عالی و کافی و همینطور از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه باشند و از این موارد لوله API بهترین گزینه است.


خواص مکانیکی فولادهای خط لوله

در حال حاضر تولید کنندگان خط لوله به دنبال راه حلی هستند که کیفیت محصول خود را بالا ببرند و خواص فولاد های تولید شده را بالاتر ببرند و برای اینکه برایشان به صرفه تر باشد، از عناصر آلیاژی کمتری استفاده می کنند و به همین خاطر تولید این فولادها و اینکه از خواص خوب و مطلوبی برخوردار باشند بسیار حائز اهمیت است و کماکان نقش کاربرد لوله های API را در صنایع برجسته تر می سازد.

فولاد API در برابر شکنندگی بسیار مقاوم بوده و انعطاف پذیر است. استحکام کششی و سختی فولاد کاملاً به درجه فولاد بستگی دارد، یعنی درجه فولاد بالا باشد استحکام کششی و سختی فولاد نیز بالا است و از طرفی انعطاف پذیری و استحکام شکست کمتر می‌شود. برای انعطاف پذیری و افزایش استحکام می توان اندازه ی دانه‌ها را ریز کرد و این کار در طی روند و مراحل تولید صورت می گیرد.کاربرد لوله های API


کاربرد لوله های API درزدار

لوله های درزدار معمولاً برای انتقال سیالات ای مثل نفت و گاز در مسیرهای طولانی خط انتقال کاربرد دارد و به همین خاطر در زمان کنترل کیفیت این لوله ها، باید توانایی این لوله ها برای انتقال نفت و گاز را در یک مدت زمان معین بررسی کرد و آخرین حد استحکام این لوله‌ها را نیز آزمایش نمود. این لوله های درزدار دو خاصیت دیگر هم دارند، یعنی علاوه بر حجمی که می توانند انتقال دهند و استحکام خوبی که دارند، قابلیت جوش پذیری و جوشکاری هم دارند. در مورد نحوه ساخت لوله API درزدار هم که در مطالب بالاتر توضیح داده شد.


لوله API بدون درز

لوله های API بدون درز به صورت یکپارچه و بدون درز ساخته می‌شوند و هیچ درز جوش خورده ای ندارند و به همین سبب از مقاومت بالاتری نسبت به لوله های API درزدار برخوردار. همچنین مواد اولیه لوله هایAPI بدون درز با مواد اولیه ای که برای ساختن لوله های API درز دار استفاده می کنند فرق دارد و این خود یک دلیل برای افزایش کیفیت و مقاومت بیشتر این لوله‌ها است. روی لوله های بدون درز نمی‌توان هیچ جوشکاری انجام داد و این نوع لوله ها در برابر فشار زیاد آسیب پذیر نیستند.

لوله‌های API بدون درز نسبت به لوله های درزدار API از قطر کمتری برخوردار هستند، با این اوصاف از نظر قیمت، لوله های بدون درز قیمت بیشتری را نسبت به لوله های درزدار دارا هستند.

در این مقاله به تشریح و توضیح کاربرد لوله های API , نحوه تولید و لوله های درزدار و بدون درز API اشاره نمودیم.


مهزیار فولاد صنعت تامین کننده کلیه لوله های API در انواع سایز ها و ضخامت های مختلف بوده و این نوع لوله ها را برای شما عزیزان در کمترین زمان ممکن و بهترین کیفیت برای شما خریداران گرامی تامین می نمایی. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر از لوله های API با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نموده و یا با ارسال پیام به واتزاَپ شرکت به شماره 09383940223 تیم فروششرکت را از صورت های درخواستی خود آگاه سازید. تیم فروش همه روزه از ساعت 9 صبح الی 17:30 ( به غیر از روز های پنجشنبه از ساعت 9 صبح الی 13:30 ) آماده ی پاسخگویی به شما عزیزان هستند. همچنین جهت کسب اطلاع از قیمت انواع مقاطع فولادی، می توانید از طریق برنامه مشاهده قیمت اهن آلات مهزیار فولاد صنعت اقدام نمایید و با نصب اپلیکیشن اندرویدی مهزیار فولاد صنعت، از قیمت کلیه مقاطع فولادی به صورت زنده بهره مند شوید.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *