کاربرد لوله اسپیرال

کاربرد لوله اسپیرال در صنایع مختلف

با سلام و درود بر شما هموطنان عزیز و ارجمند. مهزیار فولاد صنعت در این مقاله قصد دارد به کاربرد لوله اسپیرال در صنایع مختلف پرداخته و آن را بررسی نماید. خواهشمندیم با ما همراه باشید تا به تشریح این موضوع بپردازیم.


قبل از هرچیزی به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم تا ویدیوی زیر را مشاهده نمایید. ویدیوی زیر، لوله هایاسپیرال را بطور جامع و مفید شرح می دهد.

نگاهی کوتاه به لوله اسپیرال و کاربرد آن

برای ساختن این لوله، ابتدا ورق های پهن فولادی را به شکل مارپیچ شکل دهی نموده و سپس لبه ها را جوشکاری می کنند، و به این ترتیب لوله اسپیرال تولید می شود. برای جوشکاری لبه ها هم از جوش پودری SAW استفاده می کنند.از لوله هایی اسپیرال یا لوله مارپیچی در پروژه های نفتی و پالایشی استفاده می کنند و دلیل کاربرد لوله اسپیرال در این صنایع، انعطاف پذیری لوله اسپیرال می باشد.

در این صنایع از دو نوع لوله درزدار و بدون درز استفاده می شود، اما لوله های بدون درز به دلیل محدودیت ابعادی که دارند، تولید کنندگان بیشتر از لوله های درزدار استفاده می کنند. لوله اسپیرال هم جزو لوله های درزدار است و در صنعت پالایش نفت کاربرد بسیاری دارد.

لوله های اسپیرال در سایز های  تا  اینچ تولید می شوند و بصورت رول شده هستند و همانطور که اشاره شد، دلیل کاربرد لوله اسپیرال در صنایع نفت و گاز، انعطاف پذیری و یکنواختی آن بوده و همچنین دارای خواص مکانیکی بالایی می باشد. از نظر اقتصادی نیز به صرفه تر است. این لوله ترکیبی از هنر و مهندسی است. ساختار درز قفل اسپیرال طوری است که حداکثر نیرو و استحکام را وارد و حداقل میزان نشتی را دارد، در نتیجه به اتصالات کمتری نیاز دارد، چون سطح درونی آن صاف است، زیان های ناشی از اصطکاک به حداقل می رسد و درزهای قفل در دیواره بیرونی لوله اسپیرال هم ظاهری جذاب برای لوله بوجود می آورد.


کاربرد لوله اسپیرال

از لوله اسپیرال در سیستم های شتاب بالا و تهویه هوای فشار بالا استفاده می کنند، همچنین در انواع فشار های متوسط تا بالا، بالا و پایین سیستم های توزیع زمینی مثل بادگیری، تخلیه مونوکسید کربن، دفع گردو غبار و لوله دیواری دولایه برای عایق صوتی و حرارتی هم بسیار کارایی دارد.

کاربرد های دیگری هم دارد مثل: بادگیری صنعتی اتاقک های جوش، اتاق های پاک داروییی، تراشیدن کاغذ و …. اینها فقط بخش اندکی از کاربرد لوله اسپیرال است. در مجموع این کابرد ها به این صورت است:

  • سیستم های HVAC ( که همان سیستم های گرمایش و تهویه است )اعم از تجاری و صنعتی.
  • خارج کردن دود و دیگر سموم محیطی کاربرد دارد.
  • در سیستم های جمع آوری گرد و غبار مدیریت مواد کاربرد دارد.
  • در محیط های اتاق تمیز ( کلین روم ) کاربرد دارد.

لوله اسپیرال از ورق های پهن و عریضی ساخته می شود و به صورت پیوسته تولید می شود. همین دو مسئله باعث می شود هزینه های تولیدی کاهش پیدا کند و کاربرد لوله اسپیرال افزایش پیدا کند.

نکاتی درباره کاربرد لوله اسپیرال در صنایع مختلف

  1. لوله های اسپیرال از خواص مکانیکی بالایی برخوردارند و چون فضای داخلی لوله مسطح است، باعث می شود  که جریان انتقال سیالات بهتر صورت بگیرد.
  2. لوله اسپیرال بر روی سطح مارپیچی خود، شیار های جوش خورده ای دارد و به همین خاطر زو مقاوم ترین لوله هاست و این لوله استحکام زیادی در برابر خوردگی و شکستن لوله دارد.
  3. لوله اسپیرال برای استفاده در سیستم های شتاب بالا و تهویه هوایی فشار بالا بسیار مناسب است.
  4. لوله های اسپیرال در سیستم های بادگیری و تخلیه مونوکسید کربن و دفع گرد و غبار بسیار کاربرد دارند.
  5. لوله های اسپیرال در صنایعی مثل گاز و نفت، صنایع برق، صنایع شیمیایی، آب و فاضلاب، صنعت گرمایشی و انرژی لایه روبی و ساخت پل و سازه های فلزی کاربرد موثر و فراوانی دارند و انتقال آب، در پروژه های پتروشیمی و پالایشگاهی.
کاربرد لوله اسپیرال

کاربرد لوله اسپیرال

ابعاد و سایز این لوله با توجه به نوع کاربرد لوله اسپیرال تعیین می شود که بسیار پر مصرف بوده و نسبت به لوله صنعتی قیمت مقرون به صرفه ای دارد. لوله اسپیرال با توجه به مزایای بی نظیری که دارد، جزو پر مصرف ترین لوله هاست. مزایای این لوله عبارتند از: 

  • استحکام و مقاومت بالا
  • در جنس های مختلف جهت کاربرد های گوناگون تولید می شود.
  • اندازه گیری آسان ترر جریان هوا و تصفیه راحت تر.
  • در برابر شکسنت و ترک مقاومت و استحکام زیادی دارد.
  • نشت هوای کمتری دارد.
  • نسبت به سایر لوله های درزچوشف هزینه تولید بسیار پایین تری دارد.
  • تا قطر زیاد و تا  اینچ تولید می شود.
  • قابلیت شکل پذیری بسیار زیادی دارد.

همچنین لوله اسپیرال در برابر کاربر ها و مزایای زیادی که دارد، عیب هایی هم دارد که به آن اشاره می کنیم:

  • در هنگام ساخت و تولید، سطح آن بیضی می شود.
  • نسبت به لوله های درزجوش، امکان چروکیدگی بیشتری دارد.

آنچه در این مقاله گفته شد، درباره کاربرد لوله اسپیرال در صنایع و معایب و مزایای این لوله فولادی بود.

جهت مشاهده قیمت روز این لوله، بر روی لوله اسپیرال کلیک نمایید.


مهزیار فولاد صنعت ارائه دهنده خدمات تامین و فروش کلیه مقاطع فولادی از جمله انواع لوله های فولادی مانند لوله های اسپیرال، مانیسمان، API و ….. است. جهت خرید و یا اطلاع از قیمت لوله های اسپیرال، می توانید با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نموده و یا با ارسال پیام به واتز اَپ شرکت به شماره 09383940223 ما را از صورتهای درخواستی خود آگاه نمایید. تیم فروش شرکت همه روزه از ساعت 9 صبح الی 17:30 پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود. با ما در تماس باشید.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *