کاربرد لوله استیل 316

کاربرد لوله استیل 316 در صنایع

با سلام و درود بر شما کاربران عزیز مهزیار فولاد صنعت. در ایین مقاله هدف ما این است که به معرفی لوله استیل 316 پرداخته و کاربرد لوله استیل 316 کاربرد لوله استیل 316 را در صنایع مختلف بررسی و تجزیه و تحلیل نماییم. با ما همراه باشید.


لوله استیل 316

لوله های فولادی در صنایع مختلف همواره با آلیاژ هایی تولید و عرضه نمی گردند. لوله های استنلس استیل در دسته ی لوله های فولادی صنعتی قرار می گیرد که مورد کاربرد بسیاری از صنایع مختلف می باشد. در دسته ی لوله های استنلس استیل، آلیاز 316 از دسته آلیاژ های پر مصرف استنلس استیل ها بوده و لوله های استیل 316 در دسته ی پر کاربرد ترین لوله های استیل در دنیا قرار می گیرد. لوله های استیل 316 می تواند به روش هایی که لوله های دیگر فولادی تولید می شوند، تولید گردند، به این صورت که لوله های استیل 316 به روش های درز مستقیم و مانیسمان تولید شده و این لوله ها با توجه به شرایط کاری خود در مدار پتایپینگ و با توجه به میزان فشار و خواص مواد سیال عبور کننده از داخل آن در صنایع رده بندی شده و مورد استفاده قرار می گیرد که این موارد می تواند نقش برجسته ای در کاربرد لوله استیل در صنایع مختلف داشته باشد.

لوله های استیل 316 هم به روش درز مستقیم و هم به روش مانیشمان تولید می گردد. از لوله های استیل 316 درز دار جهت سازه های با فشار کاری پایین تر استفاده می شود. همواره از لوله های استیل 316 مانیسمان جهت مصارف خاص صنعتی بکار گرفته شده و از لوله های 316 مانیسمان در صنایع پتروشیمی، صنایع انرژی اتمی، صنایع آب شیرین کن های صنعتی و صنایع دارویی استفاده می شود. خاصیت مقاومت در برابر حرارت در لوله ها استیل 316 به نسبت دیگر لوله های فولادی بیشتر بوده و لوله های استیل 316 می توانند در شرایط سازه ای حرارت معادل 650 تا 700 درجه ی سانتی گراد را تحمیل نمایند. لوله های استیل 316 در دسته ی لوله های فولادی ضد اسید قرار گرفته و اسید های مخرب صنعتی که می تواند بسیاری از فولاد ها را در خود حل نموده و تجزیه نماید، در مقابل فولاد 316 مقاوم می باشد. بدین ترتیب از لوله های استیل 316 جهت مدار های پایپینگ مواد خورنده ی صنعتی استفاده می شود.

کاربرد لوله استیل 316

عناصر تشکیل دهنده ی لوله های استیل 316

عبارتند از میزان سیلیسیوم در لوله های استیل 316 تقریبا 0.4 درصد می باشد. عناصر مهم دیگری که در بافت لوله های استیل 316 بکار گرفته می شوند، عبارتند از:

  • مولیبدن به میزان 2.5 درصد وزنی
  • عنصر نیکل به میزان 12.5 درصد
  • عنصر کروم نیز در لوله های استیل 316

بکار گرفته شده و بیشترین میزان بافت آلیاژی این لوله استیل را به خود اختصاص می دهد. کروم در این آلیاژ 17 درصد وزنی بکار گرفته می شود. با این ترکیبات و عناصر بکار رفتته در این لوله استنلس استیل، کاربرد لوله های استیل در صنایع مختلف که در بالا نام برده شد، بسیار حائز اهمیت و برجسته تر می شوند.

مقاومت سازه ای و خواص مکانیکی لوله های استیل 316، معادل 265MP می باشد.با توجه به اسیدی بودن آب دریاها و شور بودن آب اقیانوس ها، آب دریاهای آزاد خاصیت خورندگی در بافت فولادها ایجاد می کند. در دو دهه ی گذشته، نیاز به تولید آب شیرین کن های صنعتی بسیار ملموس بوده و نقش لوله های استنلس استیل 316 در مدار های سیالات پایپینگ آب شیرین کن های صنعتی بسیار ملموس گشته است.

از لوله استیل 316 برای لوله کشی سازه های آب شیرین کن در جوار دریاهای آزاد استفاده می شود. در کل آلیاژ 316 و لوله های استیل 316 اصلی ترین آلیاژ های کاربردی جهت ساخت آب شیرین کن های صنعتی در جهان می باشند.

از دیگر کاربرد لوله استیل 316، می توان به مصرف این نوع لوله ها در صنایع دارویی اشاره نمود. با توجه به این که در صنایع دارویی مواد شیمیایی گوناگون جهت ساخت دارو با هم ترکیب می گردند، بسیاری از این مواد شیمیایی می تواند بافت فولاد را از بین برده و به اصطلاح عامیانه بافت فولاد دچار خوردگی شود. در سازه های صنایع دارویی، لوله های استیل 316 نقش کلیدی ایفا کرده و همواره لوله های استیل 316 جزء فولاد های محبوب جهت ساخت سازه های شرکت های دارو سازی می باشد.

از دیگر گاربرد لوله های استیل 316 می توان به استفاده از این آلیاژ در نقاط کلیدی صنایع انرژی اتمی اشاره نمود. آلیاژ 316 با توجه به خاصیت های خاصی که در شرایط سازه ای از خود نشان می دهد، می تواند گزینه ی مناسبی جهت ساخت سازه های مرتبط با انرژی اتمی باشد.


شرکت مهزیار فولاد صنعت تامین کننده کلیه ی لوله های استیل 316 مانیسمان و درزدار در ایران می باشد. شما می توانید جهت تهیه لوله های استیل 316 از سایز 3.8 اینچ الی سایز 24 اینچ به صورت درزدار و مانیسمان، با واحد فروش شرکت تماس حاصل نمایید. لازنم به ذکر است کلیه لوله های استیل 316 در سایز های مطابق اینچ به صورت رده های 40 و رده های 80 در انبار شرکت مهزیار فولاد صنعت موجود می باشد. شما می توانید لوله استیل را در گرید های مختلف آلیاژی از واحد فروش شرکت مهزیار فولاد صنعت به شماره 44449101-021 استعلام نمایید. همچنین با ارسال پیام به واتساپ شرکت به شماره 09383940223 صورت هایی درخواستی خود را به کارشناسان تیم فروش شرکت ارسال نمایید. و یا با نصب اپلیکیشن مشاهده قیمت روز آهن آلات مهزیار فولاد صنعت، هم قیمت روز آهن آۀات مورردذ نیاز خود را مشاهده نموده، و هم از طریق اپلیکیشن صورت مورد نیاز خود را می توانید به ما ارسال نمایید.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *