ورق فولادی ck45

نگاهی جامع به تسمه، میلگرد و ورق های فولادی CK45

با سلام و درود بر شما کاربران مهزیار فولاد صنعت. مهزیار فولاد صنعت در یک شرکت بازرگانی است که در زمینه ی تامین انواع مختلف ورق آلیاژی دارای تجربه بوده و تجربه ی خود را دراین زمینه در اختیار شما عزیزان قرار می دهد. ما با اطلاعاتی که در زمینه ورق CK داریمريال قادریم شما عزیزان را در انتخاب درست ورق برای مصارف صنعتی یاری نماییم. در این نوشته قصد داریم ورق فولادی CK45 مورد بررسی قرار داده و میلگرد CK45 و تسمه CK45 را تشریح نماییم. لطفا با ما همراه باشید.


ورق فولادی CK45

فولاد یک آلیاژ حیاتی و پر استفاده است که با پیشرفت تکنولوژی ساخت و تنوع آن هم در حال پیشرفت و توسعه است. فولاد عنصری است که با افزودن عناصر دیگر خواص و ویژگی هایی آن تغییر می کند، مثل: ثبات در دماهای بالا و مقاومت در برابر سایش و خوردگی و این فولاد را در کوره های بلند آلیاژ سازی درست می کنند و به آن فولاد آلیاژی می گویند. فولاد یک فلز بسیار مقاوم است و از آهن بدست می آید.


فولاد و ورق فولادی CK45 چیست ؟

در صنایع بزرگ و کوچک دنیا همواره محصولات فولادی بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصولات فولادی طبق میزان سختی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • کربن بالا
  • کربن متوسط
  • کربن پایین

ورق فولادیCK45 در گروه متداول‌ترین و در دسترس‌ترین این فولادها است. این ورق فولادی جزو گروه محصولات کربن متوسط ( حدود ۰/۴۵ درصد ) قرار دارد که هم به روش نرمال و هم به روش فرآیند نورد گرم تولید می‌شود. در ساختار فولاد ck۴۵ علاوه بر کربن،عناصر دیگری مانند سیلیسیم ( ۰/۲۵ درصد ) و منگنز ( ۰/۶۵ درصد ) موجود است. از ویژگی های آن می توان اشاره کرد به:

  • مقاومت کششی
  • اصطحکاک و استحکام خوب آن در برابر عملیات حرارتی
  • مقاومت آن در برابر ضربه

در فرآیند جوشکاری این فولاد حتماً باید دقت فراوانی مبذول داشت تا در فولاد ترک خوردگی ایجاد نشود. عناصر ذکر شده در کوره های آلیاژ سازی و با درصد وزن معین به آهن گداخته و مذاب اضافه می‌شود و با روش ریخته گری پیوسته، در نهایت در شکلهای مختلف تولید می شود.

میلگرد ck۴۵ و ورق فولادی CK45 مزایای فراوانی دارد و چون با توجه به مزایای که دارند قیمت بسیار مناسبی هم دارند، در بازار بیشتر متداول هستند. علت قیمت ون‌به‌صرفه فولاد ck۴۵، مقدار کربن ای است که در آن به کار رفته. فولاد ck۴۵ به شکل های دیگری هم کاربرد دارد مثل: شمش سطح ، شمش مربعی، شمش شش وجهی، لوله، تسمه و ….

خواص مکانیکی ورق فولادی CK45 و‌ فولاد CK45

  • استحکام کششی ck45 , حدود ۵۸۵ مگاپاسکال است.
  • میزان دمای سختی آن ۸۲۰ الی۸۶۰ درجه سانتیگراد است
  • نسبت پویسون ۲۹ است.
  • میزان دمای آنیلینگ آن ۶۵۰ الی ۷۰۰ درجه سانتی گراد است
  • افزایش طول آن ۴ تا ۱۷ درصد است
  • میزان دمای آهنگری آن ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد است.

کاربردهای فولاد ck45

فولاد CK45 به دلیل ویژگی ها و قیمت مناسبی که دارد در تهیه انواع وسایل صنعتی و ابزار آلات گوناگون در صنایع مختلف کاربرد دارد. از جمله صنایع پتروشیمی،ساختمان سازی، خودرو سازی، نفت و …. همچنین در قسمت‌هایی از خودروهای معمولی و سنگین مثل: میل لنگ، بوش، شفت، میله های متصل کننده، اکسل، چرخدنده های کوچک، و …. و قطعاتی که میزان چقرمگی بالایی دارند و به استحکام بیشتری نیاز دارند، از فولاد ck۴۵ استفاده می‌شود. این ویژگی ها هم شامل حال تسمه CK45 و هم میلگرد CK45 می باشد.

همچنین فولاد ck۴۵ در ساخت شفت ها، غلتک های صنعتی، محور پمپ و مته های حفاری نیز کاریرد فراوانی دارد.

ابزارها و وسایل دستی مانند: چکش، میخ، چاقوهای آهنی، انیردست، چاقوهای دندانه دار، مته ها و ….. همگی از جنس فولاد ck۴۵ هستند. این فولاد به دلیل مقاومتی که در برابر ضربه دارد و همچنین قیمت مناسبی که دارد، در تولید ابزار و وسایل خاک ورز مثل: گاو آهن و ابزاری نظیر آن هم کاربرد دارد. در مجموع و در نهایت مصرف فولاد CK45 بیشتر در کارهای سرد، آب دهی، یکنواخت سازی، یرگشت دهی بیشتر است. ضمناً در تولید قطعه هایی که در در معرض تنش های متوسط قرار دارند نیز از این فولاد استفاده می شود. لازم به ذکر است که در جریان تولید قطعات باید به نقطه ذوب فولاد و آهن کاملاً توجه داشت تا محصول خروجی همانی باشد که قابل انتظار است. همانطور که پیداست ورق فولادی CK45 در صنایع مختلف کاربرد های فراوانی دارد و خصوصیات ذکر شده ، این قاعده را از تسمه CK45 و میلگرد CK45 مستثنا نمی کند . در ادامه به میلگرد CK45 خواهیم پرداخت.


میلگرد ck۴۵ چیست ؟

میلگرد CK45 را از شمش های فولادی CK45 می سازند. شمش ها را در دمای بالا و بعد از طی چندین عملیات از فرآیند نورد، به قطعه های دایره ای شکل و در نهایت به میلگرد تبدیل می کنند. در ساختار ck45 به دلیل افزایش کربن میلگردها سختی و استحکام بیشتری دارند نسبت به میلگرد های معمولی فولادی (ST37). میلگرد CK45 در دمای ۶۵۰ تا ۷۰۰ درجه سانتیگراد پخته می‌شوند و بعد در دمای ۹۰۰ تا ۱۱۵۰ درجه عملیات آهنگری روی آنها انجام می‌شود، سپس عملیات نرمال سازی تا آبکاری، بعد با روغن یا آب عملیات سرد کاری انجام می‌شود تا سختی آن زیاد شود. به وسیله روغن در دمای ۸۲۰ تا ۸۰۰ درجه و به وسیله آب در دمای ۸۳۰ تا ۸۰۰ درجه.

باید توجه شود که قبل از شروع ساعت کاری حتما مطمئن باشند که حرارت کاملاً تخلیه شده باشد و در نهایت کار عملیات خستگی روی میلگرد Ck45 در دمای ۵۵۰ تا ۶۶۰ درجه سانتیگراد انجام می شود. دمای قطعه ساخته شده نیز با تغییر میزان سختی و دیگر ویژگی ها باید در این بازه تنظیم شود.

این تیمار حرارتی بستگی به عوامل گوناگونی دارد مانند سرعت سرد کاری، سرعت حرارت، و زمان غوطه ور شدن قطعه در آب یا روغن. میلگرد CK45 بسیار پر مصرف است، دلیل این مطلب قابلیت ماشین کاری و کشش خوب این میلگرد است.میلگرد CK45میلگرد CK45


خواص جوشکاری فولاد CK45

میلگرد CK45 به خاطر اینکه ۰/۴۵ درصد کربن دارد برای جوشکاری مناسب نیست.

اگر بخواهیم آن را جوشکاری کنیم می بایست به میلگرد حرارت بدهیم. در ساخت بنای اگر برای اتصال میلگرد ها به طور مرتب بخواهیم جوشکاری کنیم بهتر است که از میلگرد st۳۷ استفاده کنیم که درصد کربن پایین‌تری دارد. میلگرد CK45 به خاطر مقاومت بالای کششی و سایش ای که دارد در صنعت ساخت تجهیزات نظامی کاربرد دارد.

آبکاری ورق فولادی CK45

آبکاری ورق فولادی CK45 روشی است که این ورق را پوشش دهی می کند تا در برابر زنگ زدگی و سایش مقاوم شود. در این فولاد چون عنصر کروم کم است، در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم نیست. به همین منظور با پوشش کروم که از طریق آبکاری انجام می شود، مقاومت ورق فولادی CK45 را در برابر زنگ زدگی و سایش بالا می‌برند.

درباره ورق فولادی ck۴۵ بیشتر بدانید

این ورق فولادی یکی از محصولاتی است که از فولاد ck۴۵ ساخته می‌شود. به این ورق فولادی به خاطر استحکام بالایی که دارند، ورق صنعتی سازه های مهندسی نیز می گویند. همچنین به آن ورق استیل و یا کربن متوسط هم نیز می‌گویند.

روش تولید این ورق ها این است که در اول کار با استفاده از روش نورد گرم و یا روش ریخته گری CK45 تختال فولادی درست می شود، سپس با استفاده از دستگاه های هوا برش آن را در اندازه های مشخصی برش داده و سپس قطعات برش خورده را در کوره های مخصوصی پیش گرم می‌کنند و چندین مرتبه از بین غلتک ها عبور می دهند تا به آن ضخامت مورد نظر برسند. به این ترتیب ورق فولادی CK45 به دست می‌آید.  لازم به ذکر است این ورق قابلیت کششی بسیار عالی دارد و جزو ورق ضد سایش قرار می گیرد. همچنین ویژگی جوش پذیری و سختی وزیری دارد که به خاطر همین ویژگی ها از آن در ساخت قطعه هایی مانند: تیغه ماله کشی که مقاومت پایینی در برابر ساییدگی دارد، استفاده می شود.

تیغه‌های مال کشی به صورت مداوم در معرض سایش با بتن قرار دارند ولی این ورق با نوع فولادی که از آن ساخته شده، به این تیغه ها خاصیت فنری می دهد و این قدرت را به این تقاضاها می‌دهد که در برابر فشارهایی که به آن وارد می‌شود مقاوم باشند و به راحتی خم نشوند

کاربرد ورق فولادی CK45

ورق CK45 به خاطر ویژگی سختی و تحمل فشار بالا و ….که دارد، کاربردهای گوناگونی هم دارد که به آنها اشاره خواهیم داشت:

  • ابزار و قطعاتی که در دمای بسیار بالا تولید می‌شوند
  • در مصارف استحکام بالا و مخازن تحت فشار مورد استفاده دارد
  • در ساخت قطعاتی که در معرض نمک های دریایی، ، رطوبت، اسید، قرار دارند کاربرد دارند
  • در صنایع راهسازی، پل سازی، شهر سازی، هواپیما سازی کاربرد دارد
  • در صنایع قطعه سازی، صنایع ساخت ابزار و کصارف خاص مورد استفاده دارد.

تسمه CK45 چیست ؟

تسمه CK45 را از ورق فولادی CK45 و یا شمش می‌سازند. تسمه CK45 با دو روش ساخته می شود:

  • روش معمولی
  • روش ذوب مجدد

تسمه CK45 از نظر سختی و طول عمر از تسمه های دیگر بالاتر و بهتر است و به سه دسته تقسیم می شود:

  1. فابریک
  2. نوردی
  3. ماشینکاری

ساخت تسمه با فولاد تسمه ها انجام می شود. شمش های فولادی را پس از گرم شدن، با غلتک ها تحت فشار قرار می‌دهند و در آخر کار تسمه ها را با طول و عرض معین و مشخصی تولید می کنند.

از برش دادن ورق فولادی به قطعاتی با عرضه مشخص تسمه های ماشینکاری شده به دست می آید. در این روش ممکن است تنش برشی پیش بیاید چه باعث خمیدگی تسمه ها شود. برای اینکه این شکل و نقص را رفع کنند، از روش اتو کردن استفاده می‌کنند که شبیه نورد سرد است. زمانی که عرض این تسمه ها کمتر باشد، این خمیدگی و تابیدگی بیشتر می‌شود.

طول تسمه های تولید شده ۶ الی ۱۰ متر و عرض آن ۱۰ الی ۱۰۰ سانتی متر و ضخامت آن ۳ الی ۱۲ میلی متر است.

تسمه CK45


مهزیار فولاد صنعت بعنوان تامین کننده ورق های CK 45، تسمه CK45 و میلگرد CK45 در خدمت شما عزیزان خواهد بود. تیم فروش شرکت با تجربه ی بالای خود در این زمینه، سعی دارند تا شما عزیزان را به هدف اصلی نزدیکتر نمایند. لطفا جهت خرید و یا اطلاع از قیمت، با واحد فروش به شماره  تماس 44449101-021 تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید از طریق ارسال پیام به واتزاَپ شرکت به شماره ی 09383940223 کارشناسان ما را از صورت های درخواستی خود آگاه نمایید.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *