استنلس استیل نسوز

کاربرد ورق استنلس استیل نسوز در صنایع مختلف

با سلام و درود فراوان بر کاربران عزیز مهزیار فولاد صنعت. در این نوشته قصد داریم درباره کاربرد ورق استنلس استیل نسوز در صنایع مختلف مطالبی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. خواهشمندیم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید، ورق های استنلس استیل انقلاب بزرگی در صنعت ها بوجود آورد، انقلابی که بسیاری از مردم را متحیر نمود. بعنوان مثال از ورق های استیل زمانی که در صنعت ساختمان سازی استفاده شد، برای عموم مردم بسیار تعجب آور و متحیر کننده بود، چرا که نمایی بسیار زیبا را به ساختمان های بزرگ هدیه کرده بود. یا بعنوان مثال زمانی که در صنعت هواپیما سازی، قطار سازی، و حتی مجسمه سازی و دیگر صنعت های مختلف استفاده شد، اثبات کرد که می تواند یک عنصر مهم برای صنعت های مختلف محسوب شود. ورق استیل نسوز یکی دیگر از ورق های استنلس استیل است که همانطور که از اسمش پیداست در مقابل حرارت بسیار مقاوم است و مقاوم بودن آن در برابر حرارت، می تواند به دلیل وجود عنصر کروم و نیکل موجود در این ورق باشد. اغلب ورق های استیل نسوز در سری گرید های 300 و 400 بوده که معروفترین آنها گرید های 309 و 310 می باشد. این ورق های استیل نیز مانند ورق های استیل دیگر دارای ورژن کم کربن نیز می باشد که با نام های 309s و 310s نام گذاری می شوند.

این ورق استیل ضد حرارت که به نام ( ورق استیل نسوز ) مطرح شده است، در برابر خوردگی و اکسیده شدن در حرارت های بالا بسیار مقاوم است و همین ویژگی باعث شده تا کاربرد این ورق در بسیاری از صنایع بسیار برجسته شود، مثل صنایع تولید برق، توربین های گازی، و همچنین صنایع فراوری شیمیایی.

 


آلیاژ استنلس استیل نسوز

حتما یکی از سوال های ذهنتان این است که آلیاژ استنلس استیل نسوز  چیست ؟ این فولاد، یک فولاد زنگ نزن است که در اصطلاح به آن ( stainless steel گفته می شود که در آن عناصری به کار رفته که آن را به یک فولاد زنگ نزن آلیاژی تبدیل نموده است. شاید جالب باشد این موضوع که بیش از 150 نوع آلیاژ استنلس استیل وجود دارد که هر کدام بنا بر میزان عناصر آلیاژی که دارا می باشند، دارای استفاده های متفاوت بوده و همچنین خواص آنها با یک دیگر تفاوت دارد. لازم به ذکر است که در تمامی استنلس استیل ها، حداقل 12 الی 20 درصد عنصر کروم نهفته است که باعث ایجاد خواص مقاومت به خوردگی شده است.

به شما پیشنهاد می کنیم اگر قصد دارید به صورت گسترده و جزئی با اهمیت استنلس استیل در صنایع آشنا شوید، به مقاله های ما در صفحه استنلس استیل مراجعه نمایید.

همانطور که اشاره شد، استیل ها در برابر حرارت مقاوم اند، اما بطور کل فولاد ها در برابر حرارت خواص خود را از دست داده و یا کاهش می یابند، و این ویزگی بارز بین استیل و فولاد ها زمانی مشخص می شود که آنها را در حرارت بالای 500 درجه سانتی گراد قرار بدهند. بطور خلاصه فرق بین استیل و دیگر فولاد ها زمانی مشخص می شود که در حرارت بالای 500 درجه سانتی گراد قرار داده شوند و این موضوع مقاوم بودن در برابر حرارت استیل ها را بعنوان یک ویژگی بارز در صنایع برجسته می سازد. و یا بعبارتی دیگر می توان این گونه تعریف نمود که استنلس استیل نسوز استحکام خوبی را در برابر حرارت بالا از خود نشان می دهد.

این آلیاژ استیل نسوز با توجه به عناصری که در آن به کار رفته است، می تواند حدودا تا 1200 درجه سانتی گراد ( با توجه به شرایط محیطی ) تحمل نماید و لازم به ذکر است که این نوع آلیاژ ها اغلب دارای 0.05 الی 0.1 درصد کربن می باشند.

ورق استنلس استیل نسوز 310

در این عکس، دسته ای از ورق های استیل نسوز 310 به نمایش درآمده است


انواع آلیاژ استنلس استیل نسوز

اگر بخواهیم دسته بندی خاصی برای این نوع آلیاژ در نظر بگیریم، این دسته بندی به شکل ذیل می باشند :

  • فریتی
  • فریتی-مارتنزیتی
  • مارتنزیتی-آستنیتی

آلیاژ  فریتی-مارتنزیتی

آلیاژ های فریتی مارتنزیتی در شرایط های پر فشار ، از خود چقرمگی کمتری را نشان داده قادرند در دمای 950 الی 1200 درجه سانتی گراد مقاومت کنند، و اغلب از این آلیاژ در کوره های صنعتی استفاده می شود. آلیاژ فریتی- مارتنزیتی دارای گرید های مختلفی است که آنها را نام می بریم:

  1. آلیاژ 4724
  2. آلیاژ 4742
  3. آلیاژ 4762

آلیاژ استیل نسوز آستنیتی

این نوع آلیاژ ، از مقاومت بسیار بالاتری نسبت به آلیاژ استیل نسوز فریتی در محیط های حرارت بالا دارا می باشد و اغلب در خطوط گاز و سوخت، و همچنین در اگزوز ها مورد استفاده قرار می گیرند. آلیاژ استنلس استیل نسوز آستنیتی دارای گرید های مختلفی است که عبارتند از:

  1. 4828
  2. 4841
  3. 4845

این تقسیم بندی ، عمدتا به این دلیل است که هر یک از این آلیاژ ها بر اساس عناصری است که در آنها بکار رفته است.


استنلس استیل نسوز و خواص آن

خواص های ورق استیل نسوز، از موارد مهمی است که در این مقطع بسیار حائز اهمیت قرار می گیرد. خواص های این ورق های استیل به نوعی می تواند عامل تعیین کننده قیمت آن نیز باشد. خواص ورق های استیل نسوز، باعث شده تا بتواند در شرایط هایی که از حرارت بالایی برخوردار است، تحمل کرده و از این رو مورد استفاده بسیاری از صنایعی که در آن شرایط حرارتی بالا است، مورد استفاده قرار گیرد. اگر بخواهیم به مواردی از خواص ورق استیل نسوز اشاره نماییم، می توانیم به موارد ذیل اشاره نماییم:

  • نسبت به دمای بالایی که برای شرایط کار مد نظر قرار گرفته است، از نظر خزش و خستگی مقاوم می باشد
  • در برابر خوردگی در دماهای بالا دارای مقاومت بسیاری می باشد
  • در برابر اکسیداسیون که همان پوسته پوسته شدن ورق است، بسیار مقاوم می باشد ( که همان ایجاد شدن لایه ی اکسیدی بر روی ورق ها است )
  • مقاومت بسیار بالا در برابر ایجاد تغییر وضعیت دمای حرارتی در شرایط های مد نظر قرار گرفته شده. ( بهتر است بگوییم در برابر تنش های حاصل از تغییر دما بسیار مقاوم است )
  • از خواص مکانیکی خوبی برخوردار بوده و پایداری در ریز ساختار آن نیز وجود دارد
  • در دماهای بالا نسبت به تردی هیدروژنی مقاومت بالایی را دارا می باشد

استنلس استیل نسوز و کاربرد آن

نقش برجسته ی استنلس استیل ها در صنایع، به نوعی وابسته به خواص آنها می باشد. همانطور که در بالا اشاره شد، خواص این ورق های استیل نسوز در حرارت های بالا نسبت به اکسیده شدن، خوردگی و دیگر خواص ها خود را اثبات نموده و می توان بعنوان یکی از کاربردی ترین مقاطع در صنایعی که دارای حرارت بالایی هستند محاسبه نمود. و اما این ورق استیل نسوز دارای کاربرد فراوانی است که قصد داریم به این کاربرد ها اشاره نماییم:

  • کوره های صنعتی که در آن به پخت کریستال و سرامیک نیز می پردازند
  • در صنعت ساخت دیگ های بخار دارای کاربرد موثری می باشد
  • در صنعت ساخت لوله های بخار از نقش به سزایی برخوردار است
  • در ساخت انواع مبدل های حرارتی
  • در صنایع پتروشیمی
  • در صنایعی که دارای خطوط گاز می باشند، کاربرد دارند
  • در ساخت قطعاتی که قرار است در معرض دمای بالایی قرار بگیرند، مانند قطعات استفاده شده در موشک ها و هواپیماها
  • و همچنین تجهیزاتی که در نیروگاه ها مورد استفاده قرار گرفته اند.

مهزیار فولاد صنعت ارائه دهنده خدمات استنلس استیل در سراسر کشور بوده و در این راستا کلیه مقاطع استنلس استیل به صورت لوله و ورق و همچنین میلگرد را برای شما عزیزان تامین خواهند نمود. لطفا جهت اطلاعات بیشتر از قیمت ورق های استیل با واحد فروش شرکت به شماره ی 44449101-021 تماس حاصل نموده و یا صورت های درخواستی خود را از طریق ارسال پیام به واتز اَپ شرکت به شماره 09383940223 و ارسال ایمیل به آدرس الکترونیکی pps@mahyzar.net و mahzyar.net97@gmail.com به اطلاع تیم فروش شرکت برسانید. کارشناسان ما همه روزه از ساعت 9 صبح الی 17:30 ( به غیراز روز های پنجشنبه از ساعت 9 صبح الی 13:30 ) آماه ی پاسخگویی به شما عزیزان هستند.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *