ورق آهنی ST52

نکات مهم در خرید ورق آهنی ST52

با سلام و درود و عرض ادب و احترام خدمت کاربران عزیز و ارجمند مهزیار فولاد صنعت. در این مقاله هدف بررسی فنی ورق آهنی ST52 بوده و قصد داریم نکاتی را درباره خرید ورق ST52 به شما عزیزان تشریح نماییم. خواهشمندیم با ما همراه باشید تا به موضوعات قید شده بپردازیم.


بررسی فنی ورق آهنی ST52

فولاد ST52 در دسته فولاد های کم آلیاژ قرار دارد و بیشتر تولید آن به صورت لوله و ورق است. ورق ST52 نقش بسیار مهمی در تولید بویلر و مخازن تحت فشار دارد. این ورق ها بخاطر قابلیت جوش پذیری بالا، در ساخت بویلر ها و لوله های انتقال مایعات با دمای بالا و مخازن تحت فشار، استفاده وسیع و گسترده ای دارد. از خواص دیگر ورق های ST52 خاصیت ارتجاعی بالای آن است و همچنین خاصیت شکل پذیری آن.

ورق آهنی ST52 استحکام بسیار خوب و بالایی دارد و تحمل وز این نیز بالا است و جزو ورق های گرم محسوب می شود و در بازار به ورق سیاه مشهور است.


عدد موجود پس از کلمه ST به چه معنی است؟

عددی که بعد از ST قرار می گیرد، استحکام کششی فولاد را نشان می دهد. این ورق آلیاژی از مقاومت به خوردگی خوبی برخوردار است. دلیل این مقاومت، کم بودن میزان کربن در آن است. از کاربرد های فولاد ST52 می توانیم اشاره کنیم به :

  • کاربرد آن در انواع سازه ها مثل: اجزای جرثقیل، اجزای پل ها، اجزای سکو ها، کاربرد در تجهیزات بالابری و ….
  • کاربرد آن در توربین های بادی
  • کاربرد آن در سازه های جوشکاری شده

رایجترین ورق کربن استیل در بازار ایران

رایجترین ورق کربن استیل ST52 در بازار ایران، ورق کربن استیل ST52 در گرید 3 است. ضخامت های ورق آهنی ST52 بطور معمول در ضخامت های بین: 8 تا 150 میلی متر و عرض آن از 1800 تا 4500 میلی متر و طول آن از 2500 تا 24000 میلی متر در بازار عرضه می شود.


ورق آهنی ST52

ورق آهنی ST52

خواص مکانیکی ورق آهنی ST52

از خصوصیات مکانیکی ورق ST52 قدرت تسلیم آن است که بیش از 355 مگاپاسکال است و قدرت کششی آن است که 46-630 مگاپاسکال است و با اینکه این فولاد کربن کمی دارد، ولی از ویژگی شکل دهی سرد بسیار خوبی برخوردار است. لازم است که یادآوری نماییم معمولا بعد از عملیات جوشکاری فولاد، معمولا به سبب حرارت بالا، مقاومت خود را از دست می دهد،  ولی ورق آهنی ST52 قدرت مقاومت بسیار بالایی در هنگام جوشکاری دارد و در اکثر تست ها موفقیت قابل قبولی نشان داده است. این ورق 2.0 در صد کربن و 0.55 درصد سیلیس و 1.6 درصد منگنز دارد و خواص مقاومت به خمش و خواص ارتجاعی این ورق بخاطر وجود عناصر Mn یا منگنز است.


در هنگام خرید ورق آهنی ST52 به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگام خرید ورق ST52 باید توجه کنیم که مقدار کربن استاندارد باشد و ورق نرمال باشد. درصد ها می بایست استاندارد باشد، اگر ضخامت ورق از 50 میلی متر بیشتر باشد، باید حتما از تست UT استفاده شود.

تست یو تی UT ( التراسونیک )

تست UT تستی است غیر مخرب و التراسونیک که عیوب ورق را اعم از عیب های سطحی و زیر سطحی ورق آهنی ST52 نشان می دهد. عیوبی مثل:

  • ترک خوردگی
  • خفره ها
  • ترکیدگی ها
  • تورق شدگی ها
  • عیوب انقباضی
  • خلل و فرج و ……

نشان می دهد. اگر قصد دارید اطلاعات وسیع تری درباره تست یوتی کسب نمایید، بر روی لینک تست UT کلیک نموده و مقاله مرتبط را مطالعه نمایید.

حرف N در آخر کلمه ( ورق ST52-3N )

حرف N در آخر این کلمه، یعنی نرمالیزه کردن، حالا نرمالیزه کردن به چه معنا است!؟ نرمالیزه کردن یعنی فولاد را تا دمای حدودا 30 الی 80 درجه بالاتر از خط AC3 ( خط تعامل آهن کربن ) آستیینییته می کنند. این کار ررا برای فولاد های هایپریو تکتوئیدی انجام می دهند، یعنی ماده ی را در این بازه دمایی در یک مدت زمان مناسبی نگه می دارند و بعد در هوا سرد می کنند. در قسمت اکسیژن زدایی برای ورق آهنی ST52 در مطالب قبل توضیح دادیم که بر اساس میزان اکسیژن در فولاد می توانیم فولاد را به 3 دسته تقسیم نماییم:

  • فولاد آرام
  • فولاد نیمه آرام
  • فولاد نا آرام

همچنین گفتیم که هرچه میزان اکسیژن در فولاد بیشتر باشد، شکننده و تردی فولاد هم بیشتر است، پس اگر اسم فولاد نا آرام را شنیدید، باید بدانید که شکنندگی آ« بالاست و اگر اسم فولاد نیمه آرام را شنیدید، باید بدانید که به میزان معینی شکنندگی دارد، ولی میزان این شکنندگی از فولاد نا آرام کمتر است، و اگر اسم فولاد مطلقا آرام یا خیلی آرام را شنیدید، بدانید که شکنندگی این فولاد بسیار کم است. از این فولاد در جاهایی که به انعطاف بالایی نیاز است، استفاده کنید.

البته توجه داشته باشید که وجود گوگرد هم در فولاد باعث شکنندگی و تردی فولاد می شود. پس در مواردی که شکنندگی حائز اهمیتاست، حتما به این مطلب هم توجه داشته باشید و از عملیات گوگرد زدایی اطمیینان حاصل نمایید.

امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. حتما نظرات خود را در این مقاله به ما اعلام نمایید تا کاربران عزیزمان هم از نظرات و اطلاعات شما عزیزان بهره مند شوند.


مهزیار فولاد صنعت تامین کننده ورق آهنی ST52 در ضخامت های مختلف است. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر از این ورق فولادی و قیمت آن، با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نموده و یا با ارسال پیام به واتساپ شرکت به شماره 09383940223 کارشناسان و تیم فروش شرکت را از صورت های درخواستی خود آگاه نمایید. قطعا تیم فروش شرکت به پیام های شما در کوتاه ترین زمان ممکن رسیدگی می نمایند. همچنین جهت مشاهده قیمت روز آهن آلات، می توانید اپلیکیشن مشاهده قیمت روز آهن آلات مهزیار فولاد صنعت را نصب نموده و قیمت های روز را به زنده مشاهده نمایید. با ما در تماس باشید.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *