مقطع تیر آهن

تیرآهن

با سلام و درود بر کاربران عزیز و ارجمند مهزیار فولاد صنعت. در این مقاله هدف ما تشریح مقطع تیر آهن بوده و سعی داریم این موضوع را از تمام جوانب مورد بررسی قرار دهیم. همچنین اگر قصد خرید مقطع تیر آهن را دارید، می توانید با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نموده و یا صورت های درخواستی خود را به شماره واتساپ شرکت به شماره 09383940223 ارسال نمایید.

باما همراه باشید تا به به تشریح مقطع تیر آهن بپردازیم.


ویدیو زیر، خلاصه ای از مطلب این صفحه است.

مقطع تیر آهن، هاش، بال پهن

تیر آهن در اصطلاح عامیانه در زبان و ادبیات فارسی به مقطعی گفته می شودکه شبیه حرف انگلیسی I یا H بوده، این مقاطع با توجه به مقاومت های بسیار ویژه ای که در سازه ها از خود نشان می دهند، از اصلی ترین پروفایل های مصرفی در صنایع ساختمان سازی و برج سازی و در صنایع فلزی در جهان می باشند. تیر آهن ها که اصطلاحا در ادبیات انگلیسی به آنها IPE ، IPB گفته می شود، نوعی مقطع فولادی است که در حقیقت به شکل حرف انگلیسی I می باشدکه از 2 قسمت بال، جان در مقطع فولادی تشکیل شده است که معمولا ضخامت جان در این پروفایل ها ( مقطع تیر آهن ) نازک تر از بال می باشد، چرا که فرمول محاسباتی مهندسی که اولین بار این مقطع فولادی را طراحی و تولید نموده، به این گونه می باشد که می بایست جهت مقاومت بیشتر در سازه، ضخامت بال بیشتر از ضخامت جان باشد.


مراحل تولید مقاطع تیر آهن

مقاطع تیر آهن فولادی آهنی به روش نورد گرم فولادی تولید می گردد، به این صورت که شمش های فولادی در سایز های 125*125، 150*150 برای سایز های کمتر از تیر آهن 14 وارد خط تولید نورد گرنم شده و پس از عبور از میان غلطک های گوناگون، شکل تیر آهن را به شمش سرخ شده ی فولادی داده و در نهایت محصول نهایی که از خط نورد تولید بیرون می آید، همان تیر آهنی است که ما در ادبیات عامیانه به آن تیر آهن یا هاش می گوییم.


سایز های مقطع تیر آهن

تیر آهن های فولادی فلزی در سایز های گوناگونی تولید می گردند که این سایز هادر استاندارد های جهانی بر پایه و استاندارد جدول استاندارد اشتال رده بندی و طبقه بندی می شوند. تیر آهن ها از سایز های پایین، سایز تیر آهن 4 که در حقیقت فاصله ی بین دو تا بال آهن 40 میلی متر می باشد، آغاز شده و این سایز تا سایز تیر آهن 100 که فاصله ی دو تا بال آهن ها به اندازه 1 متر می باشد، افزایش می یابد.

مقطع تیر آهن

مقطع تیر آهن

مقاطع مذکور هر کدام جهت ساخت سازه های فلزی در سازه های گوناگون فلزی بکار گرفته شده و بیشترین مصرف اچ پروفایل ( H Pofile ) و ای پروفایل ها در ساختمان سازی و ساخت برج های بلند مرتبه می باشد.

اچ پروفایل ها و آی پروفایل های فولادی که در اصطلاح عامیانه به آنها تیر آهن هاش گفته می شود، با آلیاژ های گوناگونی ساخته می شود که با توجه به باری که در شرایط سازه می بایست این پروفیل فولادی از خود نشان دهد، آلیاژ های بکار رفته در آنها متغیر می باشد. پر مصرف ترین نوع آلیاژ برای ساخت مقاطع تیر آهن در جهان، آلیاژ s275jr می باشد که برای ساخت سازه های فولادی بعضا از آلیاژ های دیگری همچون s235jr و یا s355jr نیز برای ساخت تیر آهن های آهنی استفاده می شود.

در کشور ایران کمپانی های بسیار زیادی مقطع تیر آهن فولادی تولید می کنند که از برجسته ترین آنها می توان به شرکت تیر آهن ذوب آهن اصفهان، تیر آهن فولاد خوزستان , تیر آهن آذربایجان اشاره نمود. برای سایز های بالا و ضخامت های خاص اپ پروفایل ها و تیر آهن های خاص صنعتی فولادی، مصرف کنندگان عزیز در خاک ایران می بایست از هاش و تیر آهن های وارداتی که از کشور های ترکیه و اکراین وارد خاک ایران می شوند، برای ساخت سازه های خود استفاده نمایند.


مقاله ی ورق مبارکه  و مقاله ی لوله درزدار  را نیز بخوانید
مقاله ی آهن صنعتی و مقاله ی فولاد صنعتی  را نیز بخوانید
مقاله ی آهن الات ساختمانی و مقاله ی آهن آلات صنعتی را نیز بخوانید


شما می توانید جهت تهیه ی انواع تیر آهن های فولادی، در سایزهای گوناگون، با واحد فروش شرکت مهزیار فولاد صنعت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نمایید. برای خرید انواع مقطع تیر آهن و آگاهی از قیمت روزانه تیر آهن های آهنی و فولادی، با واحد فروش شرکت مهزیار فولاد تماس حاصل نمایید. شرکت مهزیار فولاد صنعت خریدار و فروشنده کلیه تیر آهن های فولادی و صنعتی و فلزی و همچنین آهن آلات ساختمانی و صنعتی با قیمتی کاملا رقابتی در ایران است.

همچنین شما خریداران گرامی می توانید صورت های درخواستی مقطع تیر آهن را به واتساپ شرکت به شماره  09383940223 ارسال نمایید. کارشناسان ما در واحد فروش، صورت های درخواستی شما عزیزان را پیگیری نموده و در کوتاه ترین زمان ممکن پیش فاکتور مربوطه را برای شما عزیزان ارسال خواهند نمود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از قیمت کلیه  مقاطع فولادی، می توانید اپلیکیشن مشاهده قیمت روز آهن آلات مهزیار فولاد صنعت را در گوشی های اندروید خود نصب نموده و از خدمات ما بهره مند شوید.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *