لوله های فولادی بدون درز مانیسمان

نگاهی جامع بر لوله های فولادی بدون درز مانیسمان

با سلام و درود و عرض ادب به کاربران عزیز مهزیار فولاد صنعت. در این مقاله قصد داریم نگاهی اجمالی داشته باشیم به لوله های فولادی بدون درز مانیسمان. با ما همراه باشید تا به بررسی این لوله نیز بپردازیم.
ابتدا از شما دعوت می کنیم به دیدن این ویدیو. در این ویدیو کاربرد لوله های مانیسمان در صنایع مختلف به صورت خلاصه تشریح شده و به آلیاژ های مختلف آن پرداخته است. لطفا ویدیو را مشاهده نمایید:

لوله فولادی بدون درز مانیسمان چیست؟

در دنیای امروزی لوله های فولادی با تکنیک های گوناگونی تولید و عرضه می گردند. لوله های فلزی، فولادی، آهنی، همواره در دسته ی فولاد های محبوب جهت انتقال سیالات در کلیه ی صنایع مختلف اعم از ساختمانی، صنعتی و … می باشد. لوله های مانیسمانکه در صنعت فولاد با نام دیگری به نام لوله های سیملس شناخته می شوند، در حقیقت لوله هایی هستند که در فرآیند تولید جداره و دیواره ی یکپارچه داشته و بر خلاف دیگر انواع لوله ی تولیدی در صنایع فلزی این لوله ها بدون درز می باشد.

کلیه ی لوله های فلزی تولید در صنایع فلزی جهان، به صورت دزمستقیم، درز ماهیچه ای، درز زیرودری، جوش اسپیرال و … تولید می گردند که تکنولوژی از پس از ظهور خود در دهه ی 40 میلادی به مرور زمان جایگزین مناسبی برای لوله های درز دار فشار بالا در صنایع تبدیل شد. لوله های فولادی درزدار مانیسمان یا اصطلاحا همان لوله های سیملس به لوله هایی گفته می شود که از ورق فولادی برای تولید آن استفاده نمی شود، این لوله ها مستقیما از شمش گداخته شده ی فولادی تولید می گردند.

فرآیند تولید لوله های فولادی بدون درز مانیسمان ( سیملس )

در حقیقت لوله های مانیسمان بر خلاف دیگر لوله های فولادی در شرایط نورد گرم تولید می گردند ( نورد گرم به فرآیند فورج سازی فولاد گفته می شود که در دمای بالای 800 درجه اتفاق بیفتد ) برای تولید انواع لوله های فولادی، همواره از ورق های سیاه صنعتی جهت تولید لوله ها استفاده می شود که این فرآیند در خط تولید نورد سرد و با جوش دادن درز این لوله ها امکان پذیر می گردد، این در حالی است که در فرآیند تولید لوله های مانیسمان ( لوله های سیملس ) شمش فولادی ابتدا وارد کوره ی نورد گرم شده و پس از خروج از کوره، دمایی معادل 1100 الی 1200 درجه سانتی گراد را به خود گرفته و در این دما عملیات شکل دهی فورج کردن فولاد به راحتی امکان پذیر بوده و لوله های مانیسمان که از شمش های گداخته ی فولادی در فرآیند نورد گرم تولید می گردند، در شرایط مذکور تولید می شود.

شرایط تولید لوله های فولادی بدون درز مانیسمان

لوله های مانیسمان با توجه به اینکه در شرایط نورد گرم تولید می گردند، می توانند به سایز های گوناگون درآمده و این لوله ها با تکنولوژی مانیسمان از سایز های 3/8 الی 36 اینچ در حال حاضر قابل سفارش و تهیه می باشد. این لوله ها با توجه به درخواست خریداران گرامی و سفارش دهندگان صنعتی می تواند در طول های گوناگون تولید گشته و این طول ها در شرایط کاری مختلف همواره متغیر بود، به این صورت که اگر از لوله ای جهت خط انتقال سیالی استفاده شود، طول لوله ها بلند تر انتخاب می شود که جوش بین لوله ای همواره کمتر و کمتر باشد و در خط انتقال آن سیال، مدار لوله که به صورت پیوسته بهم متصل می گردد را شاخه های بلند تری ساپورت می کند، اما مثلا برای ساخت قطعات خودرو سازی در صنایع خودرو سازی، که نیازمند لوله مانیسمان با طول های بسیار کوتاه می باشند، در شرایط تولید این لوله ها با طول های موتاه تری کات می شوند تا به دست خریداران گرامی برسند.

لوله های فولادی بدون درز مانیسمان

لوله های فولادی بدون درز مانیسمان

دلیل پیدایش لوله های مانیسمان

در دهه ی 30 و 40 میلادی، از لوله درز دار فولادی جهت انتقال مواد نفتی در پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می شد، این لوله ها با توجه به این که در شرایط فشار بالای پالایشگاه های نفت ی چاه های نفت یا پالایشگاه های گازی قرار می گرفتند، همواره دچار ترکیدگی و خرابی مدار پایپینگ سال می گشتند. دلیل پیدایش لوله های مانیسمان، فشار بالای سیالات در خطوط خاص انتقال سیالات در مدار های پایپینگ بوده و شکل گیری لوله های مانیسمان در ابتدا با توجه به جدار و دیواره ی یکپارچه ی این لوله، همواره مورد مصرف صنایع گوناگونی قرار گرفته که سیال عبور کننده از داخل مدار این لوله، دارای فشار بسیار بالایی به نسبت دیگر خطوط انتقال می باشد. در حقیقت لوله های مانیسمان مقاومت سازه ای بسیار بالاتری را در دسته ی لوله های فولادی به نسبت دیگر لوله های فولادی از خود نشان می دهد.

از دیگر کاربرد های لوله های مانیسمان می توان این است که این لوله ها در محل های پر فشار سیستم های تاسیسات برج های بزرگ در مدار هایپایپینگ سازه هاو استراکچر های صنعتی، همچون دیگ های بخار و انواع مبدل های حرارتی، ساخت خطوط انتقال کلیه میعانات نفت، گاز، پتروشیمی و … اشاره نمود. لوله های مانیسمان در صنایع همواره با آلیاژ های گوناکونی تولید می شوند که با توجه به شرایط کارکرد در استراکچر، آلیاژ های مصرفی در این لوله ها بسیار گوناگون بوده و دایره ی بسیار زیادی از آلیاژ ها را در بر می گیرد. این لوله های فولادی بدون درز مانیسمان یا همان لوله های سیملس که بیشتر در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد،با آلیاژ های مختلفی تولید می گردند که این لوله ها آلیاژ های اصلی مصرفی آنها ( A106 Gr.b ، API5L.GB ،API5L PSL1 ، A179 GRA ) آلیاژ های مذکور، جزء پر مصرف ترین آلیاژ های مصرف لوله های مانیسمان بوده که همواره مورد مصرف صنایع گوناگون  می باشد.


شرکت مهزیار فولاد صنعت تامین کننده لوله های مانیسمان با آلیاژ های ذکر شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر از قیمت لوله های فولادی بدون درز مانیسمان و دیگر لوله های موجود، با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نموده و یا با ارسال پیام به واتزاَپ شرکت به شماره 09383940223 تیم فروش شرکت را از صورت های درخواستی خود آگاه نمایید. کارشناسان مهزیار فولاد صنعت همه روزه از ساعت 9 صبح الی 17:30 ( به غیر از روز های پنجشنبه از ساعت 9 صبح الی 13:30 ) پاسخگوی شما عزیزان هستند. با ما در تماس باشید.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *