لوله های سنگین

نگاهی اجمالی بر لوله های سنگین

با سلام و درود بر شما کاربران مهزیار فولاد صنعت. در  این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درباره لوله های سنگین در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و لطفا با ما همراه باشید تا بیشتر با این لوله ها آشنا شوید.


لوله ها، نقش بسیار بسیار مهمی در زندگی انسان ها و جوامع بشری دارند. مخصوصا در انتقال آب در مسیر های شهری و بین شهری. می توان اینگونه اشاره داشت که پس از ساخت لوله های فلزی و فولادی، و باارتقا یافتن علم آلیاژی، لوله های فلزی ارتقاء یافته و حتی از این لوله ها در صنایع مختلف نیز استفاده می شود. با پیشرفت علم آلیاژ و بکار رفتن یک سری از عناصر در ترکیبات شیمیایی آلیاژ ها، لوله  های آلیاژی ساخته شدند که در شرایطی خاص در صنایع مختلف کار می روند و این آلیاژ ها بسیار متنوع بوده و برای خرید این نوع لوله های آلیاژی می بایست کارشناسانی وجود داشته باشند ا شما خریداران عزیز را راهنمایی نموده و در خریدی درست و به جا یاری نمایند. 

به عبارتی دیگر می توان گفت با بوجود آمدن لوله های فلزی و سهیم شدن نقش فولاد در این لوله ها، کاربرد این لوله ها خیلی فراتر از انتقال تنها آب رفته و در موارد بیشتری کاربردی شدند. لوله های سنگین نیز جزو یکی از مواردی است که نقش بسیار کاربردی در صنعت داشته و مورد استفاده بسیاری از صنعتگران واقع می شود.

اما قبل از آن بهتر است توضیحی داشته باشی درباره ی لوله های به چند دسته تقسیم می شوند. اگر بخواهیم دسته بندی از لوله ها داشته باشیم، می توان گفت لوله ها بطور کل به 2 دسته تقسیم می شوند.

  • لوله های بدون درز
  • لوله های درز دار

در مقاله های ما انواع این لوله ها بطور کامل توضی داده شده است که می توانید این مقاله ها را از طریق لینک لوله های فولادی مطالعه نمایید.

در ادامه مطلب، درباره لوله های سنگین توضیحاتی خواهیم داد. با ما همراه باشید.


لوله های سنگین

لوله های سنگین، یکی دیگر از لوله هایی است که در انتقال سیالاتی مثل آب نقش داشته و همچنین از این لوله فلزی در صنایع پتروشیمی و انتقال سیالاتی مثل نفت و ….. استفاده می شود، چرا که این لوله ها نیز می تواند در غالب آلیاژی نیز ایفای نقش نموده و استفاده های خاصی را در بر بگیرد.

و اما تفاوتی بین لوله های سنگین با لوله هایی که هم سایز این لوله هستند وجود دارد، و تفاوتش در این است که این نوع لوله ها در برابر لوله های همسایز خود سنگین تر بود و دارای وزن بالاتری می باشند و ورق های فولادی  بعنوان ماده ی اصلی و اولیه تشکیل این لوله ها بشمار می رود، بطوری که با خم کاری ورق های فولادی و جوشکاری لبه های ورق ها، این ورق های فولادی به شکل لوله در آمده و لازم به ذکر است که لبه های ورق با روش های مختلف جوشکاری به یکدیگر جوش داده خواهند شد، چرا که در این صورت استحکام لوله های سنگین بیشتر خواهند شد.

همانطور که گفته شد، ضخامت لوله های سنگین  بیشتر از لوله های هم ساز خود می باشد، پس جهت ساخت این لوله ها، از ورق های فولادی با ضخامت بالا استفاده شده و ضخامت بالای ورق های فولادی باعث سنگین تر شدن لوله ها می شود. شاید برای شما عزیزان سوال شده باشد که از چه ورق فولادی برای ساخت این لوله ها استفاده می شود، معمولا جهت ساخت این لوله هااز ورق های سیاه استفاده می شود و به دلیل استفاده شدن ورق سیاه در این لوله ها نام لوله سیاه به خود می گیرد.


لوله سیاه چگونه تولید می شود؟

همانطور که گفته شد، لوله های سنگین از ورق های سیاه ساخته می شود، ورق های سیاه از طریق شمش های فولادی که تحت نورد گرم قرار می گیرند و در نهایت تبدیل به ورق های فولادی می شوند، ساخته شده و دلیل اصلی نام گذاری ورق سیاه بر روی این ورق فولادی این است که پس از نورد شدن این اسلب ها و تبدیل شدن آن به ورق های فولادی، ظاهری سیاه به خود گرفته و علت این نام کذاری به دلیل ظاهر سیاه آن می باشد، و تبدیل ورق های سیاه به لوله نیز می تواند علت اصلی نام گذاری لوله های سیاه نیز باشد. و اما جهت تولید لوله های سنگین از ورق های سیاه، می بایست از ورق هایی با ضخامت های 2.5 میلی متر به بالا استفاده نمود. پس از مرحله نورد و تبدیل شدن اسلب های فولادی به ورق های سیاه، وارد مرحله ی رول فرمینگ می شود. در این مرحله ورق های سیاه پس از عبور از دستگاه رول فرمینگ خم شده و به شکیل نیم دایره در می آید، اما پس از گذشت این مرحله به شکل دایره کامل در آمده و شکل لوله را به خود می گیرد و پس از شکل گیری کامل، به صورت های مختلف جوشکاری مثل القایی، زیر پودری، مقاومتی درز های لوله به یکدیگر جوش داده می شوند. شما عزیزان می توانید جهت اطلاعات بیشتر از تولید لوله بر روی لینک نگاه کلی به روش تولید لوله کلیک نموده و آن را مطالعه نمایید.


لوله های سنگین  انواع مختلف آن

تاحدودی با لوله های سنگین که از ورق های سیاه ساختته شده اند آشنا شده اید، اما نکته اینجاست که آیا از این لوله ها می توان در کلیه موارد استفاده نمود؟ بعنوان مثال می توان از این لوله ها در شرایط آب و هوایی مختلف و شرایط آب و هوایی که خورندگی نقش بسیار مهمی در آن دارد استفاده کرد؟ قطعا جواب این سوال خیر است.

برای استفاده از این لوله ها در شرایط آب و هوایی مختلف، مخصوصا آب و هوایی که در مجاورت مواد خورنده وجود دارد، می بایست فرآیند گالوانیزاسیون بر روی آنها صورت گیرد، فرآیند گالوانیزاسیون یا همان ( گالوانیزه کردن ) فرآیندی است که طی آن لوله های سیاه به لوله هایی گالوانیزه تبدیل شده و جهت استفاده در شرایط آب و هوایی مختلف و محیط هایی ک در مجاورت مواد خورنده هستند، مناسب می شوند. فرآیند گالوانیزاسیون به صورت خلاصه بدین شکل است که لوله های سنگین پس از تولید، وارد وان های گالوانیزه می شوند که این لوله ها با فلز ( روی ) اغشته شده و لوله ها گالوانیزه می شوند و پوشش روی موجود بر روی این لوله ها باعث می شود که این لوله ها در برابر خورندگی مقاوم شوند. همچنین اگر قصد دارید اطلاعات دقیق تری درباره فرایند گالوانیزه نمودن لوله ها بدانید، بهتر ازت بر روی لینک فرآیند گالوانیزه کلیک نموده و اطلاعات بیشتری درباره آن کسب نمایید.

گالوانیزاسیون لوله

در این عکس، فرایند گالوانیزه نمودن لوله نشان داده شده است


لوله های سنگین و کاربردش

همانطور که می دانید، کاربرد لوله ها بیشتر در انتقال سیالاتی مثل آب و گاز می باشد، اما تفاوتی بین این نوع لوله ها با سایر لوله های دیگر وجود دارد. لوله های سنگین در تولید بسیاری از سازه ها نقش به سزایی داشته و تنها دلیل کاربردی بودن این لوله ها در این نوع سازه ها، استحکام بالا می باشد. در مواردی مانند:

  • ساخت جک ها
  • ساخت حفاظ و حصار ها
  • تولید انواع داربست های مختلف
  • و همچنین ساخت و تولید شاسی ها

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره لوله ها، بر روی لینک لوله صنعتی کلیک نموده و آن را مطالعه نمایید. در این صفحه درباره لوله های صنعتی و لوله های ضخیم و گوشتدار، مطالب مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.


تاثیر ضخامت بر قیمت

همانطور که می دانید، عواملی که بر روی قیمت های لوله های سنگین تاثیر گذار است بسیار مختلف و متنوع می باشد. اما یکی از اصلی ترین علت های متغیر بودن قیمت لوله ها، بر اساس دو موضوع ضخامت و طول می باشد، اما مواردی دیگر نیز وجود دارد که می تواند بر روی قیمت لوله ها تاثیر گذار باشد، عواملی مثل : برند لوله، کیفیت آن، وضعیت حمل نقل، وضعیت بازار آهن، وضعیت عرضه و تقاضا و همچنین نوع مواد اولیه ای که در ساخت لوله های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند می تواند بعنوان عامل اصلی تاثیر در قیمت لوله های سنگی نیز باشد.

شرکت های مختلفی در ایران این نوع لوله ها را تولید می کنند، شرکت هایی مثل : شرکت سپاهان، لوله و پروفیل سپنتا، که بعنوان اصلی ترین تولید کنندگان لوله های سنگین نیز می باشند.


برای مشاهده قیمت روز لوله مانیسمان اینجا را کلیک نمایید


مهزیار فولاد صنعت بعنوان یار و یاور شما در زمینه خرید انواع لوله های فولادی و آلیاژی، در خدمت شاست تا تجربه ی خود را برای خریدی آسوده و مناسب در اختیار شما عزیزان قرار دهد. کارشناسان حاضر در مجموعه مهزیار فولاد صنعت، با تخصص خود در این زمینه، شا عزیزان را در زمینه خرید لوله های آلیاژی با توجه به شرایط و نوع استفاده یاری خواهند نمود. لطفا جهت خرید انواع لوله های سنگین، با واحد فروش به شماره 44449101-021 تماس حاصل نموده و یا می توانید صورت های درخواستی خود را به واتز اَپ شرکت به شماره 09383940223 ارسال نموده و کارشناسان فروش را از درخواست خود آگاه نمایید. همچنین می تواند با ارسال ایمیل به آدرس الکترونیکی pps@mahzyar.net و mahzyar.net97@gmail.com ما را از صورت های درخواستی خود آگاه نمایید.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *