لوله مبلی

لوله مبلی چیست ؟

با سلام و درود بر کاربران عزیز و ارجمند مهزیار فولاد صنعت. در این مقاله هدف ما معرفی لوله مبلی بوده و قصد داریم ویژگی ها و خصوصیات بارز این لوله را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.


لوله مبلی (لوله سبک) چیست و چه کاربردی درصنعت دارد؟

امروزه در صنعت فولاد، نیاز به مقاطعی داریم که در عین حال که سبک هستند، از مقاومت بالایی نیز برخوردار باشند. لوله مبلی یا (Thin wall pipe) به لوله هایی گفته می شود که از ورق روغنی و طبق فرآیند نورد سرد تولید می شود. در عرصه صنعت لوله ها و اتصالات کاربرد زیادی دارند که هر کدام در موارد گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. لوله مبلی یا لوله سبک از لوله های پرکاربرد در صنعت و در ساختمان سازی است.

این لوله مشخصات و ویژگی های بسیار خاصی دارد که همین ویژگی های منحصر به فرد باعث شده بسیار پرطرفدار باشد. لوله های مبلی به دلیل وزن سبک و مقاومت بالایی که دارند، در صنایعی مانند اتومبیل سازی، لوازم خانگی، و کانتینر و … کاربرد فراوان دارند. به این لوله ( لوله های روغنی ) نیز می گویند، زیرا نسبت به دیگر لوله های فولادی وزن کمتری دارند. تولید آن طبق فرآیند نورد سرد انجام می شودو این تاثیر بسزایی در پایین آوردن وزن این لوله دارد، به همین خاطر به این نوع لوله ها، لوله مبلی می گویند، زیرا می تواند وزن های بالا را متحمل شود و در ساخت پایه مبلمان و سایر وسایل خانگی مورد استفاده فراوان قرار گیرند. 

در ادامه مطلب می پردازیم به توضیح فرآیند نورد سرد در تولید لوله مبلی و کاربرد و ویژگی های انحصاری این لوله در صنعت.


خصوصیات ویژه لوله مبلی

این لوله ها، از خصوصیاتبارزی برخوردارند که به به موارد آن اشاره خواهیم نمود:

  • از خصوصیات و ویژگی های لوله مبلی که مهمترین ویژگی آن نیز است، استقامت کششی ( کشش سرد ) این لوله است. از ویژگی های آن، سطح براق و شفاف آن است که علت آن هم این است که این لوله از ورق روغنی تولید می شود و با توجه به این اوصاف، در تزئینات نیز کاربرد دارد.
  • برای افزایش زیبایی این لوله، می توان آن را به راحتی کروم کاری (آبکاری) کرد، البته این کار مقاومت لوله مبلی را در برابر خوردگی و رطوبت نیز افزایش می دهد.
  • از ویژگی دیگر لوله مبلی، می توانیم به انعطاف پذیری و شکل پذیری بسیار مناسب آن اشاره کنیم، این ویژگی لوله سبک بسیار مورد توجه است و مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ویژگی بعدیقابلیت جوشکاری این لوله روغنی است که بسیار حائز اهمیت و مطلوب است.
  • مورد بعدی استقامت و استحکام لوله مبلی نسبت به خوردگی ها است، به خصوص در مناطق و نواحی مرطب و این مطلب کاملا با عمر مفید این لوله در ارتباط است.
  • کیفیت سطحی این لوله مناسب است.
  • لوله مبلی و یا لوله سبک در ضخامت و قطر دقت ابعادی بالایی دارد.

روش های ساخت این لوله  (لول های سبک)

لوله های فلزی با توجه به نحوه ساخت به 2 دسته ( لوله درزدار و لوله های بدون درز یا همان مانیسمان ) تقسیم میشوند. لوله های بدون درز از بسیار از جهات بهتر از لوله های درزدار هستند و عملکرد بهتری دارند و البته که در هر موقعیتی این لوله کاربرد خاص خود را دارند. لوله سبک در رده لوله های بدون درز قرار دارند. فرآیند ساخت لوله های بدون درز نسبتا دشوار است.


کاربرد لوله مبلی در صنعت

در حال حاضر کاربرد این لوله در صنعت رند افزایشی دارد، علت این افزایش، مقاومت بالای این لوله و تحمل بالای آن و پایین بودن وزن آن است. از کاربرد های آن می توان اشاره کرد به موارد ذیل :

  • ساخت انواع وسایل و لوازم خانگی و آشپزخانه.
  • استفاده از آن در صنعت هواپیما سازی و در ساخت قسمت های مختلف داخل کابین هواپیما.
  • کاربرد لوله مبلی در صنعت اتومبیل سازی، به خصوص استفاده از این لوله در ساخت لوله های مربوط به موتور ماشین.
  • کاربرد لوله سبک یا لوله روغنی در قسمت هایی از قطعات که در تماس با خوردگی و رطوبت هستند.
  • در ساخت اناع کانتینر و کانکس های صحرایی از لوله مبلی استفاده می شود.
  • در تولید مبلمان کاربرد دارد.
لوله های مبلی

لوله های مبلی


معرفی نورد لوله

با استفاده از روش نورد از نوع طولی، لوله های بدون درز را با روش های گوناگونی می سازند، از رایج ترین این روش ها، می توان از روش نورد بر روی کلاهک، روش نورد پیلگر، روش نورد فشاری، روش نورد بدون استفاده از مندل، روش نورد پیوسته با مندرل نام برد. برای کاهش ضخامت لوله ها از روش ایجاد فشار بر روی لوله استفاده می کنند. از بین این روش هایی که ذکر شد، روش نورد سرد پیلگر به خاطر خصوصیات ویژه ایی که دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

دمای کاری این فرآیند، به 2 صورت سرد و داغ صورت می گیرد در حالت سرد، دمای فرآیند پایین تر از دمای تیلور مجدد فلز می باشد. فرآیند نورد سرد برای همه فلزات مناسب است و فلزاتی که در این فرآیند مورد استفاده قرار می گیرند، بیشتر از نوع فولاد فریتی، فولاد نرم، فولاد ضد زنگ و فولاد های کم آلیاژ و مس و آلیاژ های مس هستند. از فرآیند سرد به دلیل اینکه ماده در آن از بین نمی رود و هدر نمی شود، بیشتر برای شکل دهی فلزات گران قیمت استفاده می شود.

پس از نورد سرد، محدوده استحکام برای فلز مس 400 مگاپاسکال است و این استحکام تا 1500 مگاپاسکال برای آلیاژ های مخصوص می باشد. از انجام فرآیند نورد سرد 2 هدف دنبال می شود:

  • اول اینکه با استفاده از نورد سرد ساختار ریزدانه ها بهتر می شود.
  • دوم اینکه با استفاده از نورد سرد، می توانند سریع قطر داخلی و خارجی لوله اولیه را تا نزدیک به صد در صد کاهش دهند. این فرآیند به دو روش انجام می شود:
  1. دو غلتکه
  2. سه غلطکه (البته با توجه به نوع قالب آن.

هر دو روش دو غلطکه و سه غلطکه، برای کاهش ضخامت از ایجاد کشش و فشار بیشتر استفاده می شود، آما روش های تولید و طراحی ابزار در این دو روش باهم فرق دارد و هر کدام کاربرد های خاص خود را دارند.


نحوه قیمت گذاری لوله های روغنی

معمولا قیمت لوله مبلی بر اساس وزن آن است، علاوه بر وزن، عوامل دیگری مثل قیمت ورق سرد( ورق روغنی)، هزینه تولید و نرخ ارز یا دلار هم بر قیمت لوله مبلی تاثیر می گذارند. با همه این اوصاف، قیمت لوله مبلی یا لوله سبک در واحد وزن از نمونه سنگین آن در واحد وزن گران تر است، ولی لوله سبک یا لوله مبلی نسبت به دیگر لوله هاريال قیمت کمتری دارد و همین امر باعث شده که در صنایعی که احتیاچ به ضخامت های پایینی دارند، از لوله مبلی استفاده نمایند.


مزایا و معایب لوله های مبلی ( روغنی )

لوله های مبلی عموما از نظر ساختار، بدون ایراد هستند و قطر و ضخامت یکنواختی دارند، هموراه با وزن کم و از مقاومت و استحکام بسیار بالایی هم برخودارند. لوله های مبلی را پس از تولید، آبکاری می کنند و همین کتار باعث مقاومت خوب آنها در برابر عوامل محیطی مثل: گرما، محیط های اسیدی و قلیایی می شود. ایین لوله ها سطح براقی دارند و دلیل آن هم استفاده از ورق روغنی برای تولید آن است، به همین دلیل بهترین گزینه برای کاربرد های گوناگون می باشند، ولی قیمت لوله مبلی یا لوله سبک نسبت به لوله سنگین گران تر است و آن هم به دلیل ضخامت و وزن مناسب این لوله است.


مهزیار فولاد صنعت تامین کننده انواع لوله های فولادی و آلیاژی بوده و لوله های مورد نظر شما را با ضخامت ها و رده های مختلف، در سایز های درخواستی شما بوده و سعی دارد خدمات خود را به بهترین شکل ممکن در اختیار مشتریان و خریداران گرامی قرار دهد. جهت خرید انواع لوله های فولادی، با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نموده و یا صورت های درخواستی خود را به واتساپ شرکت به شماره 09383940223 ارسال نمایید. کارشناسان ما همه روزه از ساعت 9 صبح الی 17:30 ( به غیر از روز های پنجشنبه از ساعت 9 صبح الی 13:30 ) پاسخگوی شما خریداران گرامی خواهند بود. مهزیار فولاد صنعت در تامین لوله اسپیرال دارای تجربه ی بسیار بالایی بوده و این لوله را در تمامیه ضخامت ها و در کلیه استاندارد ها برای شما عزیزان تامین خواهد نمود. جهت خرید، با واحد فروش شرکت تماس حاصل نمایید.

همچنین جهت اطلاع از قیمت کلیه مقاطع فولادی، می توانید اپلیکیشن مشاهده قیمت روز آهن آلات مهزیار فولاد صنعت را در گوشی های اندروید خود نصب نموده و به صورت زده از قیمت کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل، اعم از لوله و ورق مطلع شوید. 


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *