لوله های فولادی مانیسمان

لوله فولادی مانیسمان

با سلام و درود خدمت کاربران مهزیار فولاد صنعت ، شرکت مهزیار فولاد صنعت ، یک شرکت بازرگانی است که در زمینه تامین و فروش کلیه لوله های فولادی ، ازجمله لوله فولادی مانیسمان دارای سالها تجربه بوده و کارشناسان فروش ما در این زمینه تخصص بالایی داشته و در زمینه خرید این لوله فولادی ، شما را یاری خواهند نمود ، خواهشمندیم جهت اطلاع دقیق از قیمت لوله های فولادی مانیسمان ، با واحد فروش شرکت به شماره  44449101-021 تماس حاصل فرمایید ، کارشناسان ما ، خریدی آسوده و مطمئن را برای شما خریداران محترم تضمین می نمایند ، قیمت لوله مانیسمان ارائه شده توسط مهزیار فولاد صنعت ، نسبت به کیفیت آن بسیار مقرون به صرفه بوده و قیمت های اعلامی توسط کارشناسان فروش ، متعادل میباشد .

ما در این صفحه قصد داریم نحوه تولید لوله فولادی مانیسمان و مشخصات فنی آن را برای شما عزیزان به اختصار توضیح دهیم . با مهزیار فولاد صنعت همراه باشید .


مشخصات فنی لوله فولادی مانیسمان

لوله های مانیسمان ، از انواع لوله های مختلف بوده که خود باز انواع مختلفی ( چه از نظر کاربرد و چه از نظر ظاهری ) در صنعت دارد ، دنیای محصولات فولاد بسیار متنوع است و دانش شناخت این محصولات به همراه کاربرد آنها بسیار حائز اهمیت است .

یکی از این محصولات فولادی ، لوله ها هستند که انواع متنوعی دارند و از نظر ظاهری و از نظر کاربرد ، انواع مختلفی دارند .

به طور کل لوله ها به دو نوع ( درز دار و بدون درز ) در واحد های صنعتی تولید و توزیع می شوند ، و هر کدام از این لوله ها ، شیوه تولید متفاوت و خصوصیات کاربرد متفاوتی دارند .

لوله های بدون درز را در بازار ( بعنوان لوله فولادی مانیسمان ) می نامند ، که بسیار مقاوم و مستحکم است .


تشریح تاریخچه لوله فولادی مانیسمان

علت نامگذاری لوله های فولادی مانیسمان ، این است که این لوله برای اولین بار توسط برادران مانیسمان اختراع شد ، لوله مانیسمان لوله بدون درز است که در بازار بسیار مهم بوده و کاربرد بسیاری نیز دارد ، لوله های مانیسمان به روش ویژه ای ساخته میشود ، و چون درزی در آن وجود ندارد ، در صنایع حساس کاربرد فراوانی دارد ،

لوله های متنوعی در صنعت وجود دارند ، مثل لوله های ضد زنگ یا همان ( استنلس استیل ) ، لوله های فولادی ، لوله بویلر و لوله های آلیاژی .

لوله های مانیسمان ، لوله ای است بدون درز که تولید و ساخت این لوله به نحوی است که هیچ درزی در بدنه آن وجود ندارد ، و هیچ جوشکاری هم بر روی بدنه آن انجام نشده است ، و بخاطر همین بدون درز بودن و یکدست بودنش محکم تر از سایر لوله ها هستند ، و به همین نسبت قیمت لوله های مانیسمان نیز از لوله های دیگر بیشتر است .

لوله فولادی مانیسمان ، موارد استفاده مختلفی در رده های مختلف دارند که در ادامه ، به شرح آن می پردازیم .


کاربرد های مختلف لوله فولادی مانیسمان

مهمترین کاربرد لوله های مانیسمان که دارای کاربرد ویژه ای است ، شامل موارد ذیل می باشد :

  • از لوله های مانیسمان در خطوط فشار قوی استفاده می شود
  • از لوله های مانیسمان استیل در خطوط صنایع غذایی و دارویی استفاده می شود
  • از لوله فولادی مانیسمان ، در خطوط هیدرولیک استفاده می شود
  • لوله های مانیسمان در خطوط نفت و گاز کاربرد دارد

مانیسمان یا لوله بدون درز ، اولین لوله بدون درز (Seamless ) است که وارد ایران شده و در بازار هم با همین برند شناخته می شود .

لوله های فولادی مانیسمان

لوله های فولادی مانیسمان


روش تولید لوله های مانیسمان

نحوه تولید لوله مانیسمان ، یا لوله بدون درز به صورت بیرون آمدن ( extruding ) بوسیله قالب های گوناگون است ، در هر فرآیند تولید لوله بدون درز مانیسمان یک شمش فولادی به لوله تبدیل میشود ، در تولید لوله بدون درز مانیسمان ، از شمش های فولادی گرد استفاده میشود ، علت اینکه از شمش های چند ضلعی استفاده نمی شود ، این است که لوله ها و مقاطع باید بصورت دایره ای باشد و اگر از شمش های جند ضلعی استفاده شود ، برای گرد کردنشان باید هزینه و وقت زیادی صرف شود .

لوله فولادی مانیسمان ، چون درز و جوش ندارند ، در هر نوع شرایط آب و هوایی مقاومت خوبی دارند ، لوله های مانیسمان انتخاب بسیار خوبی هستند برای استفاده در صنعت پتروشیمی ، برای انتقال مواد شیمیایی ، و همچنین برای استفاده در صنعت نفت و گاز و نیروگاه ها .

اتاندارد ASTM به شماره A106 و A53 برای لوله فلزی بدون درز یا لوله مانیسمان است و همینطور برای ساخت این لوله از استاندارد نفت و گاز API  ( لوله API ) یا به عبارتی دیگر APIP 5L استفاده میشود .

در طراحی این لوله ها با ضخامت های مختلف ، ار دستورالعمل های ویژه ای پیروی میشود که در استاندارد ها نوشته شده است ، لوله فولادی مانیسمان در اندازه های مختلف تولید میشود ، ضخامت لوله مانیسمان به فشار سیال بستگی دارد ، و هرچقدر فشار سیال بیشتر باشد ، ضخامت لوله هم بیشتر خواهد بود .

برای تولید لوله مانیسمان در برخی از روش ها ، عملیات خاصی را بکار می برند ، انتخاب روش تولید لوله مانیسمان ، بستگی دارد به نیاز های منطقه ای و امکاناتی که کارخانه سازنده را تعیین می کند .

بر روی لوله فولادی مانیسمان بدون درز یک لایه پوشش لاکی قرار گرفته که هنگام گالوانیزه کردن باید اول عمل سندبلاست را روی این لوله ها انجام دهند ، و سپس گالوانیزه شود .

سندبلاست ، عملیاتی است برای پاکسازی کردن سطح لوله مانیسمان قبل از عمل گالوانیزاسیون ، این عمل به این صورت است که بوسیله دستگاه های فشار باد ، ماسه هایی ساییده را روی سطح لوله می پاشند ، تا سطح لوله از هرگونه پوسیدگی و زنگ زدگی عاری شود .


مرحله های ساخت لوله مانیسمان

در اول کار در شمش های فولادی برش ایجاد می کنند ، سپس شمش های برش داده شده را در کوره های قوسی که سوخت آن گاز است ، گرما دهی میکنند تا گرم شوند و سرخ شوند ، با دستگاهی بنام ( آلانگیتور ) سطح شمش ها را بصورت گرد در می آورند ، و سپس در شمش ها بوسیله لخ پرس سوراخ ایجاد میکنند .

در این مرحله که به آن شلیک سمبه می گویند ، سمبه ای به طول 12 متر با سرعت بالا به داخل شمش فولاد شلیک می شود ، در مرحله بعدی لوله را تاب گیری میکنند ، یعنی کمی دقت میکنند که لوله حتی ذره ای تاب نداشته باشد و صاف و یکدست باشد ، در این مرحله سمبه را از داخل لوله جداسازی می کنند ، مرحله بعدی ، مرحله ای است که سر و ته لوله رامیگیرند و لوله را به حالت گرد در می آورند ،

مرحله بعد مرحله کشش است ، در این مرحله لوله را تا 24 متر تحت کشش قرار میدهند ، البته این کار را در اندازه های گوناگون انجام میدهند .

مرحله بعد ، مرحله خنک سازی لوله است که این فرآیند را با آب انجام میدهند ، لوله ای که خنک شده ، به دلخواه مشتری برش داده میشود .

مرحله آزمایش ، مرحله ای است که لوله فولادی مانیسمان به وسیله کامپیوتر تست شده و ضایعات از مابقی جدا میشود .

در پایان لوله ها را به شکل شش ضلعی با تسمه ای محکم بسته و آماده و برای بارگیری آماده می کنند .

لوله های تولید شده درزی ندارند ، در لوله های دیگر درزی جوش داده می شود که این لوله ها ، فاقد آن درز هسستند ، بخاطر همین موضوع استحکام این لوله ها بسیار بالا است .

لوله فولادی مانیسمان با قطر کم ساخته می شوند و ساخت لوله های بدون درز با قطر زیاد هم سخت  ، و هم هزینه بر است .


تفاوت لوله های مانیسمان با سایر لوله های صنعتی

لوله های بدون درز یا همان لوله های مانیسمان ، لوله های فولادی هستند بدون درز که طراحی شده اند برای شرایط خاص مثل فشارهای عملیاتی بالا ، سایر لوله های صنعتی مانند لوله  یو پی وی سی (UPVC) ، و لوله پلی اتیلن هم قابلیت نصب در فشار بالا و معمولی را دارند ، اما بنا بر صلاح دید مهندسان ، در بعضی موارد باید از یک نوع بخصوصی از اتصالات و لوله ها در تاسیسات و لوله کشی ها استفاده شود .

لوله های پلی اتیلن ، و لوله های یو پی وی سی ، و همچنین لوله های پوش فیت ، برای انتفال آب در فاضلاب مناسب هستند ، بطور کل لوله های صنعتی گذشته از کاربردشان ، دیواره ای با مقاومت بالا دارند و در برابر تغییرات محیطی ، شرایط پایداری دارند .


تولید لوله فولادی مانیسمان در ایران

در ایران لوله مانیسمان برای اولین بار 2 مرحله ساخته شد :  مرحله خشن کاری و ظریف کاری .

لوله های مانیسمان ، حداکثر تا قطر 24 اینچ و لوله های درزدار در قطر های بالا تولید میشوند ، در موارد بسیار خاصی تولید لوله های بدون درز مانیسمان ، تا قطر 42 اینچ هم گزارش شده است .

لوله های فولادی مانیسمان

لوله های فولادی مانیسمان


شرکت مهزیار فولاد صنعت ، با تجربه و تخصص خود در زمینه لوله فولادی مانیسمان ، به همراه تیم فروش مجرب و متخصص خود ، شما خریداران گرامی را در زمینه خرید انواع لوله های مانیسمان ، و همچنین لوله های صنعتی راهنمایی نموده و سعی دارد رضایت شما را جلب کند ، با تیم فروش شرکت مهزیار فولاد صنعت ، خریدی مطمئن انجام خواهید داد ، و ما کیفیت را برای شما عزیزان تضمین خواهیم کرد .

مهزیار فولاد صنعت ، خدمات خود را در زمینه ( برشکاری ، سوراخکاری ، آنالیز ورق های فولادی ، و بازدید از محصولات قبل از خرید ) را منظور ارتقاء سطح خدمات خود ، به شما عزیزان ارائه خواهد داد ، جهت سفارش و همچنین اطلاع دقیق از قیمت لوله مانیسمان ، با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نموده ،همچنین از طریق ارسال پیامک به واتس اپ شرکت به شماره ۰۹۳۸۳۹۴۰۲۲۳ و یا ارسال ایمیل به آدرس الکترونیکی pps@mahzyar.net و mahzyar.net97@gmail.com ، پرسنل فروش شرکت مهزیار فولاد را از صورت خرید خود آگاه سازید ، ما همه تلاش مان را بکار میگیریم تا  برای شما خریداران محترم ، خرید آسوده ای را به ارمغان آوریم . 

مهزیار فولاد صنعت ، علاوه بر لوله مانیسمان ، در زمینه لوله های فولادی دیگر فعالیت گسترده ای دارد که در ذیل قید شده است :


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *