فولادهای ضدزنگ

فولاد ضد زنگ (استنلس استیل)

فولادهای ضدزنگ یک ماده نیستند اما نام یک خانواده از فولادهای مقاوم در برابر خوردگی است. در سال 1913 در شفیلد انگلستان، هری بریللی در حال تحقیق در زمینه توسعه آلیاژهای فولادی جدید برای استفاده در اسلحه ها بود. او متوجه شد که برخی از نمونه هایش زنگ نزده اند. این نمونه ها حاوی آلیاژ حدود 13 درصد کروم بودند.
اولین کاربرد این فولاد در کارد و چنگال بود که پس از آن شهر شفیلد در جهان مشهور شد. کار همزمان در فرانسه منجر به توسعه اولین فولاد ضد زنگ آستنیتی شد. لوله استیل
تقاضای جهانی برای فولاد ضد زنگ در سراسر جهان با نرخ 5٪ در سال افزایش می یابد. مصرف سالانه در حال حاضر بیش از 20 میلیون تن است و در زمینه هایی مانند صنعت ساخت و ساز و لوازم خانگی در حال افزایش است. استفاده های روز افزون و مداوم از این فولاد به دلیل ظاهر جذاب، مقاومت در برابر خوردگی، هزینه نگهداری کم و مقاومت بالای فولاد ضد زنگ است. فولاد ضدزنگ گرانتر از فولادهای استاندارد است، اما دارای مقاومت بیشتری نسبت به خوردگی، نیاز به نگهداری کم است و نیازی به نقاشی و سایر پوشش های محافظتی ندارد. این عوامل به این معنی است که فولاد ضد زنگ از لحاظ اقتصادی قابل قبول است.

خواص
خواص سودمند فولادهای ضدزنگ در مقایسه با فولاد کربن استاندارد دیده می شود. به طور کلی، در مقایسه با فولاد معمولی، فولاد ضدزنگ دارای:

  • مقاومت در برابر خوردگی بالاتر
  • چقرمگی بالاتر در حالت سرد
  • میزان تحمل پذیری سختی بیشتر
  • قدرت بالاتر
  • انعطاف پذیری بالاتر
  • سختی بالاتر
  • ظاهر جذاب تر
  • نگهداری کمتر

تمام فولادهای بدون نیکل و کروم آلیاژهای مبتنی بر آهن هستند که حاوی مقادیر ناچیزی نیکل و کروم هستند. در آلیاژهای استنلس استیل یک لایه اکسید کننده محافظتی وجود دارد. این لایه اکسید مقاومت به خوردگی فولاد ضد زنگ را فراهم می کند. طبیعت خود بهبودی لایه اکسید به این معنی است که مقاومت خوردگی بدون در نظر گرفتن روش های ساخت باقی می ماند. حتی اگر سطح مواد بریده شده یا آسیب دیده باشد، خود را ترمیم می کند و مقاومت خوردگی حفظ خواهد شد.
برعکس، فولادهای کربن استیل معمولی که ممکن است با استفاده از رنگ آمیزی یا پوشش های دیگری مانند گالوانیزه محافظت شوند. که هر تغییری در سطح، فولاد زیرین را نمایان می کند و میتواند خوردگی رخ دهد.
خوردگی انواع مختلف فولاد استنلس استیل با محیط های مختلف متفاوت خواهد بود. حتی مقدار کمی از عناصر می تواند به طور قابل توجهی مقاومت در برابر خوردگی را تغییر دهند. به طور خاص، کلرید ها می توانند بر روی مقاومت خوردگی فولادهای ضدزنگ تاثیر بگذارند. مولیبدن و نیکل مقاوم ترین مواد در برابر خوردگی هستند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *