HSLA

طبقه بندی فولادهای آلیاژی( میکروآلیاژ با مقاومت بالا)

فولاد میکروآلیاژ مقاومت بالا (HSLA) یک نوع از فولاد آلیاژی است که خواص مکانیکی بهتر و مقاومت بیشتری در برابر خوردگی نسبت به فولاد کربن دارد. در زیر انواع مختلف این نوع فولاد به اختصار بیان می شوند:

فولاد های مقاوم آب و هوا: فولادهایی مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارند را گویند. یک مثال معمول COR-TEN است. این نوع آلیاژها در ترکیب ساخت خود مقدار کمی فسفر و مس دارند تا میزان مقاومت آن‌ها در برابر فرسایش‌های آب و هوایی افزایش یابد.

فولاد های نورد شده با کنترل: فولاد گرم نورد که دارای ساختار آستنیتی بسیار تغییر شکل یافته است و پس از خنک شدن به یک ساختار فریت متعادل شده تبدیل می شود.

فولادهای کم فلز: فولادهای کم کربن که منجر به تولید فولاد با پرلیت کم یا بدون آن می شوند، دارای ساختار عناصر آهن و کربن بسیار خوبی هستند. این نوع فولاد از نوع تقویت شده است.

فولاد های فریت : این فولادها با ساختار فریت بسیار قوی با استحکام بالا، میزان کربن بسیار کم و سختی پذیری ، شکل پذیری ، جوش پذیری خوب مشخص می شوند.

فولاد های دو فازی: این فولادها دارای میکرو ساختار آهن و کربن است که حاوی مقادیر کوچک و یکنواخت توزیع مارتنزیت می باشند. این ریزساختار، به فولاد، مقاومت کم، سرعت بالای سخت شدن و شکل پذیری خوب می دهد.

فولادهای میکروالوید: فولاد حاوی افزودنی های بسیار کمی از نایوبیوم، وانادیم و یا تیتانیوم برای به دست آوردن اندازه دانه های تصفیه شده و یا سخت شدن آن ها می باشد.  یک نوع معمول از فولاد های میکروالوید که از نظر شکل پذیری بهبود یافته  HSLA  است. این نوع فولاد دارای توانایی عملکرد تا 80،000 psi  (550 مگاپاسکال) را دارد، اما فقط 24٪ بیشتر از فولاد  A36(36،000 psi ) (Mpa250) هزینه دارد.  یکی از نقاط منفی این نوع فولاد این است که 30 تا 40 درصد کمتر شکننده می باشند.  در ایالات متحده، این فولادها بر اساس استانداردهای ASTM به دسته های A1008/A1008M  و A1011/A1011M برای ورق فلزی و A656/A656M برای صفحات فلزی تولید می شوند. این فولادها برای صنایع خودرو سازی برای کاهش وزن بدون از دست دادن قدرت طراحی شده است. مثالهایی از کاربرد این نوع فولاد شامل قطعات شاسی، تقویت موتور ، بخش های فرمان و تعلیق، سپر ها و چرخ ها است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *