سوله های صنعتی

سوله های صنعتی و کاربرد های آن

با سلام و درود بر شما کاربران عزیز و ارجمند. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درباره سوله های صنعتی و کاربرد های آنها در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با ما همراه باشید.


در حال حاضر سوله های صنعتی نقش مهمی در صنعت دارند، بطوری که راه اندازی یک کارگاه یا کارخانه بدون سوله امکان پذیر نیست و یا سخت است و چون طراحی آن با سازه های دیگر متفاوت است، اهمیت بیشتری هم دارد.

سوله یک سازه فلزی است که سقف آن شیب دار است و تولید آن به صورتی خاص و بر اساس محاسبات فنی صورت می گیرد و محیطی است که ستون میانی ندارد.

بر اساس نوع کاربرد سوله ( Shed ) انواع متفاوتی دارند. سوله ها دارای دهانه های بزرگی می باشند و موارد استفاده آنها در ساختمان های صنعتی و کشاورزی است، مثل: انبارها، کارخانه ها، سالن های ورزشی، آشیانه های هواپیما، مرغ داری ها، دام داری ها و دیگر موارد…

بطور کلی سوله های صنعتی یک نوع سوله است با فضایی گسترده و مسقف و با کاربرد های متقاوت. در کشور ما هم مانند بسیاری از کشور های دیگر، از سوله های صنعتی استفاده می شود. سوله های صنعتی سازه های بسیار بزرگی هستند که در گذشته استفاده و کاربرد فراوانی نداشتند، ولی در حال حاضر موارد کاربرد گوناگونی دارند.


سوله صنعتی چیست؟

شنیدن نام سوله ما را به یاد سالن های بزرگی می اندازد که از آنها در گذشته برای نگهداری کالاها استفاده می شد و یا از آنها به عنوان سالن ورزشی استفاده می کردند، اما امروزه سوله کاربرد های بسیار زیادی دارند، بطور خلاصه می توان گفت که سوله ها سازه هایی هستند با سقف هایی شیب دار و طراحی آن ها بر اساس محاسبات فنی خاصی است و دارای دهانه های بزرگی هستند، از سوله ها بیشتر استفاده صنعتی می شود.

سوله های صنعتی

سوله های صنعتی

اجزای سوله صنعتی:

سوله ها اجزای مختلفی دارند که عبارتند از:

رفتر یا فریم

که شمال تیر ها و ستون ها است.

وال پست

ستون های اصلی در ابتدا و انتهای سوله قرار می گیرند به جهت کاهش بادگیر.

استرات

استرات یک تکیه گاه جانبی است و کاربرد آن انتقال نیرو در قاب ها است.

لاپه

به صورت مقطع محوری است و دو نوع دارد:

سینه بند

جنس سینه بند از ورق فولادی یا نبشی است و در دو قسمت قاب، بال فشاری به لاپه ها را مهار می کند.

پوشش سقف

در سوله های صنعتی در کل بهترین سقف، سقف ساندویچ پانل است و کاربرد فراوانی هم دارد، زیرا هم استحکام بالایی دارد و هم عایق بسیار خوبی است در برابر حرارت، صدا و رطوبت. همچنین در زمان وقوع حوادث طبیعی برای محصولات اتفاقی نمی افتد.

قطر و سایز ساندویچ پانل ها متفاوت است و جابه جایی و اجرای آن نیز آسان و راحت انجام می شود.

پوشش دیواره ها

برای پوشش دیواره های سولی های صنعتی از پلی کربنات استفاده می کنند تا بتوانند از نور خرشید بهره بهتری می گیرند و یا از ساندویچ پپانل و آجر چینی استفاده می کنند.

پوشش دیوارها و بدنه سوله باید دارای استاندارد های محیط زیست باشد. دیواره سوله های صنعتی ضمن این که باید سبک باشند، در برابر ضربه و سوانح طبیعی مثل: زلزله و سیل و آتش سوزی نیز باید مقاوم باشد.

پوشش کف سوله

کف سوله های صنعتی از مهمترین بخش های ساخت سوله درکارخانه و کارگاه است. پوشش کف سوله باید با محیط کاری مناسب باشد و چون بطور دائم از کف سوله استفاده می شود، باید در برابر فشار و اصطحکاک مقاومت داشته باشد.

انواع کف سازی سوله :

  • کف سازی با کف پوش پلی یورتان
  • کف سازی با بتن ماله پروانه ای
  • کف سازی سوله با بتن
  • کف سازی سوله با مفپوش اپوکسی بهداشتی

انواع سوله با کاربری صنعتی

همانطوری که قبلا اشاره شد، سوله های صنعتی امروزه کاربرد های زیادی دارند و سوله صنعتی دسته های مختلفی دارد. یکی از انواع سوله های صنعتی، سوله سبک خرپایی است که از به روزترین سوله ها به حساب می آید.

سوله های خر پایی این قابلیت را دارند که بوسیله جرثقیل نصب شوند و دارای سقف قوسی شکل هستند، علاوه بر این ها، قیمت تمام شده این سوله ها بسیار پایین است. یکی دیگر از سوله های صنعتی ، سوله تیر ورقی نام دارد که از قدیم مورد استفاده داشته و جزو مرسوم ترین سوله هاست.

سوله های صنعتی

سوله های صنعتی

دلیل مرسوم بودن سوله های تیر ورقی، بهتر بودن این سوله ها نیست، بلکه دلیل آن این است که در دانشگاه های ایران در مورد نحوه نصب این سوله ها بیشتر آموزش داده شده است و آموزشهایی در خصوص سوله های به روز ارائه نشده.

نوع جدیدی از سوله های صنعتی، سوله های یو بی ام است که این نوع سوله ها با فرم دادن و نرم کردن ورق گالوانیزه ساخته می شوند.


انواع سقف برای سوله های صنعتی

برای سقف سوله، بطور کل ورقه هایی استفاده می شود که از متریال های مختلفی ساخته می شوند. از انواع این سقف ها می توانیم اشاره کنیم به سقفی که از لایه های مختلفی ورق گالوانیزه و فوم پلی یورتان و فویل آلومینیومی ساخته می شود و این سقف جایگزین بسیار خوبی بجای پوشش های سنتی و سقف و دیوار است و به همین دلیل امروزه کاربرد بسیاری دارد.

ورق های UPVC نوع دیگری از سقف های مناسب برای سوله های صنعتی است. ورق های UPVC از دو لایه تشکیل می شود که لایه اول آن یو پی وی سی است و لایه دوم آن تشکیل شده از آلیاژ پلیمری.

توجه داشته باشید که استفاده از آلیاژ پلیمری باعث می شود که رویه سقف، ساخت و براق باشد و دارای خاصیت خود شستشویی باشد، همچنین سقف در برابر عوامل جوی و اشعه یو وی نیز از مقاومت بالایی برخوردار است.

ضمنا باید بدانید ورق های یو پی وی سی از سقف های سبک و کم هزینه بشمار می آیند و زمانیکه از آن استفاده می شود، نیازی به پشم شیشه و توری مرغی نداریم.

ورق های UPVC

همانطور که قبلا اشاره کردیم، سقف های ساندویچ پانل از پر طرفدار ترین و پر تقاضا ترین نوع پوشش سقف سوله است و در بیشتر سازه ها از این نوع پوشش استفاده می شود.

از دیگر پوشش های سقف در سوله های صنعتی می توان از سقف های ورق گالوانیزه نام برد که کارایی و کیفیت بالایی دارند و به همین خاطر بسیار مورد توجه و انتخاب مهندسان هستند. .رق های گالوانیزه دارای یک ورق آهنی هستند که پوشش فلزی دارند و به همین جهت به راحتی زنگ نمی زند. 

این ورق ها به دو شکل به بازار عرضه و ارائه می شوند: رول فرم و فابریک.

دلیل دیگری که باعث شده ورق های گالوانیزه در سقف سوله های صنعتی بسیار کاربرد داشته باشد، این است که قیممت این ورق ها ارزان است. همچنین پوشش گالوانیزه از طول عمر بالایی برخوردار است و اجرا و نصب آن راحت است، در برابر صدمات محیطی هم بسیار مقاوم است و از این ورق ها می توان در هر مکانی بعنوان پوشش استفاده کرد.


موارد کاربرد سوله های صنعتی

سوله های صنعتی با توجه به موارد مختلفی ساخته می شود. در ساخت سوله ها به موقعیت جغرافیاییمحل توجه می شود و بر اساس موقعیت جغرافیایی مصالح و روش ساخت سوله ها باهم متفاوت است.

ازجمله مصارف صنعتی سوله ها: کارخانه های سنگین صنعتی، سردخانه های صنعتی، واحد های تولیدی و … می باشد.

سوله های مرغداری

این نوع سوله ها دارای تهویه مطبوع می باشند که مناسب برای پرورش دام و طیور است. سوله های مرغداری، سقفی کوتاه و کم ارتفاع دارند و بر اساس اصول و محاسبات خاصی ساخته می شود.

سوله های مرغداری

سوله های مرغداری

سوله های ورزشی

فضای سوله های ورزشی گسترده است، این نوع سوله ها نیز بر اساس اصول مهندسی خاص خودش ساخته می شود. این نوع سوله ها بعنوان سوله های چند منظوره نیز کاربرد دارد.

سوله های ورزشی

سوله های ورزشی

سوله های تجاری

از سوله های تجاریدر ساخت پارکینگ ها و نمایشگاه های کتاب و ماشین، مرکز خرید ها، ساختمان های کوتاه تجاری، و ادارات تجاری و … استفاده می شود. این نوع سوله ها باید از نظر ساختار و شکل ظاهری هم زیبا و بی نقص باشند.

سوله های تجاری

سوله های تجاری


مهزیار فولاد صنعت پیش رو در زمینه تامین کلیه مقاطع فولادی بوده و ورق های فولادی مرد نیاز در زمینه ساخت سوله های صنعتی را برای شما عزیزان تامین خواهد نمود. جهت خرید انواع ورق های آلیاژی با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نموده و یا صورت های درخواستی خود را به واتساپ شرکت به شماره 09383940223 ارسال نمایید. کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان ممکن پیش فاکتور مربوطه را برای شما خریداران گرامی و ارجمند ارسال خواهند نمود.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *