ساخت مخازن

ساخت مخازن ذخیره نفت

مخازن تحت فشار چیست؟

طبق استاندارد ASME Boiler and Vessel Code (BPVC)، کد بخش هشتم، مخازن تحت فشار برای انبساط فشار داخلی یا خارجی مناسب هستند. این فشار ممکن است از یک منبع خارجی یا با استفاده از گرما از یک منبع مستقیم یا غیر مستقیم در نتیجه یک فرایند یا هر ترکیبی از آن به دست آید.

کد ASME کد ساخت و ساز برای مخازن تحت فشار است و شامل الزامات اجباری، ممنوعیت های خاص و راهنمایی غیر اجباری برای مواد مخزن تحت فشار، طراحی، ساخت، آزمایش، بازرسی و صدور گواهینامه می باشد.

شکل مخازن تحت فشار  :

مخازن فشار از لحاظ تئوری می‌توانند تقریبا به هر شکلی باشند، اما شکل‌هایی از بخش‌های کره ها، سیلندرها و مخروط ها استفاده می‌شوند. طراحی معمول یک سیلندر با کلاه های انتهایی است.  اشکال سر اغلب به صورت نیمکره هستند. اشکال پیچیده‌تر براساس تجربه های گذشته برای انجام عملیات ایمنی دارای تجزیه و تحلیل دشوارتری است. و معمولا ساخت آن بسیار دشوار است.

از لحاظ تئوری، کره، بهترین شکل یک مخزن فشار است. متاسفانه، ساخت یک شکل کروی سخت است، در نتیجه گران‌تر است، بنابراین بسیاری از مخازن فشار با سر های نیمه بیضی یا درپوش انتهایی استوانه‌ای هستند.

استفاده از مخزن تحت فشار:

مخازن فشار در برنامه های کاربردی مختلف در هر دو بخش صنعتی و خصوصی استفاده می شود. آنها در این بخش ها به عنوان گیرنده های هوای فشرده صنعتی و مخازن ذخیره سازی آب گرم مورد استفاده قرار می گیرند. نمونه های دیگری از مخازن تحت فشار عبارتند از: سیلندرهای غواصی، اتاق های بازسازی، برج های تقطیر، اتوکلاو ها و بسیاری از مخازن دیگر در عملیات معدن، پالایشگاه های نفت و گاز های گالخانه ای، کشتی های راکتور هسته ای،کشتیرانی زیردریایی و فضایی، مخازن پنوماتیک، مخازن هیدرولیکی تحت فشار، مخازن هوای خودرو، مخازن حمل و نقل هوایی جاده ای و مخازن ذخیره سازی برای گازهای مایع مانند آمونیاک، کلر، پروپان، بوتان و گاز طبیعی.

مخزن استوانه ای فشار :

سیلندرها برای ذخیره سازی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند،زیرا تولید آنها نسبت به کره ارزان تراست. با این حال، سیلندرها به دلیل ضعف در نقاط انتهایی  به اندازه کره ها قوی نیستند.این ضعف توسط دو سر کروی یا گرد کاهش می یابد. اگر کل سیلندر از مواد ضخیم تر از یک مخزن کروی با ظرفیت مشابه تولید شود، فشار ذخیره سازی می تواند شبیه به یک کره باشد.

مخزن کروی (کره) :

این نوع مخزن برای ذخیره سازی مایعات با فشار بالا ترجیح داده می شود. کره یک ساختار بسیار قوی است. توزیع عادلانه تنش بر روی سطوح کروی، هم به صورت داخلی و هم به طور کلی، بدان معنی است که نقاط ضعفی وجود ندارد. با این حال، تولید مخازن کره ای بسیار پر هزینه تر از تولید مخازن استوانه ای هستند.مزیت مخازن کروی این است که آنها سطح کوچکتری را در واحد حجم نسبت به سایر شکل های مخزن دارند واین بدان معنی است که مقدار گرما منتقل شده از محیط گرم به مایع در کره، کمتر از مخازن ذخیره سازی استوانه ای یا مستطیلی است.

ساخت مخازن نفت گاز و پتروشیمی از پیچیده ترین و مهندسی ترین مراحل اجرای پروژه های نفتی است ،ساخت و اجرای مخازن تحت فشار مخازن مواد پترویی مخازن ذخیره نفت مخازن مورد نیاز در مسیر های پایپینگ نیز از امکانات این مجموعه می باشد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *