ورق میلگرد نبشی ناودانی

رشد ۷۰ درصدی صادرات فولاد

دنیای معدن -سیاست اقتصاد مقاومتی بر پایه اتکا به توانمندی داخلی و درونزایی و برونگرایی است که صنعت فولاد کشور با ثبت رشد ۷۰ درصدی صدور در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال با نگرش بهره‌گیری از ذخایر کشور و صادرات محوری در همین مسیر گام برمی دارد.
آمارهای سال 2015 میلادی به نقل از انجمن جهانی فولاد نشان داد، مجموع تولید فولادسازان جهان به یک میلیارد و 623 میلیون تن رسید که چین با 803 میلیون و 800 هزار تن فولاد خام همچنان یکه تاز این عرصه محسوب می‌شود و 50 درصد تولید بازار را در اختیار دارد. جمهوری اسلامی پارسال با تولید 16 میلیون و 700 هزار تن فولاد خام سهم یک درصدی از تولید جهانی داشت، گرچه برای نخستین بار در تاریخ صنعت فولاد صادرات چهار میلیون و 100 هزار تنی را در این بخش رقم زد و رکوردهای پیشین را شکست.مقاله ی خرید ورق گالوانیزه و مقاله ی قوطی آهنی را نیز بخوانید
مقاله ی ورق مبارکه  و مقاله ی لوله درزدار  را نیز بخوانید
مقاله ی آهن صنعتی و مقاله ی فولاد صنعتی  را نیز بخوانید

صادرات چهارماهه امسال و ظرفیت گندله و کنسانتره

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران صادرات چهارماه نخست امسال را به میزان دو میلیون تن اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 70 درصدی را نشان می‌دهد. عبدالمجید شریفی افزود: اینک ظرفیت نصب شده فولاد خام کشور به 26 میلیون تن رسیده که 22 میلیون و 400 هزار تن از آن سهم کوره قوس الکتریکی و القایی است. وی ظرفیت تولید گندله و کنسانتره سنگ آهن کشور را به ترتیب 22 میلیون و 700 هزار و 43 میلیون و 600 هزار تن ذکر کرد.

افت قیمت فولاد و تشدید رقابت در بازار

کارشناسان صنعت فولاد درباره قیمت هر تن فولاد صادراتی می‌گویند در 5/ 2 سال گذشته هر تن فولاد صادراتی بیش از 500 دلار ارزش داشت و نرخ هر تن سنگ آهن با عیار 5/ 62 درصدی نیز 120 دلار بود. همچنین قیمت هر بشکه نفت افزون بر یکصد دلار رقم خورد. کاهش بهای نفت سبب شد به‌طور طبیعی هزینه تولید نیز در دنیا کاهش یابد و این امر بر همه بخش‌های اقتصادی مانند فولاد اثر گذاشت؛ به گونه‌ای که سبب کاهش قیمت فولاد و تشدید رقابت‌ها برای عرضه محصولات شد. مهم‌ترین هدف اجرای طرح جامع فولاد، پیاده‌سازی توازن در زنجیره فولاد است که این امر در چارچوب نقشه راه سند چشم‌انداز 1404 به چشم می‌خورد. به گفته مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران، بر اساس طرح جامع فولاد، ظرفیت تولید تا سال 1404 باید به 55 میلیون تن برسد و در واقع با تحقق این امر، جایگاه جمهوری اسلامی ایران بین فولاد‌‌سازان جهان از رتبه چهاردهم کنونی به هفتم ارتقا می‌یابد. بر اساس اطلاعات انجمن جهانی فولاد، پس از چین که تولید خود را از مرز 800 میلیون تن فراتر برده و جایگاه نخست را از آن خود ساخته است، ژاپن با اختلاف 110 میلیون تنی رتبه دوم را دارد و سپس آمریکا، کره جنوبی، روسیه و هند با تولید کمتر از 100 میلیون تن قرار دارند. بنابراین دست اندرکاران صنعت فولاد بر این باورند که فولادسازان ایران توانایی لازم را برای دستیابی به جایگاه هفتم جهان دارند، زیرا کشورهای توسعه یافته، دیگر به افزایش ظرفیت‌های فولادی خود نمی‌اندیشند.

استعدادهای ایران؛ ذخایر غنی معدنی

امروز فعالان بخش معدن و صنایع معدنی کشور بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران قابلیت‌ها و مزیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در این بخش دارد که ذخایر گسترده از جمله آنها است. به گفته مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران، کشور ما اکنون 3 میلیارد تن ذخیره سنگ‌آهن دارد و سازمان ایمیدرو نیز در دولت یازدهم به ذخایر جدیدی دست یافته است. بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده میان سازمان‌های ایمیدرو، زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت که از دی‌ماه 1393 به اجرا درآمد، اکتشاف 250 هزار کیلومتر از مساحت کشور در سه مرحله در دستور کار قرار گرفت که از نتایج مقدماتی آن کشف 400 میلیون ذخیره جدید سنگ‌آهن بود. از سوی دیگر، ایران از منابع غنی گاز برخوردار است که انرژی مورد نیاز تولید فولاد را تامین می‌کند و در منطقه نیز نقشی ممتاز دارد که قادر است در بازسازی کشورهایی مانند عراق، افغانستان و… به ایفای نقش بپردازد.

ایجاد واحدهای جدید فولادسازی با رویکرد نوین استقرار کنار آب

شرایط برجام جمهوری اسلامی را در کانون توجه شرکت‌های مختلف صنعتی و معدنی قرار داد.همچنین در یک سال گذشته با پیگیری‌های شرکت ملی فولاد ایران، شماری از سرمایه گذاران شاخص این صنعت در استان هرمزگان، برنامه ایجاد شرکت‌های بزرگ را دنبال کرده‌اند و با توجه به مشکل کم آبی، رویکرد ساخت واحدهای جدید کنار آب به‌عنوان یک گزینه نوین مطرح است.به گفته مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران، باید کارخانه‌های جدید فولادسازی در مناطق ساحلی جنوب تاسیس شود تا با بهره‌گیری از آب‌های آزاد، ظرفیت‌های جدید راه‌اندازی شود. امروزه تعریف ظرفیت‌های اقتصادی اروپایی برای واحدهای جدید فولادسازی حدود 5 میلیون تن و در چین 10 میلیون تن است.

اجرای هفت طرح فولاد استانی؛ آمادگی سپیددشت در بخش احیا

اینک هفت طرح فولاد استانی به‌عنوان مهم‌ترین گام دولت یازدهم برای فعال‌سازی این بخش در حال اجراست که بر پایه اعلام مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران، طرح سپیددشت در استان چهارمحال و بختیاری در بخش احیای مستقیم پیشرفت بیش از 96 درصدی دارد و مشکل آب آن منطقه نیز با همکاری مقام‌های کشوری و استانی برطرف شده است و آب در مسیر انتقال قرار دارد. به گفته وی، این طرح به سرعت روند تست گرم را آغاز کرده و آماده بهره‌برداری است. پس از طرح سپیددشت، واحد احیای مستقیم فولاد شادگان در خوزستان در نوبت بعدی راه‌اندازی قرار دارد که این طرح نیز از پیشرفت 95 درصدی برخوردار است. کارخانه آهن اسفنجی فولاد میانه در نیمه دوم امسال وارد مدار تولید می‌شود. فولاد بافت نیز با توجه به موقعیت منطقه‌ای و کمبود آب، به طرح گندله‌سازی تغییر پیدا کرده است که این واحد، دارای بخش تولید کنسانتره نیز خواهد شد.

طرح جامع فولاد و وضعیت زیربناها

به گفته مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران و بر اساس طرح جامع فولاد (سند چشم انداز افق 1404) باید بیش از 15 میلیون تن صادرات صورت گیرد، بنابراین موضوع نوع محصول صادراتی باید مشخص شود. آنگونه که شریفی می‌گوید بر اساس افق 1404 به یک هزار و 500 کیلومتر خط ریلی جدید نیاز است و باید ظرفیت را برای جابه‌جایی‌ نزدیک به 170 میلیون تن مواد در افق چشم‌انداز آماده ساخت.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *