خواص مکانیکی

خواص مکانیکی ورق های فولادی

با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما کاربران مهزیار فولاد صنعت ، در این صفحه قصد داریم خواص مکانیکی ورق های فولادی را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم . خواهشمندیم با مهزیار فولاد صنعت همراه باشید تا با پارامتر های موجود در خواص مکانیکی انواع ورق های فولادی آشنا شوید .


خواص مکانیکی ورق های فولادی

همانطور که میدانید ، فلزات دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که یکی از آنها قابلیت کار مکانیکی است ، دنیای فلزات دنیای بسیار گسترده و پیچیده ای است که می بایست حتما اطلاعات کافی درباره آنها داشته باشید ، به خصوص وقتی که صنعتگر باشید و سرو کارتان با پروژه های صنعتی باشد .

از ویژگی های دیگر فلزات ، این است که از طریق اعمال کردن نیرو بر آن ، می توان آن را به اشکال مختلف درآورد ، مثل ورق ، مفتول ، و ……. .

در دنیای امروز ، علم مواد به صورت خیلی پیشرفته کمک بسیاری به طراحی فلزات نموده و باعث شده است خواص مکانیکی منحصر به فردی در آنها ایجاد شود .

خواص فلزات بسیار مهم هستند و عمده ترین عامل شکل پذیری اشکال پیچیده ای که در صنعت وجود دارند ، می باشند.

برای بهینه سازی خواص فلزات ( از جمله فولاد ها ) ، پارامتر هایی وجود دارند که قصد داریم به این پارامتر ها بپردازیم .

یکی از تاثیر گذار ترین عواملی که در قیمت ورق های فولادی تاثیر می گذارد، خواص مکانیکی است ، چرا که با افزایش آن کیفیت ورق های فولادی افزایش پیدا کرده و این نیز موجب تغییر در قیمت آن خواهد شد . شما می توانید جهت اطلاعات بیشتر ، به صفحه ورق های فولادی مراجعه نموده و محصولات فولادی را مشاهده نمایید .

پارامتر های مهمی وجود دارند که می توان از طریق آنها خواص مکانیکی ورق های فولادی را مورد تحلیل قرار دهد که به معرفی این پارامتر ها می پردازیم .

  • تغییر شکل ( کم شدن ضخامت )
  • دمای نهایی نورد
  • نرخ سرد شدن
  • دمای بازپخت ( lntercritical Annealing )
  • ترکیب شیمیایی
  • آماده سازی طرح

خواص مکانیکی

خواص مکانیکی

ترکیب شیمیایی در خواص مکانیکی

مهمترین پارامتر جهت کنترل خواص مکانیکی ورق آهنی ، ترکیبات شیمیایی موجود در آنها هستند. همانطور که می دانید، فولاد های کم کربن از گذشته در صنایع مورد استفاده قرار می گرفتند، اما امروزه با ایجاد تغییراتی بر روی آنها، باعث شده تا کاربرد های جدید تری در آنها برای استفاده در صنایع مختلف بوجود آورند. بطور کلی، با تغییر در ترکیب شیمیایی فولاد ها، خواص مکانیکی آنها نیز دچار تغییر و تحول خواهد شد.

لازم به ذکر است ، افزایش استحکام کششی فولاد از طریق افزایش حجمی مارتنزیت انجام می شود و این خود باعث کاهش طول ( elongation ) خواهد شد، و این به دلیل سخت بودن فاز مارتنزیت می باشد. قابل ذکر است تنها دلیل افزایش استحکام کششی و کار سختی، این است که فاز های دوگانه از نظر ساختاری ریزتر باشد.

علاوه بر این، ترکیبات شیمیایی و عناصر، تاثیراتش را بر روی خواص مکانیکی به وضوح مشخص می کند. برای مثال : فولادهایی که دارای عنصر منگنز به میزان 3 الی 11 درصد ) هستند ، جز فولاد هایی محسوب می شوند که دارای استحکام بسیار بالایی بوده و پیشرفته هستند ، این نوع فولاد ها امروزه مورد استفاده در صنایع قرار می گیرد .

استحکام و ازدیاد طولی بالایی که توسط این ورق های آلیاژی از خود نشان داده می شوند دلیل استنیت شبه پایدار باقی مانده و ساختار ریز می باشد. تنها دلیل نشان دادن پلاستیسیته عالی از این فولاد ها ، این است که آستنیت شبه پایدار باقی مانده در این نوع فولاد ها در هنگام شکل دهی باعث ایجاد شدن پدیده TWIP و یا TRIP خواهد شد و کلیه این فرآیند در حالتی صورت می گیرد که استحکام آن هیچ تغییری نکند .

کاهش ضخامت و یا تغییر شکل

بهتر است بدانیم استحکام و سختی فلز ، زمانی افزایش می یابد که دانه های فلز دچار تغییر شکل شده و یا فشرده شود ، همچنین با باقی ماندن قسمتی از تنش اعمال شده در ساختار ماده، این فرآیند امکان پذیر بوده و باعث می شود تا فلز توانایی شکل پذیری خود را از دست بدهد و یا حدالامکان کمتر شود .

همچنین زمانی استحکام نهایی کشش افزایش می یابد که دانه های فریت و پرلیت بیشتر کشیده شوند که این خود باعث افزایش تغییر شکل در فرایند نورد می شود که همه ی این فرآیند ها ، از طریق کاهش ضخامت در فرآیند نورد حاصل می شود . شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از قیمت ورق روغنی و جزئیات آن ، به صفحه ورق روغنی مراجعه نمایید. 

دمای بازپخت

یکی از دلایل عمده کاهش میزان کربن ور افزایش کسر حجمی مارتنزیت ، افزایش دمای بازپخت است ، همچنین علت اصلی ریزتر بودن اندازه دانه های مارتنزیت و افزایش استحکام تسلیم و استحکام نهایی کشش ، ( افزایش دمای بازپخت ) است که در نهایت موجب کاهش یافتن میزان ازدیاد طول می شود.

سرد شدن در خواص مکانیکی

این پارامتر ، یکی از پارامتر هایی است که در ویژکی نهایی فلز تاثیر بسیاری می گذارد ، اگر بخواهیم در مثالی این مقوله را بگنجانیم ، می توان بدین شکل توضیح داد ، برای مثال یکی از دلایل ایجاد افزایش در استحکام تسلیم و ازدیاد طول در فولاد های بنیتی، افزایش سرعت سرد کردن است . بعبارتی دیگر افزایش در سرعت سرد کردن، باعث افزایش میزان استحکام تسلیم شده و ازدیاد طول را در فولاد های بینیتی به میزان قابل توجهی افزایش می دهد، و این در حالی است که افزایش بیشتر از میزان  (≥ 100 K/s) منجر به ضعیف شدن خواص مکانیکی خواهد شد . لازم به ذکر است که فرایند سرد شدن ، در قیمت ورق های گرم  یا ورق سیاه تاثیر زیادی دارد .

تاثیر دمای نهایی نورد در خواص مکانیکی

یکی از مهمترین پارامتر های کنترل سینتیک که در فرایند نورد گرم مورد بررسی قرار می گیرد، دما می باشد ، که در جریان کنترل سینتیک متالوژیکی مانند نرخ کرنش ، جریان تنش ، و تبلور مجدد و …. بعنوان پارامتری مهم تلقی می شود . لازم است بدانید که دمای نهایی نورد ، بیشترین تاثیر را بر روی خواص مکانیکی محصولات فولادی دارد. بطور کل ، دما باعث نرم شدن می شود  و از شکست ترد که عامل آن نیروهای نورد می باشند جلوگیری می نماید .

عملیات آماده سازی سطح

یکی از فرایند هایی که نقش بسیار مهمی در فرآیند نورد دارد ، عملیات آماده سازی است که طبق این فرایند، علیات سمباده زنی انجام شده که منجر به ایجاد سطوح زبر می شود، و در نهایت این فرایند باعث ایجاد قفل شدگی بهتر سطوح هنگام فرایند می شوند.

مهزیار فولاد صنعت ، عرضه کننده انواع ورق های فولادی است ، شما می توانید جهت اطلاعات بیشتر و دریافت قیمت ورق گالوانیزه ، قیمت ورق استیل و قیمت ورق ST52 ، با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نموده و تیم فروش را از صورت خرید خود آگاه نمایید.


جهت خرید ، علاوه بر تماس تلفنی ، می توانید از طریق ارسال پیام به واتز اَپ شرکت به شماره 09383940223 صورت خرید خود را ارسال نمایید . همچنین از طریق ارسال ایمیل به آدرس الکترونیکی pps@mahzyar.net و mahzyar.net97@gmail.com ، تیم فروش را از صورت های درخواست خرید خود آگاه سازید . تیم فروش مهزیار فولاد آماده پاسخگویی به شما هستند. 


ما را در اینستاگرام دنبال کنید
جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید
کانال تلگرام
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *