استیل رنگی

تولید ورق استیل رنگی

با سلام و درود بر شما کاربران عزیز و ارجمند مهزیار فولاد صنعت. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی جامع و کاربردی درباره تولید ورق استیل رنگی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با ما همراه باشید.


ورق استیل رنگی

یکی از اختراعات مهم بشر، تولید ورق استیل رنگی می باشد و ارزش و تقاضای بالایی هم در بازار مصرف دارد. این ورق محصول شگفت انگیزی است که کاربرد بسیار بالایی دارد و اگر به محیط اطراف خود دقت کنیم، طیف وسیعی از محصولات را می بینیم که از ورق استیل ساخته شده اند.

بخضی از ویژگی های این ورق های استیل، مقاومت بالا، داشتن ظاهری زیبا و جذاب است. ورق استیل رنگی از جمله محصولات استیل دکوراتیو می باشد که به جهت داشتن شکل زیبا و ماندگاری بالایی که دارد، در پیکره و بدنه وسایل خانگی، و در نماهای ساختمان ها و در ساخت و ساز ها از آن استفاده می شود.

ورق استیل رنگی پوشش دهی ویژه ای دارد که این پوشش باعث تقویت استقامت ورق نسبت به زنگ زدگی و بالا بردن استقامت ورق می شود. همچنین این ورق ها خصوصیات ویژه و منحصر به فردی دارد مثل: جلا و درخشندگی و رویه ی صاف که با گذشت زمان دچار زنگ زدگی و فرسایش نمی شود، بطور کل ورق استیل رنگی تمامی ویژگی های خاص استیل را دارا می باشد، قطر آن کم است و خواصاستیل را حفظ می نماید.

باید اشاره کنیم که در قرآیند PVD روی سطح ورق استیل لایه نازک و پوشش رنگی قرار می گیرد. در ادامه با مراحل و جزئیات ساخت ورق استیل رنگی بیشتر آشنا می شویم.


ورق استیل رنگی چیست؟

ورق استنلس استیل ( Stainless steel ) جزو متنوع ترین فلزاتی است که در جهان موجود است و چون مقاومت بالا و رنگ آمیزی خوبی دارند، از این جهت بسیار مورد توجه می باشند. ورق استیل خواصی مشابه ورق گالوانیزه را دارا است و به عبارتی همان ورق گالوانیزه است، اما تفاوت آن با ورق گالوانیزه یک پوشش دهی با سطحی رنگی است که ظاهری تزئینی به ورق استیل می دهد. 

ورق استیل رنگ به 3 صورت :

  • ورق رنگی مات
  • ورق رنگی خشدار
  • و ورق استیل براق

وجود دارد. در تولید ورق استیل رنگی، فلز کروم نقش اساسی و مهمی دارد، فلز کروم لایه نازکی بر روی فولاد ضد زنگ ایجاد می کند که از خورندگی و زنگ زدگی جلوگیری می کند. همچنین ورق استیل رنگی خواص شیمیایی و مکانیکی ویژه ای دارد که باعث می شود این فلز در دخماهای بسیار بالا و پایین مقاومت زیادی از خود نشان می دهد.

ورق استیل رنگی

ورق استیل رنگی


آیا استیل را می شود رنگ کرد؟

جواب بله است. با استفاده از رنگ ها و با استفاده از فرآیند شیمیایی استیل زنگ نزن را می توان رنگ نمود. بطور کلی انواع ورق استیل قابل رنگ آمیزی هستند، و پس از رنگ آمیزی به بازار مقاطع فولادی عرضه می شوند. در روش شیمیایی، در یک عملیات شیمیایی، در دو مرحله پوشش رنگ شیمیایی بر روی ورق استیل ایجاد می شود.

در روش شیمیایی از یک حملام که حاوی کروم اسید سولفوریک می باشد، استفاده می کنند، به این صورت که لایه ای از اکسید کروم را بر روی فولاد زنگ نزن ایجاد می کنند و با کنترل ضخامت آن می شود طیفی از رنگ های برنز تا آبی، سبز، بنفش، و طلایی ایجاد نمود.

روش دیگری هم هست که در این روش اول سطح فولاد زنگ نزن را آماده سازی می کنند، و سپس از انواع رنگ های استیل مثل: رنگ های صنعتی آپوجکسی، و رنگ صنعتی پلی یوریتان، استفاده کرد.

نحوه تولید ورق استیل رنگی به تکنیک PVD مهمترین و مطمئن ترین روش برای پوشش دهی، ورق استیل است که در کشور های معدودی انجام می شود.

فرآیند PVD مخفف Physical Vapor Depsition است و معنای آن یعنی انباشت بخار فیزیکی یا لایه نشانی با بخار فیزیکی است. در تکنیک pvd ورق استیل رنگی در شرایط خلاء بالا و دمای بین 150 تا 500 درجه سانتی گراد تولید می شود.

در رنگ آمیزی ورق استیل یک لایه نازک از رنگ را به صورت یکنواخت روی سطح ورق استیل قرار می گیرد. در شیوه ی PVD ضخامت پوشش رنگی قابل کنترل می باشد.

شرح دقیق روش پوشش دهی و نحوه تولید ورق استیل رنگی به شیوه PVD

قبل از انجام تکنیک PVDباید سطح ورق استیل کاملا از چربی و آلودگی پاک و تمیز می شود. در مرحله بعد ورق استیل و فلز هدف را درون محفظه خلا قرار می دهند. ضمن اینکه درون محفظه خلاء را به اندازه کافی و لازم از گاز آرگون پر می کنند، سپس با انجام اعمال اختلاف پتانسیل بالا تلاش بر این می کنند که سطح فلز هدف در معرض اصابت یون های آرگون قرار بگیرند.

به این ترتیب نتیجه این می شود که اتم های فلز هدف از سطح آن کنده شده و به بخار تبدیل می شوند و به سمت ورق آلیاژی به حرکت در می آید و بر روی سطح آن به صورت یک پوشش رنگی و به صورتی یکپارچه رسوب می کنند.

در روش لایه نشانی برای پوشش دهی ورق های استیل رنگی از بخار فیزیکی استفاده می کنند. در مجموع، از رنگ های زیر بر روی ورق استیل می توان استفاده کرد:

  • برنز رنگی: آلومینیوم و تیتانیوم
  • رنگ مشکی: کربن، آلومینیوم و تیتانیوم
  • رنگ قرمز: زیرکونیوم در چگالی زیادتر
  • رنگ آبی: آلومینیوم در چگالی بالاتر و تیتانیوم
  • رنگ طلایی: تیتانیوم

کاربرد های ورق استیل رنگی

قبلا هم اشاره کردیم که ورق استنلس استیل رنگی مقاومت بالا و دوام بالایی داردو همچنین نما و جلوه ی زیبا و استثنایی دارد و این مشخصات عالی باعث شده که ورق استیل رنگی تبدیل شده به محصولی همه کاره و در مشخصات عالی باعث شده که ورق استیل رنگی تبدیل شده به محصولی همه کاره و در بین مصرف کنندگان بازخورد بسیار خوبی از خود بروز داده.

موارد مهم کاربرد ورق استیل رنگی به شرح زیر است:

  • لوازم خانگی
  • آسانسور
  • گنبد و گلدسته سازی
  • جواهرات و زیور آلات نمای بیرون ساختمان ها
  • شیرآلات
  • ساعت ها
  • تابلو سازی
  • آیینه ها
  • کابینت سازی
  • سقف کاذب
  • هتل ها
  • کارخانجات مواد غذایی
  • صنعت حمل و نقل
  • وسایل معماری و دکوراسیون داخلی و دیگر محصولات دکوراتیو

با توجه به این که قیمت ارز در کشور نوسان دارد، قیمت ورق استیل رنگی نیز نوسان دارد. عوامل دیگری هم در قیمت ورق استیل رنگی نیز تاثیر دارد، عواملی مثل:

مشخصات فنی، گرید، ضخامت، ابعاد، کشور تولید کننده و همچنین کیفیت ورق استیل در قیمت آن اثر گذار است. این ورق ها به نسبت ورق استیل معمولی هم ظاهری زیبا دارد، و هم از نظر فرسایش و خوردگی از مقاومت بیشتری برخوردار است و درست به همین قیمت ورق استیل رنگی از ورق های استیل معمولی گران تر هم هست.

ورق استیل رنگی

ورق استیل رنگی


ورق استیل تزئینی ( دکوراتیو ) و کاربرد های آن

از نمونه های مهم که در بازار موجود است، ورق استیل تزئینی یا دکوراتیو است. این نوع ورق استیل در طراحی های داخلی و نماسازی کاربرد دارد. مهمترین کاربرد آن در فرودگاه ها و هتل ها و نمای ساختمان های دولتی است. از این ورق همچنین در ساخت درب های ورودی، ساخت دکوراسیون راهرو، مبلمان لوکس و براق و … استفاده می شود.

در بازار لوازم خانگی و در ساخت قطعات خودرو هم از این ورق استیل استفاده می کنند. در قیمت ورق استیل دکوراتیو ابعاد و ضخامت آن، گرید و طول و عرض آن تاثیر دارد. برای ساخت و تولید این ورق از فولاد زنگ نزن استفاده می کنند و گرید دیگر آن از نمونه های گرید 304 و 430 است.

در فضاهایی که مرطوب است و فلزهای دیگر ممکن است که زنگ بزنند، این ورق بسیار مناسب تر است. از این ورق ها در ساخت دکوراسیون و تزئین فضاهای داخلی هم بسیار استفاده می شود.


جمع بندی نحوه تولید ورق استیل رنگی

در اینجا در مورد نحوه تولید ورق استیل رنگی تا حدودی به مواردی اشاره کردیم، در آخر به این نکته اشاره می کنیم که این ورق های استنلس استیل تمام خواص ورق استیل معمولی را دارد، علاوه بر این به سبب پوشش رنگی که دارد، با گذر زمان دچار زنگ زدگی نمی شودو ضمنا ظاهر زیبا تری هم دارد. به این مطلب هم باید اشاره کرد که روش تولید در کیفیت ورق استیل رنگی تاثیر دارد.


مهزیار فولاد صنعت نیز در زمینه فروش و تامین ورق های استنلس استیل رنگی دارای تجارب بسیار بالایی بوده و این اطمینان را می دهد تا با ارائه رقابتی ترین قیمت، شما خریداران گرامی را راضی نگاه داشته و تجربه ایده آلی از خرید را با ما تجربه نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از قیمت های لحظه ای، با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021  تماس حاصل نمایید


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *