لوله های گازی توکار و روکار

بررسی تفاوت لوله های گازی تو کار و رو کار

با سلام و درود بر شما کاربران عزیز و ارجمند مهزیار فولاد صنعت. در این مقاله به بررسی لوله های گازی تو کار و لوله های گازی رو کار خواهیم پرداخت. با مهزیار فولاد صنعت همراه باشید.


برای انتقال گاز از لوله های گازی استفاده می کنند. این لوله ها گاز را از پالایشگاه ها به شهر ها انتقال می دهند. جنس لوله های گازی از برنج، فولاد، مس و پلی اتیلن است.

لوله های گازی فولادی چیست؟

جنس این لوله ها از جنس گالوانیزه است و این نوع لوله ها را از ورق گالوانیزه تولید می کنند. و چون از آن برای انتقال گاز استفاده می شود، به همین دلیل به لوله گازی فولادی معروف شده است. لوله های گازی بسیار مقاوم هستند در برابر خوردگی و رطوبت و ضربه های ناگهانی. این لوله های فولادی از لوله های مسی و برنجی و پلی اتیلن مقاوم تر هستند و در پروژه های بزرگ از این لوله ها استفاده می کنند. 

انواع لوله های گازی

از انواع این نوع لوله ها مهمترین آنها عبارتند از:

  • لوله های فولادی گازی توکار
  • لوله های فولادی گازی رو کار

لوله گازی توکار چیست؟

لوله ای است بسیار مقاوم و با استحکام بالا و محکم در برابر ضربه های ناگهانی و فرسایش و رطوبت و همانطور که گفته شد، در پروژه های بزرگ از لوله های توکار استفاده می شود. از این لوله ها برای انتقال گاز از یک شهر به شهر دیگر استفاده می نمایند. برای لوله کشی اینگونه لوله های گازی، از جوشکاری برق با دینام جوش برق استفاده می شود. اگر در لوله کشی گاز توکار از لوله مانیسمان هم استفاده شود، از جوشکاری برق استفاده می کنند. این لوله ها را از ورق سیاه تولید می کنند در دو نوع درزدار و بدون درز. 

عایق کاری لوله کشی گاز توکار

لوله های گازی توکار چون نسبت به لوله های روکار آسیب پذیری بیشتری دارند، باید عایق کاری شوند. برای عایق کاری این لوله ها از پرایمر و نوار پرایمر استفاده می کنند. در ابتدای کار لوله های توکار را چربی زدایی و زنگ ردایی می کنند. در مرحله بعد روی سطح لوله، پرایمر می زنند و زمان می دهند تا پرایمر خشک شود. در این مرحله باید لوله را نوار پیچی کنند.

لوله های گازی رو کار چیست؟

جنس لوله گازی رو کار آسیب پذیر تر از لوله ههای تو کار است. لوله گازی رو کار در اجرای انشعابات داخل ساختمان و همچنین لوله کشی های گاز درون شهری کاربرد دارند. لوله های رو کار از لوله های توکار ارزانتر است و همچنین در مسافت های طولانی نمی توان از لوله های گازی استفاده کرد. در سیستم لوله کشی خانگی از لوله های رو کار استفاده می کنند، چون لوله های حساسی هستند، آنها را در کنار دیوار یا گوشه ها تعبیه می کنند. هر جایی که نیاز باشد لوله های افقی و عمودی گازی روکار را می توان نصب کرد. لوله های گازی رو کار در مقابل حرارت و ضربه و فشار بسیار آسیب پذیر هستند. جنس این لوله ها، فولاد، مس، برنج، و پلی اتیلن است. در بعضی از نواحی لوله های فولادی رو کار از جنس گالوانیزه و ضد زنگ هم هستند و برای اینکه از زنگ زدگی و فرسایش لوله جلوگیری شود، لوله ها را رنگ می زنند. لوله های رو کار بعد از نصب به آسانی جدا می شوند و به آسانی جابجا می شوند.


تفاوت لوله های گازی رو کار و توکار

از لوله های توکار به دلیل مقاومت بیشتر، در پروژه های بزرگ استفاده می شود، ولی از لوله های گازی رو کار در پروژه های کوچک و در لوله کشی ساختمان استفاده می شود. برای انتقال گاز در ساختمان های طولانی از لوله کشی توکار استفاده می شود، ولی از لوله رو کار نمی شود در این موارد استفاده کرد.


نکاتی درباره لوله های تو کار و رو کار

  • لوله های رو کار درصد آسیب پذیری بیشتری نسبت به لوله های توکار دارند.
  • نصب لوله های توکار آسان است و به آسانی جا به جا و جدا می شوند.
  • لوله های تو کار در برابر ضربه، خورردگی و فرسودگی مقاوم تر هستند، ولی مقاومت لوله های رو کار کمتر است .
  • لوله های تو کار باید عایق کاری شوند تا در برابر زنگ زدگی و فرسایش مستحکم و مقاوم شون، ولی لوله های روکار را با رنگ کزدن در برابر این عوامل مقاوم می کنند.
  • لوله های تو کار از نظر سایز و اندازه، ابعادش بیشتر از لوله های رو کار است.

لوله های گازی تو کار بهتر است یا رو کار؟

در بررسی نحوه انتخاب و اجرای لوله کشی گاز ساختمان و مقایسه لوله های روکار و توکار، باید توجه داشته باشید که لوله های توکار هر کدام دارای معایب و مزایایی هستند و شما باید قبل از هر اقدامی ساختمان خود را بررسی و سپس با یک کارشناس متخصص مشورت نمایید و سپس مشخص کنید که برای ساختمان شما کدام لوله مناسب تر است، رو کار و یا توکار؟

معمولا لوله های توکار را در ساختمان هایی که در حال ساخته شدن است، بکار می برند و لوله های رو کار را در ساختمان هایی که ساخته شده اند بکار می برند. چون در این ساختمان ها کار گذاشتن لوله های توکار، عملیات تخریب و بنایی در پی دارد و هزینه زیادی به همراه دارد، به همین خاطر در این ساختمان ها از لوله های رو کار استفاده می کنند. عموما در لوله کشی گاز توکار، لوله های مانیسمان و یا لوله API و اتصالات مانیسمان بکار می رود همراه با یک عایق کاری مناسب، و در لوله کشی گاز رو کار، لوله های درزدار، و البته هر دو باید با رعایت موازین و قوانین لوله کشی و استاندارد انجام گیرد. استفاده از نوع لوله کشی گاز توکار و یا لوله کشی روکار، به نظر کارشناس بستگی دارد. ضمنا طرح و نقشه ساختمان، تاثیر بسیار زیادی در نوع لوله کشی گاز دارد. 


موارد و نکات لازم الاجرا در لوله کشی گاز توکار

  1. اگر لوله توکار در تماس با نقاط مرطوب و یا در تماس با آب قرار می گیرد، با یستی که نوار پیچی آن با یک لایه اضافه باشد، یعنی دو لایه نوار پیچی شود.
  2. اگر لوله های گازی تو کار با مصالح ساختمانی پوشیده می شوند، باید فاصله 10 سانتی متری از کابل برق و لوله های تاسیساتی داشته باشند و اگر امکان این کار نبود، باید لوله گاز را با عایق حرارتی از سایر لوله ها جدا کنند و از کاببل برق هم با غلاف پی وی سی از انواع دیگر آن جدا سازند.
  3. سه دور نوار سه دور روی هم در مخل اتمام نوارپیچی و پیچیده شود.
  4. اگر حلقه نوار درر هنگام نوار پیچی به پایان رسید، نوار جدید را حداقل یک دور روی نوار قبلی بپیچند.
  5. حتما اول چربی زدایی و زنگ زدایی انجام شود.
  6. اگر قبل از جوشکاری، نوار پیچی لوله ها انجام شده نوار پیچی سر جوشها و اتصالات بوسیله ی نوار نرمی که مخصوص سرجوش ها و اتصالات است، صورت گیرد. از پرایمر زنی نباید در هوای بارانی و مه سنگین و گرد و غبار و یا درجه زیر (45) درجه سانتی گراد استفاده کرد.

شرکت مهزیار فولاد صنعت یک شرکت بازرگانی است که در زمینه آهن آلات ساختمانی و صنعتی کلیه خدمات مربوط به تامین و فروش را بر عهده داشته و نقش خود را در این حوزه به بهترین شکل ممکن برای خریداران گرامی ایفا می نماید. شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع لوله های فولادی و آلیاژی، ورق های آهنی و آلیاژی و همچنین انواع مقاطع استنلس استیل، با واحد فروش شرکت مهزیار فولاد صنعت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نموده و یا صورت های درخواستی خود را به واتساپ شرکت به شماره 09383940223 ارسال نمایید. کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان ممکن پیش فاکتور مقطع مربوطه را ارسال و در صورت تاییید، در کمترین زمان ممکن مقاطع درخواستی را توسط معتبر ترین بار بری های کشور، به سراسر کشور ارسال نموده و به دستتان خواهد رساند. همچنین جهت کسب اطلاع از قیمت آهن آلات، به بخش مربوط به قیمت ها در وب سایت مهزیار فولاد صنعت وارد شده، و یا با نصب اپلیکیشن مشاهده قیمت روز آهن آلات از قیمت روز آهن آلان آگاه شوید.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *