رزوه زنی لوله

اطلاعاتی جامع درباره ی رزوه زنی لوله

با سلام و درود بر شما کاربران عزیز و ارجمند مهزیار فولاد صنعت. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درباره رزوه زنی لوله در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با ما همراه باشید.


چگونگی رزوه زنی لوله و تجهیزات مورد نیاز رزوه زنی

باید بدانیم که چه در یک پروژه بزرگ لوله کشی و چه در تعمیر لوله ها در خانه، به هرحال کار با لوله های رزوه ای بسیار آسانتر و راحت تر است. گاهی هم نیاز به این دارید که لوله سفارش دهید و دی این زمان است که باید لوله را برای برش دادن به مکانی ببرید و رزوه کنید.

مشخص است که اگر از نحوه کار و از تجهیزات رزوه زنی و اندکی هم از اصول پایپینگ آگاهی داشته باشید، می توانید از بروز بعضی مشکلات جلوگیری کنید و همنینطور در وقت خود صرفه جویی نمایید.

در اینجا شما با رزوه زنی لوله و چگونگی کار با دستگاه رزوه زنی لوله آشنا می کنیم.


لوله رزوه چیست؟

بطور کلی اگر هر زمان که بخواهیم در مکنزل نشتی یک لوله را رفع کنیم و یا یک خط زه کشی و تاسیسات را تعمیر کنیم، توصیه شده ترین نوع اتصال در این پروژه ها، لوله رزوه ای است.

در اصل رزوه همان شیار هایی است که روی پیچ و درون مهره وجود دارد. رزوه زن لوله ابزاری است بسیار دقیق، با دقتی بسیار بالا و بسیار ضروری که قادر است رزوه های انتهایی لوله را برش دهد.

رزوه زن لوله در صنایعی مثل معدن، لوله کشی، همچنین در کاربرد های صنعتی سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. در پروژه های لوله کشی، باید بطور حتم یک رزوه زن مناسب انتخاب کنیم تا کار راحت تر انجام شود.

رزوه زن انواع و اقسام گوناگونی دارد، در حال حاضر برای لوله های نازک تر از رزوه های کوچک استفاده می کنند و از ماشین های سنگین صنعتی برای لوله هایی با قطر بیشتر که قادر هستند حتی لوله های تا قطر 15 سانتی متر یا بیشتر را رزوه کنند.

دستگاه رزوه زنی لوله از نظر قیمتی هم مقرون به صرفه می باشد. طراحی این دستگاه به گونه ای است که قادر است حداکثر بهره وری را حتی در شرایط سخت برای ما بهمراه داشته باشد. پس قبل از اینکه اقدام به خرید دستگاه رزوه نمایید، باید بعضی از ویژگی های مهم این دستگاه را مد نظر داشته باشید.

ویژگی هایی مانند: نوع رزوه، اندازه رزوه، کیفیت آن و ضمانت و … و اینکه بدانید می خواهید با این دستگاه چه کار کنید.


انواع دستگاه رزوه زنی لوله

دستگاه رزوه زن لوله دستی

این دستگاه بیشتر در کار های نرمال تر کاربرد دارد. بطور مثال مخازن آب گرم و یا جایگزینی کوره های گازی، یعنی بطور کل در کارهایی که به چند رشته رزوه احتیاج دارد، این دستگاه عالی و ایده آل است. ضمنا استفاده از دستگاه رزوه زن لوله دستی به نسبت ارزان است.

اگر روی لوله های سبک تر که حمل آن هم آسان است و تا 5 سانتی متر ظرفیت دارد کار می کنید، بهترین انتخاب برای اینکار همین رزوه زن دستی لوله است.

دستگاه رزوه زنی لوله دستی مناسب برای رزوه کشی لوله و مجرا طراحی گردیده است و برای هر اندازه لوله که باشد، با استفاده از قالبی جداگانه و همچنین یک آچار جغجغه دستی این کار را انجام می دهد.

در این کار زحمت فیزیکی بسیار زیاد است. دلیل این مطلب، افزایش اندازه مثل:گیره، لوله برش، سر قطره، سطل و روغن رزوه زنی و با این تجهیزات است که شما در آخر کار رزوه های با کیفیتی خواهید داشت که اتصالات ایمن و با دوام برای شما بهمراه خواهند داشت.

دستگاه رزوه زنی لوله برقی

این دستگاه یک دستگاه برقی است که از آن در پروژه های پیچیده تر و سنگین تر استفاده می کنند. یک دستگاه برقی که با دست هدایت می شود.

قالب آن شبیه رزوه های ضامن دار دستی است، ولی سرعت عمل آن بیشتر و تلاش فیزیکی در آن کمتر است. تفاوت آن با رزوه زن لوله دستی این است که در رزوه زن لوله برقی قالب به دور لوله می چرخد.

طراحی این دستگاه برای رزوه کشی لوله ها و مجراها مناسب است. از لوازم جانبی این دستگاه برقی می توان از: برش لوله، روغن گیر و سطل، گیره، سر قالب و روغن رزوه ای نام برد. ناگفته نماند که رزوه زن لوله دستی ساده، هم حمل راحت تری دارد و هم سبک تر است.

رزوه زنی لوله

رزوه زنی لوله


تجهیزات مورد نیاز رزوه زنی لوله

کیت رزوه زن لوله و کیت سوکت بسیار شبیه هم هستند، کیت رزوه، آچاری دارد که در هنگام کار قادر است قالب رزوه زنی لوله را بچرخاند و در اندازه های مختلف قالب گیری کند.

در کنار هر قالب، عددی حک شده که قطر بیرونی لوله را نشان می دهد. بعنوان مثال برای برش لوله ای که قطر بیرونی آن 5 سانتی متر است، باید قالبی را انتخاب نمایید که علامت 5 روی آن حک و مشخص شده باشد.

کیت های قالب دستی برای پروژه های خانگی و لوله کشی های آب ساختمان بسیار مناسب است و احتیاج به ابزار برقی و پرداخت هزینه زیاد نیست. معمولا برای مصارف خانگی قالب هایی با اندازه های 5 سانتی متر تا 9 سانتی متر گزینه ی مناسبی است و کار با همین قالب ها رو به راه می شود.

به جز این کیت که گفته شد، ابزارهای دیگری هم نیازمندیم مثل:

  • رزوه لوله ضامن دار
  • دستگاه برق کاری ( جهت ایجاد سوراخ )
  • عینک ایمنی
  • روغن
  • لوله برش
  • قالب
  • پارچه یا حوله
  • دستکش کار

نحوه رزوه زنی لوله

رزوه زنی لوله در خانه و در پروژه های کوچک مراحلی دارد که در اینجا برایتان شرح می دهیم.

مرحله 1: آماده کردن فضای کاری

  • توجه داشته باشید که رزوه زنی لوله کار آسانی است، به شرط اینکه اندازه قالبی که استفاده می کنیم، مناسب باشد. اگر شما از اندازه لوله اطمینان ندارید، اندازه گیری را از بیرون انجام دهید تا اندازه قالب مشخص شود و حتما به یاد داشته باشید که چیزی که مورد توجه است و به آن نیاز داریم، اندازه قطر خارجی است.
  • اگر لوله برش خورده باشد، حتما لبه های لوله را سمباده بزنید و بعد از آن پولیش کنید.
  • برای آنکه لوله در هنگام کار ثابت باشد، آن را در یک گیره قرار دهید.
  • براده های روغن و فلز در هنگام کار از لوله خارج می شوند، به همین منظور از یک سطل یا حوله استفاده نمایید و آن را در انتهای لوله قرار دهید.
  • توجه داشته باشیم که قالبی مناسب و صحیح انتخاب نماییم. قالب را در قسمت انتهایی دسته قالب زنی در انبار قرار بدهید، البته این کار به سادگی انجام می شود و قالب ها اکثرا راحت در انتهای دسته قرار می گیرند.

مرحله 2: قالب گرفتن را شروع کنید

برای موفق شدن در رزوه زنی لوله ابتدا کار باید به قالب فشار آورید، برای این کار قالب را روی لوله قرار دهید. هنگام استفاده از ابزار رزوه زنی، انتهای قالب را به طرف خودتان فشار دهید. نتیجه این فشار به انتهای قالب، چرخش بدون برش در لوله است و کار سختی هم نیست.

  • به انتهای لوله مقداری از روغن برش بریزید.
  • لغزاندن قالب روی انتهای لوله
  • به قالب فشار آورید و به انتهای لوله هم فشار کنید.
  • در همین حین که به قالب فشار می آورید، دسته را بالا بکشید و در اینجا اگر گزش قالب را در لوله حس کردید، برش را شروع کنید.
  • در مرحله بعد فشار به قالب را رها کنید.

مرحله 3: رزوه زنی لوله ( لوله را رزوه زنی کنید )

  • در این مرحله که قالب شروع به برین رزوه می کند، شما به رزوه زنی لوله ادامه دهید. در حین انجام کار، در شیارها براده هایی از فلز می مانند که باید مرتب تمیز و حذف شوند.
  • دسته قالب را مانند چرخ بچرخانید و به عقب فشار دهید.
  • در هر بار چرخاندن دسته قالب، تامل کنید و روی لوله روغن برش بمالید. برای اینکه لوله به طور کامل روغن کاری شود، روغن را بطور مستقیم به داخل لوله فشار دهید.
  • با چرخاندن سوئیچ یا دستگیره، جهت آچار روی غالب را بر عکس کنید، در این جهت جدید دسته را 1/2 یا 1/4 دور حرکت دهید. این کار باعث شکستن تراشه ها می شود.
  • ضمن اینکه آچار دستی را به جهت اصلی خود بر می گردانید، چرخاندن دسته را ادامه دهید. برای خارج شدن انتهای لوله از دنده های روی قالب چرخاندن دسته و روغن کاری قالب و چرخاندن چرخ ضامن دار چندین دور ادامه دهید.
  • در این مرحله آچار را به سمت و جهت عقب برگردانید و دسته را بچرخانید تا مادامیکه قالب از لوله جدا گردد.
  • در اینجا لوله و قالب را کاملا از روغن پاک نمایید.

مهزیار فولاد صنعت ارائه دهنده خدمات تامین کلیه لوله های فولادی و آلیاژی است و این لوله ها را در زمانی کوتاه و با قیمتی به صرفه و اقتصادی برای شما صنعتگران و مشتریان گرامی تامین می نماید. جهت کسب اطلاع از قیمت دقیق لوله های مانیسمان و دیگر لوله های آلیاژی و فولادی مانند لوله API، لوله اسپیرال و دیگر لوله های فولادی و آلیاژی، با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نمایید. کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان ممکن پیشفاکتور مربوطه را برای شما عزیزان ارسال خواهند نمود.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *