تفاوت فولاد با استیل ضد زنگ

تفاوت ها و فواید فولاد در مقابل استیل ضد زنگ

با سلام و درود بر شما کاربران عزیز و ارجمند مهزیار فولاد صنعت. در این نوشته قصد داریم مطالبی درباره تفاوت ها و فواید فولاد در مقابل استیل ضد زنگ در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با مهزیار فولاد صنعت همراه باشید.

فولاد و استیل ضد زنگ هر دو فلزاتی هستند قابل اطمینان و قابل اعتماد که در بسیاری از محصولات از آنها استفاده می شود. از این دو هم در قطعات بزرگ استفاده می شود و هم در قطعات بسیاری کوچک. حالا می خواهیم ببینیم که فولاد بهتر است یا استیل ضد زنگ.

جواب این سوال این است که بستگی دارد! فولاد از نظر اینکه قیمت خوب و ایده آلی دارد، فلزی مناسب است. برای بسیاری از عملیات و پروژه ها. از فولاد بطور معمول در کشتی ها، لوازم خانگی، زیر ساخت ها، موبیل ها و …… استفاده می شود.

استیل ضد زنگ گرانتر از فولاد است، اما پرداخت آن درخشان است و غیر قابل واکنش. از آن بیشتر در لوازم آشپزی و کارد و چنگال و تجهیزات صنعتی و ابزار های جراحی و اثاثیه هایی که در فضای آزاد هستند، استفاده می شود. از فولاد و استیل ضد زنگ نمی شود بجای یکدیگر استفاده کرد، زیرا دارای خواص و محسناتی هستند که با یکدیگر فرق می کند. قبل از اینکه آلیاژ را انتخاب نماییم، ابتدا می بایست کاربرد فلز را خوب بدانیم و سپس تفاوت های آنها را از نظر زیبایی شناختی و هزینه و خواص و دیگر موارد را خوب بدانیم. برای مثال استیل زنگ نزن که در مقابل خوردگی مقاوم باشد، در لوازم آشپزخانه و کار د و چنگال و در آشپزخانه های تجاری از آن ها استفاده می شود.


فولاد و استیل ضد زنگ از نظر ترکیبات شیمیایی

با اضافه نمودن آهن و کربن به فولاد بوجود می آید، یعنی آهن با این کار بسیار مستحکم می شود. در تولید فولاد ناخالصی هایی مانند سولفور، سیلیکون، منگنز و فسفر از آهن جدا می شوند. معمولا فولاد نسبت به استیل های زنگ نزن فولاد کمتری دارد، و بخاطر همین از استیل ضد زنگ مستحکم تر است و سخت تر می باشد. تولید فولاد زنگ نزن تقریبا مراحلی مشابه تولید فولاد را دارد، اما به فولاد زنگ نزن کروم، نیکل، نیتروژن و مولیبدن اضافه می کنند و برای همین فولاد ضد زنگ یک قدم از فولاد جلوتر است و برای اینکه کیفیتی بسیار عالی داشته باشد، باید حداقل 10.5% درصد کروم داشته باشد. در محافظت از فولاد کروم نقش بسیار عالی دارد، کروم لا یه ای غیر فعال ایجاد می کند که از فلز در برابر زنگ زدگی محافظت می کند و در صورتی که ساییدگی های کوچک پیش بیاید، فلز را خود ترمیمی تشویق می نماید.


خواص

از نظر خواص، استیل زنگ نزن و فولاد با یکدیگر تفاوت های زیادی دارند. فولاد خواص مغناطیسی دارد و از نظر کربنی که در خود دارد به 3 دسته تقسیم می شود:

  1. کربن زیاد
  2. کربن کم
  3. کربن متوسط

فولاد رسانایی گرمایی زیادی دارد و در نتیجه توزیع حرارتی بهتری هم دارد. استیل ضد زنگ خاصیت مغناطیسی ندارد، به جز چند مورد استثناء. از نظر خواص استحکامی فولاد ضد زنگ خواص استحکامی بیشتری دارد نسبت به فولاد گه این خواص چکش خواری آن را در جهت توزیع حرارتی و رسانایی گرمایی کاهش می دهد. بطور تقریبی 16 نوع فولاد ضد زنگ وجود دارد و به نسبت درجه بندی مغناطیسی درصد کرومی که دارند دسته بندی می شوند.


استیل ضد زنگ

استیل ضد زنگ و فولاد از نظر زیبایی

بین فولاد و استیل زنگ نزن از نظر ظاهری تفاوت زیادی وجود دارد. اگر یک سطح پر جلد مورد نظر باشد، استیل زنگ نزن یا همان ضد زنگ یک فلزی است با درخشش طبیعی و تجملی تر، علت این درخشش بالا همان روکش گرومی است که بر روی این استیل کشیده شده است، ولی فولاد درخشش خفیفی دارد و پرداخت آن مات تر است.


روکش رنگی بر روی فولاد و استیل

فولاد را می توان به راحتی با پولیش و سنباده آماده کرد و با کلیر یا رنگ کاور نمود تا بر روی آن سطح زیبایی ایجاد شود، این روکش از فولاد در برابر عناصر طبیعی حفاظت می کند. روکش رنگی را می توان در چند رنگ ایجاد کرد. این کار را می توان هم برای فولاد و هم برای استیل ضد زنگ انجام داد، گرچه این کار را بیشتر برای فولاد انجام می دهند. روکش رنگ پودری هم از فولاد محافظت می نماید و هم مزایا بیشتری به آن می دهد. اثاثیه هایی که با رنگ روکش شده، می توانند با اثاثیه اطراف خود هماهنگ شوند و می توان آنها را با اثاثیه و اشیاء شرکت ها و سازمان ها هماهنگ نمود، و همچنین می شود آن ها را رنگ نموده و پر رنگ کرد تا با محیط اطراف خود در تضاد باشند یا برجسته تر به نظر بیایند. زمانی که باید اشیائی مورد توجه قرار بگیرند، این کار بسیار کاربردی و حیاتی است، مثل: تجهیزات ایمنی، هم فولاد و هم استیل ضد زنگ را می توان در رنگ های مختلف روکش کرد.

مهزیار فولاد صنعت علاوه بر استیل ضد زنگ، ورق استیل 304 و ورق استیل 316، ورق استنلس استیل 321، 430 و دیگر ورق های استیل در ابعاد و ضخامت های مورد نظر شما را تامین می نماید. جهت اطلاعات بیشتر با واحد فروش تماس حاصل فرمایید: 44449101-021


استیل ضد زنگ

خصوصیات خود ترمیمی استیل ضد زنگ

این استیل بخاطر همان لایه فعالی که قبلا بهش اشاره نمودیم، به حداقل نگهداری را نیاز دارد. با تمام این اوصاف باز هم از تغییر رنگ مصون نیست و می تواند به زنگ زدگی دچار شود و می توان در برابر استفاده نادرست مدت زمان بیشتری تاب بیاورد. استیل ضد زنگ خاصیت ویژه خود ترمیمی دارد، کرومی که در این استیل وجود دارد، یک لایه ای به نام خود ترمیم اکسید بوجود می آورد که با آب و اکسیژن که در محیط وجود دارد واکنش نشان می دهد. این لایه حتی در محیط های مرطوب هم از زنگ زدگی جلوگیری می کند. هر چه مقدار کروم بالاتر باشد، محافظت از استیل هم در برابر خوردگی بیشتر است، زمانی که از تعمیر و نگهداری صحبت می کنیم، باید توجه کنیم که نگهداری منظم از فولاد ضد زنگ و فولاد و روکش های رنگی آنها بسیار حائز اهمیت است. می توانیم با استفاده از برس های پلاستیکی نرم و صابون های ملایم، کثیفی هایی که بر روی فولاد یا فولاد ضد زنگ انباشته شده را تمیز نماییم. اینکار باعث می شود عمر مفید این فلزات بیشتر شود.


دلایل انتخاب فولاد و استیل زنگ نزن

یکی دیگر از عوامل موثر در انتخاب فولاد و استیل زنگ نزن قیمت آن است. فولاد ضد زنگ بخاطر افزودن عناصر آلیاژی به آن گران تر از فولاد است، ولی با این وجود بخاطر محافظت در شرایط محیطی مختلف در برابر خوردگی، ارزش سرمایه گذاری را دارد، البته تمامی محیط ها شرایط یکسان و مشابهی ندارند و در بعضی از کاربرد ها ممکن است که خوردگی عامل تعیین کننده نباشد، چون امکان دارد که در مرطوب ترین محیط هم اگر محصول فلزی روکش رنگی و محافظتی خوبی داشته باشد، بسیار عالی دوام داشته باشد.


کاربرد فولاد در پیچ و مهره ها

فولاد و کاربرد آن

فولاد یک آلیاژ پرکاربرد و اقتصادی است و در پروژه های اساسی و زیر ساختی یک انتخاب بسیار عالی می باشد. فولاد در جاده سازی و راه آهن سازی کاربرد فراوانی دارد. فولاد زیر ساخت های استادیوم ها، آسمان خراش ها و ساختمان های مدرن مورد استفاده قرار می گیرد و این ساختمان ها با اسکلت های فولادی پشتیبانی می شوند. در مصالح ساختمانی کوچک هم از فولاد استفاده می شود، مثل: پیچ ها، میخ ها، مهره ها. برای تقویت سازه های بتنی، هم از فولاد استفاده می شود.


استیل ضد زنگ از نظر کاربرد

از فولاد ضد زنگ یا همان استیل ضد زنگ هم برای زیبای و هم از نظر کاربردی استفاده می کنند. این استیل علاوه بر خصوصیات تزئینی که دارد، می تواند بعنوان پشتیبان از زیر ساختمان هایی بزرگ هم مورد استفاده قرار گیرد. تابلو های فولاد ضد زنگ و تسهیلات یک طرح پیشرفته برای زیبایی ساختمان است، بخاطر مقاومت فولاد ضد زنگ در برابر باران و برف، مجسمه ها و پل ها را از این فلز می سازند. از استیل ضد زنگ در صنایع غذایی و نوشیدنی نیز استفاده می شود، زیرا بسیار آسان می شود آن را استرلیزه و پاکیزه نمود و طعم مواد غذایی هم بر این ظروف استیل باقی نمی ماند. هم استیل ضد زنگ و هم فولاد هر دو از نظر قیمت ارزشمند هستند. این دو فلز از آلیاژ های محکم و قابل اعتمادی ساخته شده اند و ساخت آنها مطابق شرایط صنایع است و در زیر ساخت های امروزی کاربرد فراوانی دارند. این فلزات رنگ نقره ای دارند که به خودی خودرنگ محبوبی است، ولی قابلیت آن را دارند که با روکش های رنگی جلوه آنها را تغییر داد. استیل ضد زنگ و فولاد رنگ شده قابلیت آن را دارند که در محیط های آزاد دوام بیاورند، با تمام این اوصاف، فولاد ضد زنگ بهترین انتخاب است برای کاربرد و استفاده در محیط هایی که عوامل خورنده دارند.


مهزیار فولاد صنعت بعنوان مارکت جامع فروش آهن آلات در خدمت شما مشتریان عزیز است تا در زمینه فروش انواع مقاطع استنلس استیل خدمات خود را به بهترین شکل ممکن ارائه دهد. جهت اطلاع از قیمت ورق استیل ضد زنگ با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل نموده و یا با ارسال پیام به واتز اَپ شرکت به شماره 09383940223 و ارسال ایمیل به آدرس الکترونیکی pps@mahzyar.net و mahzyar.net97@gmail.com ما را از صورت های خرید خود مطلع سازید. تیم فروش شرکت همه روزه از ساعت 9 صبح الی 17:30 ( به غیر از پنجشنبه ها از ساعت 9 صبح الی 13:30 ) آماده پاسخگویی به شما مشتریان عزیز می باشند.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید
جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید
کانال تلگرام

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *