ورق های آهنی

نگاهی اجمالی به استاندارد های ورق های آهنی

با عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما کاربران مهزیار فولاد صنعت ، در خدمت شما عزیزان هستیم با استاندارد های ورق های آهنی ، ما در این صفحه قصد داریم استاندارد های ورق های آهنی را برایی شما عزیزان تشریح کنیم ، قبل از تشریح ، قصد داریم زمینه کاری این شرکت را به شما عزیزان بازگو کنیم ، مهزیار فولاد صنعت ، یک شرکت بازرگانی این که در حوزه ی آهن آلات ، ورق های آلیاژی و کلیه ی ورق آهنی فولادی ،  لوله های فولادی و آلیاژی فعالیت داشته و خدمات خود را در این زمینه به سراسر کشور گسترش داده است ، لطفا جهت اطلاعات بیشتر از قیمت محصولات فولادی و خرید آنها ، با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل فرمایید ، تیم فروش شرکت مهزیار فولاد صنعت ، با تمام تخصص و تجربه ی خود در این زمینه ، شما عزیزان را یاری خواهند نمود . تیم فروش شرکت از ساعت 9 صبح الی 17:30 ( به غیر از روز های پنجشنبه از ساعت 9 صبح الی 13:30 ) پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود .


استاندارد های ورق های آهنی

در ابتدا ، لازم به توضیح است که علم متالوژی ، یک علم پیچیده ای است که حتی در کشور عزیزمان به صورت 100 درصد این علم فراگیری نشده است ، اما علم آلیاژ شناسی می تواند برای صنعتگران و افرادی که با پروژه های صنعتی سر و کار دارند ، بسیار پر اهمیت باشد ، چرا که برای استفاده از هر نوع لوله و ورق آلیاژی ، می بایست بنا به شرایط و نوع استفاده از آنها ، فولاد هایی با آلیاژ های مختلف استفاده شود ، در صنایعی همچون صنعت ساخت لوازم خانگی تا بدنه ی هواپیما و کشتی ها و حتی مواردی که ممکن است تمام افراد در زندکی روز مره خود حتی آنها را ببینند ، کاربرد دارند ، اما هیچ وقت پیش نیامده که از خود بپرسید آیا آلیاژ ، و یا عناصر شیمیایی در ترکیبات آهن آلاتی که در زندگی روزمره آن ها را می بینیم نقش موثری دارند یا خیر !؟

ما در این صفحه ، قصد داریم نگاهی اجمالی به استاندارد های ورق های آهنی داشته باشیم و آن را برای شما عزیزان تشریح نماییم ، با ما همراه باشید .

ورق هایی که در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند ، اغلب یا از جنس آلومینیوم ، یا از جنس فولاد هستند ، تقسیم بندی این نوع ورق ها ، بر اساس نوع کاربرد و روش تولیدشان است ، از نمونه های بارز این  ورق آهنی ، می توان به :

  • ورق سیاه
  • ورق گالوانیزه
  • ورق استیل
  • ورق های آهنی اسیدشویی
  • ورق روغنی
  • ورق آجدار
  • ورق آلومینیومی

اشاره نمود که در صنایع مختلف ، بسیار مورد استفاده قرار خواهند گرفت .

جهت تولید ورق های فولادی ، اسلب ، طی فرایند نود سرد ضخامتش کاهش پیدا کرده ، و به محدوده مورد نظر خواهد رسید ، لازم به ذکر است که فرایند قید شده برای همه ی ورق ها یکسان بوده و اغلب جهت اهمیت یافتن کیفیت سطح در ورق ها ، از فرایند نورد سرد استفاده می شود ،  شایان ذکر است که طی فرایند نورد گرم ، کیفیت سطح قطعه پایین تر از کیفیت سطح قطعه طی فرایند نورد سرد است .

. ورق های آهنی ، بطور کلی به 2 دسته تقسیم می شوند که عببارتند از :

  • ورق روغنی
  • ورق سیاه

ورق های فولادی دیگر مانند ورق های آجدار ، گالوانیزه ، و رنگی ، جهت تکمیل تولیدشان نیازمند مراحل ثانویه هستند .


ورق های آهنی روغنی

ورق های آهنی روغنی

استاندارد ورق آهنی روغنی

ورق روغنی ، از ورق های آهنی است که طی فرایند نورد سرد تولید شده ، به این صورت که طی آن ، با عبور از غلتک هایی ، ضخامت ورق ها کاهش پیدا خواهد کرد ، این مرحله چندین بار تکرار خواهد شد تا ضخامت آن به مقدار مورد نظر کاهش یابد ، همانطور که گفته شد ، از آنجایی که ورق های روغنی طی فرایند نورد سرد تولید می شوند ، پس در نتیجه این ورق ها از کیفیت سطح بسیار خوبی بهره مند خواهند بود ، و بیشترین کاربرد آن ، در آن دسته از محصولاتی است که اغلب در معرض دید قرار دارند ، و دارای سطحی درخشان و براق و زیبا بوده و اکثرا در صنعت لوازم خانگی ، صنعت بدنه های اتومبیل ، رادیاتور سازی ، لعابکاری  و بشکه سازی اهمیت و کاربرد ویژه ای دارند  ، که تولید آنها به گونه های قید شده در ذیل می باشد :

  • ورق ST12 ( معمولی )
  • ورق ST13 ( نیمه کششی )
  • ورق ST14 ( فوق کششی )
  • ورق EK2 ( لعاب پذیر )
  • ورق QSTE 1 ( ورق ضد سایش )

هر یک از ورق های آهنی  ذکر شده در استاندارد های مختلف ، دارا کاربرد های خاص و متفاوتی هستند ، اگر بخوایم برای هر یک از استاندارد های قید شده مثالی بزنیم ، می توان به شکل ذیل مثال زد :

ورق ST14 = فیلتر اتومبیل ها

ورق ST13 = ساخت بدنه های اتومبیل

ورق QSTE= قطعات زیرین اتومبیل

ورق EK2   = جهت استفاده در صفحات اجاق گاز

ضخامت ابعادی ورق روغنی که در بازار بصورت استاندارد موجود است ، بین ضخامت های 0.3 الی 3 میلی متر است ، که دارای عرض 100 و 125 میلیمتر بوده و نکته ی دیگر که حائز اهمیت می باشد ، این است که از این ورق ها در ساخت ورق های آهنی رنگی و ورق های گالوانیزه استفاده خواهد شد .

فولاد مبارکه اصفهان ، کمپانی هفت الماس ، فولاد غرب ، از تولید کننده های اصلی ورق روغنی هستند ، اگر به دنبال اطلاعات درباره شرکت هایی که در تولید محصولات فولادی برترند ، هستید ، مقاله مربوط به ( برترین تولید کنندگان داخلی ورق های آهنی فولادی ) را مطالعه نمایید .

همچنین تولید کننده های خارجی ورق روغنی که به صورت وارداتی هستند ، از کشور های قزاق ، روس ، کره ، و چینی در کشور عزیزمان موجود است .


ورق های سیاه

ورق های سیاه

استاندارد ورق آهنی سیاه

تمامی ورق های سیاه موجود در بازار آهن آلات ، بطور کل به 2 دسته تقسیم می شوند :

  • ورق ST37
  • ورق ST52

لازم به ذکر است که به ورق ST37 ، ورق سیاه معمولی ، و به ورق ST52 ، ورق سیاه صنعتی گفته می شود .

از استاندارد ورق آهنی سیاه معمولی ، یا همان ورق ST37 ، اغلب در ساختمان سازی بکار گرفته می شود ، و از ورق سیاه صنعتی یا همان ورق ST37 ، دز صنایع پتروشیمی ، سد سازی و همچنین در حوزه مخزن سازی بکار گرفته می شود .

عرض ورق های سیاه بصورت استاندارد ، در عرض های 100 ، 125 ، 150 ، و 200 است و تولید آنها از ضخامت 1.5 میلیمتر الی 100 میلیمتر است .

ورق ST37 ، دارای میزان سختی معمولی بوده و قابل ذکر است که عدد موجود در کنار نامگذاری این ورق فولادی ، یخاطر نشان دادن حداقل میزان تنش بر روی این ورق ها است ، و با بالا رفتن این اعداد ، میزان سختی ورق نیز افزایش می یابد .

ورق های سیاه ذکر شده ، به 2 صورت در بازار وجود دارند :

  • به صورت رول
  • به صورت شیت

نکته ای که در رابطه با رول شدن یا برش خوردن ورق سیاه وجود دارد، این است که این ورق ها از ضخامت بیشتر از 15 میلی متر ، قابلیت رول شدن را بخاطر ضخامت زیاد آن ندارند ، و آن را به صورت برش خورده و یا شیت به بازار عرضه می کنند .

از تولید کننده های داخلی ورق های سیاه ، می توان به فولاد مبارکه اصفهان ، کمپانی اکسین اهواز اشاره داشت . همچنین محصولات وارداتی شامل کشورهای قزاقستان ، روسیه ، چین ، کره ، و اوکراین می شوند .

ورق آهنی سیاه با استاندارد های DD1 ، DD12 ، DD13 ، STW22 ، STW24 در بدنه کشتی و ماشین آلات سنگین بسیار کاربرد دارد ، چرا که دارای استحکام کششی بسیار عالی هستند .

همچنین استاندارد های SPHT4 ، SPHT1 ، SPHT2 ، , SPHT3 ، جهت ساخت لوله هایی بکار می رود که تحت فشار و مخازن نفتی هستند ، این نوع ورق ها نیز از سایر ورق های قید شده ، دارای استحکام بیشتری هستند .


ورق های آهنی گالوانیزه

ورق های آهنی گالوانیزه

استاندارد ورق های آهنی گالوانیزه

ورق های روغنی هستند که با روی پوشش داده می شوند ، حتما برای شما عزیزان این سوال پیش آمده است که دلیل پوشیده شدن این ورق فولادی با روی چیست ؟ غلت این است که از این ورق فولادی در برابر خوردگی جلوگیری نمایند .

ورق های آهنی گالوانیزه ، بیشتر در محیط هایی مورد استفاده قرار می گیرند که احتمال خوردگی بالایی دارند ، بعنوان مثال : شیروانی منازل ، لوله های آب ، شیروانی منازل ، کانال کولر ، کابینت های آشپزخانه ، از مواردی هستند که در آن از ورق های گالوانیزه استفاده شده است .

از روش های گاوانیزاسیون ، می توان به روش غوطه وری اشاره نمود که از ورق های نورد سرد استفاده می شود ، در این روش  ، ابتدا جهت از بین بردن لایه های اکسیدی موجود بر روی سطح ورق ، ( که اغلب به شکل سیاه بوده و ترکیب بدی را بر روی این ورق ها به وجود می آورد ) ، ورق ها اسیدشویی می شوند ، و سپس بعد از مرحله شستشو بوسیله آب و خشک کردن آن وارد وان گالوانیزه که دارای مذاب روی است ، می شود ،و پس از خشک شدن آن توسط دستگاه های هوا جت ، این ورق آهنی  تولید می شود .

عرض این ورق ها به صورت استاندارد ، 100 و 125 بوده و پوشش آن به اندازه 100 ، 120 ، 180 ، 220 ، 275 می باشد .

تولید کنده های داخلی این ورق آهنی ، عبارتند از : فولاد مبارکه اصفهان ، شرکت هفت الماس ، شرکت تاراز ، امیر کبیر و ورق خودرو اشاره نمود . و نکته ای که در این رابطه وجود دارد ، این است که ضخامت لایه ی روی پوشش داده شده بر روی این ورق های فولادی ، تعیین کننده قیمت ورق گالوانیزه می باشند .

مهزیار فولاد صنعت ، با سالها تجربه در این زمینه ، ورق گالوانیزه را در ضخامت و ابعاد مختلف ، با بهترین کیفیت در اختیار صنعتگران و خریداران عزیز قرار می دهد .


ورق های رنگی

ورق های رنگی

ورق های رنگی و استاندارد های آن

ورق رنگی ، ورقی است که پایه و اساس آن از ورق های روغنی تشکیل شده ، بدین صورت که در اولین مرحله گالوانیزه شده ، سپس به روش های مایع و یا پودری رنگ آمیزی می شود ، و در مواردی نظیر: اجاق گاز ، لوازم خانگی ، کابینت ها ، یخچال ها مورد استفاده قرار می گیرد ، علاوه بر آن ، در صنعت ساختمان و حمل و نقل کاربرد فراوانی نیز دارد .

این ورق ها در 16 کد رنگ قابل ارائه هستند :

  • 1023 و 1028 خانواده زرد
  • 1015 رنگ کرم
  • 2003 نارنجی
  • 4003 صورتی
  • 3000 و 3020 قرمز
  • 5015 آبی
  • 4005 بنفش
  • 8004 قهوه ای
  • 9016 رنگ سفید
  • 6024 رنگ سبز

همانطور که گفته شد ، طریقه رنگ آمیزی ورق های رنگی ، به 2 شکل پودری و مایع است ، در روش پودری ، اتصال پیگمنت های رنگ و ورق ، از طریق روش الکترواستاتیک امکان پذیر است ، بدین صورت که با باردار شدن سطح ورق و پیگمنت ها و بهمراه جاذبه ای که در الکترواستاتیک وجود دارند ، این باعث چسبیدن این دو به یکدیگر می شوند و در نهایت ، عمل حرارت دهی انجام خواهد شد تا به یکدیگر بچسبند ، اما در روش مایع ، پس از آنکه آلودگی را از روی سطح ورق از بین بردند ،  رنگ را با حالت مایع بر روی ورق می پاشند و پس از این مرحله ، آن را در کوره ها خشک می کنند .

از جمله کارخانه هایی که ورق رنگی را بصورت داخلی در داخل کشور تولید می کنند ، عبارتند از : فولاد مبارکه اصفهان ، بهمن ، ورق سمنان ، و هفت الماس ، همچنین تولیدات خارجی و وارداتی این ورق ، از کشور چین است ، نکته ی قابل ذکر ، این است که قیمت ورق رنگی ، بر اساس قیمت های ورق روغنی ، قیمت ورق گالوانیزه و نوع رنگی که در تولید تولید استفاده می شود ، مشخص می شود .


ورق های آهنی اسید شویی

ورق های آهنی اسید شویی

ورق آهنی اسیدشویی و استاندارد های آن

ورق سیاه ، بعنوان ماده اولیه برای تولید ورق اسیدشویی بکار می رود ، در فرایند نورد گرم ، لایه ای سیاه رنگ اکسیدی بر روی سطح ورق تشکیل می شود ، پس در نتیجه این ورق ، در ابتدا از نظر ظاهری از وضعیت جالبی برخوردار نیست ، پس طی مراحلی جهت بهبود بخشیدن به وضعیت ظاهری این ورق های آهنی ، اقدام به پاکسازی اکسید های موجود بر روی ورق می نمایند ، از طرفی اگر این اکسید ها بر روی ورق های سیاه بمانند ، این خود باعث می شود که در مراحل بعدی غلتک ها آسیب ببینند ، پس در نتیجه ، این اکسید ها می بایست از طریق فرآیند اسید شویی ، از بین بروند .

از کاربرد های آن ، می توان در تولید انواع لوله صنعتی که مورد استفاده در خطوط انتقال آب ، نفت و گاز قرار می گیرد ،  صنعت ساختمانی ، در تولید انواع مخازن گاز و مایع ، و در صنعت خودرو سازی ( چرخ و تولید بدنه اتومبیل ) اشاره نمود .

تولید ورق اسید شویی ، تحت استاندارد SW33 و SW22 است و بوسیله فولاد های ST33 ،  ST52 ، و ST37 ساخته می شوند ، ابعاد این ورق ها بصورت استاندارد دارای عرض 100 و 125 سانتی متر و ضخامت 1.5 الی 6 میلی متر می باشد ، و نکته ای  قابل توجه د باره قیمت این ورق ، این است که قیمت ورق اسید شویی  ، کاملا به قیمت ورق سیاه بستگی دارد .


ورق های استنلس استیل

ورق های استنلس استیل

ورق استیل و استاندارد های آن

ورق های استنلس استیل ، از دیگر ورق های آهنی هستند که از آلیاژ استیل تشکیل ی شود ، که به اصطلاح با نام ( فولاد زنگ نزن ) معروف است ، و وجود عناصری مانند ( نیکل و کروم ) در ترکیبات شیمیایی این فولاد  ، باعث ایجاد خواص در آن می شود ، و تقسیم بندی این ورق ها به شکل ذیل است :

  • ورق استیل صنعتی
  • ورق استیل دکوراتیو

این دو دسته از ورق های استیل ،  هر کدام به صورت ( مات ، خشدار ، و براق ) تولید شده و مورد استفاده در صنایع مختلف قرار می گیرند .

مهمترین مرحله در تولید ورق استیل ، آلیاژ سازی است که طی یک فرایند در خلا انجام می پذیرد ، سپس مرحله بعدی ، مرحله ای است که ساختن اسلب در ابعاد مورد نظر در اتمسفر که قابل کنترل است ، ساخته می شود ، و در نهایت جهت جلوگیری از اکسید شدن سطح ورق ، نورد در اتمسفر قابل کنترل انجام می گیرد .

لازم به ذکر است که ورق استیل در ابعاد استاندارد ، به ضخامت 0.35 الی 65 میلیمتر و دارای عرض 100 و 125 سانتی متر تولید و به بازار عرضه می شود .

ورق استیل ، دارای گرید های آلیاژی متفاوتی است که بسیار پر مصرف بوده و مورد نیاز صنعتگران قرار خواهند گرفت ، از جمله این گرید ها ، می توان به ( ورق استیل 201 که عموما به ورق استیل نگیر معروفند که در گروه 200 قرار دارند ) ، ( گروه 300 که شامل ورق استیل 304 ، ورق استیل 316 ، ورق استیل 310 و ورق استیل 321 می شود ) ، ( ورق استیل 410 ، ورق استیل 420 و ورق استیل 430 که شامل گروه 400 می شود ) .

کاربرد های ورق استیل : در ساخت استراکچر ، ساخت مخازنی که جهت نگهداری از مواد غذایی استفاده می شود ، مصارف های مربوط به دکوراتیو ، و  ظروفی که جهت انتقال مواد دارویی مورد استفاده قرار می گیرند .

کارخانه هایی که در داخل کشور به تولید ورق استیل پرداختند ، عبارتند از : فولاد آلیاژی یزد و اصفهان  ، و همچنین این ورق بصورت وارداتی در کشور موجود است ، مه ساخت کشور های تایوان ، اسپانیا ، آفریقای جنوبی ، چین و کره جنوبی است .

نکته ی حائز اهمیت ، این است که قیمت ورق استیل ، ارتباط مستقیمی به قیمت جهانی نیکل و کروم دارد ، علت اصلی این ارتباط ، این است که این دو عنصر ، هسته ی اصلی ساخت اسنتلس استیل را تشکیل می دهد .


ورق های آهنی آجدار

ورق های آجدار

ورق های آهنی آجدار و استاندارد های آن

جهت تولید این ورق ، از ورق های ساده استفاده می شود ، بطوری که می توان از ورق های فولادی ، آلومینیومی استفاده نمود ، این ورق ها طی فرآیندی از دستگاه های مخصوصی جهت آجدار شدن عبور کرده که اشکال آن اغلب به صورت ( لوزی ، الماس ، عدس و بادامی ) است . جهت اطلاع از قیمت ورق آجدار ، با واحد فروش شرکت مهزیار فولاد صنعت تماس حاصل نمایید .


مهزیار فولاد صنعت ، ارائه دهنده انواع ورق های فولادی و آلیاژی در ابعاد و ضخامت های مختلف است ، جهت ثبت سفارش ، با واحد فروش شرکت به شماره 44449101-021 تماس حاصل فرمایید ، همچنین از طریق ارسال پیام به واتس اپ شرکت ، به شماره 09383940223 و ارسال ایمیل به آدرس الکترونیکی pps@mahzyar.net و mahzyar.net97@gmail.com ، تیم فروش شرکت را از صورت درخواستی خود آگاه سازید . با توجه به نوسانات شدیدی که در قیمت ها وجود دارند ، جهت استعلام قیمت لحظه ای ، حتما با ما تماس حاصل فرمایید . پرسنل فروش شرکت آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند . تیم آلیاژی مهزیار فولاد صنعت به منظور ارتقای سطح خدمات خود در حوزه مرتبط ، خدمات جانبی نظیر ( خدمات گالوانیزاسیون ، خدمات برش کاری ، خدمات سوراخ کاری ، آنالیز ورق های آلیاژی ، و بازدید از محصول قبل از خرید ) را در صورت خرید در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گذاشت . 


ما را در اینستاگرام دنبال کنید

جهت مشاهده ساخت کلیپ های مقاطع فولادی اینجا را کلیک کنید

کانال تلگرام

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *