051

گام های موثر سه غول فولادي ايران

ورق آجدار

سه شركت مجتمع فولاد مباركه ، ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان بيش از 70 درصد فولاد ايران را توليد مي كنند. فولاد خوزستان با وجود توليد شمش و اسلب روي كاغذ شرايط بهتري دارد بعد از آن فولاد مباركه است كه به دليل هزينه بسيار بالاي احداث كارخانجات توليد محصولات تخت تنها رقيب خود را واردات مي بيند و پرچالش ترين شركت بزرگ فولادي كشور به نوعي قديمي ترين آنهاست، شركت ذوب آهن اصفهان كه در حدود هفتاد رقيب داخلي دارد و هزينه پايين ساخت نوردهاي كوچك ، بازارهاي صادراتي اين شركت را نيز تهديد مي نمايد.

فروش ورق اکسین , ورق اکسین , ورق گالوانیزه

به گزارش ماین نیوز، با توجه به اينكه حداقل در 3 سال گذشته بدترين شرايط صنعت فولاد جهان از ابتداي صنعتي شدن رقم خورده است و رقابت شديد حاصل از توليد بيش از نياز بازار كه توسط چيني ها روانه بازارهاي دنيا شده باعث ورشكستگي تعداد زيادي كارخانه فولادسازي و افت قيمت محصولات فولادي شده است. با اين وجود سه شركت فوق شرايط بدي ندارند و علاوه بر عملكرد قابل قبولي كه داشته اند بعضا طرح هاي توسعه و مسئوليت هاي اجتماعي ، فرهنگي و محيط زيستي خود را نيز طبق استانداردها رعايت نموده اند. نگاهي به عملكرد اين سه شركت شايد درسهاي براي ساير صنايع داشته باشد. ورق مبارکه , لوله درزدار , آهن صنعتی

مديران هر سه شركت فوق به اهميت بالاي برند واقفند وكنار ثبت جهاني ، كيفيت بالاي محصولات توليدي ، رعايت حقوق مشتري بطور جدي در تمامي همايش هاي فولادي به ويژه در سطح جهاني حضور دارند ، سخنراني سبحاني در پنجاهمين گردهمايي انجمن جهاني فولاد ، ارائه گزارشي از وضعيت فولاد ايران و منطقه توسط دشتيانه در كنفرانس پلتس در بارسلون و سخنراني تجلي زاده در كنفرانس متال اكسپرت دبي نمونه اي از اين رفتارهاست، هر سه شركت در فولاد جهان شناخته شده و قابل احترامند و با حضور در بالاترين سطح گردهمايي هاي فولادي تاثيرات مثبتي براي جايگاه و طرح نظرات فولاد ايران داشته اند. خرید ورق گالوانیزه , قوطی آهنی , فولاد صنعتی

صادرات از ديگر نكات كليدي در رفتار اين سه شركت است، هر سه شركت داراي تيم هاي موثر صادراتي هستند و هرچند امسال ذوب آهن بار ديگر و براي چندمين سال عنوان صادركننده ممتاز فولاد ايران را كسب و گوي سبقت را از ديگر فولادسازان ايراني ربود اما سطح و كيفيت صادرات اين سه شركت منطبق بر بالاترين استانداردهاي جهانيست. ( در دنيا يك فولادساز با كيفيت و پپيشرو بيش از 20 درصد محصولات خود را صادر مي نمايد تا هم بتواند خود را با نيازهاي استاندارد و شرايط روز جهان وفق دهد و هم بتواند ارزآوري مورد انتظار جامعه از اين صنعت را تحقق بخشد )

فروش داخلي اين سه شركت نيز در حال حاضر بسيار اصولي به نظر مي رسد. سيستم فروش داخلي شركت فولاد مباركه اصفهان داراي سه نوع فرآيند مي باشد ، عرضه در بورس ، توزيع از طريق نمايندگي هاي منطقه اي و فروش مستقيم به متقاضيان ، هرچند گلايه هاي برخي مصرف كنندگان مبني بر عدم پوشش نيازهاي داخلي توسط اين مجتمع عظيم صنعتي گاه و بيگاه مشاجراتي را در شبكه ها اجتماعي و حتي صدا و سيما در پي داشته است اما پرواضح است يك گروه صنعتي به تنهايي نمي تواند تنوع و نياز هاي كامل صنايع زيردستي كشور پهناوري چون ايران را پاسخگو باشد.

فولاد خوزستان به دليل فروش محصولات مياني از جمله شمش و اسلب ، تمامي محصول خود را در بورس كالا به فروش مي رساند. هرچند به نظر و به دليل اندك بودن مشتريان داخلي فولاد خوزستان ( كارخانجات نورد ) مشكل چنداني متوجه اين شركت نيست اما به دليل قرار گرفتن شمش خوزستان به عنوان مبناي قيمت گذاري زنجيره فولاد اين شركت نيز گاه و بيگاه مورد آماج انتقادهاست كه با واكنش هاي تجلي زاده ، معاون بازاريابي و فروش باسابقه اين شركت معمولا مهار شده است.

ذوب آهن اصفهان اما در فروش داخلي با شرايط بسيار دشوارتري روبروست ، احمد صادقي كه از شرايط جديد بازار غافلگير شده بود تنها راه نجات شركت تحت مديريت خود را در ساماندهي فروش داخلي ديده و با تغيير ديدگاه شركت مشتركش با بخش خصوصي از كسب سهم بالاتر به مديريت بازار تيرآهن و ميلگرد رسيد. فعالان بازار محصولات طويل در برخي موارد به نوع فروش داخلي اين غول فولاسازي ايران گلايه هاي وارد مي نمايند اما در مقابل نظم حاكم شده بر بازار و رعايت كانال فروش مورد تاييد دستگاه هاي نظارتي كه از شفافيت لازم برخوردار است رضايت نسبي بازار را بدنبال داشته است.

صادقي در گامي ديگر پروژه توليد و فروش محصولات با ارزش افزوده بالاتر را در اين شركت عملياتي نمود كه ريل ملي و تيرآهن هاي بال پهن از اولين محصولات توليدي بر پايه اين تفكر استراتژيك است.

صادقي ، سبحاني و مدرس خياباني طرح هاي اصلاحي خطوط توليد و افزايش ظرفيت را نيز به خوبي دنبال نموده اند ، گندله سازي جديد و فولاد سپيد دشت توسط فولاد مباركه ، حركت به سوي توليد 5 ميليون تني در 2017 ميلادي در فولاد خوزستان و طرح هاي كاهش مصرف و بازيافت آب و همينطور اصلاح مصرف انرژي در كوره ها از جمله طرح تزريق پودر زغال در كوره بلند ذوب آهن اصفهان را مي توان از جمله طرح هاي موثر در سودآوري اين سه شركت ناميد.

منبع: ماین نیوز

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *