آهن آلات فولاد استنلس استیل ورق میلگرد نبشی ناودانی لوله ورق آلیاژی ورق کربن استیل

واردات فولاد در دولت روحانی ۲۴۰ برابر شد/ واردات یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد در سال ۹۴

دنیای معدن – در سال ۹۴ واردکنندگان فولاد ممزوج اقدام به واردات یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد کردند که براساس آمار گمرک میزان واردات این کالا در سال ۹۲ حدود هفت هزار و ۵۰۰ تن بوده تا جایی که واردات آن ۲۴۰ برابر شده است.

لوله استیل , ورق رنگی , ورق آجدار

در سال 94 واردکنندگان فولاد ممزوج اقدام به واردات یک میلیون و 800 هزار تن فولاد کردند که براساس آمار گمرک میزان واردات این کالا در سال 92 حدود هفت هزار و 500 تن بوده تا جایی که واردات آن 240 برابر شده این در حالی است که حتی گفته می شود فولادی هم که وارد شده، غیرممزوج و معمولی بوده است.
فولاد ممزوج در واقع فولادی است که خالص نباشد و حد و مرز دقیقی برای خلوص آن در نظر گرفته نشده است.
فولاد ممزوج یا همان فولاد آلیاژی بیشتر برای مصارف خاص است و در صنایع خاص استفاده می شود. به عبارت دیگر چند آلیاژ با هم ترکیب شده و فولاد آلیاژی یا ممزوج را تشکیل می دهند. ورق فولاد آلیاژی در صنایع چاقوسازی، الکترو موتورسازی و … استفاده می شود و قیمت آن معمولا 10 برابر قیمت ورق فولاد معمولی است.

ورق آهن , فروش ورق سیاه

جهش ناگهانی واردات فولاد ممزوج

اتفاق جالبی که در زمینه واردات فولاد ممزوج افتاده، آن است که تا قبل از سال 94 تعرفه واردات فولاد به میزان چهار درصد بود. بنابر ادعای دولتیان به دنبال فشار تولیدکنندگان فولاد بر مسوولان مبنی بر افزایش تعرفه واردات فولاد، میزان تعرفه عمده واردات فولاد در سال 94 با تصمیم مسوولان دولتی از 4 به 15 درصد افزایش یافت اما تعرفه واردات فولاد ممزوج در همان میزان چهار درصد باقی ماند. ورق فولادی

آمار رسمی گمرک

براساس آمار گمرک واردات فولاد ممزوج به دلیل مصرف پایینش در کشور در سال 90 تنها 18 هزار تن بوده که در سال 91 به 21 هزار تن و در سال 92 به 7500 تن رسید.
اما در سال 93 ناگهان این رقم به 169 هزار تن و در سال 94 با جهشی غیرقابل باور به یک میلیون و 800 هزار تن صعود کرده است! ورق سیاه

شرایط بهینه قانونی

به عبارت دیگر واردکنندگان فولاد ممزوج ناگهان با استفاده از شرایط بهینه ای که قانون در اختیار آنها گذاشته نزدیک به یک میلیون و 800 هزار تن فولاد ممزوج وارد کشور کردند که مورد استفاده آن بسیار محدود در صنایع است! و اصلا نیاز فولاد غیرممزوج کشور هم در این حد نیست.به بیان دیگر فولادی که در سال 92 ارزش وارداتش حدود 10میلیون دلار بوده ناگهان در عرض دو سال آنقدر متقاضی پیدا کرده که ارزش واردات به حدود830 میلیون دلار در سال 94 رسیده است.پرسش این است که چگونه واردات فولاد ممزوج که رقم آن 7500 تن در سال 92 بوده در سال 94 به یک میلیون و 800 هزار تن رسیده است. به عبارتی واردات آن 240 برابر شده است.

نیاز کشور به فولاد ممزوج چقدر است

این پرسش هم مطرح می شود که نیاز کشور به فولاد آلیاژی یا ممزوج چقدر است که این میزان واردات تنها در سال 94 رخ داده است؟
واردات یک میلیون و 800 هزار تن فولاد ممزوج رقم بالایی است. حتی نیاز بازار معمولی کشور نیز در این حد نیست. چگونه است این مقدار فولاد ممزوج ناگهان مانند سیل به کشور سرازیر شده است؟
اصلا قانونگذاران دولتی در سال 94 به چه دلیل ناگهان تعرفه واردات چهار درصدی را به 15درصد رساندند اما تعرفه واردات فولاد ممزوج همان چهار درصد باقی مانده؟ آیا این مساله زمینه سوءاستفاده واردکنندگان را برای واردات عظیم سیل آسا فراهم نکرد؟ علت کار چه بود؟
جالب است که بدانیم پس از سال 94 و ناگهان در سال 95 میزان تعرفه واردات انواع فولاد ممزوج و غیرممزوج برابر شده و برای آن 20 درصد در نظر گرفته شد! آیا افزایش ناگهانی تعرفه سایر محصولات فولادی و دست نخوردن تعرفه فولاد ممزوج به بهانه مصرف پایین آن، نباید موجب کاهش واردات فولاد ممزوج شود؟ پس چرا واردات آن رقم صعودی در پیش گرفت و طی یکی، دو سال از 7500 تن به یک میلیون و 800 هزار تن رسید در حالی که مصرف فولاد ممزوج در کشور بسیار ناچیز است و نیازی به این همه واردات نیست. جالب است که فولاد وارداتی به ظاهر ممزوج طی این دو سال در بازار کاملا فروخته شد و سود کلانی را به جیب واردکنندگان سرازیر کرد. آیا وضع چنین تعرفه هایی که میزان تعرفه واردات کمتری دارند در اذهان عمومی شائبه ایجاد نمی کند؟ اگر بهانه این است که فولاد ممزوج مصرف پایین دارد، از این رو باید وارداتش هم کم شود نه آنکه ناگهان سیر صعودی واردات چشمگیر آن تعجب همگان را برانگیزد.
پرسش دیگر آن است که این حجم عظیم فولاد ممزوج به چه کسانی فروخته شده، کجا رفته و خریداران آن چه کسانی هستند؟ آیا نیاز کشور به فولاد آلیاژی این حجم عظیم فولاد وارداتی ممزوج است؟.

منبع: دنیای معدن

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *